מתעניינים/ות בלימודים במכללה האקדמית כנרת?

    תואר שני בהנדסת מים

    הפקולטה להנדסה במכללה האקדמית כנרת גאה להציג תכנית .M.Sc ייחודית בארץ – תואר שני בהנדסת תעשיות מים.

    הנדסת מים מקורה בהיסטוריה הרחוקה שעיקרה היה העברת מים במובילים דוגמת המובילים שבנו הרומאים. טיהור מים והתפלה מתוארים כבר בתנ"ך, במסגרת מסעם של בני ישראל במדבר סיני. עם זאת, ההתפתחויות המודרניות הנוגעות לטיפול בקולחים, שיפור איכויות מים עיליים, טיהור ממזהמים ועד התפלת מי-ים ומים אחרים הופיעו רק בכמה עשורים אחרונים תוך התפתחות מהירה ועתירת ידע. מתקן התפלה מודרני המסוגל לספק מים לעיר שלמה הוא מתקן תהליכי אוטומטי ענק, בכל קנה מידה, הפועל עצמאית בעזרת מערכות בקרה משוכללות. השינויים הדרושים נעשים בעזרת תוכנות מותאמות ותפקידם של המפעילים הוא רק ל השגיח על הבלתי צפוי. הדרישות ממהנדסי המים הן כמובן בהתאם לתכנן, לבניה  ולניהול מערכות מים שונות בהתאם לצורך.

    בוגרי התכנית של תואר שני בהנדסת מים יוכלו להשתלב בתעשיית המים הישראלית העוסקת בבקרה על מערכת מים, תעשיית ההתפלה, מערכות יעילות לניקוי מים ועוד ולהשפיע עליה. בוגרים מארצות אחרות יוכלו להשפיע בארצותיהם וממילא יציגו ידע ישראלי נרכש, דבר שיעודד ייצוא פתרונות וידע ישראליים למדינות ולחברות שונות.

    המחלקה להנדסת מים מפתחת את קשריה עם התעשייה באמצעות פרויקטי סטודנטים, עבודת סטודנטים, הקמת מרכזי פעילות בתוך הקמפוס, סיורים בתעשייה והשתתפות בסדנאות ובכנסים תעשייתיים.  הסטודנטים בתכנית ייחשפו לשיתופי הפעולה באופן שוטף וייקחו בהם חלק פעיל. המטרה היא ברורה: על הסטודנטים להיחשף לסביבה ולתרבות התעשייתית, הן ברמת המודעוּת והן ברמה הפרקטית. בוגר תואר שני בהנדסת מים הינו מהנדס, העושה את דרכו לתעשייה כבר במהלך לימודיו ומגיע אליה מוכן וכשיר לפיתוח קריירה מקצועית ברמה גבוהה. מהנדס מים המגיע לתעשייה מצופה להוכיח גם כישורים אישיים של יוזמה, יכולת פתרון בעיות, התמודדות עם אילוצי זמן, עבודה אפקטיבית בצוות  ואף יכולת ניהולית. בוגרי התכנית לתואר שני בהנדסת מים, שרבים מהם מגיעים מתחום המים, יוכלו ליישם הן את הידע והן את כלי המחקר שאותם רכשו במרחב המקצועי שבו הם מצויים, יוכלו להצטרף לתעשייה הקיימת ולחברות הזנק.

    מדוע כדאי לבחור במסלול ה-.M.Sc הבינלאומי לתואר שני בהנדסת מים?

    מקצוע מעשיר, ייחודי בארץ ומרתק

    מים הם משאב יקר ערך והכרחי לקיום. הגידול באוכלוסיית העולם מוביל לגידול בדרישה למים נקיים עבור שתייה, חקלאות, תעשייה ועוד. מדינת ישראל השכילה להקים ולהפעיל מתקני התפלה וטיפול במי שפכים, כך שרוב המים שבשימוש היום מגיעים ממקורות אלו. הידע העצום שנצבר בתעשייה ובאקדמיה הישראלית מושך תשומת לב עולמית. הודות לאופייה של מדינת ישראל כמדינה חדשנית, ניתן למצוא כאן קרקע פורייה לשילוב ובדיקת טכנולוגיות חדשות.

