עקרונות יסוד בניתוח התנהגות
ניתוח התנהגות יישומי (Applied Behavior Analysis) הינו תחום דעת מדעי העוסק בהבנה ושיפור של התנהגות אנוש.
מטרת הקורס להקנות לסטודנטים ידע בסיסי רחב בחשיבה המדעית העוסקת בניתוח והבנת התנהגות ברמה הבסיסית והיישומית. הקורס יעסוק במושגי יסוד ועקרונות בסיסיים בניתוח התנהגות, הבהרת עקרונות בסיסיים בהסבר מדעי של התנהגות, הפילוסופיה המדעית ההתנהגותית, והליכים לשינוי התנהגות.
מטרתו העיקרית של הקורס היא להעניק לסטודנטים ידע מקיף, מדויק, ועכשווי של ניתוח התנהגות יישומי המהווה בסיס הכרחי להבנת נושאים ותהליכים מורכבים יותר בהם עוסק מנתח ההתנהגות בעבודתו.
4 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 75
ש' 0244009-00 פרופ' שירי אייבזו א' 10:00-11:30
עקרונות יסוד בניתוח התנהגות (מקוון)
1 ש"ס / ת'
ש' 0244010-00 גב' לילך לוי שני
שיטות מחקר התנהגויות ( Single-subject Research Design )
ניתוח התנהגות הינו תחום דעת המשתמש בעקרונות ובכלים של מדעי הטבע בבואו לחקור, להבין ולשנות תופעה התנהגותית. כמו בתחומים אחרים במדעי הטבע, בניתוח התנהגות יש הקפדה על איסוף נתונים אובייקטיביים, מהימנים ותקפים של ההתנהגות הנחקרת. מטרת קורס זה לתת לסטודנטים את הידע הנדרש לאיסוף נתוני התנהגות בסביבה מסוימת באמצעות צפייה ומדידה ישירה של ההתנהגות הנחקרת, ולהבנה והיכרות עם דגמי מחקר ייחודיים בניתוח התנהגות. בחלק הראשון של קורס זה, הסטודנטים ילמדו לתאר את תפקידה של ההערכה בניתוח התנהגות, לזהות ולבצע שיטות הערכה עיקריות המשמשות מנתחי התנהגות, ולזהות ולהעריך את המשמעות החברתית של התנהגויות מטרה פוטנציאליות. בהמשך, הסטודנטים יילמדו מהו תפקיד המדידה בניתוח התנהגות יישומי, יכירו את ממדי התנהגות, כלי המדידה, אסטרטגיות לבחירת מערכת מדידה, את המדדים לאיסוף נתונים מהימן, איומים שכיחים על התקיפות, הדיוק והאמינות של מדידה התנהגותית, ואת השיטות השונות להערכת הדיוק והאיכות של מדידה התנהגותית. בחלק השני של הקורס זה, הסטודנטים יילמדו על המטרה והיתרונות של הצגה גרפית של נתונים התנהגותיים, לזהות את סוגי הגרפים בניתוח התנהגות יישומי, ודרכים לבניית גרפים מסוגים שונים. הקורס מיועד לספק למנתחי התנהגות עתידיים "מצפן" לזיהוי פרקטיקות מבוססות-מחקר (evidence-based practices) בסביבות שונות. קורס זה יציג בפני הסטודנטים גישה מדעית לעיצוב, ביצוע והערכת מחקר יחידני מתוך מטרה להעריך את יעילותן של התערבויות ההתנהגותיות.
