מתעניינים/ות בלימודים במכללה האקדמית כנרת?

    .M.A בניתוח התנהגות (Applied Behavior Analysis)

    ראש התוכנית לתואר שני בניתוח התנהגות
    פרופ' אייבזו שירי

    ראש המחלקה למדעי ההתנהגות
    ד"ר סלע טל

    חברי סגל בתוכנית
    פרופ' רולידר עמוס, ד"ר אלחדף אליען, ד"ר רולידר-אגילה נתלי, ד"ר פרידלין אבנר, ד"ר ענבר-פירסט חגית,  ד"ר לוי יפעת.

    מרצים
    פרופ' בלום שרה, גב' נחמני דיקלה, גב' לוי-שני לילך.

    מרכזת התוכנית
    גב' מלמה לינוי
    טל': 04-6653830

    שעות קבלה: ימים א'-ה' 13:30-15:00, 09:30-12:00

    Email: [email protected]

    מיקום המחלקה: בניין הפקולטה ע"ש אחי רכוב, קומה שלישית.

    מטרת הלימודים

    ניתוח התנהגות הינו תחום דעת ייחודי במדעי ההתנהגות אשר בוחן את יחסי הגומלין שבין התנהגות האדם וסביבתו המשמעותית. תחום דעת זה מספק עקרונות, כלים והתערבויות מבוססות מחקר המסייעים בהבנה, מניעה וטיפול של בעיות התנהגות ומסייע בפיתוח ולמידה של התנהגויות אשר מאפשרות לפרט לממש את הפוטנציאל הגלום בו. בנוסף להיותו תחום דעת, ניתוח התנהגות יישומי הינו גם מקצוע טיפולי ייחודי במדעי ההתנהגות.

    התוכנית לתואר שני במכללה האקדמית כנרת הינה התוכנית הראשונה מסוגה בישראל אשר נלמדת במוסד להשכלה גבוהה, מפוקחת ומבוקרת על ידי המל"ג. התוכנית תקנה לבוגריה תואר שני בניתוח התנהגות ואת מלוא הכלים והידע לעיסוק מחקרי ויישומי בתחום.

    צוות המרצים בתוכנית בראשותה של פרופ' שירי אייבזו כולל את מיטב החוקרים והקלינאים הפועלים כיום במדינת ישאל.

    לאור המציאות החינוכית והטיפולית המורכבת, הביקוש למקצוע גבר בצורה משמעותית בשנים האחרונות וכיום ניתוח התנהגות נמצא בחזית המקצועות הטיפוליים בארץ ובעולם.

    עם סיום תהליך ההכשרה וההסמכה, מנתח התנהגות מבצע הערכות ותהליכי אבחון ייחודיים לצורך בניית תכנית התערבות טיפולית במגוון רחב של תחומים וסביבות טיפול, הן לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים (כגון אוטיזם- ASD ; הפרעת התנהגות- CD, ODD ; הפרעות קשב וריכוז- ADD/ADHD) והן לאוכלוסיות בעלות התפתחות תקינה (כגון קשיים בהסתגלות חברתית- התנהגותית בתוך סביבות בתי- ספר וגנים, הדרכות הורים ועוד).

    מבנה תכנית הלימודים

    התוכנית בנויה מ 56 נקודות זכות (נ"ז), מתוכן 2 נ"ז של קורס בחירה במחלקה.

    התוכנית כוללת: קורסי חובה מתודולוגיים ולא מתודולוגיים, קורסים פרונטליים ומקוונים, קורס בחירה, פרקטיקום וסמינריונים.

    דגשים חשובים

    סטודנט חייב לקבל "פטור" מקורסי השלמה עד סוף השנה הראשונה לתואר.

    בנוסף, תנאי מעבר משנה לשנה הם עמידה בציון עובר בכל הקורסים וממוצע של 80 לפחות. קבלת התואר בסיומן של שנתיים מותנית בציון מבחן גמר 75 וסמינריון בציון 75 וממוצע סופי העומד על לא פחות מ- 80.

    תכנית הלימודים לתואר שני בניתוח התנהגות M.A in Applied Behavior Analysis למתחילים בתשפ"ה

     

     

     

     

     

     

