פרופ' סיביל היילברון, דיקנית ביה"ס למדעי החברה והרוח:

בית הספר למדעי החברה והרוח כולל כיום שבע מחלקות מדיסציפלינות שונות המעניקות תואר ראשון ושלוש תכניות לתואר שני.

חזון בית הספר נושא שלושה דגלים: לספק לסטודנטיות/ים השכלה ברמה אקדמית גבוהה,  להכשירן/ם להתמודדות עם אתגרי המאה ה-21, ולהביאן/ם להיות אזרחים מעורבים. סגל ההוראה מורכב משילוב של חוקרים מהשורה הראשונה ואנשי מקצוע מהתעשייה ואנחנו מלמדים בשיטות הוראה חדשניות המתאימות למגוון אוכלוסיות הסטודנטיות/ים שנדרשות/ים להשקיע מאמץ רב על מנת להצליח בלימודים. הסגל האקדמי מוביל את הסטודנטים להשגת הרף האקדמי הגבוה הנהוג בבית הספר ולמצטיינים שביניהן/ם הקמנו תכנית אינטרדיסציפלינרית מיוחדת. על מנת שהסטודנטיות/ים יוכלו להצליח בעולם העבודה הדינמי והמאתגר, בזירה האקדמית בארץ ובחו"ל ובמרחב הציבורי המורכב, אנחנו מספקים מיומנויות הנדרשות בכל אחד מהתחומים כולל מיומנויות בין אישיות, ניהול קונפליקטים, התמודדות עם לחץ ושחיקה, פיתוח רגשי-חברתי, מתודולוגיות מחקריות מתקדמות וקורסים באנגלית בשיתוף עם סטודנטים מחו"ל. במהלך הלימודים הסטודנטיות/ים נחשפים לרב-תרבותיות ולמורכבות החברה הישראלית, אותה אנו רואים כאתגר וכמנוף ליצירתיות וחדשנות. חשיפה זו מהווה בסיס לעידוד הסטודנטיות/ים והבוגרות/ים לאזרחות מעורבת ולקידום צדק ושוויון חברתי במרחב הציבורי.

מיה רם, ראש מנהל ביה"ס למדעי החברה והרוח:

  1. עשור לבית הספר למדעי החברה והרוח – שנה"ל תשפ"א היא בסימן עשור לביה"ס ואנו עורכים במהלכה מספר אירועים כאשר אירוע השיא יהיה מסיבת הסיום שתתקיים בסוף שנת הלימודים לסיכום השנה. במעמד זה נפיץ את ספר העשור עליו אנחנו שוקדים בימים אלה שבעיקרו מכוון זרקור על העשייה וההתפתחות הבית ספרית בעשור האחרון ובעשור הבא עלינו לטובה. יש למה לצפות!
  2. קיר בוגרים – אנחנו מעצבים קיר בוגרים בכניסה לבניין בית-אחי ובו יוצגו הבוגרים הנבחרים שלנו. אנחנו גאים עד מאוד בבוגרינו שמשתלבים בעולם התעסוקה בזיקה ללימודי התואר ובאלה שהמשיכו לדוקטורט ובכך אנחנו נותנים הד להצלחתם והתקדמותם.
  3. פיתחנו את תכנית המצטיינים "רימונים" במסגרת חטיבת מצטיינים בהיקף של 20 נ"ז מתכנית הלימודים.

תכנית ייחודית זו מיועדת לסטודנטים מצטיינים המעוניינים להרחיב את השכלתם האקדמית ולרכוש כלים להמשך לימודיהם. מטרתה של התוכנית להקנות למשתתפיה שיטות חשיבה ומחקר בתחומי מדעי החברה והרוח להשתלבות מיטבית בתארים מתקדמים והעמקה בתחומי ידע שונים. במסגרת התכנית ייחשפו הסטודנטים לפעילות אקדמית בינלאומית ומפגשים עם סטודנטים ממוסדות אקדמיים ברחבי העולם. התכנית תכלול פעילות בקמפוס ומחוצה לו, סיורים ומפגשים ייחודיים ופעילויות תרבות.

