מתעניינים/ות בלימודים במכללה האקדמית כנרת?

    דבר ראש התוכנית

    ד

    ד"ר אייבזו שירי

    ניתוח התנהגות הינו תחום דעת מדעי ייחודי בלימודי מדעי ההתנהגות אשר בוחן את יחסי הגומלין שבין התנהגות האדם וסביבתו המשמעותית. בנוסף להיותו תחום דעת, ניתוח התנהגות יישומי הינו גם מקצוע ייחודי בתחום המקצועות החינוכיים-טיפוליים.

    ניתוח התנהגות תופס תאוצה בשנים האחרונות בתחום הטיפול בילדים בעלי הפרעות התנהגות מורכבות ועיכובים התפתחותיים כגון ASD בתחום הייעוץ למשפחות ולהורים לילדים עם קשיי התנהגות ותפקוד, ובתחום הטיפול בקשיי התנהגות ולמידה של ילדים במערכת החינוך. בבסיסו מצויה ההכרה בכך שקשיי התנהגות ותפקוד של יחידים  נובעים לעיתים מגורמים פיזיולוגים וסביבתיים הקשורים בעברם ובהתפתחותם, אולם המשך הופעתם מושפע בעיקר ממהות וטיב האינטראקציות שלהם עם סביבתם, ובעיקר עם סביבתם האנושית והאחרת (קהילה, הורים, בני משפחה, עמיתים וצוותי חינוך).

    התכנית ללימודי תואר שני בניתוח התנהגות נועדה להכשיר דור חדש של מנתחי התנהגות אשר יתנו מענה לצורך חברתי-חינוכי אקוטי הקיים במדינת ישראל למנתחי התנהגות מוכשרים ומיומנים. בהיותה חלוצת התכניות האקדמיות בתחום, מהווה התכנית אבן דרך הכרחית בהכשרת אנשי מקצוע להתמודדות עם האתגרים הטיפוליים המשמעותיים של תקופתנו ונדבך משמעותי בהתקדמות התחום בארץ .

    תכנית הלימודים לתואר השני בניתוח התנהגות  של המחלקה הינה מגוונת ומרתקת, ונוגעת כמעט בכל פינה ובכל פן בתחום הדעת של ניתוח ההתנהגות ותחומי הדעת המשיקים לו. הלימודים בתכנית יקנו לסטודנטים את מלוא הידע התיאורטי ואת מלוא הכלים לעיסוק בתחומים המעשיים-היישומיים של ניתוח התנהגות, בהתאם לנורמות ולסטנדרטים הגבוהים הקיימים ברחבי העולם. בין אם הגיעו הסטודנטים מתחומי ההוראה, העבודה הסוציאלית, החינוך, הפסיכולוגיה או כל מקצוע טיפולי אחר, המיומנויות המחקריות והקליניות שיצברו בתכנית יסייעו להם לשפר ולייעל את עבודתם המקצועית ויסללו עבורם את הדרך להיות אנשי מקצוע טובים יותר, מיומנים יותר ומבינים יותר.

    סגל המרצים בתכנית מורכב מטובי המומחים בארץ בעלי מוניטין המשלבים מצוינות אקדמית ומחקרית, חדשנות פדגוגית וניסיון מגוון בתחום ניתוח ההתנהגות ובתחומים המשיקים של הפסיכולוגיה, החינוך, ההוראה, מדעי ההתנהגות והמשאב האנושי.

    אני קוראת לכם, אנשי חינוך, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, אנשי מקצוע בתחומי הפארה-רפואה, בוגרי מדעי ההתנהגות, פסיכולוגיה, חינוך מיוחד ובוגרי תכניות הסמכה ברמת BCaBA או BCBA  – להצטרף אלינו ולהיות פורצי הדרך ואנשי הדור החדש של ניתוח ההתנהגות בארץ.

    בברכה,

    ד"ר אייבזו שירי

    חזון התוכנית, מטרותיה, יעדיה ומודל ההכשרה

    התוכנית אושרה על ידי המועצה להשכלה גבוהה בשנת 2020, ולאחרונה אושרה מחדש כתוכנית מוסמך קליני (M.A) בניתוח התנהגות יישומי.

    התוכנית נועדה להקנות לבוגריה ידע מקיף ומומחיות בתחום המחקר, העבודה היישומית והעשייה המקצועית בניתוח התנהגות יישומי, תוך דגש על תחום החינוך המיוחד. המבנה הקליני של התוכנית נשען על התפתחויות עדכניות בתחום הטיפולי, הן בארץ והן בעולם.

    היקף הקורסים של התוכנית הוא 56 נ"ז, המתפרסות על פני חמישה סמסטרים, וכוללת קורסי ליבה, קורסי מעטפת, מגוון קורסי בחירה ופרקטיקום. היא מעניקה בסיס ידע עדכני, תאורטי ויישומי, בדיסציפלינת ניתוח ההתנהגות וביישומיה המגוונים במסגרות משפחתיות, חינוכיות (פורמליות ובלתי פורמליות), טיפוליות, שיקומיות וארגוניות. קורסי היסוד מעניקים הבנה מעמיקה בנושאים המרכזיים בתחום, לצד סמינריונים מחקריים והכשרה מעשית בניתוח התנהגות יישומי. הקורסים המשלימים מציעים היכרות עם אוכלוסיות מגוונות ולקויות שונות שבהן צפויים הסטודנטים להיתקל בעבודתם המקצועית, תוך פיתוח הבנה מתודולוגית מעמיקה. קורסים אלה כוללים קריאה ביקורתית, ניתוח השוואתי, והיכרות עם גישות עכשוויות בתחום. בנוסף, קורסי הבחירה מאפשרים העמקה מקצועית ורכישת כלים טיפוליים נוספים.

    התוכנית משלבת ידע תאורטי עם כלים מעשיים בניתוח התנהגות, וכן תכנים מתחום החינוך המיוחד, במטרה לשקף את השינויים והמגמות העדכניות ביותר בזירה הטיפולית הגלובלית. גישה זו שואפת לטפח בקרב הסטודנטים מיומנויות מקצועיות מתקדמות וזהות קלינית מגובשת, לצד הבנה דיסציפלינרית רחבה.

    חזונה של התוכנית הקלינית כולל שלוש מטרות ליבה:

    1. הקניית ידע תיאורטי ומעשי עדכני בתחום הדעת של ניתוח ההתנהגות וביישום טיפול התנהגותי וסביבות חינוכיות ומתוך ראיה הוליסטית רחבה, כפי שבא לידי ביטוי בסביבת המשפחה, בסביבות החינוך הרגיל והמיוחד, הפורמאלי והבלתי פורמאלי ובסביבות שיקומיות וטיפוליות.
    2. הקניית ארגז כלים מקצועי, ידע ומיומנויות לעובדים במקצועות חינוכיים / ייעוציים / ארגוניים / פרארפואיים המבקשים לשפר ולייעל את עבודתם המקצועית.
    3. הקניית בסיס ידע תיאורטי, דיאגנוסטי והתערבותי (טיפולי) מקיף לפתרון של קשיי התנהגות ותפקוד מורכבים.