מתעניינים/ות בלימודים במכללה האקדמית כנרת?

    M.A בניתוח התנהגות – תואר קליני, יישומי ייחודי מסוגו בארץ!

    המחלקה למדעי התנהגות במכללה האקדמית כנרת מציעה לראשונה בישראל תכנית ייחודית ללימודי תואר שני בניתוח התנהגות. תכנית הלימודים תקנה לבוגריה את מלוא הכלים והידע לעיסוק מקצועי ,מחקרי ויישומי כמנתחי התנהגות . היקף הלימודים וההכשרה הניתנת לסטודנטים תואמים את הסטנדרטים המקובלים בתוכניות לתואר שני המובילות בעולם. הלימודים לתואר בניתוח התנהגות במכללה האקדמית כנרת  מתפרסים  על פני חמישה  סמסטרים ומתקיימים אחת לשבוע, בימי ראשון בתוספת לימודים מקוונים בימי רביעי בשעות הערב.

    M A בניתוח התנהגות: מידע כללי:

    • ניתוח התנהגות הינו מקצוע קליני חדש  מבוקש העוסק בטיפול בקשיי התנהגות ותפקוד מורכבים . מנתחי התנהגות מטפלים ביחידים המציגים קשיי התנהגות ותפקוד  על רקע אורגני ונרכש. מנתחי התנהגות מסייעים בעבודתם לילדים ומתבגרים על הספקטרום האוטיסטי, לאלה הסובלים מקשיי למידה והתנהגות על רקע של הפרעות קשב וריכוז כולל ילדים  בעלי התפתחות תקינה המציגים קשיי התנהגות בסביבת המשפחה ומערכת החינוך.
    • ניתוח התנהגות (ABA) הינו תחום דעת  ייחודי במדעי ההתנהגות אשר בוחן ומאבחן את יחסי הגומלין שבין התנהגות האדם וסביבתו המשמעותית. תחום דעת זה מבוסס על עקרונות התנהגות מדעיים ומספק כלים והתערבויות מבוססות מחקר המסייעים בהבנה וטיפול של  התנהגויות המפריעות לאדם להתפתח ולמצות את הפוטנציאל הגלום בו.
    • התוכנית מהווה שדרוג משמעותי של תהליכי הכשרה הקיימים בארץ (לימודי תעודה)  בלתי מפוקחים ע״י המועצה להשכלה גבוהה.
    • התוכנית מאושרת ע״י משרד החינוך והוקמה בהמלצת משרד הבריאות במטרה לשפר את איכות הכשרתם של מנתחי התנהגות בישראל ולהתאימו לסטנדרטים המקובלים בעולם.

    ניתוח התנהגות כמקצוע:

    מקצוע ניתוח התנהגות תופס תאוצה רבה בשנים האחרונות במגוון תחומים:

    • תחום הטיפול בילדים בעלי קשיי התנהגות, התנהגויות מאתגרות והפרעות התנהגות מורכבות.
    • תחום העיכובים התפתחותיים ולקויות על הרצף האוטיסטי.
    • תחום הייעוץ, ההכוונה וההדרכה למשפחות ולהורים לילדים המציגים קשיי התנהגות ותפקוד בסביבות שונות.
    • תחום הטיפול בקשיים חברתיים, לימודיים והתנהגותיים של ילדים במערכת החינוך.
    • ייעוץ התנהגותי לארגונים חברתיים ותעשייתיים.

    חזון התוכנית, מטרותיה, יעדיה ומודל ההכשרה

    התוכנית אושרה על ידי המועצה להשכלה גבוהה בשנת 2020, ולאחרונה אושרה מחדש כתוכנית מוסמך קליני (M.A) בניתוח התנהגות יישומי.

    התוכנית נועדה להקנות לבוגריה ידע מקיף ומומחיות בתחום המחקר, העבודה היישומית והעשייה המקצועית בניתוח התנהגות יישומי, תוך דגש על תחום החינוך המיוחד. המבנה הקליני של התוכנית נשען על התפתחויות עדכניות בתחום הטיפולי, הן בארץ והן בעולם.

