מתעניינים/ות בלימודים במכללה האקדמית כנרת?

    .M.A בניתוח התנהגות (Applied Behavior Analysis)

    ראש התכנית לתואר שני בניתוח התנהגות
    פרופ' רולידר עמוס

    ראש המחלקה למדעי ההתנהגות
    ד"ר ארדי זיו

    חברי סגל בתכנית
    פרופ' רולידר עמוס, ד"ר אלחדף אליען, ד"ר אייבזו שירי, ד"ר סלע טל, ד"ר לוי יפעת.

    מרצים
    פרופ' בלום שרה, ד"ר רולידר- אגילה נתלי, ד"ר פרידלין אבנר, ד"ר שטרן קרין, ד"ר תדהר- פז סיגל, , ד"ר איידלין- לוי הילי, גב' בוכמן לימור, גב' שפיצר הילה, גב' מנע-יופי דגנית, גב' פסטרנק ורד, גב' לוי-שני לילך, גב' דוד ליאת, גב' לירון וילסון צויזנר, גב' גלמן נעמה.

    מרכזת התכנית
    גב' מלמה לינוי
    טל': 04-6653830
    שעות קבלה: ימים א'-ה' 13:30-15:00, 09:30-12:00
    Email: linoy@kinneret.ac.il

    רכזת פיתוח אקדמי בתכנית
    גב' אופיר דגנית
    טל': 046653748
    Email: degnito@kinneret.ac.il
    מיקום המחלקה: בניין הפקולטה ע"ש אחי רכוב, קומה שלישית.

    מטרת הלימודים

    ניתוח התנהגות הינו תחום דעת ייחודי במדעי ההתנהגות אשר בוחן את יחסי הגומלין שבין התנהגות האדם וסביבתו המשמעותית. תחום דעת זה מספק עקרונות, כלים והתערבויות מבוססות מחקר המסייעים בהבנה, מניעה וטיפול של בעיות התנהגות ומסייע בפיתוח ולמידה של התנהגויות אשר מאפשרות לפרט לממש את הפוטנציאל הגלום בו. בנוסף להיותו תחום דעת, ניתוח התנהגות יישומי הינו גם מקצוע טיפולי ייחודי במדעי ההתנהגות.
    התכנית לתואר שני במכללה האקדמית כנרת הינה התכנית הראשונה מסוגה בישראל אשר נלמדת במוסד להשכלה גבוהה, מפוקחת ומבוקרת על ידי המל"ג. התכנית תקנה לבוגריה תואר שני בניתוח התנהגות ואת מלוא הכלים והידע לעיסוק מחקרי ויישומי בתחום.
    צוות המרצים בתכנית בראשותו של פרופ' עמוס רולידר כולל את מיטב החוקרים והקלינאים הפועלים כיום במדינת ישאל.
    לאור המציאות החינוכית והטיפולית המורכבת, הביקוש למקצוע גבר בצורה משמעותית בשנים האחרונות וכיום ניתוח התנהגות נמצא בחזית המקצועות הטיפוליים בארץ ובעולם.
    עם סיום תהליך ההכשרה וההסמכה, מנתח התנהגות מבצע הערכות ותהליכי אבחון ייחודיים לצורך בניית תכנית התערבות טיפולית במגוון רחב של תחומים וסביבות טיפול, הן לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים (כגון אוטיזם- ASD ; הפרעת התנהגות- CD, ODD ; הפרעות קשב וריכוז- ADD/ADHD) והן לאוכלוסיות בעלות התפתחות תקינה (כגון קשיים בהסתגלות חברתית- התנהגותית בתוך סביבות בתי- ספר וגנים, הדרכות הורים ועוד).

    מבנה תכנית הלימודים

    התכנית בנויה מ48 נקודות זכות (נ"ז), מתוכן 2 נ"ז של קורס בחירה במחלקה.
    התכנית כוללת: קורסי חובה מתודולוגיים ולא מתודולוגיים, קורסים פרונטליים ומקוונים, קורס בחירה וסמינריונים.
    מבין הקורסים בתוכנית נכללים עקרונות יסוד בניתוח התנהגות, שלבים בהתפתחות תקינה ועיכובים התפתחותיים, ניתוח התנהגות בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים, שיטות מחקר מתקדמות במדעי ההתנהגות, יישומים התערבותיים בניתוח התנהגות ועוד.

    דגשים חשובים

    סטודנט חייב לקבל "פטור" מקורסי השלמה עד סוף השנה הראשונה לתואר.
    בנוסף, תנאי מעבר משנה לשנה הם עמידה בציון עובר בכל הקורסים וממוצע של 80 לפחות. קבלת התואר בסיומן של שנתיים מותנית בציון מבחן גמר 75 וסמינריון בציון 80 וממוצע סופי העומד על לא פחות מ- 80.