4 ש"ס /4 נ"ז / ש' / 75
ש' 0244062-00-00 ד"ר נתלי רולידר-אגילה א' 17:30-19:00
התפתחות תקינה ולקויה מינקות להתבגרות
הקורס נועד להקנות לסטודנטים הבנה לגבי תהליכי התפתחות האדם מינקות ועד התבגרות, תוך התמקדות בארבעה תחומי ליבה: התפתחות מוטורית וגופנית, שפתית, חברתית וקוגניטיבית. הקורס שואף לבנות אינטגרציה בין ידע תיאורטי לבין הבנה מעשית של תהליכי התפתחות, תוך הכרות עם תיאוריות מרכזיות והוגים משפיעים בתחום. לכן, הקורס נועד להעמיק את הבנת הסטודנטים בניתוח התפתחות האדם מפרספקטיבה התנהגותית-יישומית. דגש מיוחד יושם על זיהוי תבניות התנהגות תקינות לעומת לא תקינות בכל שלב התפתחותי, הבנת האינטראקציה בין גורמים סביבתיים להתפתחות וניתוח פונקציונלי של התנהגויות בהקשר ההתפתחותי. באמצעות שילוב של למידה תיאורטית וניתוח מקרים, הקורס מכוון ליישם ידע על תהליכי התפתחות תקינים ופתולוגיים בעבודתם המחקרית והקלינית של הסטודנטים.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70
א' 0244012-00 ד"ר חגית ענבר-פירסט א' 13:45-15:15
ניתוח התנהגות בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים
לקורס מספר מטרות עיקריות: (1) לספק לסטודנטים כלים בעזרתם ילמדו כיצד לצרוך ספרות מחקרית בצורה ביקורתית, לזהות בספרות המחקרית פרקטיות ושיטות טיפול בעלות מאפיינים המעידים על יעילות מחקרית ולהבחין בין שיטות טיפול מבוססות ראיות מחקריות (evidence-based practice) לבין כאלו שלא, (2) לחשוף את הסטודנטים לסקירה של התערבויות התנהגותיות מגוונות לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים שונים. במהלך הקורס יכירו הסטודנטים אוכלוסיות עיקריות שהתערבויות התנהגותיות נמצאו יעילות עבורן וכן ילמדו על מגמות עכשוויות באופני טיפול באוכלוסיות אלו. במהלך הקורס יידרשו הסטודנטים לקרוא קריאה ביקורתית של מאמרי סקירות ספרות (בשפה האנגלית) לטיפול התנהגותי באוכלוסיות על הרצף האוטיסטי ואוכלוסיות בעלות עיכובים התפתחותיים שונים
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 75
א' 0244041-00 ד"ר אבנר פרידלין ד' 17:30-19:00 (מקוון)
היבטים נוירו-ביולוגיים ונוירופסיכולוגיים של התנהגות
מטרת הקורס הינה להקנות מושגי יסוד אודות הקשר שבין תפקודי המח לבין התנהגות ותפקוד התנהגותי קוגניטיבי, שייבחן מנקודת המבט של חקר ההפרעות הנוירופסיכולוגיות. נושאים עיקריים שיידונו בקורס הם עקרונות הארגון של המח, פלסטיות, שפה ומח והפרעות נוירופסיכולוגיות בתחום הלמידה, הקשב והמודעות, ההתנהגות החברתית, הזיכרון והשפה, כמו גם התייחסות ללקויות הלמידה השונות. כמו כן, יידונו היבטים הקשורים לממדים יישומיים-טיפוליים: שיטות אבחון ואסטרטגיות נוירו-קוגניטיביות לשכלול המיומנויות השונות.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70
א' 0244021-00 ד"ר יפעת לוי א' 11:45-13:15
אסטרטגיות אבחון והערכה תפקודית בניתוח התנהגות א'
טיפולים התנהגותיים, כמו גם טיפולים אחרים, מבוססים על הערכה מוקדמת. הערכה פונקציונלית (תפקודית) הינו תהליך אבחוני, המאפשר למנתח התנהגות לזהות את המשתנים הסביבתיים המעלים ומורידים את הסבירות להופעתה של התנהגות המועמדת להפחתה ואת המשתנים הסביבתיים האחראים לשימור התנהגות זו. ממצאי ההערכה התפקודית מסייעים בתכנון וביישום תכנית התערבות טיפולית מתאימה ויעילה. קורס זה עוסק באסטרטגיות לזיהוי המשתנים המתרחשים לפני ואחרי הופעת התנהגות מסוימת. בקורס הזה יילמדו ויתורגלו מגוון השיטות והכלים לביצוע הערכה פונקציונלית והערכה התנהגותית. בנוסף יחשפו הסטודנטים לספרות המחקרית והקלינית המתעדת שיטות מגוונות וחדשניות לביצוע הערכה פונקציונלית והתערבויות מבוססות הערכה זו.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 75
ב' 0244132-00 ד"ר נתלי רולידר-אגילה ב' 11:45-13:15
Experimental Analysis of Behavior
This is a graduate course designed to set a foundational understanding of the scientific approach used by the experimental analysis of behavior (EAB) and the research that has led to modern day applied behavior analysis and continues to contribute to our understanding of behavior. It covers a range of topic in EAB including behavior analysis related to scientific principles of behavior, learning, and selection by consequences. Students will explore the seminal studies associated with EAB in both humans and non-humans. This course emphasizes Content Areas A, (Behaviorism and Philosophical Foundations), B (Concepts and Principles), C (Measurement, Data Display, and Interpretation), and D (Experimental Design) of the 6th Edition of the BCBA Test Content Outline Students will: (1) Learn the history of EAB, (2) Examine how the EAB literature contributes to the work of applied behavior analysts. (3) Be able to describe the concepts of how behavior and the environment interact, including a simple understanding of the contribution of neuroscience to the understanding of behavior.
