סקירת העשייה במחלקות הלימודים – פרויקטים משותפים עם התעשייה והקהילה בפקולטה למדעי החברה והרוח:

סקירת העשייה במחלקות הלימודים

ד"ר ניבה דולב, ראש המחלקה היוצאת לחינוך וקהילה

ד"ר ניבה דולב, ראש המחלקה היוצאת לחינוך וקהילה:

בין הנדבכים המרכזיים של עשיית המחלקה לתואר ראשון בחינוך וקהילה נמצאים היישומיות והחיבור עם השטח והקהילה מטרתם לספק לבוגרים מיומנויות, כלים וניסיון בעבודה בשטח והזדמנויות תעסוקה עתידיות, וכתרומה ומחויבות לקהילות הסובבות אותנו ולקידום הערכים החינוכיים והחברתיים בהם אנחנו מאמינים.
בין השאר המחלקה משתפת פעולה עם מכון אדלר בהקניית תעודת הנחיית קבוצות לבוגרים: עם עמותת מצמיחים לקידום משותף של תהליכים חברתיים ומניעת בריונות ורכישת מיומנויות הנחיית תהליכים חברתיים, ועם עמותת כנפיים של קרמבו ביצירת מודעות להכלה והערכה הדדית של ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים. במסגרת ההתנסות המעשית (פרקטיקום) יצרנו קשרים עם גורמים שונים בתחומי החינוך והקהילה אשר מספקים ניסיון לסטודנטים ומהווים הזדמנות לעבודה בשכר בהמשך.
בנוסף, המחלקה מובילה תהליכים משותפים לקידום מיומנויות המאה ה 21 עם עמותת אופק לשרות לאומי משמעותי, בו המתנדבים עברו קורס מלא במחלקה, ועם עמותת נטעים לעבודה משמעותית בחינוך ובחקלאות בצפון, בו עברו הצעירים סדרות של הרצאות במחלקה. המחלקה גם משתפת פעולה בפרויקטים קצרי מועד, הרצאות וסדנאות לטובת הקהילה ביניהם רכזי צוותי חרום, סיירת הורים, מורים, בנות שירות לאומי, מדריכי נוער בסיכון ועוד.

ד"ר הילה צבן, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות תואר ראשון

המחלקה לניהול תיירות ומלונאות

המחלקה לניהול תיירות ומלונאות שמה בראש מעייניה את הקשר עם תעשיית התיירות ואת חיבור הסטודנטים לתעשייה – באזור הצפון ומעבר לו. מאחר שהסטודנטים שלנו מחויבים בשעות של התמחות מעשית לאורך שנות לימודיהם במחלקה, יש לנו פרויקטי "עתודה לניהול" ו/או קשרי עבודה טובים וקרובים עם רשתות המלונות פתאל, קראון פלאזה, הילטון, ישרוטל, דן, סטאי, אמסלם טורס ותיירות ניר דוד. רכזת המחלקה והמרצים מקבלים באופן תדיר הצעות עבודה עבור סטודנטים ובוגרים שלנו מגורמים רבים בתעשייה המעוניינים בהם. בחודש יוני האחרון קיימנו במכללה אירוע זרקור למלונות שבו נציגי המלונות סטאי, סופיה וגלי כנרת (כולם מאזור טבריה וסובב כנרת) באו לספר על עצמם לסטודנטים במטרה לגייסם לעבודה. במסגרת קורס סדנת הכנה להתמחות מעשית בשנה א', הסטודנטים נחשפים לגופים מרכזיים בתעשייה, בעיקר מהצפון, במטרה להכיר להם את גווניה השונים של התעשייה ואת האפשרויות להתמחות מעשית בשנים ב'-ג'. במסגרת "פורום מדברים על תיירות" המתקיים 3-4 פעמים בשנה נפגשים הסטודנטים עם בכירים מתעשיית התיירות ושומעים מהם על פועלם. גם במסגרת הרצאות אורח וסיורים בקורסים השונים לאורך התואר הם נחשפים לגופי תיירות, אנשי תיירות ומנהלים באתרי תיירות מובילים בישראל. אנו גאים לשתף גם שבשנת הלימודים תשפ"ב ילמד במחלקה שלנו מנכ"ל משרד התיירות היוצא, מר אמיר הלוי, שפנה אלינו להציע קורס מתקדם בתכנון ופיתוח תיירות.