  1. במסגרת שלוש התכניות לתואר שני בביה"ס ולאור הצרכים הייחודים של הסטודנטים שלומדים במסגרת ממוקדת של יום אחד מלא בשבוע, ייעדנו כיתה לתארים מתקדמים שתהיה מצוידת מבחינה טכנולוגית ומאורגנת ללמידה של סטודנטים מהבוקר עד הערב, כפי שלומדים בתכניות אלה.
  2. ממשיכים במיזם לגיוס סטודנטים ומרחיבים את הפעילות עם תכנית השומר החדש "מאהל ומגדל" שממוקמים בקבוץ בית-זרע. במסגרת התכנית אנחנו חושפים את החבר'ה הצעירים משוחררי צבא שבאים מכל רחבי הארץ ושבחרו לעבוד בחקלאות כעבודה מועדפת, לתכנים אקדמיים מפי מיטב מרצי המכללה ומשלבים במפגשים גם מידע שיווקי כאשר מלווה אותנו נציגות מאגודת הסטודנטים לספר על החוויה הסטודנטיאלית ולתת מענה לשאלות מסטודנט בהווה לסטודנט בעתיד.

מחלקות לתואר ראשון של ביה"ס:

המחלקה לניהול תיירות ומלונאות

  1. ארבעה סטודנטים במחלקה התחילו בסמסטר לימודים בחו"ל, ב- Vilnius Kolegija בליטא במסגרת חילופי סטודנטים של תוכנית ארסמוס+. בשל הסגר וסגירת נתב"ג הם התחילו בלמידה מקוונת בינתיים ומקווים לנסוע לליטא בשבועות הקרובים.
  2. במהלך חופשת הפסח קבוצה של כ- 20 סטודנטים מהמחלקה ירדו לאילת לעבוד שם במלונות ישרוטל במסגרת שיתוף פעולה ייחודי עם הרשת. זו הזדמנות יוצאת מן הכלל לסטודנטים שלנו לדריסת רגל ברשת מלונאית זו, צבירת ניסיון תעסוקתי חשוב בתחום והתנסות בעבודה בעיר התיירות מס' אחת בישראל.

המחלקה לניהול משאבי אנוש

  1. במחלקה לניהול משאבי אנוש הסטודנטים וסגל המחלקה לקחו חלק בכנס משאבי אנוש הארצי, בו לוקחים חלק מדי שנה ארגונים מובילים במשק כדוגמת אמדוקס, תעשייה אווירית, בנק ישראל ועוד חברות רבות ומגוונות. במסגרת התחרות השנתית אשר עליה מבוסס הכנס, המחלקה זכתה לאות הוקרה על משחק העסקים אשר פותח במסגרת המחלקה ומשמש כיום כאמצעי לימוד בשלוש מחלקות בבית הספר.
  2. במקביל במהלך סמסטר ב' שבוע השיא של המחלקה יצא לדרך. מדובר בשבוע של סדנאות יישומיות המבטאות למידה יישומית ואחרת.

המחלקה למדעי ההתנהגות

  1. המחלקה למדעי ההתנהגות נערכת ליישום תכנית לימודים חדשה כבר בתשפ"ב הכוללת שלוש חטיבות התמחות שיעניקו לסטודנטים תעודות הסמכה. שלוש החטיבות נגזרות מהתשתית האקדמית, הנרחבת והמגוונת של מדעי ההתנהגות: חטיבת פסיכולוגיה חיובית יישומית בדגש על מיינדפולנס (בגישת (MBSR, חטיבה בקבלת החלטות וגישור וחטיבה בסוציולוגיה ארגונית יישומית. כך שמעבר לאפשרויות הקבלה לתארים מתקדמים בתחומי מדעי ההתנהגות (פסיכולוגיה, ייעוץ חינוכי וארגוני, ניתוח התנהגות, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה), לימודי ההתמחות בחטיבות יאפשרו חיבור ישיר בין העולם האקדמי לעולם העבודה.
  2. השנה לראשונה לומדים הסטודנטים המצטיינים במחלקה למדעי ההתנהגות במסגרת קורס מצטיינים ייעודי. קורס זה מהווה נדבך בתוכנית המצטיינים המחלקתית. מטרת קורס המצטיינים היא להעמיק את הידע התיאורטי והמחקרי הנדרש לקבלה לתארים מתקדמים במדעי ההתנהגות. בנוסף, במסגרת הקורס יחשפו הסטודנטים המצטיינים למחקריהם של חברי וחברות סגל המחלקה, ובשנה ג' ישתלבו כעוזרי מחקר במחקרים אלו.