    תוכנית הלימודים לתואר שני בניתוח התנהגות

    M.A in Applied Behavior Analysis
    למתחילים בתשפ"ו
    שנה א'
    קוד שם הקורס הרצאה תרגיל נ"ז
    0244009-00 עקרונות יסוד בניתוח התנהגות 4 1 3
    0244012-00 התפתחות תקינה ולקויה מינקות להתבגרות 2 2
    0244041-00 ניתוח התנהגות בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים 2 2
    0244062-00 שיטות מחקר התנהגותיות (Single-subject Research Design) 4 4
    0245241-00 התערבויות התנהגותיות באוטיזם ועיכובים התפתחותיים 2   2
    0244021-00 היבטים נוירו ביולוגיים ונוירו פסיכולוגיים של התנהגות 2 2
    0244132-00 אסטרטגיות הערכה תפקודית בניתוח התנהגות א' 2 2
    0244181-00 היבטים תפקודיים של קשב והשלכותיהם 2   2
    0244171-00 Experimental Analysis of Behavior 2   2
    0244151-00 לקויות למידה ספציפיות והפרעות התנהגות 4 4
    0244171-00 פרקטיקום בניתוח התנהגות -שלב א' 2   2
    סה"כ 28 1 27
    שנה ב'
    קוד שם הקורס הרצאה תרגיל נ"ז
    0245111-00 אסטרטגיות אבחון והערכה תפקודית בניתוח התנהגות ב' 2 2
    0245181-00 הנחיה והדרכה בניתוח התנהגות 2   2
    0245231-00 שיטות מחקר מתקדמות במדעי ההתנהגות 2   2
    0245171-00 עבודת מנתח התנהגות בצוות רב מקצועי 2   2
    0245121-00 אתיקה בניתוח התנהגות 2   2
    0245131-00 ילדים עם צרכים מיוחדים ומשפחותיהם 2 2
    0245141-00 שיטות התערבות התנהגותיות ללימוד וטיפול בילדים על הרצף האוטיסטי 4 4
    0245251-00 יסודות והרחבות בפילוסופיה הביהביוריסטית 2   2
    0245291-00 פרקטיקום בניתוח התנהגות – שלב ב' 4   4
    קורס בחירה 2   2
    סמינריון 4   4
    סה"כ 28 1 27
    סה"כ בתוכנית 56

    סמינר בחירה בתוכנית הלימודים תשפ"ו

    קוד שם הקורס הרצאה תרגיל נ"ז
    0245336-00 התערבויות ניהול ושליטה עצמית 4 4
    0245376-00 הדרכת מורים לשיפור מיומנויות לניהול וניווט כיתה 4   4
    0245356-00 התערבויות התנהגותיות לטיפול בקשיי שינה והירדמות של ילדים 4 4
    0245366-00 סוגיות בהדרכה והנחייה בניתוח התנהגות יישומי 4 4

    קורסי חובה- שנה א'

    עקרונות יסוד בניתוח התנהגות
    ניתוח התנהגות יישומי (Applied Behavior Analysis) הינו תחום דעת מדעי העוסק בהבנה ושיפור של התנהגות אנוש.

    מטרת הקורס להקנות לסטודנטים ידע בסיסי רחב בחשיבה המדעית העוסקת בניתוח והבנת התנהגות ברמה הבסיסית והיישומית. הקורס יעסוק במושגי יסוד ועקרונות בסיסיים בניתוח התנהגות, הבהרת עקרונות בסיסיים בהסבר מדעי של התנהגות, הפילוסופיה המדעית ההתנהגותית, והליכים לשינוי התנהגות.

    מטרתו העיקרית של הקורס היא להעניק לסטודנטים ידע מקיף, מדויק, ועכשווי של ניתוח התנהגות יישומי המהווה בסיס הכרחי להבנת נושאים ותהליכים מורכבים יותר בהם עוסק מנתח ההתנהגות בעבודתו.

    4 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 75

    ש' 0244009-00 פרופ' שירי אייבזו  א' 10:00-11:30

    עקרונות יסוד בניתוח התנהגות (מקוון)
    1 ש"ס / ת'
    ש' 0244010-00 גב' לילך לוי שני

     

    שיטות מחקר התנהגויות   ( Single-subject Research Design )

    ניתוח התנהגות הינו תחום דעת המשתמש בעקרונות ובכלים של מדעי הטבע בבואו לחקור, להבין ולשנות תופעה התנהגותית. כמו בתחומים אחרים במדעי הטבע, בניתוח התנהגות יש הקפדה על איסוף נתונים אובייקטיביים, מהימנים ותקפים של ההתנהגות הנחקרת. מטרת קורס זה לתת לסטודנטים את הידע הנדרש לאיסוף נתוני התנהגות בסביבה מסוימת באמצעות צפייה ומדידה ישירה של ההתנהגות הנחקרת, ולהבנה והיכרות עם דגמי מחקר ייחודיים בניתוח התנהגות. בחלק הראשון של קורס זה, הסטודנטים ילמדו לתאר את תפקידה של ההערכה בניתוח התנהגות, לזהות ולבצע שיטות הערכה עיקריות המשמשות מנתחי התנהגות, ולזהות ולהעריך את המשמעות החברתית של התנהגויות מטרה פוטנציאליות. בהמשך, הסטודנטים יילמדו מהו תפקיד המדידה בניתוח התנהגות יישומי, יכירו את ממדי התנהגות, כלי המדידה, אסטרטגיות לבחירת מערכת מדידה, את המדדים לאיסוף נתונים מהימן, איומים שכיחים על התקיפות, הדיוק והאמינות של מדידה התנהגותית, ואת השיטות השונות להערכת הדיוק והאיכות של מדידה התנהגותית. בחלק השני של הקורס זה, הסטודנטים יילמדו על המטרה והיתרונות של הצגה גרפית של נתונים התנהגותיים, לזהות את סוגי הגרפים בניתוח התנהגות יישומי, ודרכים לבניית גרפים מסוגים שונים. הקורס מיועד לספק למנתחי התנהגות עתידיים "מצפן" לזיהוי פרקטיקות מבוססות-מחקר (evidence-based practices) בסביבות שונות. קורס זה יציג בפני הסטודנטים גישה מדעית לעיצוב, ביצוע והערכת מחקר יחידני מתוך מטרה להעריך את יעילותן של התערבויות ההתנהגותיות.

