מכינת אשנב

המכללה האקדמית כנרת בשיתוף פעולה עם חברת אשנב פתחה השנה לראשונה מסלול מכינה המיועד למתמודדי נפש. חברת אשנב, פועלת משנת 2004 ומהווה ארגון מוביל בתחום שילוב בעלי מוגבלויות בעולם ההשכלה והתעסוקה. אשנב מפעילה מכינות על-תיכוניות ברחבי הארץ בשיתוף מוסדות להשכלה גבוהה, עבור אוכלוסיית מתמודדי הנפש מטעם משרד הבריאות וכחלק משירותי השיקום הנפשי במסגרת סל שיקום. המכינה הפועלת במכללה האקדמית כנרת מהווה השלוחה הצפונית בישראל ומספקת לתושבי האיזור הזכאים אפשרות להשתלב בהשכלה הגבוהה באופן המותאם לצרכיהם. אוכלוסיית היעד של מכינת אשנב הם כאמור, אוכלוסיה בעלת מוגבלות נפשית, המהווה כ-30% מהזכאים לנכות כללית, על פי נתוני המוסד לביטוח לאומי. המשתתפים בתוכנית, זוכים לליווי שיקומי במהלך הלימודים ובמלגת לימודים מלאה מטעם האגף לשיקום מקצועי בביטוח הלאומי.

מחקרים רבים מצביעים על הקשר בין שילוב בתעסוקה והשתכרות לבין השכלה גבוהה. בדו"ח מבקר המדינה משנת 2014 צוין כי המדינה מפסידה 5.5 מיליארד דולר בכל שנה מאי העסקתם של אנשים עם מוגבלות במסגרות עבודה. המכינה ללימודים על תיכוניים, שנפתחה בכנרת היא הזדמנות משמעותית לפיתוח קריירה והתפתחות אישית-מקצועית. המכינה מיועדת למתמודדים עם קשיים נפשיים שמעוניינים להשתלב בלימודים גבוהים או מקצועיים ובעבודה משמעותית ומספקת.

במכינה לומדים מגוון קורסים וסדנאות במסגרת לימודית מחייבת יחד עם מעטפת תמיכה שיקומית בעת ובעונה אחת. אחת החוזקות של המכינה היא בכך שהיא מייצרת לסטודנטים להתנסות בלימודים גבוהים בתוך כיתה המהווה קבוצת שווים ומעניקה מסגרת חברתית משמעותית ומקדמת. התוכנית מספקת הכנה לעולם הלימודים ומאפשרת לחזק מיומנויות ולבסס ביטחון בתהליך הלימודי, לכל אורכו. בנוסף, המשתתפים זוכים לליווי אישי לכל אורך תקופת המכינה והמשך ליווי בסיום המכינה לצורך הכוון וגיבוש מסלול לימודים ומסלול קריירה.

במדינת ישראל התקיימו כבר 43 מחזורי מכינת אשנב לאורך כ-9 שנים. קרוב ל900 משתתפים עברו את המכינה ואחוז המסיימים עומד על כ-90% בוגרים שמסיימים את מכינת אשנב (מתוך נתוני חברת אשנב). סטודנטים שכבר למדו במכינת אשנב מספרים את הדברים הבאים:

"התוכנית נתנה לי אומץ וביטחון לנסות דברים שקודם לכן נראו מעבר ליכולות שלי"

"ההתנסות בעומס לימודי והסדנאות בתוכנית שיפרו את ניהול הזמן ואת ההתארגנות הלימודית שלי"

"כל התהליך שעברתי בחקר המקצוע ובפגישות האישיות עזר לי לעשות סדר במחשבה ולהבין מה אני רוצה" (מתוך –אתר האינטרנט של חברת אשנב)

במכינה הקדם אקדמית כנרת, נפתח בחודש פברואר 2022 מחזור א' של מכינת אשנב בו לומדים 19 סטודנטים, בגילאים שונים, המגיעים מהמרחב הגיאוגרפי הצפוני. צוות המכינה הקדם אקדמית פועל בשיתוף פעולה מלא עם צוות חברת אשנב שכולל את מנהלת השכלה באזור הצפון- ספיר וויס, רכזת השכלה ומנחת המכינה – ליאת פס, ורכזת השכלה ולימודים מקצועיים–פדות ויזל.  לקראת פתיחת מחזור א' של מכינת אשנב גובש צוות מרצי מכינה שעבר הכנה והכשרה ייעודית לעל פי מאפייני האוכלוסייה לקראת פתיחת המכינה. מחזור א' צפוי להסתיים בסוף חודש יולי 2022 ולאחר מכן יוזמנו הבוגרים להשתלב במסגרות המשך לימודים. חלקם ימשיכו ללימודי תואר אקדמי, חלקם ללימודי הכשרה מקצועית במסגרת לימודי חוץ במכללה האקדמית כנרת או ללימודי מקצוע במסגרת בית הספר להנדסאים.

בשנת הלימודים תשפ"ג מתוכננת פתיחת מחזור ב' של מכינת אשנב במכללה האקדמית כנרת.

המכללה האקדמית כנרת רואה חשיבות רבה בשיתוף הפעולה עם חברת אשנב ובפתיחת מסלול מכינת אשנב מתוך הבנה כי אוכלוסיית מתמודדי נפש בפריפריה הצפונית של מדינת ישראל זכאית לשוויון הזדמנויות, כפי שמתקיים עבור כלל האוכלוסיות במדינת ישראל, ומברכת את משתתפי תכנית אשנב המשתלבים כסטודנטים לכל דבר בקמפוס האקדמי הפורח על שפת הכנרת.

אשנב מפתלחפ כוחות. מגשימים יכולות.
אשנב מפתחים כוחות. מגשימים יכולות.

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!