    היקף הקורסים של התוכנית הוא 56 נ"ז, המתפרסות על פני חמישה סמסטרים, וכוללת קורסי ליבה, קורסי מעטפת, מגוון קורסי בחירה ופרקטיקום. היא מעניקה בסיס ידע עדכני, תאורטי ויישומי, בדיסציפלינת ניתוח ההתנהגות וביישומיה המגוונים במסגרות משפחתיות, חינוכיות (פורמליות ובלתי פורמליות), טיפוליות, שיקומיות וארגוניות. קורסי היסוד מעניקים הבנה מעמיקה בנושאים המרכזיים בתחום, לצד סמינריונים מחקריים והכשרה מעשית בניתוח התנהגות יישומי. הקורסים המשלימים מציעים היכרות עם אוכלוסיות מגוונות ולקויות שונות שבהן צפויים הסטודנטים להיתקל בעבודתם המקצועית, תוך פיתוח הבנה מתודולוגית מעמיקה. קורסים אלה כוללים קריאה ביקורתית, ניתוח השוואתי, והיכרות עם גישות עכשוויות בתחום. בנוסף, קורסי הבחירה מאפשרים העמקה מקצועית ורכישת כלים טיפוליים נוספים.

    התוכנית משלבת ידע תאורטי עם כלים מעשיים בניתוח התנהגות, וכן תכנים מתחום החינוך המיוחד, במטרה לשקף את השינויים והמגמות העדכניות ביותר בזירה הטיפולית הגלובלית. גישה זו שואפת לטפח בקרב הסטודנטים מיומנויות מקצועיות מתקדמות וזהות קלינית מגובשת, לצד הבנה דיסציפלינרית רחבה.

    חזונה של התוכנית הקלינית כולל שלוש מטרות ליבה:

    1. הקניית ידע תיאורטי ומעשי עדכני בתחום הדעת של ניתוח ההתנהגות וביישום טיפול התנהגותי וסביבות חינוכיות ומתוך ראיה הוליסטית רחבה, כפי שבא לידי ביטוי בסביבת המשפחה, בסביבות החינוך הרגיל והמיוחד, הפורמאלי והבלתי פורמאלי ובסביבות שיקומיות וטיפוליות.
    2. הקניית ארגז כלים מקצועי, ידע ומיומנויות לעובדים במקצועות חינוכיים / ייעוציים / ארגוניים / פרארפואיים המבקשים לשפר ולייעל את עבודתם המקצועית.
    3. הקניית בסיס ידע תיאורטי, דיאגנוסטי והתערבותי (טיפולי) מקיף לפתרון של קשיי התנהגות ותפקוד מורכבים.

    סגל ההוראה

    כל מרצי התוכנית לתואר שני בניתוח התנהגות הם בעלי תואר דוקטורט, חוקרים פעילים, מרצים במוסדות להשכלה גבוהה ובעלי מומחיות גבוהה בתחום ניתוח ההתנהגות ובנושאים משיקים. לסגל המחלקה לחץ כאן

    פיקוח ובקרה

    בשונה מתוכניות חוץ אקדמיות ללימודי תעודה, תכנית הלימודים לתואר שני בניתוח התנהגות מפוקחת ומבוקרת אקדמית על ידי המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה). היות וכך גם איכות ורמת ההוראה של סגל התוכנית מפוקחת אקדמית וכוללת מדדי הערכה מדויקים, שיטות הוראה יעילות, בקרה על הוראה ופיתוח מתמשך של יכולות הוראה אלו במסגרת המכללה.

    תואר שני בניתוח התנהגות : שאלות ותשובות נפוצות

    • מה ההבדל בין הלימודים בתכניות חוץ אקדמיות ללימודי תעודה בניתוח התנהגות לבין התכנית לתואר שני בניתוח התנהגות בכנרת? (ראה טבלה)

      היקף ותכני הלימוד: תוכניות ללימודי תעודה בניתוח התנהגות מעניקות את שלד הבסיס של הדיסציפלינה והן בעלות מיקוד מקצועי. לעומתן, תכנית הלימודים לתואר שני בניתוח התנהגות כוללת בנוסף ללימודי הליבה בניתוח התנהגות קורסי מעטפת ,מיקוד והעשרה להם נזקק מנתח ההתנהגות בעבודתו הקלינית והמחקרית.לימודים אלו כוללים ומקיפים הרבה מעבר למינימום הבסיסי הנדרש לצורך קבלת תעודת הסמכה ומבטיחים לסטודנטים ידע מעמיק ורחב יותר שיתורגם בהמשך לעשיה יעילה יותר בשטח .