מצ"ב תמונות מאירוע זרקור למלונות שהתקיים ביוני ומסיור בקורס של אלון גלבמן בנצרת, שם הסטודנטים נפגשו עם יזם התיירות מעוז ינון.

פרופ' חזי ישראלי, ראש התכנית לתואר שני בניהול תיירות ומלונאות – MA in Tourism and Hotel Management

התואר ניתן בשפה האנגלית, מתוך ראיה כוללת של חשיפת המכללה לבינלאומיות. התואר מתמקד בניהול אסטרטגי של תיירות ומלונאות, בסביבה גלובאלית בעלת תחרות בלתי מתפשרת, המלווה לעתים במשברים ובתנאי אי-ודאות. בחודש אוקטובר הקרוב, ייפתח המחזור הרביעי של התואר. הסטודנטים הלומדים בתכנית מגיעים ממדינות שונות ומעורבים יחד עם סטודנטים ישראלים. עד כה הגיעו סטודנטים מארה"ב, אנגליה, שוויצריה, נפאל, רוסיה, סין, הונג-קונג וקמרון. עקב מגפת הקורונה לא פשוט לגייס סטודנטים מחו"ל, אך הננו בטוחים שהמספרים יגדלו עם שוך המגפה.

מטבע הדברים, מאחר והתכנית באנגלית, ניתן היה לייצר שיתופי פעולה אקדמיים עם תכניות אחרות לתואר שני בעולם הנלמדות בשפה האנגלית. עד כה נוצרו קשרים עם אוניברסיטאות במילנו, בפראג ובהאנוי. מטרת שיתופי הפעולה ליצור תהליכים של חילופי סטודנטים, חילופי סגל וגיוס סטודנטים לתואר שני אצלנו מאותם מוסדות המלמדים תואר ראשון באנגלית. אך התואר השני הינו בשפה מקומית או שאיננו קיים. תהליכים אלה נמצאים כעת בשלבים הראשוניים ומצטייר פוטנציאל טוב.

ד"ר יריב איצקוביץ, ראש המחלקה לניהול משאבי אנוש:

הלימודים במחלקה לניהול משאבי אנוש משולבים בפרקטיקה לאורך שנות הלימודים, החל מהיום הראשון ללימודים. הפרקטיקה נרכשת דרך קורסים ייחודיים כגון מיומנויות ניהול  א' ומיומנויות ניהול  ב' אשר במסגרתם הסטודנטים רוכשים כלים מעשיים אשר משמשים אותם בהמשך דרכם. הפרקטיקה נרכשת גם באמצעות שבועיים של סדנאות הניתנות לכל סטודנט במהלך כל שנת לימודים וגם דרך הפרקטיקום הדו- שלבי במסגרתו הסטודנטים מממשים את המיומנויות אותם רכשו בארגונים מגוונים. במסגרת זו במהלך השנים הסטודנטים ביצעו את ההתנסות המעשית בין היתר בבתי ספר, גנים ומועצות באזור אך גם בארגונים פרטיים כגון בתי מלון, בתי אבות וארגוני תעשייה מגוונים.

מעבר לכך המחלקה מייצרת שיתופי פעולה אקדמיים בעלי מכוונות מעשית, במסגרתם הסטודנטים יצאו החל משנה הבאה לפרקטיקום אינטרדיספלינרי בו הם יעבדו בצוותים הכוללים גם סטודנטים ממוסדות נוספים ומתחומים אחרים אשר יחד יעבדו על פרויקט משותף בארגון שיוקצה לכך.

המחלקה מתחילת דרכה משתפת פעולה גם עם העמותה המרכזית לניהול משאבי אנוש. במסגרת זו הסטודנטים נחשפים לארגונים רבים ומגוונים בשוק העבודה ולפרויקטים שאותם גופים מובילים ומציגים מדי שנה. השותפות עם העמותה מתבטאת גם בכך שתכנית הלימודים הוכרה על ידי העמותה ואף זכתה לציון לשבח על פרקטיקה פורצת דרך. שיתוף הפעולה ההדוק עם העמותה הוביל לכך שהסטודנטים לוקחים חלק בכנס השנתי של העמותה שנערך בכפר סבא. שותפות זו אינה שגרתית. הסטודנטים שלנו הם הסטודנטים היחידים שמגיעים לכנסי העמותה. בסיום המסלול הלומדים במחלקה הופכים לחברי עמותה.