    תכנית הלימודים לתואר שני בניתוח התנהגות M.A in Applied Behavior Analysis למתחילים בתשפ"ד

    שנה א׳

    קוד

    שם הקורס

    הרצאה

    תרגיל

    נ"ז

    0244009-00

    עקרונות יסוד בניתוח התנהגות

    4

    1

    3

    0244141-00

    שלבים בהתפתחות תקינה ועיכובים התפתחותיים

    2

    2

    0244041-00

    ניתוח התנהגות בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים

    2 2

    0244061-00

    צפייה, מדידה ושיטות מחקר התנהגותיות א'

    2 2

    0244121-00

    צפייה מדידה ושיטות מחקר התנהגותיות ב'

    2 2

    0244091-00

    מוח והתנהגות

    2 2

    0244131-00

    אסטרטגיות הערכה תפקודית בניתוח התנהגות

    4

    4

    0245201-00

    הקניית מיומנויות בסיסיות למאובחנים עם אוטיזם ולקויות התפתחותיות אחרות

    2 2

    סה"כ שנה א'

    20 1

    20

    שנה ב'

    קוד 

    שם הקורס

    הרצאה

    תרגיל

    נ"ז

    0245151-00

    יישומים התערבותיים בניתוח התנהגות (פרקטיקום)

    4 2 4

    0245181-00

    הנחיה והדרכה בניתוח התנהגות

    2   2

    0245191-00

    שיטות מחקר מתקדמות במדעי ההתנהגות

    4   4

    0245271-00

    אסטרטגיות לניהול וניווט כיתה 

    2 2

    0245211-00

    אתיקה בניתוח התנהגות א'

    2   2

    0245261-00

    אתיקה בניתוח התנהגות ב'

    2 2

    0245241-00

    התערבויות התנהגותיות באוטיזם ועיכובים התפתחותיים

    2 2

    0245251-00

    יסודות והרחבות בפילוסופיה הביהביוריסטית

    2   2

    קורס בחירה

    2   2

    סמינריון

    4

     

    4

    סה"כ שנה ב'

    26 2 26

    סה"כ בתכנית הלימודים

    48

     

    קורסי בחירה בתכנית הלימודים

    קוד

    שם הקורס

    הרצאה

    תרגיל

    נ"ז

    0246021-00

    סוגיות ייחודיות בניתוח התנהגות

    2

    2

    0246032-00

    פדגוגיות חדשניות והערכתןשינוי הפרדיגמה: המעבר מגישות ממוקדות מורה לגישות ממוקדות תלמיד

    2

    2

    0246011-00

    התנהגות וורבאלית

    2

    2

    0246061-00

    אימון בקבלה ומחויבות (ACT) למנתחי התנהגות

    2

    2

    סמינר בחירה בתכנית הלימודים

    קוד

    שם הקורס

    הרצאה

    תרגיל

    נ"ז

    0245336-00

    התערבויות ניהול ושליטה עצמית

    4

    4

    0245326-00

    התערבויות התנהגותיות מערכתיות לטיפול בסוגיות חברתיות

    4

    4

    0245356-00

    התערבויות התנהגותיות לטיפול בקשיי שינה והירדמות של ילדים

    4

    4

    0245366-00

    סוגיות בהדרכה והנחייה בניתוח התנהגות יישומי

    4

    4

    קורסי חובה- שנה א'
    עקרונות יסוד בניתוח התנהגות
    
ניתוח התנהגות יישומי (Applied Behavior Analysis) הינו תחום דעת מדעי העוסק בהבנה ושיפור של התנהגות אנוש.
    מטרת הקורס להקנות לסטודנטים ידע בסיסי רחב בחשיבה המדעית העוסקת בניתוח והבנת התנהגות ברמה הבסיסית והיישומית. הקורס יעסוק במושגי יסוד ועקרונות בסיסיים בניתוח התנהגות, הבהרת עקרונות בסיסיים בהסבר מדעי של התנהגות, הפילוסופיה המדעית ההתנהגותית, והליכים לשינוי התנהגות.
    מטרתו העיקרית של הקורס היא להעניק לסטודנטים ידע מקיף, מדויק, ועכשווי של ניתוח התנהגות יישומי המהווה בסיס הכרחי להבנת נושאים ותהליכים מורכבים יותר בהם עוסק מנתח ההתנהגות בעבודתו.
 4 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 75
ש' 0244009-00 ד"ר שירי אייבזו א' 11:45-13:15
    ש' 0244009-01 ד"ר נתלי רולידר-אגילה א' 10:00-11:30
    עקרונות יסוד בניתוח התנהגות (מקוון)
2 ש"ס / ת' / 60 
ש' 0244010-00 גב' לילך לוי שני

    שלבים בהתפתחות תקינה ועיכובים התפתחותיים
    קורס זה יקנה ידע בסיסי בנוגע להתפתחות תקינה ועיכובים בהתפתחות, שיהווה תשתית לידע מתקדם יותר ולעבודת מנתחי התנהגות בתוך מערכות החינוך. בקורס יתוארו שלבים מרכזיים בהתפתחות תקינה של תפקודים סנסו-מוטוריים וקוגניטיביים הנחוצים להבנת ההתנהגות האנושית. בהמשך, ייסקרו עיכובים והפרעות התפתחותיות, בדגש על המופעים ההתנהגותיים שלהם כמו גם על שיטות הערכה והתערבות נפוצות.
    2 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 70
ב' 0244141-00 ד"ר הילי איידלין-לוי א' 13:45-15:15
    ב' 0244141-01 ד"ר הילי איידלין-לוי א' 15:45-17:15