    4 ש"ס /4 נ"ז / ש' / 75
    ש' 0244062-00-00 ד"ר נתלי רולידר-אגילה א' 17:30-19:00

     

     

     

    התפתחות תקינה ולקויה מינקות להתבגרות

    הקורס נועד להקנות לסטודנטים הבנה לגבי תהליכי התפתחות האדם מינקות ועד התבגרות, תוך התמקדות בארבעה תחומי ליבה: התפתחות מוטורית וגופנית, שפתית, חברתית וקוגניטיבית. הקורס שואף לבנות אינטגרציה בין ידע תיאורטי לבין הבנה מעשית של תהליכי התפתחות, תוך הכרות עם תיאוריות מרכזיות והוגים משפיעים בתחום. לכן, הקורס נועד להעמיק את הבנת הסטודנטים בניתוח התפתחות האדם מפרספקטיבה התנהגותית-יישומית. דגש מיוחד יושם על זיהוי תבניות התנהגות תקינות לעומת לא תקינות בכל שלב התפתחותי, הבנת האינטראקציה בין גורמים סביבתיים להתפתחות וניתוח פונקציונלי של התנהגויות בהקשר ההתפתחותי. באמצעות שילוב של למידה תיאורטית וניתוח מקרים, הקורס מכוון ליישם ידע על תהליכי התפתחות תקינים ופתולוגיים בעבודתם המחקרית והקלינית של הסטודנטים.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70
    א' 0244012-00 ד"ר חגית ענבר-פירסט  א' 13:45-15:15

     

    ניתוח התנהגות בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים

    לקורס מספר מטרות עיקריות: (1) לספק לסטודנטים כלים בעזרתם ילמדו כיצד לצרוך ספרות מחקרית בצורה ביקורתית, לזהות בספרות המחקרית פרקטיות ושיטות טיפול בעלות מאפיינים המעידים על יעילות מחקרית ולהבחין בין שיטות טיפול מבוססות ראיות מחקריות (evidence-based practice) לבין כאלו שלא, (2) לחשוף את הסטודנטים לסקירה של התערבויות התנהגותיות מגוונות לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים שונים. במהלך הקורס יכירו הסטודנטים אוכלוסיות עיקריות שהתערבויות התנהגותיות נמצאו יעילות עבורן וכן ילמדו על מגמות עכשוויות באופני טיפול באוכלוסיות אלו. במהלך הקורס יידרשו הסטודנטים לקרוא קריאה ביקורתית של מאמרי סקירות ספרות (בשפה האנגלית) לטיפול התנהגותי באוכלוסיות על הרצף האוטיסטי ואוכלוסיות בעלות עיכובים התפתחותיים שונים

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 75

    א' 0244041-00 ד"ר אבנר פרידלין ד' 17:30-19:00  (מקוון)

     

    היבטים נוירו-ביולוגיים ונוירופסיכולוגיים של התנהגות  
    מטרת הקורס הינה להקנות מושגי יסוד אודות הקשר שבין תפקודי המח לבין התנהגות ותפקוד התנהגותי קוגניטיבי, שייבחן מנקודת המבט של חקר ההפרעות הנוירופסיכולוגיות. נושאים עיקריים שיידונו בקורס הם עקרונות הארגון של המח, פלסטיות, שפה ומח והפרעות נוירופסיכולוגיות בתחום הלמידה, הקשב והמודעות, ההתנהגות החברתית, הזיכרון והשפה, כמו גם התייחסות ללקויות הלמידה השונות. כמו כן, יידונו היבטים הקשורים לממדים יישומיים-טיפוליים: שיטות אבחון ואסטרטגיות נוירו-קוגניטיביות לשכלול המיומנויות השונות.