      סגל ההוראה: בניגוד לסגלי ההוראה של תוכניות הלימוד ללימודי תעודה אשר מורכבים ברובם מאנשי שטח בעלי ניסיון קליני ,מרצי התוכנית לתואר שני בניתוח התנהגות הם בעלי דוקטורט, חוקרים פעילים ,מרצים במוסדות להשכלה גבוהה ובעלי מומחיות גבוהה בתחום ניתוח ההתנהגות ובנושאים משיקים. כחוקרים ,פעילותם האקדמאית נמדדת ונבחנת באופן תדיר על פי הקריטריונים של המועצה להשכלה גבוהה  .

      פיקוח ובקרה: בשונה מתוכניות חוץ אקדמיות ללימודי תעודה, תכנית הלימודים לתואר שני מפוקחת ומבוקרת אקדמית על ידי המל"ג. היות וכך, איכות ורמת ההוראה של סגל התוכנית מפוקחת אקדמית וכוללת מדדי הערכה מדוייקים, שיטות הוראה יעילות, בקרה על הוראה ופיתוח מתמשך של יכולות הוראה אלו במסגרת המכללה .

       נושא

      תואר שני בניתוח התנהגות

      לימודי תעודה מנתח התנהגות

      תעודת סיום

      תואר שני ( ( M.A  בניתוח התנהגות !

      תעודת סיום מטעם היחידה ללימודי חוץ/המחלקה להשתלמויות במוסד האקדמי בו נלמדת התוכנית.

      פיקוח על תוכנית הלימודים

      פיקוח אקדמי על ידי המועצה להשכלה גבוהה והמוסדות האקדמיים של המכללה

      בדרך כלל ללא פיקוח אקדמי (התוכניות מופעלות ע"י היחידות ללימודי חוץ /השתלמות במוסד האקדמי).

      סגל ההוראה

      בתוכנית ללימודי התואר השני מלמדים מרצים וחוקרים בעלי תואר שלישי בניתוח התנהגות, חינוך מיוחד ופסיכולוגיה בעלי ניסיון קליני ומחקרי עשיר.

      סגל ההוראה בתוכניות ללימודי תעודה מורכב ברובו מאנשי מקצוע מנתחי התנהגות בעלי השכלה אקדמית של תואר ראשון או שני, ללא ניסיון מחקרי (הכרחי בניתוח התנהגת בגלל אופן העבודה הקלינית)).

      לימודי מעטפת חשובים

      בנוסף לנושאי הליבה של ניתוח התנהגות נלמדים נושאי מעטפת (תחומים שאינם עוסקים באופן ישיר בניתוח התנהגות אך מקנים רקע רחב לעבודתו של מנתח ההתנהגות) כגון: פסיכולוגיה התפתחותית, שיטות מחקר מתקדמות, עבודה בצוות רב מקצועי ועוד.

      קורסי ליבה  בניתוח התנהגות בלבד, ללא נושאי מעטפת 

      העמקה בתחומי טיפול ספציפיים בניתוח התנהגות

      ישנה העמקה משמעותית בתחומי טיפול ספציפיים בהם עוסקים מנתחי התנהגות. העמקה זו נעשית במסגרת שני סמינריונים מחקריים וכן במסגרת קורסי הבחירה.

      ברוב המקרים לא מתרחשת העמקה משמעותית בתחומי טיפול ספציפיים.