    ניתוח התנהגות בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים  
    לקורס מספר מטרות עיקריות: (1) לספק לסטודנטים כלים בעזרתם ילמדו כיצד לצרוך ספרות מחקרית בצורה ביקורתית, לזהות בספרות המחקרית פרקטיות ושיטות טיפול בעלות מאפיינים המעידים על יעילות מחקרית ולהבחין בין שיטות טיפול מבוססות ראיות מחקריות (evidence-based practice) לבין כאלו שלא, (2) לחשוף את הסטודנטים לסקירה של התערבויות התנהגותיות מגוונות לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים שונים. במהלך הקורס יכירו הסטודנטים אוכלוסיות עיקריות שהתערבויות התנהגותיות נמצאו יעילות עבורן וכן ילמדו על מגמות עכשוויות באופני טיפול באוכלוסיות אלו. במהלך הקורס יידרשו הסטודנטים לקרוא קריאה ביקורתית של מאמרי סקירות ספרות (בשפה האנגלית) לטיפול התנהגותי באוכלוסיות על הרצף האוטיסטי ואוכלוסיות בעלות עיכובים התפתחותיים שונים
    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70 
א' 0244041-00 ד"ר אבנר פרידלין א' 10:00-11:30
    א' 0244041-01 ד"ר אבנר פרידלין א' 17:30-19:00

    צפייה, מדידה ושיטות מחקר התנהגותיות א' 

    מנתחי התנהגות אמונים על השגה ותיעוד אובייקטיבי של שינויים בהתנהגות המשפרים את איכות חייהם של אנשים. לפיכך, הבחירה המדוקדקת והמדידה השיטתית של התנהגות הינם בבסיס התחום ניתוח התנהגות יישומי. ניתוח התנהגות הינו תחום דעת (דיסציפלינה) המשתמש בעקרונות וכלים של מדעי הטבע בבואו לחקור, להבין ולשנות תופעה התנהגותית. כמו בתחומים אחרים במדעי הטבע בניתוח התנהגות יש הקפדה על איסוף נתונים אובייקטיביים, מהימנים ותקפים של ההתנהגות הנחקרת. מטרת קורס זה לתת לסטודנטים את הידע הנדרש לאיסוף נתוני התנהגות בסביבה מסוימת באמצעות צפייה ומדידה ישירה של ההתנהגות הנחקרת. צפייה ומדידה המאפשרת ניתוח הקשרים בין ההתנהגות לסביבה בה היא מתרחשת ומהווה בסיס להבנת המשתנים האחראים לרמת ההתנהגות בה עוסק מנתח ההתנהגות.
    בחלק הראשון של קורס זה, הסטודנטים ילמדו: לתאר את תפקידה של ההערכה בניתוח התנהגות, לזהות ולבצע שיטות הערכה עיקריות המשמשות מנתחי התנהגות, כיצד לזהות ולהעריך את המשמעות החברתית של התנהגויות מטרה פוטנציאליות, כיצד לתעד התנהגויות מטרה, ודרכים לקבוע קריטריונים לשינוי התנהגות. בהמשך, נחקור את תפקיד המדידה בניתוח התנהגות יישומי, נגדיר מימדי התנהגות, נתאר נהלים, נכיר כלים למדידת התנהגות, ואסטרטגיות לבחירת מערכת מדידה. לבסוף, נזהה מדדים לאיסוף נתונים מהימן, נכיר איומים שכיחים על התקיפות, הדיוק והאמינות של מדידה התנהגותית, ואת השיטות השונות להערכת הדיוק והאיכות של מדידה התנהגותית.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70
    א' 0244061-00 פרופ' עמוס רולידר א' 15:45-17:15

    צפייה, מדידה ושיטות מחקר התנהגותיות ב' 

    מטרת הקורס הינה להציג בפני הסטודנט את העקרונות והבסיס למחקר בניתוח התנהגות. הקורס מיועד לספק למנתחי התנהגות עתידיים "מצפן" בצורת יישומי מתודולוגיית מחקר יחידני לזיהוי פרקטיקות מבוססות-מחקר (evidence-based practices) בסביבות שונות. קורס זה יציג בפני הסטודנטים גישה מדעית לעיצוב, ביצוע והערכת מחקר יחידני מתוך מטרה להעריך את יעילותן של התערבויות ההתנהגותיות. סטודנטים שיסיימו קורס זה בהצלחה יוכלו כמנתחי התנהגות בעתיד, לבצע מחקר ולבחון בצורה אובייקטיבית וניסויית התערבויות שהם עצמם יפעילו וכאלו אשר ימצאו בספרות.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70
    ב' 0244121-00 ד"ר אליען אלחדף א' 10:00-11:30
    ב' 0244121-01 ד"ר אבנר פרידלין א' 13:45-15:15

    מוח והתנהגות
    מטרת הקורס הינה להקנות מושגי יסוד אודות הקשר שבין תפקודי המח לבין התנהגות ותפקוד התנהגותי קוגניטיבי, שייבחן מנקודת המבט של חקר ההפרעות הנוירופסיכולוגיות. נושאים עיקריים שיידונו בקורס הם עקרונות הארגון של המח, פלסטיות, שפה ומח והפרעות נוירופסיכולוגיות בתחום הלמידה, הקשב והמודעות, ההתנהגות החברתית, הזיכרון והשפה, כמו גם התייחסות ללקויות הלמידה השונות. כמו כן יינתן דגש מיוחד על ההיבטים השונים של שיטות האבחון והטיפול. כמו כן, יידונו היבטים הקשורים לממדים יישומיים-טיפוליים: שיטות אבחון ואסטרטגיות קוגניטיביות והתנהגותיות לשכלול המיומנויות השונות.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א' 0244091-00 ד"ר יפעת לוי א' 13:45-15:15