    2 ש"ס /  2 נ"ז / ש' / 70

    א' 0244021-00 ד"ר יפעת לוי א' 11:45-13:15

     

     

    אסטרטגיות אבחון והערכה תפקודית בניתוח התנהגות א'
    טיפולים התנהגותיים, כמו גם טיפולים אחרים, מבוססים על הערכה מוקדמת. הערכה פונקציונלית (תפקודית) הינו תהליך אבחוני, המאפשר למנתח התנהגות לזהות את המשתנים הסביבתיים המעלים ומורידים את הסבירות להופעתה של התנהגות המועמדת להפחתה ואת המשתנים הסביבתיים האחראים לשימור התנהגות זו. ממצאי ההערכה התפקודית מסייעים בתכנון וביישום תכנית התערבות טיפולית מתאימה ויעילה. קורס זה עוסק באסטרטגיות לזיהוי המשתנים המתרחשים לפני ואחרי הופעת התנהגות מסוימת. בקורס הזה יילמדו ויתורגלו מגוון השיטות והכלים לביצוע הערכה פונקציונלית והערכה התנהגותית. בנוסף יחשפו הסטודנטים לספרות המחקרית והקלינית המתעדת שיטות מגוונות וחדשניות לביצוע הערכה פונקציונלית והתערבויות מבוססות הערכה זו.
    2 ש"ס /  2 נ"ז / ש' / 75

    ב' 0244132-00 ד"ר נתלי רולידר-אגילה  ב' 11:45-13:15

     

    Experimental Analysis of Behavior

    This is a graduate course designed to set a foundational understanding of the scientific approach used by the experimental analysis of behavior (EAB) and the research that has led to modern day applied behavior analysis and continues to contribute to our understanding of behavior. It covers a range of topic in EAB including behavior analysis related to scientific principles of behavior, learning, and selection by consequences. Students will explore the seminal studies associated with EAB in both humans and non-humans. This course emphasizes Content Areas A, (Behaviorism and Philosophical Foundations), B (Concepts and Principles), C (Measurement, Data Display, and Interpretation), and D (Experimental Design) of the 6th Edition of the BCBA Test Content Outline Students will: (1) Learn the history of EAB, (2) Examine how the EAB literature contributes to the work of applied behavior analysts. (3) Be able to describe the concepts of how behavior and the environment interact, including a simple understanding of the contribution of neuroscience to the understanding of behavior.

    2 ש"ס /2 נ"ז / ש' / 75

    ב' 0244171-00 פרופ' שרה בלום ד' 17:30-19:00 (מקוון)

     

    לקויות למידה ספציפיות והפרעות התנהגות  

    הקורס נועד להקנות לסטודנטים הבנה מעמיקה וכלים מעשיים בשני תחומים מרכזיים: לקויות למידה ספציפיות (SLD) והפרעות התנהגות ורגשיות (EBD). במהלך הקורס הסטודנטים ירכשו מיומנויות בזיהוי, אבחון וניתוח של מקרים הקשורים לקשיי למידה שונים כגון דיסלקציה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה, לצד הבנת הפרעות התנהגות שונות כמו ODD, CD, והפרעות חרדה ודיכאון. דגש מיוחד מושם על הקניית כלים יישומיים להתערבות חינוכית וטיפולית, כולל היכרות עם מודלים מרכזיים כמו Response to Intervention (RTI), טיפול קוגניטיבי-התנהגותי קבוצתי וכיתתי (CBT) ומודל התמיכה בהתנהגות נאותה (PBIS). מטרת הקורס היא להכשיר את הסטודנטים לזהות, להבין ולהתמודד עם האתגרים האקדמיים, ההתנהגותיים והרגשיים של תלמידים במסגרות החינוכיות השונות, תוך פיתוח יכולת ניתוח מקרים והתאמת תוכניות התערבות מבוססות ראיות.

     

    4 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 70
    ב' 0244151-00 ד"ר חגית ענבר-פירסט  א' 13:45-17:15

    היבטים תפקודיים של קשב והשלכותיהם

    הקורס נועד להקנות לסטודנטים הבנה על היבטי הקשב ותפקודיו השונים, תוך התמקדות בהתפתחותו, מאפייניו והשלכותיו על תפקוד. במהלך הקורס יכירו הסטודנטים את ההגדרות השונות לקשב, את התפתחותו הנוירולוגית והשפעת הסביבה עליו, ויעמיקו בהבנת הקשר בין קשב לתפקודים ניהוליים. הקורס יחשוף את הסטודנטים למודלים תיאורטיים מרכזיים בתחום הקשב, כולל מודל שלוש רשתות הקשב ומודל ארבע פונקציות הקשב, תוך התמקדות בהפרעת קשב וריכוז (ADHD) על היבטיה השונים. בנוסף, הקורס יציג טיפול פסיכו-חברתי בשלוש רמות: פרטני, כיתתי ובית ספרי.