המחלקה ללימודי ארץ ישראל

במחלקה ללימודי ארץ ישראל מתחדשים – במיוחד לקראת האביב – בשני קורסים חדשים מהניילונים !!!

  1. ד"ר שלי-אן פלג, המומחית לשימור מבנים, מתחמים ומלאכות יד, תוציא את הסטודנטים למסע מרתק ומפתיע בעקבות מלאכות היד העתיקות והנשכחות של ארץ ישראל, שכמעט נעלמו מן הנוף במאה השנים האחרונות: הכנת מזון, ביגוד, תעשייה מוקדמת – ועוד שלל מרכיבי חיים שבני הדורות הקודמים נשענו עליהם.
  2. ד"ר ראובן גפני יוצא עם הסטודנטים לקמפוס מחקרי בן שלושה ימים, בנוף בתי הכנסת של ארץ ישראל בעת החדשה: אדריכלות, עיצוב, הנצחה, תפילה, קהילה, התלבטויות אידיאולוגיות – ולא מעט אקטואליה. כל זאת – במרחב שהוא תמיד גם דתי, גם חברתי וגם אידיאולוגי.

המחלקה לחינוך וקהילה

  1. המחלקה לחינוך וקהילה שמה בחזית עשייתה את פיתוח מיומנויות המאה ה-21 כדרך להכשיר את הסטודנטים להצלחה ומעורבות בעולם משתנה ולפיתוח מיומנויות הדור הבא. בתכנית הלימוד שזורים קורסים ייעודיים כגון אינטליגנציה רגשית-חברתית, מיומנויות בין אישיות, חשיבה יצירתית, רגישות בין תרבותית וטכנופדגוגיה, פיתוח המיומנויות שזור בלמידה בקורסים השונים ובדרכי ההוראה וההערכה ומהווה חלק בלתי נפרד מאורח החיים במחלקה.
  2. רכישת תעודות מקצועיות כחלק מהתואר מהווה דרך להגדיל את הצעת הערך וארגז הכלים של הסטודנטים. המחלקה משלבת בתכנית הלימודים תעודת מנחי קבוצות בשיתוף מכון אדלר, ותעודת מנחי תהליכים חברתיים ומניעת בריונות בשיתוף עמותת מצמיחים.

המחלקה ללימודים רב-תחומיים

סדנת המחקר של סגל המחלקה ללימודים רב תחומיים חוזרת לפעילות בסמסטר ב' ותכלול שלושה מפגשים שבהם חברות וחברי הסגל במחלקה יציגו את מחקריהם בהשתתפות חוקרים מהאוניברסיטאות. נושאי המחקר שיוצגו במפגשים השונים הם תוחלת החיים בחברה הערבית (ד"ר מתן מרקוביצקי); זוגיות עברית בעיתונות העברית בתקופת המנדט (ד"ר אורית יעל); עמימות מושגית בהגדרת תהליכי שלום (ד"ר יואב קפשוק); מבטים ישראלים על יהודי התפוצות (ד"ר אופיר עבו). מרכזת את סדנאות המחקר ד"ר נעמי לבנקרון.