    אסטרטגיות הערכה תפקודית בניתוח התנהגות 

    טיפולים התנהגותיים, כמו גם טיפולים אחרים, מבוססים על הערכה מוקדמת. הערכה פונקציונלית (תפקודית) הינו תהליך אבחוני, המאפשר למנתח התנהגות לזהות את המשתנים הסביבתיים המעלים ומורידים את הסבירות להופעתה של התנהגות המועמדת להפחתה ואת המשתנים הסביבתיים האחראים לשימור התנהגות זו. ממצאי ההערכה התפקודית מסייעים בתכנון וביישום תכנית התערבות טיפולית מתאימה ויעילה. קורס זה עוסק באסטרטגיות לזיהוי המשתנים המתרחשים לפני ואחרי הופעת התנהגות מסוימת. בקורס הזה יילמדו ויתורגלו מגוון השיטות והכלים לביצוע הערכה פונקציונלית והערכה התנהגותית. בנוסף יחשפו הסטודנטים לספרות המחקרית והקלינית המתעדת שיטות מגוונות וחדשניות לביצוע הערכה פונקציונלית.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70
    ש' 0244131-01 ד"ר נתלי רולידר-אגילה א' 17:30-19:00
    ש' 0244131-00 ד"ר נתלי רולידר-אגילה א' 11:45-13:15

    הקניית מיומנויות בסיסיות למאובחנים עם אוטיזם ולקויות התפתחותיות אחרות
    מטרות הקורס
    הכרת לקויות התפתחותיות מרכזיות, ובמרכזן לקות הספקטרום האוטיסטי, תוך התייחסות למאפייני התפתחות תקינה ולתפקודי מוח בלקויות התפתחותיות.
    הכרת דרך הטיפול בלקויות התפתחותיות בכלל, ובאוטיזם בפרט על פי עקרונות ניתוח התנהגות.
    היכרות ראשונית עם דרכי הלימוד הבסיסיות: DTT ולמידה מזדמנת.
    הכרת תכני הלימוד הבסיסיים ע"פ תחומי התפקוד השונים.
    הכללת הנלמד מעבר לאנשים, לסביבות, להוראות ולאביזרים, ומעבר לזמן (שימור).
    תרגול ראשוני בבניית תוכניות לימוד לילדים עם קשיי התפתחות.
    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70
    ב' 0245201-00 ד"ר סיגל תדהר-פז א' 15:45-17:15
    ב' 0245201-01 ד"ר סיגל תדהר-פז א' 17:30-19:00

    קורסי חובה- שנה ב'
    יישומים התערבותיים בניתוח התנהגות
    במסגרת הקורס הסטודנט יתבקש ליישם בשטח תהליך התערבותי בניתוח התנהגות על בסיס התכנים שנלמדו בקורסי הליבה בתכנית: שיטות תצפית ואיסוף נתונים, הערכה פונקציונלית של התנהגות וקורסים העוסקים ביישום התערבויות התנהגותיות על בסיס ממצאי האבחון הדיאגנוסטי. במקביל לעבודתו המעשית בשדה הטיפולי, הסטודנט יקבל הדרכה אישית וקבוצתית, כמתחייב מדרישות הלימודים והלשכה העולמית להסמכת מנתחי התנהגות. באופן ספציפי, במסגרת הקורס הסטודנט יאתר סביבה חינוכית המחפשת אחר פתרון לבעיה התנהגותית של ילד או קבוצת ילדים, ויבצע תהליך אבחוני והתערבותי שיטתי ומתועד במטרה לסייע לסביבה לפתור את הבעיה שהוגדרה לפתרון. הסטודנט יתרגל הלכה למעשה מיומנויות מקצועיות שונות כגון: הגדרות אופרטיביות של התנהגויות לשינוי, איסוף נתונים ישיר ובלתי ישיר, ביצוע הערכה וניתוח פונקציונלי, ביצוע סקר העדפות והנחיית הסביבה החינוכית (הורים/צוותי חינוך) ביישום ההתערבות המוצעת.
    3 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 80
    ש' 0245151-00 פרופ' עמוס רולידר א' 13:45-15:15
    ש' 0245151-01 ד"ר אליען אלחדף א' 13:45-15:15
    ש' 0245151-02 ד"ר שירי אייבזו 13:45-15:15
    ש' 0245151-03 ד"ר נתלי רולידר- אגילה א' 13:45-15:15

    יישומים התערבותיים בניתוח התנהגות (מקוון)
    2 ש"ס / ת' / 60
    גב' ורד פסטרנק
    גב' לימור בוכמן
    גב' שפיצר הילה
    גב' דגנית מנע-יופי
    גב' ליאת דוד
    גב' לילך לוי-שני
    גב' לירון וילסון צויזנר

    אתיקה בניתוח התנהגות א'
    This is a graduate course on Ethics for Behavior Analysts. It is the first course in a two-course series. Together, both courses cover the Behavior Analyst Certification Board's (2020) "Ethics code for behavior analysts" found at https://bacb.com/wp-content/ethics-code-for-behavior-analysts/. This code went into effect in January 2022 and is recognized world-wide as a standard for ethical research and practice in applied behavior analysis. This course will review the historical context of ethics in applied behavior analysis and the principles upon which the code was based, as well as the code's application and enforcement. It will also examine a behavior analytic count of ethical and unethical behavior and will discuss notable ethics-related events and controversies for student analysis. Students will: (1) Review the historical context of applied behavior analysis from an ethical lens, (2) Be able to discuss the principles upon which ethical standards for behavior analysis were developed, (3) Be able to understand and consider the Introduction section of the “Ethics code for behavior analysts” and how the code has changed over time. (4) Apply their understanding of a behavioral accounting for ethical and unethical behavior to important events in the field of applied behavior analysis and their own work in behavior analysis, (4) Prepare for the second course in the Ethics series.
    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70
    א' 0245211-00 פרופ' שרה בלום ד' 17:30-19:00 (מקוון)