      היקף הוראה

      הסטודנטים לומדים כ600 שעות אקדמיות  (58נ"ז)

      הסטודנטים לומדים בממוצע כ- 275 שעות אקדמיות

      משך הלימודים

        5 סמסטרים

      3 -4 סמסטרים

      התנסות בשדה (פרקטיקום)

      הסטודנטים מחויבים לערוך שני פרויקטים מחקריים – יישומים בשדה הכוללים תכנון ויישום של התערבויות התנהגותיות מבוססות מחקר. שני הפרויקטים הללו הינם בהיקף של כ- 500-600 שעות לאורך שני הסמסטרים האחרונים . במסגרת הפרויקטים הסטודנטים מונחים על ידי איש סגל בכיר חוקר ומנתח התנהגות (BCBA-D) וכן מקבלים תרגול והדרכה בשדה ע"י מנתחות התנהגות בעלות תואר שני והסמכה בין לאומית בניתוח התנהגות (BACB).

      *הסטודנטים מחויבים ל-150-500 שעות התנסות בשדה     

      *תלוי תוכנית .

    • אני עוסק כיום בהוראה/טיפול. מה היתרונות בלימודים לקראת תואר שני בניתוח התנהגות?

      בוגרי התוכנית יהיו מצוידים בידע נרחב בניתוח התנהגות אשר יאפשר להם להבין בצורה מתקדמת תופעות הקשורות בהתנהגות האדם ויאפשר להם לייצג את המקצוע שלהם בצורה מקצועית ונבונה בקרב קהלים עימם הם באים במגע. בנוסף, התוכנית מקנה מיומנויות קליניות שיסייעו לבוגרים לשפר ולייעל את עבודתם המקצועית באשר היא. בין אם הגיעו מתחום ההוראה, עבודה סוציאלית או מקצוע טיפולי אחר, התואר השני יסלול עבורם את הדרך להיות אנשי מקצוע טובים יותר, מיומנים יותר ומבינים יותר. לבסוף, עבור סטודנטים רבים המעבר לתואר שני מהווה מקפצה לתפקידי הדרכה והובלה במקומות העבודה בהם הם מועסקים .

    • האם התוכנית מקנה גם ידע מעשי או רק תיאורטי?

      התוכנית לתואר שני בניתוח התנהגות מכשירה  את הסטודנטים לעסוק בניתוח התנהגות כמקצוע טיפולי במסגרות חינוכיות וטיפוליות בסטנדרטים הגבוהים המקובלים בתוכניות דומות לתואר שני בעולם.    נוסף לידע התיאורטי, מקנה התוכנית לבוגריה את מלוא הכלים לעיסוק גם בתחומים המעשיים היישומיים של ניתוח התנהגות. למעשה, כבר במהלך לימודיהם בתוכנית צוברים הסטודנטים ניסיון מעשי בשדה החינוכי-טיפולי במסגרת קורס התנסות מעשית בשדה שבמהלכו  מתרגלים הסטודנטים מיומנויות מקצועיות שונות דוגמת איסוף נתונים ישיר ובלתי ישיר, ביצוע הערכה וניתוח פונקציונלי, ביצוע סקר העדפות והנחיית הסביבה החינוכית – הורים/צוותי חינוך – ביישום ההתערבות המוצעת.

    • מהן אפשרויות התעסוקה הקיימות בתחום ?

      מנתחי התנהגות בישראל מועסקים במגוון מוסדות וארגונים במגזר הציבורי, במגזר השלישי ובמגזר הפרטי:

      מגזר הציבורי- בתי חולים וקופות חולים, משרד החינוך, רשויות מקומיות, מת"יאות ועוד.

      מגזר הפרטי- מרכזי טיפול פרטיים המציעים שירותי ניתוח התנהגות יישומי; ייעוץ והנחיה של תוכניות טיפול ביתיות ו/או תכניות שילוב עבור משפחות לילדים בעלי צרכים מיוחדים.

      עמותות וארגונים- הפועלים למען אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, ביניהן עמותת אלו"ט, העמותה לילדים בסיכון, אקים, אלווין, ועוד .

    • האם בסיום לימודיי אקבל סיוע למציאת מקום עבודה הולם?

      המכללה האקדמית כנרת, מובילה בשיעורי ההשמה בתעשייה של בוגריה. בוגרי התכנית יקבלו אינפורמציה שוטפת על כלל אפשרויות התעסוקה הקיימות בתחום ועל כלל האפשרויות הנוגעות ללימודי המשך, יקבלו סיוע בהכנה לראיונות עבודה וילוו פרטנית