    למטרה זו עולה הצורך להכשיר מהנדסים בפיתוח ויישום של טכנולוגיות חדשניות, שיעלו את היקף המיחזור והטיפול במים.

    איך לימודי תואר שני בהנדסת מים יקדמו אותי מקצועית?

    הנדסת תעשיות מים הינו מקצוע אינטגרטיבי העוסק בתכנון, פיתוח, בקרה, תפעול, ניהול ושיפור טכנולוגיות מים ומערכות מים קיימות בראייה רב תחומית. לפיכך, תכנית הלימודים לתואר שני בהנדסת מים נועדה להקנות לבוגריה יכולת ניתוח והבנת מערכות ותהליכים הקשורים בצד הכמותי והאיכותי של המים והשפכים במטרה לאפשר להם להשתלב בצורה מיטבית בסקטור תעשיות המים בארץ ובעולם.

    התכנית המוצעת נועדה לתת ערך מוסף ללימודים הקיימים בתחום המים בארץ ובעולם כלהלן:

    1. התכנית תקנה לבוגריה תשתית ידע תיאורטי ומעשי עדכני בחזית התחום של הנדסת המים וביישומיו המחקריים והמקצועיים המגוונים.
    2. התכנית תכשיר בוגרים בעלי הבנה מעמיקה של תכנים תיאורטיים ובעלי יכולות גבוהות לקריאה ולצריכה של ידע מחקרי מדעי מבוסס מחקר יישומי.
    3. התכנית תצייד את בוגריה בארגז כלים, ידע ומיומנויות שיכשירו אותם:
    • להכיר ולהבין את הטכנולוגיות החדשניות השונות הקשורות לתעשיית המים.
    • לאתר, להציג ולנתח טכנולוגיות ופתרונות למערכות הובלת מים ומערכות טיהור מים מסוגים שונים.
    • להגדיר ולנתח בעיות תיאורטיות ומעשיות לשם הצעת פתרונות ישימים בשטח.
    • לקחת חלק ואף להוביל תהליכים לפיתוח תהליכי טיפול חדישים.
    • להשתתף בצוותי תכנון למתקנים חדשים.
    • להציע פתרונות לבעיות במתקנים קיימים.
    • לנהל את תכניות המים בארגונים שונים.
    • להציג את פתרונותיהם למנהלים וקובעי המדיניות באיגודים.
    • להציג את הבנתם ויכולתם בפורומים מקצועיים ומדעיים.

    למי התכנית מיועדת?

    קהל היעד של התכנית יורכב מסטודנטים מהארץ ומהעולם, בוגרי תואר ראשון, המבקשים להרחיב את השכלתם ואת התמקצעותם בתחום הנדסת המים ולהמשיך ללימודים גבוהים בתחום.

    התוכנית תותאם לקהלים הבאים:

    1. מהנדסים בעלי רקע בתהליכי מים – בוגרים של תכניות הנדסה בתחום הנדסת המים ובתחומים המשיקים לתחום המים (דוגמת הנדסה סביבתית, הנדסת מים, הנדסה כימית, הנדסה אזרחית, הנדסת אנרגיה).
    2. בוגרים של תכניות הנדסה שאינן משיקות לתחום המים (דוגמת לימודי הנדסת חשמל, הנדסת תעשיה וניהול, הנדסת מכונות).
    3. בוגרי תכניות מדעיות ודיסציפלינות המשיקות לתחום המים (דוגמת מדעי המים, מדעי הסביבה, חקלאות-קרקע ומים).
    4. בוגרי תכניות מדעיות ודיסציפלינות אחרות (דוגמת מחשבים, פיסיקה, כימיה, ביולוגיה וכיו"ב).

     

    תכנית לימודי השלמה תותאם ותיקבע בהתאם לצורך ובהתאם לרקע האקדמי של מתקבלי התכנית על מנת לייצר תשתית ידע משותפת לכלל הסטודנטים בתכנית.