החל משנה הבאה הסטודנטים יקחו חלק בפעילויות של העמותה למניעת התעמרות בעבודה. העמותה ששמה לה למטרה למגר את תופעת ההתעמרות מורכבת ממומחים מובילים כגון נשיאת בית הדין לעבודה לשעבר השופטת דיתה פרוז'ינין, פרופ' רחל לב-ויזל , עו"ד נעמי לנדאו ואנשי מקצוע וחוקרים מובילים נוספים.

ד"ר גיורא גודמן ראש המחלקה ללימודים רב-תחומיים

המחלקה ללימודים רב-תחומיים דוגלת בסיורים ובפעילויות בקהילה כחלק מתכנית הלימודים האקדמית שלה. אלו מאפשרים גיבוש של הסטודנטים במחלקה, העשרה וחשיפה לאתרים, לארגונים ולדמויות שונות וכמובן לתרומה לקהילה. בימים אלו, ימי קורונה, הסטודנטים במחלקה חווים קשיים רבים כתוצאה מהמציאות החדשה שאליה נקלענו. על אף מציאות מורכבת זו נמשכו ככל האפשר הפעילויות שונות במסגרת הקהילה.

במסגרת חטיבת קרימינולוגיה בהובלתה של ד"ר לימור גולן, הסטודנטים במחלקה נחשפים לארגונים שונים בקהילה, כגון: "עלם" – מרכז סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, "בית רות" – מרכז לנערות בסיכון ו"בית לין" – מרכז הגנה וסיוע לבני החברה הערבית. הסטודנטים מבקרים בארגונים עצמם ונפגשים עם אנשי מפתח מטעם הארגון המגיעים להרצאות אורח במכללה. בנוסף לכך, הסטודנטים נפגשים עם מנהלי ארגונים בעלי פוטנציאל להשתלבות תעסוקתית בעתיד, כגון שירותי בתי הסוהר.

במסגרת סמינריון "ההשפעות המטיבות של פעילות התנדבותית" של ד"ר זיו ארדי, הסטודנטים מתנדבים בבית חולים פדה-פוריה. במסגרת קורס זה הסטודנטים נקלטים כמתנדבים בבית החולים והופכים לחלק בלתי נפרד מצוות המחלקה לרפואה דחופה (מיון). הם חווים בעצמם את מאחורי הקלעים של המחלקה לרפואה דחופה ומיישמים את פרוטוקול הליווי של המבקרים במטרה לשפר את שביעות רצונם ולהפחית את הלחץ ממנו הם עשויים לסבול בעת הגעתם למחלקה. באמצעות התנסות זו הסטודנטים מבינים את תהליך הקליטה, המיון והטיפול בחולים.

ד"ר עידית מנוסביץ, ראשת המחלקה לתקשורת

במחלקה לתקשורת הסטודנטים רוכשים ידע, כלים ומיומנויות לעבודה בענף התקשורת. כחלק מתהליך הלימוד, אנו רואים חשיבות גבוהה לשלב עשייה תקשורתית שיש בה כדי להביא תרומה של ממש לקהילה ולחברה. למשל,  בקורס "חשיבה עיצובית" הוביל פרופ' דידי לין שיתוף הפעולה עם יקב תבור. הסטודנטים ביקרו ביקב והשתמשו בידע שרכשו בנושאי טיפוגרפיה, קומפוזיציה, צבע ומיתוג כדי לעצב תווית לבקבוק יין מיוחד שייצא בסדרה מוגבלת עבור חגיגות 120 שנה לכפר תבור. בהגשה הסופית השתתפו נציגי היקב והחברה למשקאות. היתה זו הזדמנות עבור הסטודנטים במחלקה ללמוד על העבודה ב"העולם האמיתי" בתחום העיצוב והמיתוג בשילוב חיבור עם ההיסטוריה והתרבות באזור.

בתחנת הרדיו של המחלקה קול כנרת FM106, הסטודנטים לומדים מפיקים ומשדרים תכניות רדיו לאורך כל השנה. לצד מגזין הרדיו של המחלקה "כנרת מתקשרת" העוסק בענייני השעה והביא לאורך השנה מנעד רחב של מרואיינים מהמכללה והאזור, הסטודנטים שידרו השנה את התכניות "רוק בשלולית", "קול בדרכים" ו"מגזין מוזיקה לטינית".