    אתיקה בניתוח התנהגות ב'
    הקורס מיועד לפתח בקרב הסטודנטים מודעות, רגישות והבנה ביחס לאחריות המקצועית, לערכים, לעקרונות ולקודים המוסריים אליהם מחויבים מנתחי ההתנהגות. על בסיס הכרות מעמיקה של הסטודנטים עם הקוד האתי של ניתוח התנהגות ילמדו הסטודנטים לזהות ולהבחין בהתנהגויות בלתי אתיות במגוון תרחישים ולהציע אלטרנטיבות אתיות ומקצועיות. בנוסף נדון בדילמות אתיות מתוך התנסויות הסטודנטים ומתוך הספרות המקצועית.
    2 ש"ס / 2 נ"ז /ש' / 70
    ב' 0245261-00 ד"ר אבנר פרידלין א' 11:45-13:15

    שיטות מחקר מתקדמות במדעי ההתנהגות
    מטרת הקורס היא להקנות לסטודנטים לתארים מתקדמים ידע מתודולוגי עמוק ונרחב הכולל ידע תאורטי ויישומי במודלים סטטיסטיים מתקדמים המאפיינים את המחקר במדעי ההתנהגות בכלל ובפסיכולוגיה ובניתוח התנהגות בפרט. הקורס יעסוק בהקניית מושגים מתקדמים בשיטות מחקר כמותיות במדעי ההתנהגות, פיתוח חשיבה מחקרית ביקורתית, והעמקת הבנת הסטודנט לגבי מבנה עבודה מחקרית אמפירית במעבדה ובשטח. נלמד כיצד מתכננים, מבצעים, מדווחים ומבקרים מחקרים במדעי ההתנהגות ובפסיכולוגיה.
    ספציפית, במסגרת הקורס נלמד על היבטים תיאורטיים ומעשיים של השיטה הניסויית, במסגרתם נעמיק את הידע אודות המתודה המדעית, היחס בין תיאוריות והשערות, היכרות עם מערכי ניסוי מורכבים ובקרה על משתנים חיצוניים. כמו כן, נכיר שיטות מחקר אחרות הננקטות בשדה כדרך לאיסוף נתונים ופירושם. נלמד על מערך מחקר דמויי-ניסוי, על בניית ותיקוף כלי מחקר שונים (שאלונים ומטלות) ונעסוק בעקרונות המדידה: מהימנות, תוקף, ושיטות דגימה לצד העמקת ידע הסטודנט.
    חלק מן המושגים והנושאים מוכרים מקורסים מתארים קודמים אך יילמדו במסגרת המיועדת להקנות לסטודנטים חשיבה מתודולוגית, ביקורתית וסטטיסטית כוללת ורחבה אשר יאפשרו לכל סטודנט תכנון והוצאה לפועל של מחקרים וניסויים מורכבים במעבדה ובשטח לצד יכולת ניתוח וקריאה ביקורתית של מאמרים בתחומים השונים תוך יכולת לבקר ולנתח באופן שיטתי את תוקף ממצאי הניסוי תוך התייחסות לסוגי התקפים השונים (תוקף המסקנה הסטטיסטית, תוקף פנימי, תוקף מבנה ותוקף חיצוני). בנוסף, נסקור שיטות מחקר איכותניות מתקדמות כגון ניתוח תוכן וחקר מקרה תוך דגש על הרלוונטיות של שיטות אלו במדעי ההתנהגות.
    4 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 60
    ש' 0245191-00 ד"ר טל סלע א' 10:00-11:30

    הנחיה והדרכה בניתוח התנהגות
    מטרת הקורס הינה להציג בפני הסטודנטים את העקרונות והבסיס להנחיה והדרכה נכונה המבוססת על הליכים התנהגותיים ומחקר התנהגותי. בקורס זה הסטודנטים יקבלו את הכלים הנדרשים על מנת לאפשר להם בעתיד להדריך ולהנחות הורים, מורים וסטודנטים לניתוח התנהגות או מנתחי התנהגות ברמת תואר ראשון שאינם יכולים לעסוק במקצוע באופן עצמאי וללא פיקוח.
    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70
    א' 0245181-00 ד"ר אליען אלחדף א' 11:45-13:15
    א' 0245181-00 ד"ר אליען אלחדף א' 17:30-19:00

    אסטרטגיות לניהול ונווט כיתה
    מטרת הקורס להקנות לסטודנטים ידע מעמיק ויכולות ניתוח וחשיבה מדעית בהבנה ובחקר של עקרונות ומיומנויות שנמצאו יעילות בטיפול בקשיי התנהגות ותפקוד של תלמידים בסיטואציה הכיתתית. באופן ספציפי נעסוק בהבנת משתנים אקולוגיים המשפיעים על האקלים הכיתתי ויכולת הניווט של המורה במהלך השיעורים . כמו כן ייסקרו במהלך הקורס מבחר אסטרטגיות לניהול ונווט כיתה המתועדות בספרות כיעילות להגברת מוטיבציה ללמידה ורכישת ערכי התנהגות אחראית ובוגרת של תלמידים כמו כן נלמד על התערבויות עדכניות מבוססות הערכה פונקציונלית לטיפול ומניעת קשיי התנהגות שכיחים בסביבת הכיתה.
    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70
    א' 0245181-00 פרופ' עמוס רולידר א' 17:30-19:00
    א' 0245181-00 פרופ' עמוס רולידר א' 11:45-13:15