המחלקה לתקשורת

חיזוק לצוות רדיו קול כנרת  ומראה חדש ורענן לרדיו: כחלק מהקו המנחה של המחלקה לחבר את הסטודנטים לתקשורת לעשייה התקשורתית לכל אורך התואר דרך ההיכרות והעבודה המשותפת עם אנשי תקשורת מן השורה הראשונה, השנה נכנסו חידושים רבים למחלקה לתקשורת. לצוות הרדיו של קול הכנרת  106FMהצטרף איש התקשורת ושדרן הרדיו הראל סלוצקי שעובד כמנהל הרדיו לצד שיר ברונטמן, מנהל השידורים, בני בראון, מנהל התכניות ואלון אייזנר, המנהל הטכני של הרדיו. שתי תכניות רדיו חדשות  נכנסו לרפרטאור שידורי הסטודנטים לתקשורת: מגזין רדיו, מדי יום רביעי בצהריים, בהובלת סלוצקי לצד אופיר כהן משנה ב' וסטודנטים נוספים. ותכנית המוזיקה רוק בשלולית שמוביל שיר ברונטמן, מנהל השידורים, בשילוב  סטודנטים משנה א' בתקשורת שמצטרפים לשידור ולומדים על העשייה התקשורת דרך ההתנסות המעשית בלייב.

קורס חדש "מפגשי מדיה":  קורס מחלקתי שמהווה מרחב ציבורי המחבר יחד את כלל הסטודנטים והמרצים במחלקה, למפגש שבועי עם דמויות המובילות, מעצבות ומשפיעות על השיח בכלי התקשורת בפלטפורמות השונות. כל מפגש מוקדש לתחום אחר מעולם המדיה העשיר והמגוון ומאיר נקודות מבט על העשייה התקשורתית בהקשר החברה, התרבות והפוליטיקה בישראל. בסמסטר א' התארחו בקורס: דני קושמרו, אלוף בן, פוראת נאסר, זוהיר בהלול, שרון רופא אופיר, דני סירקין, ועוד.

פרויקט שנה ג', בקורס "תכנון קמפיין חברתי" בהובלת ד"ר גיתית בר-און: סטודנטים שנה ג' המתמחים בשיווק רב-ערוצי, עובדים כיום על שלושה פרויקטים: קמפיין שיסייע לעסקים קטנים להקים פלטפורמות דיגיטליות לחיזוק יכולות השיווק הדיגיטלי שלהם, קמפיין לשמירה על הסביבה וניקיונה במעיין עין מודע ונחל הקיבוצים שהם חלק מפארק המעיינות אשר שוכן בעמק בית שאן, וקמפיין הפועל להצלת אלפי כלבים נטושים שכיום עומדים בפני סכנת המתה עקב חוסר מציאת בית שיאמץ אותם. ד"ר גיתית בר-און, יועצת שיווקית ומרצה במחלקה ללימודי תקשורת, מסבירה "מטרת הפרויקט היא לאפשר לסטודנטים להתנסות בתהליך תכנון והוצאה לפועל של קמפיין. השנה לסטודנטים היה חשוב במיוחד להציע ערך מוסף ולתרום לחברה. הנושאים שנבחרו הם בליבם, כולנו תקווה שיצליחו ליצור שינוי אמיתי ומשמעותי דרך העשייה שלהם, ממנו ירוויחו כולם: האנשים, בעלי החיים והסביבה."

תארים שניים

M.A.  בניתוח התנהגות

בשנת הלימודים תשפ"א נפתחה לראשונה בישראל תכנית MA  בניתוח התנהגות בראשותו של פרופ' עמוס רולידר. התכנית יצרה התעניינות רבה בקרב אנשי חינוך וטיפול והביקוש הולך וגובר גם לקראת שנת הלימודים תשפ"ב.

המחזור הראשון בו לומדים 45 סטודנטים סיים את הסמסטר הראשון בהצלחה וסגל ההוראה כבר נערך לשנת הלימודים הבאה, בה צפויה התכנית להתרחב.