במבט לתשפ"ב, במסגרת פרויקט גמר של סטודנטים במסלול שיווק רב-ערוצי, תוביל ד"ר גיתית בר-און שיתוף פעולה עם עמותת כפר נהר הירדן. הסטודנטים יעבדו עם מחלקת השיווק והפרסום של העמותה לתכנון וביצוע של שני קמפיינים חוצי-מדיה במגוון פורמטים וערוצים למגוון קהלים – קמפיין "מעגלים לטובת כפר הירדן" וקמפיין "חוגגים עשור לכפר הירדן".

ד"ר גליה ריקי, ראשת המחלקה היוצאת  למדעי ההתנהגות

תכנית הלימודים במחלקה למדעי ההתנהגות  מתבססת על תחומי ההתמחות של סגל המחלקה ובתכניה מחברת באופן ישיר בין העולם האקדמי לעולם העבודה המשתנה. התכנית כוללת שלוש חטיבות התמחות המעניקים לסטודנטים תעודות הסמכה: חטיבת פסיכולוגיה חיובית יישומית בדגש על מיינדפולנס, חטיבה בקבלת החלטות וגישור וחטיבה בסוציולוגיה ארגונית יישומית. בשילוב עם תכנית הלימודים הכללית של המחלקה, שמכינה באופן אופטימלי את הסטודנטים.ות לתארים מתקדמים בתחומי מדעי ההתנהגות, לימודי ההתמחות בחטיבות מאפשרים חיבור ישיר בין העולם האקדמי לעולם העבודה.

בכל חטיבה מתקיים קורס התנסות מעשית. הקורס מספק לסטודנטים.ות הזדמנות להתנסות מעשית בתוך מסגרות חינוכיות-טיפוליות וארגונים שונים, וכן הזדמנות לליווי מקצועי ואקדמי המאפשר את החיבורים ללמידה משמעותית בין המחקר האקדמי למעשה. בנוסף, בקורסים השונים משולבות הרצאות אורח של מומחים, סיורים ונסיעה לכנסים אקדמיים ומקצועיים לצורך העמקת החומר הנלמד וחיבורו לשטח.

פרופ' עמוס רולידר, ראש התכנית לתואר שני בניתוח התנהגות

44 סטודנטים סיימו את השנה הראשונה בלימודי התואר השני בניתוח התנהגות בהצלחה למרות המורכבות והאתגרים שהלמידה מרחוק יצרה . 46 סטודנטים נוספים יחלו לימודיהם בשנת הלימודים הקרובה.  מטרת התכנית שלנו היא להקנות ידע, כלים ומיומנויות ברמה מחקרית ויישומית גבוהה בתחום הדעת של ניתוח התנהגות. מטרה נוספת הינה להציע תכנית לימודים מקיפה העומדת בסטנדרטים הקיימים כיום בארה"ב וברחבי העולם.   הכלים הנרכשים בלימודים יאפשרו לבוגרים להמשיך בעבודה מחקרית במסגרת לימודי תואר שלישי באוניברסיטאות המחקר ברחבי העולם. ברמה הקלינית  מכשירה התכנית את הסטודנטים לבצע תהליכי אבחון ייחודיים לצורך בניית תכנית התערבות טיפולית במגוון רחב של תחומים וסביבות טיפול, הן לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים כגון אוטיזם – ASD ;הפרעות התנהגות – ODD, CD ;הפרעות קשב וריכוז – ADHD/ADD והן לאוכלוסיות בעלות התפתחות תקינה קשיים בהסתגלות חברתית – התנהגותית בתוך סביבות בתי-ספר וגנים, הדרכות הורים ועוד.

חברי הסגל של התכנית פועלים במרץ לכינון של קשרים מקצועיים להמשך התפתחות מדעית של בוגרי התכנית ומקיימים קשרים עם תכניות מובילות באוניברסיטאות בארה"ב כדי לכונן אפשרויות של התפתחות מדעית בלימודי תואר שלישי בניתוח התנהגות, כלימודי המשך לתכנית התואר השני בכנרת. סגל התכנית רואה במסלול הכשרה לתואר שלישי דבר הכרחי להמשך פיתוח התחום בישראל לטובת הכשרת אנשי מחקר ישראליים כדי לבנות עתודה ישראלית אקדמית מקומית חזקה בתחום.

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!