    יסודות והרחבות בפילוסופיה הביהביוריסטית
    מטרת הקורס היא לחשוף את הסטודנטים למשנתו של סקינר ולהכרות עם הפילוסופיה הביהביוריסטית אותה הגה, לחשוף את הסטודנטים לטקסטים מקוריים של סקינר (ולטקסטים בעלי השפעה של חוקרים נוספים בתחום הפילוסופיה ההתנהגותית), לקיים דיונים קבוצתיים על חומרי הקריאה על מנת לשפר את היכולות האנליטיות והמילוליות של הסטודנטים ואת יכולתם להתמודד עם ביקורת כלפי הגישה ההתנהגותית הרווחת בין אנשי טיפול ומוסדות חינוכיים. בעזרת הבנה מעמיקה של הפילוסופיה של מדע ניתוח התנהגות (הביהביוריזם הרדיקלי), ישפרו הסטודנטים את יכולת השיח שלהם עם מטפלים ובעלי מקצוע מגישות טיפוליות שונות ואת יכולתם לרתום אנשי מקצוע שאינם מחזיקים בגישה ההתנהגותית או מתנגדים לה לתהליך הטיפול ההתנהגותי.
    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70
    ב' 0245251-00 ד"ר אבנר פרידלין א' 17:30-19:00

    התערבויות התנהגותיות באוטיזם ועיכובים התפתחותיים
    This is a graduate course. It covers a range of topic in behavior analysis related to intellectual and developmental disabilities including preference and reinforcer assessment, evidence-based practice, skill acquisition, discrimination training, and function-based and interventions. Students will: (1) Learn the history of ABA, disability and autism, characteristics of persons with IDD, and major issues and practices in the field of IDD, (2) Examine the behavioral approaches used to teach skills and increase appropriate behaviors in persons with IDD. (3) Be able to describe the functional approach to the analysis and treatment of behavior problems in persons with IDD. (4) Consider the evidence supporting behavioral assessment and treatment programs for skill acquisition and severe behavior problems in persons with IDD.
    2 ש"ס /2 נ"ז / ש' / 70
    ב' 0245241-00 פרופ' שרה בלום ד' 17:30-19:00 (מקוון)

    קורסי בחירה (מקוון)
    התנהגות וורבאלית / Verbal Behavior
    בקורס זה יחשפו הסטודנטים לגישתו של סקינר לניתוח התנהגות מילולית אותה הגה והעלה על הכתב בספר שיצא לאור ב1957 ונחשב לאחד הספרים החשובים ביותר אותם כתב והמשפיעים ביותר על האופן בו מנתחי התנהגות מבינים ומנתחים התנהגות מילולית. במהלך הקורס הסטודנטים יחשפו למושגים הקשורים לניתוח פונקציונלי של התנהגות מילולית (אופרנטים מילוליים) ויעשו בהם שימוש בכדי לתאר ולנתח התנהגות מילולית, יחשפו לתיאוריות הנשענות על ניתוח פונקציונלי של התנהגות מילולית ולמודלים טיפוליים שגישתו של סקינר לניתוח התנהגות מילולית מהווה את המקור שלהם. בסוף הקורס הסטודנטים יפתחו את ההבנה כי ניתוח פונקציונלי של התנהגות מילולית מהווה נתבך חשוב בניתוח התנהגויות מורכבות.
    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70
    ב' 0246011-00 ד"ר אבנר פרידלין ד' 19:15-20:45

    סוגיות ייחודיות בניתוח התנהגות

    מטרת הקורס הינה לחשוף את הסטודנטים לסוגיות ייחודיות בטיפול ובהתערבות בהתנהגויות בעייתיות.
    קורס זה יתקיים בפורמט של למידה עצמית. הקורס בנוי מיחידות הוראה, כאשר מטרתה של כל יחידה להציג בפני הסטודנטים סוגיה אחת ומספר מחקרים רלוונטיים ומרכזיים העוסקים בסוגיה זו. הסטודנטים ידרשו להאזין להרצאות מוקלטות ולקרוא מאמרים העוסקים בסוגיות הרלוונטיות. בסוף הסמסטר, הסטודנטים יתבקשו לבצע מבחן מסכם אשר יכלול את כל החומר שילמד בקורס.
    הסוגיות שידונו בקורס:
    Habit reversal – חבילת התערבות התנהגותית הכוללת שני מרכיבים עיקריים: אימון מודעות (awareness training ) ואימון התנהגות מתחרה (competing response training) אשר מטרתה להפחית התנהגות חזרתית שהפכה להרגל
    Renewal – "התחדשות" הינה תופעה שבה התנהגות שבעבר נכחדה מופיעה בשנית לאחר שינוי ההקשר הסביבתי
    Resurgence – תופעה בה התנהגות (התנהגות לא נאותה) שבעבר הוכחדה (באמצעות הליך של התעלמות) חוזרת להופיע בעקבות הליך התעלמות (לרוב לא מתכונן) של התנהגות אלטרנטיבית אחרת שחוזקה.
    Matching law – מונח המתאר בחירה בין מספר התנהגויות שכל אחת מהן מחוזקת בלוח תזמוני חיזוק שונה כאשר האורגניזם "מחלק" את ביצוע ההתנהגויות על פי לוחות תזמוני החיזוק האלו.
    Adjunctive behavior – תופעה שבה התנהגות נשמרת/מחוזקת באופן בלתי ישיר על ידי משתנים השולטים בהתנהגות אחרת ולא על ידי משתנים אחרים שלרוב שולטים בהתנהגות זו.
    2 ש"ס /2 נ"ז / ש' / 60
    ב' 0246021-00 ד"ר אלחדף אליען

