מרכז מדע ודעת למחוננים ומצטיינים

אם ראיתם בשעות הבוקר או בצהריים, שיירה של ילדים מטיילת ברחבי המכללה, לא מדובר באורחים. תלמידים אלו מגיעים אלינו למכללה בעשרים השנים האחרונות כדי להשתתף בתכנית טיפוח ייחודית לתלמידים מחוננים.

התכנית מייצגת שיתוף פעולה רב שנים של מכללת כנרת והמועצה האזורית עמק הירדן עם אגף המחוננים והמצטיינים במשרד החינוך.

האגף למחוננים ומצטיינים מפעיל 57 מרכזי מחוננים ברחבי הארץ כאשר המכללה, כגוף המייצג ומרכז את ההשכלה האקדמית והשאיפה למחוננות, בחרה לתת למרכז המחוננים בית – בין חדרי ההרצאות, במעבדות ובספרייה. כך נוספים לבאי המכללה עוד כ450 סטודנטים צעירים בכיתות ג' עד ט'. כל תלמיד זוכה לבקר במרכז המחוננים פעם בשבוע – כל קבוצת גיל ביום ובשעה המיועדים לה.

התלמידים פוגשים בכל יום שלושה קורסים בנושאים שונים – מקולנוע, משחק ואומנות פלסטית, דרך מוזיקה ממוחשבת, מדעי החברה (קורס עם ניסויים) וביולוגיה ועד לפיזיקה מתמטיקה ושחמט.

התלמידים מגיעים מאזור גיאוגרפי רחב- מדרום רמת הגולן בצפון, שדמות- מחולה בדרום ועד עפולה ונוף הגליל. כל התלמידים אותרו על ידי מבחני איתור מיוחדים שעורך משרד החינוך (מקבילים למבחני IQ) ונמצאו מתאימים לתכנית המחוננים (3% עליונים באוכלוסייה) או תכנית המצטיינים (3%-8% באוכלוסייה)

פרויקטים מיוחדים השנה:

בכל שנה נערכים במרכז המחוננים פרויקטים מיוחדים. השנה, בחרנו לספר לכם על שלושה:

מ"גף – מסנן גשם פרטי:

תלמידי החטיבה הוזמנו לבחור את אחת מהבעיות הגלובליות אותם הציב השנה ארגון האומות המאוחדות: בעיית המים. בפרט, בעיית מי השתייה בבנגל המערבית. למרות שיש במדינה משקעים רבים, המים מזוהמים. התלמידים הציעו להשתמש בחומרים זמינים ולהפוך את גגות הבתים בכפרים למסנני גשם. התלמידים בנו דגם, שאת רוב חלקיו הדפיסו במדפסת תלת- ממד, ערכו בדיקות אשר אפשרו להם לבחון את יעילות הפתרון. הפרויקט בוצע בשיתוף חוות "צמח בראשית" , בהנחיית המורה סווטה ברלס. הפרויקט הוצג בכנס החדשנות של האגף למחוננים ובכנס החוות החקלאיות וזכה לשבחים רבים.

  • הפרויקט מייצג ניתוב של חשיבה יצירתית והמצאתית לשם פתרון בעיות בעלות השפעה על רווחת האוכלוסיה. בעיות אשר פתרונן יביא לרווחת החברה ותתרום לזולת.

אימוץ שביל סובב כנרת:

שביל סובב כנרת נושק לגבולה הצפוני של המכללה ושל מרכז המחוננים. שנים רבות סבל השביל מהזנחה. קוצים ופסולת הצטברו וחסמו כמעט את כל התוואי. השנה, בחרות תלמידי כיתות ה', ביחד עם המורה אסנת אמיתי, לאמץ את קטע השביל הצמוד לגדר מרכז המחוננים ולשנות. ביחד עם אנשי רשות ניקוז כנרת, נוקה השביל מהפסולת והעשבייה. לא זרקנו את הצמחים! הכננו מהם סעודה – ומה שנשאר -נכנס לקומפוסטר. הכנו גם מסתור לתצפית על ציפורים, פינת פיקניק, ספסלים ואדניות. בנוסף, הכינו התלמידים קודי QR המאפשרים למטיילים ללמוד על הציפורים השונות אותן ניתן לראות לאורך השביל.

  • הפרויקט מעמיק את הקשר בין התלמיד לסביבה, יוצר חיבור לטבע ומאפשר לתלמידים להשפיע, לצור שינוי לטובה בסביבתם הקרובה. כל זאת תוך כדי שעורי הביולוגיה.

למידה חוץ-כתתית בין-תחומית בגן הלאומי כוכב הירדן:

עבור תלמידי כיתות ד' השנה היא השנה הראשונה במרכז המחוננים. בחרנו בקבוצת גיל זו כדי להתנסות בחווית הלמידה החוץ-כתתית. במהלך השנה, החליפו התלמידים את כיתת הלימוד, את השולחנות והכיסאות, במרחבים הפתוחים של הגן הלאומי בכוכב הירדן. התלמידים לומדים על ההסטוריה של המקום – מצלמים סרטון של סצנה בחיי היום-יום, על ערכי שמירת הטבע – מגלים עקבות ומשמרים צמחים בסכנת הכחדה ולומדים מכניקה של מכשירי מלחמה קדומים.

הפרויקט נערך בשיתוף רשות הטבע והגנים.

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!