     

    2ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70
    א' 0244181-00 ד"ר חגית ענבר-פירסט  א' 15:45-17:17

     

    פרקטיקום בניתוח התנהגות – שלב א'

    התמחות ראשונית: לאפשר לסטודנט המתמחה להכיר וללמוד על תפקיד מנתחת ההתנהגות בסביבות שונות[1] (מערכת החינוך הפורמלי/הלא פורמלית/קהילה/משפחה וכו'), בשימת דגש על עבודת מנתחת ההתנהגות אל מול מקבלי השירות (לדוגמה, האדם המטופל, הורים, מורים) והן בעבודתה אל מול אנשי מקצוע אחרים שעימם מתקיימים ממשקים מקצועיים ואחרים.

    2 ש"ס /2 נ"ז / ש' / 75

    ב' 0244191-00 פרופ' עמוס רולידר ד' 16:30-17:15 (מקוון)

    ב' 0244191-02 ד"ר נתלי רולידר-אגילה ד' 16:30-17:15 (מקוון)

     

     

     

    [1] סטודנטים שלמדו ניתוח התנהגות ועוסקים במקצוע יתבקשו לאתר מנתחת התנהגות שעובד בסביבה שאינה מוכרת לסטודנט.

     

    קורסי חובה- שנה ב'

    פרקטיקום בניתוח התנהגות- שלב ב'

    התמחות מעשית: לאפשר לסטודנט המתמחה ליישם הלכה למעשה את המיומנויות והידע שרכש בקורסים התיאורטיים, בשטח בסביבות שונות[1] (מערכת החינוך הפורמלי/הלא פורמלית/קהילה/משפחה וכו'). ההתנסות בשדה כוללת: איסוף נתונים אובייקטיבים (תוך הקפדה על היבטי תוקף ומהימנות) , ביצוע הערכה תפקודית, תכנון התערבות על פי ממצאי ההערכה וספרות מחקרית מקצועית תומכת, יישום ההתערבות שתוכננה, בדיקה המשכית של יעילותה, כולל הערכות של יושרת התערבות (Treatment Fidelity), תוקף חברתי, ותכנון וביצוע הליכי הכללה ו/או הדהיה על פי הצורך.

    4 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 75

    ש' 0245291-00  פרופ' עמוס רולידר א' 15:45-17:15

    ש' 0245291-01  ד"ר אליען אלחדף א' 15:45-17:15

    ש' 0245291-02 ד"ר נתלי רולידר- אגילה  15:45-17:15

    ש' 0245291-03  ד"ר אבנר פרידלין א' 15:45-17:15

    ש' 0245291-04 גב' דיקלה נחמני  א' 15:45-17:15

    פרקטיקום שלב ב' – פגישות הנחיה

    ש' /1 ש"ס / ת'  ד' 19:15-20:00

     

    אסטרטגיות אבחון והערכה תפקודית בניתוח התנהגות ב'
    טיפולים התנהגותיים, כמו גם טיפולים אחרים, מבוססים על הערכה מוקדמת. הערכה פונקציונלית (תפקודית) הנה תהליך אבחוני, המאפשר למנתח התנהגות לזהות את המשתנים הסביבתיים המעלים ומורידים את הסבירות להופעתה של התנהגות המועמדת להפחתה ואת המשתנים הסביבתיים האחראים לשימור התנהגות זו. ממצאי ההערכה התפקודית מסייעים בתכנון וביישום תכנית התערבות טיפולית מתאימה ויעילה. קורס זה עוסק באסטרטגיות לזיהוי המשתנים המתרחשים לפני ואחרי הופעת התנהגות מסוימת. בקורס הזה יילמדו ויתורגלו מגוון השיטות והכלים לביצוע הערכה פונקציונלית והערכה התנהגותית. בנוסף יחשפו הסטודנטים לספרות המחקרית והקלינית המתעדת שיטות מגוונות וחדשניות לביצוע הערכה פונקציונלית.
    2 ש"ס /  2 נ"ז / ש' / 75

    ב' 0245111-00 ד"ר נתלי רולידר-אגילה  א' 11:45-13:15

     

     

     

     

     

     

    שיטות מחקר מתקדמות במדעי ההתנהגות

    מטרת הקורס היא להקנות לסטודנטים לתארים מתקדמים ידע מתודולוגי הכולל ידע תאורטי בסיסי במודלים סטטיסטיים המאפיינים את המחקר במדעי ההתנהגות. הקורס יעסוק בהקניית מושגים בשיטות מחקר כמותיות במדעי ההתנהגות ופיתוח חשיבה מחקרית ביקורתית. ספציפית, במסגרת הקורס נלמד על היבטים תיאורטיים ומעשיים של השיטה הניסויית, במסגרתם נעמיק את הידע אודות המתודה המדעית, היחס בין תיאוריות והשערות, היכרות עם מערכי ניסוי מורכבים ובקרה על משתנים חיצוניים. כמו כן, נכיר שיטות מחקר אחרות הננקטות בשדה כדרך לאיסוף נתונים ופירושם. נלמד על מערך מחקר דמויי-ניסוי, על בניית ותיקוף כלי מחקר שונים (שאלונים ומטלות) ונעסוק בעקרונות המדידה: מהימנות, תוקף ושיטות דגימה. הנושאים העיקריים בקורס יכללו לימוד של מערכי מחקר ניסויים לצד הקניית ידע בסטטיסטיקה היסקית בסיסית (בדיקת השערות וטעויות הסקה, אמידה סטטיסטית, מבחני T, F, מערכי ניסוי פקטוריאליים גדלי אפקט ועוצמה סטטיסטית).