M.A. בלימודי ארץ ישראל

  1. הסמינר המחלקתי – הוא קורס שנלמד ע"י ד"ר יעקב אשכנזי ומטרתו לחשוף את תלמידי התואר השני לעולם המחקר בתחומי ארץ-ישראל תוך היכרות עם הדיסציפלינות השונות העומדות בבסיסו ועם מגוון כלי למידה. התימה של הסמינר היא "טקסט וקונטקסט". המתודולוגיה היא "זה ראה ועשה". כלומר, הסטודנטים נחשפים ל"מעבדה" של חוקרים מתחומים שונים של חקר הארץ, היסטוריונים, גיאוגרפים, ארכיאולוגים, אנתרופולוגים וחוקרי אמנות. כל אחד מהם מציג בפני הסטודנטים מחקר שלו המתבסס על ניתוח טקסט (לצורך העניין טקסט לא חייב להיות מסמך כתוב אלא גם מיצג מטריאלי כזה או אחר) והקונטקסט הקשור אליו.  הסטודנטים לומדים ומיישמים את המתודולוגיה הזו במחקר קונטקסטואלי עצמאי של טקסט שהם בוחרים בו.

להבנתנו, סוג כזה של למידה בתואר שני מבטא בצורה המובהקת ביותר את מטרות התואר.

  1. קמפוס מחקרי "ירושלים – בירת השלטון הבריטי" שנלמד ע"י ד"ר גיורא גודמן, בוחן את מעמדה המיוחד של ירושלים בתקופת המנדט. הקמפוס שבו הסטודנטים לומדים, חוקרים ומציגים עבודות ברחבי העיר, בוחן את מוסדות השלטון הבריטי כן ההשפעה של הבריטית על  הצמיחה האורבאנית, הדמוגרפית והתרבותית של העיר בין 1918 ל-1948. כמו כן, הקמפוס בוחן את האתגר שהעמידו הקהילה הערבית והקהילה היהודית בירושלים לשלטון הבריטי, גם במתחים האתניים שביניהן וגם בפעולה האלימה שלהן כנגד שלטון המנדט עצמו, בתקופות מרד ומרי.

M.A.  בניהול תיירות ומלונאות

המנהיגות הגלובלית באקדמיה ובתעשיה בהרצאות אורחים בסמינריון "תיירות וגלובליזציה" במסגרת תכנית הלימודית הבינלאומית באנגלית לתואר שני במחלקה לניהול תיירות ומלונאות באקדמית כנרת

במסגרת הסמינריון "תיירות וגלובליזציה" של ד"ר אלון גלבמן בתכנית הבינלאומית לתואר שני באנגלית במחלקה לניהול תיירות ומלונאות, התפתחה בשנים האחרונות מסורת של הרצאות אורחים מצמרת ניהול התיירות והמלונאות והאקדמיה בעולם ובישראל. הרעיון העיקרי הוא לשלב בלימוד התיאוריה והמודלים האקדמיים את המפגש והיישום עם השטח, באמצעות האפשרות ללמוד מדמויות מפתח בעשיה הגלובלית בתיירות ובמלונאות אשר חושפים את הסטודנטים לנתונים עדכניים, ופתוחים לדיונים פוריים המעמיקים את חווית הלמידה. בסמסטר האחרון בין המרצים שהציגו: טל שפר, סמנכ"ל רשת הילטון שהיא הגדולה בעולם, חשף את הסטודנטים לדפוסי ההתפתחות והמיתוג של הרשת בשנים האחרונות, ואסטרטגיות ההתמודדות שלה עם משבר הקורונה ברחבי העולם; מר אסף גורן, מנכ"ל איסתא, חברת התיירות הגדולה בישראל, הציג את פרופיל הפעילות העולמי של החברה בעולם ובישראל ואת המהפכות הטכנולוגיות החדשות בחברה כמענה להתמודדות עם אתגרי הניהול בעידן הפוסט-קורונה. גב' שרה סלנסקי, מנהלת האגף לתיירות חוץ במשרד התיירות הרצתה על מערכת הפעילות של העולמית של משרד התיירות למיתוג ושיווק התיירות לישראל ודרכי ההתמודדות והפעילות בתקופת הקורונה. פרופ' סאשה קרוניך מאוניברסיטת גיסן בגרמניה, הציג את ההיבטים הגלובליים של הגירה, מוביליות של אנשים במרחב העולמי ותיירות, והשתמש בהרצאתו בחקרי מקרה ממדינות שונות בהם התמחה. בסיום כל הרצאה התנהלו דיונים פוריים בהנחיית מרצה הקורס ד"ר אלון גלבמן, וכן הועלו הנתונים והמצגות לרשות הסטודנטים כחלק מחומרי הקורס.