    פדגוגיות חדשניות והערכתן – שינוי הפרדיגמה: המעבר מגישות ממוקדות מורה לגישות ממוקדות תלמיד
    שיטות ודרכים חינוכיות נתונות לשינויים תכופים לצורך התאמתן לעולם המשתנה לנגד עינינו, המתאפיין בשיעור הולך וגדל של טכנולוגיות תקשורת מידע, שינויים חברתיים, גלובליזציה של השכלה וחיפוש אחר איכות. שינויים אלו מחייבים מגוון חדש של יכולות המותאמות לדרישות המתפתחות של החברה בהווה, כגון תקשורת מגוונת וכישורי שיתוף פעולה, נגישות למידע, קריאה ביקורתית של מידע ובניית ידע. צרכים חדשים אלו דורשים את פיתוחן של פדגוגיות חדשניות שביכולתן לטפח מיומנויות למידה לאורך החיים (lifelong learning). מטרת למידה זו היא להביא לשיפור כישוריו ויכולותיו של הלומד במגוון הֶקשרים הנעים על הציר המחבר בין הפרט לחברה.
    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א' 0246032-00 פרופ' נירית רייכל

    אימון בקבלה ומחויבות (ACT) למנתחי התנהגות
    This course is a Master’s level course designed to provide students a foundational understanding and basic skills in the application of Acceptance and Commitment Training (ACT) and Relational Frame Theory (RFT). Students will be able to state historical, theoretical, philosophical and practical aspects of Contextual Behavioral Sciences, ACT and RFT. They will learn to identify, model, evoke and reinforce the six psychological flexibility processes, and use this knowledge in their future work as behavior analysts. Students will learn how to use words, active listening, compassion and experiential exercises to evoke transformation of function in their clients’ behaviors.
    2 ש"ס/ 2 נ"ז / ש' /60
    א' 0246061-00 ד"ר קרין שטרן ד' 14:00-15:30

    סמינריונים
    התערבויות התנהגותיות מערכתיות לטיפול בסוגיות חברתיות
    מטרת הקורס הינה להקנות לסטודנטים ידע תיאורטי ומעשי בכתיבה ויישום מחקר התנהגותי שמטרתו לטפל בסוגיה מערכתית אשר חשובה מבחינה חברתית. במהלך הקורס הסטודנטים ילמדו באופן יסודי באמצעות קריאה וסיכום של מבחר עבודות מחקריות נושא מסוים ולאחר העמקה ולמידת הנושא יכתוב הצעת מחקר אשר תכלול סיכום של הסקירה הספרותית, מטרת מחקר, ושיטת מחקר. בהמשך, הסטודנטים יתנסו ביישום המחקר בשטח כך שבסיום הקורס כל סטודנט יוכל להציג עבודת גמר אשר תכלול את כל חלקי ההצעה בנוסף לחלק התוצאות של המחקר ומסקנותיו.
    4 ש"ס /4 נ"ז /ס' /80
    ש' 0245326-00 ד"ר אליען אלחדף א' 15:45-17:15

    התערבויות ניהול ושליטה עצמית

    מטרת הקורס הינה להקנות לסטודנטים ידע תיאורטי ומעשי בכתיבה ויישום מחקר התנהגותי בנושאים של שליטה וניהול עצמית. הסטודנטים יחשפו בכיתה לאסטרטגיות שליטה עצמית וניהול עצמי כגון הצבת מטרות, שינוי נסיבות וניטור עצמי ולאחר מכן יעמיקו בקריאה אודות מחקרים שעשו שימוש באסטרטגיות אלו כמשתנה בלתי תלוי על מנת להשפיע על התנהגויות בעלות חשיבות חברתית בסביבות טיפוליות או חינוכיות ובגילאים מגוונים. במהלך הקורס הסטודנטים יתנסו בכתיבה מדעית הכוללת סקירה ספרותית, כתיבת מתודולוגיה מחקרית, ביצוע מחקר יישומי וכתיבת ממצאים וסיכום.
    עם סיום הקורס הסטודנט:
    יכיר אסטרטגיות שונות לניהול עצמי.
    יזהה יישומי ניהול ושליטה עצמית בספרות מחקרית.
    יתנסה בצריכה מושכלת של מערכי מחקר יחיד בתחום שליטה עצמית וניהול עצמי.
    יתנסה בבניית מערך התערבותי מסוג מחקר יחיד לשינוי התנהגות של אדם אחד לפחות.
    יתרגל מיומנויות כתיבה מדעית.
    יפתח תכנית לניהול עצמי שתסייע לו להשלים את עבודת הסמינר בהצלחה.
    4 ש"ס /4 נ"ז /ס'/ 80
    ש' 0245336-00 ד"ר שירי אייבזו א' 15:45-17:15