     

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70

    ב' 0245191-00 ד"ר אבנר פרידלין ד' 17:30-19:00

     

    עבודת מנתח התנהגות בצוות רב מקצועי

    תהליכי התערבות בקרב אוכלוסיות שונות של אנשים בעלי צרכים מיוחדים דורשים לעיתים קרובות מעורבות של אנשי מקצוע מתחומים שונים, בין השאר: פסיכולוגים, מנתחי התנהגות, רופאים, אנשי חינוך, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, פיזיותרפיסטים, עובדים סוציאליים ועוד. בספרות המחקרית קיימות עדויות המצביעות על תרומתה המובהקת של עבודת צוות רב-מקצועי, בד בבד עם הדגשת הצורך בהכשרת אנשי מקצוע מתחומים שונים לעבודה משותפת למען הלקוח. במסגרת הקורס ילמדו גישות, מודלים ומושגים בנושא עבודת צוות רב-מקצועי, תוך התייחסות ליתרונות ולאתגרים. זאת ועוד, ידונו סוגיות בנושא תקשורת בתוך צוות, תוך התייחסות למבנים וסגנונות של תקשורת בצוות. בנוסף, במהלך הקורס, יחשפו הסטודנטים לאנשי מקצוע שונים העובדים במסגרות של חינוך מיוחד. זאת במטרה ללמוד על היתרונות של עבודה בצוות רב מקצועי לצד האתגרים שעבודה בצוות כזה עלולה לזמן, וכן להיחשף לדרכי תקשורת אפקטיביות בין מנתחי התנהגות לבין שותפים מדיסציפלינות אחרות.

    2 ש"ס / 2 נ"ז /ש' / 70

    א' 0245171-00 פרופ' עמוס רולידר  ב' 11:45-13:15

     

    הנחיה והדרכה בניתוח התנהגות

    לרוב עבודת מנתח ההתנהגות דורשת ממנו להנחות ולהדריך הורים, מורים, סייעות, תרפיסטים ואחרים אשר נמצאים במגע עם הילד ונדרשים ליישם את תכנית ההתערבות או חלקים ממנה. בנוסף לכך, יתכן כי במהלך שנות עבודתם, מנתחי התנהגות יתבקשו להנחות ולהדריך סטודנטים לניתוח התנהגות. הנחיה והדרכה יעילים של אותן דמויות הינה הכרחית לשם הצלחה תכנית ההתערבות ושמירה על מקצועיות גבוהה של אלו העוסקים בניתוח התנהגות. מטרת הקורס הינה להציג בפני הסטודנטים את העקרונות והבסיס להנחיה והדרכה נכונה המבוססת על הליכים התנהגותיים ומחקר התנהגותי.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 75

    א' 0245181-00 ד"ר אליען אלחדף א' 10:00-11:30

     

    אתיקה בניתוח התנהגות

    בקורס זה נסקור את ההקשר ההיסטורי של האתיקה בניתוח התנהגות יישומי ואת העקרונות עליהם מתבסס הקוד האתי של מנתחי ההתנהגות, כמו גם את יישום הקוד ואכיפתו. בקורס נכנס לעומקו של הקוד האתי של מנתחי ההתנהגות וננסה להבין כיצד הקוד בא לידי ביטוי בעבודתו של מנתח ההתנהגות בישראל.  נדון בשאלות: מהם כללי האתיקה המקובלים בניתוח התנהגות? וכיצד עלינו להגיב או להתנהג כאשר אנו נתקלים בסוגיה אתית? במהלך הקורס, הסטודנטים יזהו סוגיות אתיות בתיאורי מקרה הקשורים לעבודה בניתוח התנהגות, ידעו להסביר את הגורמים הפוטנציאלים לבעיה האתית שהוצגה, ויוכלו לתאר כיצד הם יתמודדו עם מקרה שכזה.

    בנוסף לשעות ההוראה בקורס, הסטודנטים יתבקשו להשלים קורס אתיקה CITI  עד תום הקורס.