בנושא הקשרים הבינלאומיים, שיסייעו לממש את פוטנציאל תכנית התואר השני באנגלית, לא שקטנו על שמרינו, והתקדמנו רבות בהסכמים עם מוסדות אחרים בחו"ל. כאן גם המקום להודות לדיקנית ולמחלקה לקשרי חוץ במכללה. להלן תיאור הפעילות:

נחתם הסכם לשיתוף פעולה עם אוניברסיטת מילנו, IULM, שם קיים תואר שני באנגלית בניהול מערכות אירוח ותיירות (Hospitality and Tourism Management). בשלב ראשון מדובר על חילופי סטודנטים למשך של סמסטר, חילופי סגל אקדמי למתן הרצאות אורח, ומחקרים משותפים לסגלים האקדמיים . בשלב שני, מתוכננת תכנית לימודים משותפת ל-MA בניהול תיירות ומלונאות, שאורכה כשנתיים ואשר תילמד שנה בכל מוסד. לבוגריה יינתנו שני תארים, של אוניברסיטת מילנו ושל המכללה האקדמית כנרת. לאוניברסיטת מילנו שתי תכניות משותפות כאלה, אחת עם University of Central Florida המתמקדת בנושא של ניהול מלונאות ואירועים, והשנייה עם אוניברסיטה בצרפת בנושא תיירות וסביבה. לאוניברסיטת מילנו יש הסכמי שיתוף פעולה בנושא תיירות עם אוניברסיטאות ממדינות רבות, גורם שיכול לסייע בשילובנו במרחב הבינלאומי.

הסכם לשיתוף פעולה, בתהליכי חתימה הוא עם Hoa Sen University (HSU), בוייטנאם. זוהי אוניברסיטה פרטית ויוקרתית בהוצ'ימין סיטי עם אלפי סטודנטים. קיימת פקולטה לתיירות עם  7 מסלולים שונים לתואר ראשון עם סך של כ-1600 סטודנטים. מרבית המסלולים לומדים בוייטנאמית, ואולם קיימות תכניות באנגלית. כל המסלולים ותכניות הלימודים הנן לתואר ראשון בלבד. שיתוף הפעולה המסוכם הנו בשלושה תחומים: חילופי סטודנטים למשך כסמסטר, חילופי מרצים לצורך מתן הרצאות אורח, לימודי המשך לתואר שני בניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת לבוגרי התואר הראשון ב-HSU שלמדו בשפה האנגלית.

קשר עם The Emirates Academy of Hospitality Management (EAHM) בדובאי בנושאי שיתוף פעולה. תכנית הלימודים שם ממוקדת יותר במלונאות, וחסרים קורסים עסקיים בסיסיים בניהול תיירות. אי לכך בשלב ראשון הם מעוניינים בהרצאות אורח של מרצי תכנית ה-MA שלנו בנושאים אלה. כבר בסמסטר אביב בשנה הנוכחית מתוכננות מספר הרצאות שלנו, באופן מקוון, עם אופציה של נסיעה פיזית, מותנה במצב התחלואה.

לאחרונה נוצר קשר עם האגודה הגיאוגרפית של בלארוס. זוהי אגודה שנחשבת מאוד יוקרתית. האגודה מעוניינת בשיתוף פעולה עם המכללה בנושאי תיירות וסביבה. הקשר נוצר בעקבות פעילות משותפת של פרופ' חזי ישראלי בבלארוס, במחקרים, ארגון כנסים והשתלמויות וייעוץ. האגודה מאוד מעוניינת בקשר עם המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה, ולצורך כך מבקשת לקדם חתימה על הסכם עם המכללה.

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!