    סמינר – התערבויות התנהגותיות לטיפול בקשיי שינה והירדמות של ילדים
    קשיי שינה של ילדים הכוללים: התנגדות ללכת לישון, הרדמות מאוחרת, הרדמות עם מסכים, הרדמות עם ההורה או בחדרו, יקיצות במהלך הלילה וסירוב להתחיל את רוטינת הבוקר הינם מקצתם של הקשיים עימם מתמודדים הורים רבים. לקשיי שינה השפעה שלילית על בריאותם של הילדים ועל מערכות היחסים בתוך התא המשפחתי. מחקרים מראים כי קשיי שינה מובילים לחוסרי שינה ואלה גורמים לתופעות של עצבנות ותוקפנות, ישנוניות בשעות היום, סיכון מוגבר להשמנת יתר, הפרעות חרדה ועוד. מחקרים שבחנו יעילותם של התערבויות התנהגותיות בטיפול בקשיי שינה מגוונים הראו כי הטיפול ההתנהגותי יעיל להפחתתם. אחת המגבלות במחקרים אלה היא שההורים שיישמו את ההתערבויות השונות הם גם אלה אשר דיווחו על תוצאות ההתערבות. בסמינר זה נסקור את האסטרטגיות ההתנהגותיות השונות לטיפול בקשיי שינה תוך דגש על דרכי איסוף הנתונים ונחקור דרכי אבחון חדשים לצורך התאמה מיטבית של ההתערבות לקשיים הספציפיים אותם מציג הנבדק והמשתנים האקולוגים הרלוונטיים למשפחתו.
    4 ש"ס /4 נ"ז /ס'/ 80
    ש' 0245336-00 ד"ר נתלי רולידר- אגילה א' 15:45-17:15

    סוגיות בהדרכה והנחייה בניתוח התנהגות יישומי
    הבורד העולמי למנתחי התנהגות (BACB)מלווה משנת 1998 מנתחי התנהגות ברחבי העולם. אף על שבשנת 2019 הבורד הודיע כי החל מ2023 לא תינתן הסמכה מטעמו למנתחי התנהגות המתגוררים ועובדים מחוץ לארצות הברית וקנדה, עבור מנתחי התנהגות ברחבי העולם הבורד עדיין נחשב לגוף הסמכותי המכתיב את הסטנדרטים בכל הקשור להסמכה, הנחייה וליווי של מנתחי התנהגות. על פי הנחיות הבורד, החל מ 2022 מנתחי התנהגות שטרם מלאה שנה להסמכתם (בדרגת BCBA) חייבים לקבל ליווי והנחייה ממנתח התנהגות בכיר (consulting supervisor) אם הם מפקחים על התנסות מעשית של מנתחי התנהגות (BCaBA) ו/או סטודנטים לניתוח התנהגות. על פי ההנחיות, מנתחי התנהגות בשנתם הראשונה להסמכה נדרשים להפגש עם מנתח ההתנהגות הבכיר אחת לחודש לכל הפחות. מנתח התנהגות בכיר (consulting supervisor) יכול להיות מי שיש לו וותק של לפחות חמש שנות הסמכה, השלים בהצלחה הכשרה של 8 שעות בסופרוויז'ן, אין נגדו תביעות משמעתיות ויש לו נסיון עשיר בהנחייה וליווי של מנתחי התנהגות . (BACB, 2018)
    הנחיות הבורד למנתחי התנהגות בשנתם הראשונה להסמכה מעידות על החשיבות הרבה שיש לקבלת ליווי וההדרכה גם לאחר הכשרה ראשונית בניתוח התנהגות. מאחר וכיום אין בארץ גוף רשמי המפקח על עבודתם של מנתחי התנהגות, מנתחי התנהגות רשאים לבחור האם ובאיזו תדירות לצרוך הדרכה בסיום הכשרתם הראשונית והאחריות לקבל ליווי והנחייה מבוססים פרקטיקות בעלות יעילות מחקרית מוטלת על כתפיהם של מנתחי התנהגות. הסמינריון יעסוק בהכרות עם סוגיות הקשורות בהכשרה של מנתחי התנהגות כגון מהימנות ותוקף של הגדרות אופרטיביות ובבחינת יעילותן של פרקטיקות נפוצות בהדרכה והנחייה כגון Behavior skills training, משוב ביצועי ומשוב עמיתים.
    מטרת הקורס היא לספק לסטודנטים התנסות מעשית בתכנון, יישום וכתיבה של מחקר התנהגותי הממוקד בסוגיות הקשורות להדרכה והנחייה בניתוח התנהגות יישומי. התנסות זו כוללת העמקה בספרות המקצועית בנושא הנחקר והתמצאות בה, ניסוח שאלה/ות מחקר, תכנון הליך מחקרי הכולל עיצוב טפסי איסוף נתונים וקבצי אקסל, יישום ההליך, איסוף וניתוח נתונים תוך התנסות בתהליך קבלת החלטות. כמו כן, הקורס יספק לסטודנטים התנסות בכתיבה אקדמית (השונה מכתיבה שאינה אקדמית!) וידרשו להגיש הצעת מחקר ועבודת גמר (מאמר בעברית או באנגלית על פי בחירה).
    4 ש"ס /4 נ"ז /ס'/ 80
    ש' 0245336-00 ד"ר אבנר פרידלין א' 15:45-17:15