    2 ש"ס / 2 נ"ז /ש' / 75

    א' 0245121-00 ד"ר אליען אלחדף ד' 17:30-19:00

    יסודות והרחבות בפילוסופיה הביהביוריסטית

    מטרת הקורס היא לחשוף את הסטודנטים למשנתו של סקינר ולהכרות עם הפילוסופיה הביהביוריסטית אותה הגה, לחשוף את הסטודנטים לטקסטים מקוריים של סקינר (ולטקסטים בעלי השפעה של חוקרים נוספים בתחום הפילוסופיה ההתנהגותית), לקיים דיונים קבוצתיים על חומרי הקריאה על מנת לשפר את היכולות האנליטיות והמילוליות של הסטודנטים ואת יכולתם להתמודד עם ביקורת כלפי הגישה ההתנהגותית הרווחת בין אנשי טיפול ומוסדות חינוכיים. בעזרת הבנה מעמיקה של הפילוסופיה של מדע ניתוח התנהגות (הביהביוריזם הרדיקלי), ישפרו הסטודנטים את יכולת השיח שלהם עם מטפלים ובעלי מקצוע מגישות טיפוליות שונות ואת יכולתם לרתום אנשי מקצוע שאינם מחזיקים בגישה ההתנהגותית או מתנגדים לה לתהליך הטיפול ההתנהגותי.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 75

    ב' 0245251-00 ד"ר אבנר פרידלין א' 10:00-11:30

     

    שיטות התערבות התנהגותיות ללימוד וטיפול בילדים על הרצף האוטיסטי

    קורס זה יספק הכרות מעמיקה עם הלקות על הרצף האוטיסטי, הגדרות ה – V-DSM (Diagnostic and Statistical manual of mental disorders, 2013) ללקות והפרופילים הקליניים, בדגש על חושיים והתנהגותיים, של ילדים על הרצף האוטיסטי. בנוסף, הקורס יעסוק בשיטות התנהגותיות כגון למידה מזדמנת (Incidental teaching), Discrete trial training, למידת שטף (Mastery learning) ותכנון הכללה ללימוד מיומנויות אדפטיביות כגון חיקוי והתאמה, הבעת שפה, הבנת שפה, משחק חברתי ומיומנויות חברתיות, מיומנויות אקדמיות כגון קריאה וכתיבה, מיומנויות יומיום, תקשורת, אמצעי תקשורת משלימים ותקשורת תומכת חלופית.

     

    4 ש"ס /4 נ"ז / ש' / 70
    ש' 0245231-00-00 גב' דיקלה נחמני א' 17:30-19:00

     

     

     

     

    ילדים עם צרכים מיוחדים ומשפחותיהם

    הורות לילד עם צרכים מיוחדים מהווה אתגר למשפחה. מטרת הקורס היא הכרות עם משפחתו של הילד עם הצרכים המיוחדים, לבחון מודלים תיאורטיים להתמודדות הורים עם נוכחות הילד עם הצרכים המיוחדים במשפחה בהתייחס לעמדות, רקע תרבותי, חברה וקהילה ולזהות את ההשלכות וההשפעה שיש לילד עם צרכים מיוחדים על בני הזוג, האחים והמשפחה המורחבת. הקורס ידובר על יחסים ותקשורת של המשפחה עם המסגרות החינוכיות.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70

    ב' 0245131-00 ד"ר חגית ענבר-פירסט ד' 16:00-17:30

    [1] סטודנטים שלמדו ניתוח התנהגות ועוסקים במקצוע יתבקשו לאתר מנתח התנהגות שעובד בסביבה שאינה מוכרת לסטודנט.

    סמינריונים

    הדרכת מורים לשיפור מיומנויות ניהול וניווט כיתה

    מטרת הקורס הינה להקנות לסטודנטים ידע תיאורטי ומעשי בכתיבה ויישום מחקר התנהגותי שמטרתו לשפר מיומנויות הוראה וניהול וניווט כיתה של מורים באמצעות הדרכה התנהגותית BST  ושימוש במשוב. באמצעות קריאה וסיכום של מבחר עבודות מחקריות, הסטודנטים ילמדו באופן יסודי את נושאי הקורס (מיומנויות ניהול וניווט כיתה, הדרכת BST ומשוב) ולאחר העמקה ולמידת הנושא יכתבו הצעת מחקר אשר תכלול סיכום של הסקירה הספרותית, מטרת מחקר, ושיטת מחקר. בהמשך, הסטודנטים יתנסו ביישום המחקר בשטח כך שבסיום הקורס כל סטודנט יוכל להציג עבודת גמר בתצורת מאמר (בעברית או באנגלית על פי בחירה) אשר תכלול את כל חלקי ההצעה בנוסף לחלק התוצאות של המחקר ומסקנותיו.