    מדוע כדאי ללמוד דווקא בכנרת?

    המכללה האקדמית כנרת, השוכנת לחופי הכנרת, היא ביתה של המחלקה להנדסת תעשיות מים, מחלקה ייחודית המעניקה תואר ראשון (B.Sc.).
    סגל המחלקה מורכב ממרצים ומתרגלים מהשורה הראשונה הן מהאקדמיה והתעשייה, המגיעים עם ניסיון רב. במכללה קיימות תשתיות רבות שמסייעות לסטודנטים להיחשף לפרקטיקה של המקצוע.
    הלימודים לתואר השני יתקיימו באנגלית, יחד עם סטודנטים ממדינות רבות, שתאפשר היכרות אישית ושיתופי פעולה עתידיים.

    מבנה תכנית הלימודים

    טבלת מבנה כללי של תכנית הלימודים

    שנת לימודים סמסטר קורסי חובה קורסי בחירה סמינר סה"כ בשנה
    ש"ש נ"ז ש"ש נ"ז ש"ש נ"ז ש"ש נ"ז
    א א 6 10 4 8 10 18
    ב 7 12 1.5 3 8.5 15
    ב א 5 10 5 10

    מפתח לחישוב נ"ז

    שעת הרצאה שבועית –  1 נ"ז. שעת תרגול/מעבדה שבועית  – 0.5 נ"ז. סמינר – 3 נ"ז. עבודת גמר- 10 נ"ז

    מינימום נקודות הזכות שסטודנט מחויב לקחת בתכנית הוא 43. מינימום ש"ש שסטודנט מחויב לקחת בתכנית הוא 23.5

    מבנה ותכני התכנית:

    • קורסי חובה: תכנית הלימודים פותחת במקצועות רקע (חובה) בהיקף 10 נ"ז העוסקים בכימיה של המים, מתמטיקה ומודלים, תהליכי הפרדה ותהליכי מעבר. קורסים אלו מהווים תשתית להיצע מגוון של קורסי ההתמחות הנתונים לבחירת הסטודנט.
    • קורסי ההתמחות (בחירה): בהיצע כולל של 35.5 נ"ז, מתוכן על הסטודנט לבחור מינימום 20 נ"ז, כוללים מבחר קורסים העוסקים בתכנון אופטימלי של מערכות צנרת להובלת מים; הכרת הכימיה של המים; פרקים בביולוגיה ואיכות מים; מים מליחים ומים תעשייתיים; טכנולוגיות ממברנליות חדשניות להוצאת מזהמים ביולוגיים; שיטות קטליטיות וממברנליות לסילוק חומרים אורגניים; טכנולוגיות ספיחה לסילוק מזהמים אנ-אורגניים; נושאים של מים ונפט ועוד. בנוסף ייחשפו הסטודנטים במהלך הקורסים לנושאי ניהול משאבים, יזמות וקיימות.
    • סמינר: במהלך הסמסטר השני ללימודיו מחויב הסטודנט בקורס סמינר בהנחיית ראש התכנית הכולל פרזנטציה של נושא המחקר והגשת עבודה סמינריונית כתובה. תהליך כתיבת הסמינריונים יכלול התקדמות שיטתית במהלך המחקר, החל מסקר ספרות ושאלת המחקר, דרך המתודולוגיה, ניתוח התוצאות ועד להסקת מסקנות.
    • פרויקט גמר: הסמסטר השלישי ללימודים מוקדש לפרויקט הגמר אשר מהווה את גולת הכותרת של תכנית הלימודים והוא אחד הנדבכים החשובים בתכנית ההכשרה של המהנדס לעבודה בתעשייה המקומית והבינלאומית. מטרתו להביא את הסטודנטים ליישם הלכה למעשה את כל מה שלמדו במסגרת התכנית, אך גם לחשוף אותם לסביבה ולאווירה תעשייתית, ע"י עבודה מול מנחים מקצועיים והפקת תוצרים בעלי ערך, שיישארו כנכסים בתעשייה ויהוו בסיס לפיתוח תעשייתי.