2 ש"ס /2 נ"ז / ש' / 75
ב' 0244171-00 פרופ' שרה בלום ד' 17:30-19:00 (מקוון)
לקויות למידה ספציפיות והפרעות התנהגות
הקורס נועד להקנות לסטודנטים הבנה מעמיקה וכלים מעשיים בשני תחומים מרכזיים: לקויות למידה ספציפיות (SLD) והפרעות התנהגות ורגשיות (EBD). במהלך הקורס הסטודנטים ירכשו מיומנויות בזיהוי, אבחון וניתוח של מקרים הקשורים לקשיי למידה שונים כגון דיסלקציה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה, לצד הבנת הפרעות התנהגות שונות כמו ODD, CD, והפרעות חרדה ודיכאון. דגש מיוחד מושם על הקניית כלים יישומיים להתערבות חינוכית וטיפולית, כולל היכרות עם מודלים מרכזיים כמו Response to Intervention (RTI), טיפול קוגניטיבי-התנהגותי קבוצתי וכיתתי (CBT) ומודל התמיכה בהתנהגות נאותה (PBIS). מטרת הקורס היא להכשיר את הסטודנטים לזהות, להבין ולהתמודד עם האתגרים האקדמיים, ההתנהגותיים והרגשיים של תלמידים במסגרות החינוכיות השונות, תוך פיתוח יכולת ניתוח מקרים והתאמת תוכניות התערבות מבוססות ראיות.
4 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 70
ב' 0244151-00 ד"ר חגית ענבר-פירסט א' 13:45-17:15
היבטים תפקודיים של קשב והשלכותיהם
הקורס נועד להקנות לסטודנטים הבנה על היבטי הקשב ותפקודיו השונים, תוך התמקדות בהתפתחותו, מאפייניו והשלכותיו על תפקוד. במהלך הקורס יכירו הסטודנטים את ההגדרות השונות לקשב, את התפתחותו הנוירולוגית והשפעת הסביבה עליו, ויעמיקו בהבנת הקשר בין קשב לתפקודים ניהוליים. הקורס יחשוף את הסטודנטים למודלים תיאורטיים מרכזיים בתחום הקשב, כולל מודל שלוש רשתות הקשב ומודל ארבע פונקציות הקשב, תוך התמקדות בהפרעת קשב וריכוז (ADHD) על היבטיה השונים. בנוסף, הקורס יציג טיפול פסיכו-חברתי בשלוש רמות: פרטני, כיתתי ובית ספרי.
2ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70
א' 0244181-00 ד"ר חגית ענבר-פירסט א' 15:45-17:17
פרקטיקום בניתוח התנהגות – שלב א'
התמחות ראשונית: לאפשר לסטודנט המתמחה להכיר וללמוד על תפקיד מנתחת ההתנהגות בסביבות שונות[1] (מערכת החינוך הפורמלי/הלא פורמלית/קהילה/משפחה וכו'), בשימת דגש על עבודת מנתחת ההתנהגות אל מול מקבלי השירות (לדוגמה, האדם המטופל, הורים, מורים) והן בעבודתה אל מול אנשי מקצוע אחרים שעימם מתקיימים ממשקים מקצועיים ואחרים.
2 ש"ס /2 נ"ז / ש' / 75
ב' 0244191-00 פרופ' עמוס רולידר ד' 16:30-17:15 (מקוון)
ב' 0244191-02 ד"ר נתלי רולידר-אגילה ד' 16:30-17:15 (מקוון)
[1] סטודנטים שלמדו ניתוח התנהגות ועוסקים במקצוע יתבקשו לאתר מנתחת התנהגות שעובד בסביבה שאינה מוכרת לסטודנט.