    4 ש"ס /4 נ"ז /ס' /75

    ש' 0245376-00 ד"ר אליען אלחדף א' 13:45-15:15

     

    התערבויות ניהול ושליטה עצמית

    מטרת הקורס הינה להקנות לסטודנטים ידע תיאורטי ומעשי בכתיבה ויישום מחקר התנהגותי בנושאים של שליטה וניהול עצמית. הסטודנטים יחשפו  בכיתה לאסטרטגיות שליטה עצמית וניהול עצמי כגון הצבת מטרות, שינוי נסיבות וניטור עצמי ולאחר מכן יעמיקו בקריאה אודות מחקרים שעשו שימוש באסטרטגיות אלו כמשתנה בלתי תלוי על מנת להשפיע על התנהגויות בעלות חשיבות חברתית בסביבות טיפוליות או חינוכיות ובגילאים מגוונים. במהלך הקורס הסטודנטים יתנסו בכתיבה מדעית הכוללת סקירה ספרותית, כתיבת מתודולוגיה מחקרית, ביצוע מחקר יישומי וכתיבת ממצאים וסיכום.

    עם סיום הקורס הסטודנט:

    1. יכיר אסטרטגיות שונות לניהול עצמי.
    2. יזהה יישומי ניהול ושליטה עצמית בספרות מחקרית.
    3. יתנסה בצריכה מושכלת של מערכי מחקר יחיד בתחום שליטה עצמית וניהול עצמי.
    4. יתנסה בבניית מערך התערבותי מסוג מחקר יחיד לשינוי התנהגות של אדם אחד לפחות.
    5. יתרגל מיומנויות כתיבה מדעית.
    6. יפתח תכנית לניהול עצמי שתסייע לו להשלים את עבודת הסמינר בהצלחה.

    4 ש"ס /4 נ"ז /ס'/ 75

    ש' 0245336-00 פרופ' שירי אייבזו א' 13:45-15:15

     

    סוגיות בהדרכה והנחייה בניתוח התנהגות יישומי

    הסמינריון יתמקד בלימוד, הבנה, תרגול ויישום נכון מדויק של מודל התנהגותי מבוסס ראיות (Evidence based practice) להדרכה והנחייה של צוותים טיפוליים ו/או מטופלים, מודל אימון התנהגותי – BST; Behavior Skills Training.

    מטרת הקורס היא לספק לסטודנטים התנסות מעשית בתכנון, יישום וכתיבה של מחקר התנהגותי הבוחן את יעילות מודל הBST ללימוד אנשי טיפול/חינוך/הורים מיומנויות נדרשות לטיפול מיטבי בילדים עם ובלי צרכים מיוחדים כגון יישום נכון של כלכלות אסימונים, מתן משוב אפקטיבי, יישום תלויות קבוצתיות.

    הקורס יספק לסטודנטים הזדמנות להעמיק בספרות המקצועית בנושא, ניסוח שאלה/ות מחקר, תכנון הליך מחקרי הכולל עיצוב טפסי איסוף נתונים וקבצי אקסל, יישום ההליך, איסוף וניתוח נתונים רציף וקבלת החלטות מבוססות נתונים. כמו כן, הקורס יספק לסטודנטים התנסות בכתיבה אקדמית וידרשו להגיש הצעת מחקר ועבודת גמר סמינריונית שתיכתב בפורמט מאמר מחקרי (בעברית או אנגלית לבחירת הסטודנט).

    4 ש"ס /4 נ"ז /ס'/ 75

    ש' 0245336-00 ד"ר אבנר פרידלין א' 13:45-15:15

     

     

    התערבויות התנהגותיות לטיפול בקשיי שינה והירדמות של ילדים

    קשיי שינה של ילדים הכוללים: התנגדות ללכת לישון, הרדמות מאוחרת, הרדמות עם מסכים, הרדמות עם ההורה או בחדרו, יקיצות במהלך הלילה וסירוב להתחיל את רוטינת הבוקר הינם מקצתם של  הקשיים עימם מתמודדים הורים רבים. לקשיי שינה השפעה שלילית על בריאותם של הילדים ועל מערכות היחסים בתוך התא המשפחתי. מחקרים מראים כי קשיי שינה מובילים לחוסרי שינה ואלה גורמים לתופעות של עצבנות ותוקפנות, ישנוניות בשעות היום, סיכון מוגבר להשמנת יתר, הפרעות חרדה ועוד. מחקרים שבחנו יעילותם של התערבויות התנהגותיות בטיפול בקשיי שינה מגוונים הראו כי הטיפול ההתנהגותי יעיל להפחתתם. אחת המגבלות במחקרים אלה היא שההורים שיישמו את ההתערבויות השונות הם גם אלה אשר דיווחו על תוצאות ההתערבות. בסמינר זה נסקור את האסטרטגיות ההתנהגותיות השונות לטיפול בקשיי שינה תוך דגש על דרכי איסוף הנתונים ונחקור דרכי אבחון חדשים לצורך התאמה מיטבית של ההתערבות לקשיים הספציפיים אותם מציג הנבדק והמשתנים האקולוגים הרלוונטיים למשפחתו.

    4 ש"ס /4 נ"ז /ס'/ 75

    ש' 0245336-00 ד"ר נתלי רולידר- אגילה א' 13:45-15:15