מתעניינים/ות בלימודים במכללה האקדמית כנרת?

    שנתון

    ראש המחלקה

    ד"ר ראובן גפני

    חברי הסגל האקדמי:

    פרופ' מן המניין
    פרופ' נמרוד לוז

    פרופ' חבר
    פרופ' יעקב אשכנזי, פרופ' גיורא גודמן, פרופ' חיה כץ

    מרצה בכיר
    ד"ר רם בוכניק, ד"ר ראובן גפני, ד"ר מיכאל אזבנד

    עמיתי הוראה
    ד"ר רמי זיתוני, ד"ר אלון לוטן , ד"ר הדס רייזר

    מרצים מן החוץ
    פרופ' חיים בן דוד, פרופ' מרדכי אביעם

    רכזת המחלקה
    גב' לילי קדם
    טל: 046653728
    פקס: 077-5653728
    שעות הקבלה: ימים א-ה: 09:30-12:00; 13:30-15:00
    במרכז ללימודי ארץ ישראל, במתחם תחנת הרכבת ההיסטורית בצמח
    דוא"ל: [email protected]

    תכנית הלימודים לתואר ראשון (בוגר) דו-חוגי בלימודי ארץ ישראל

    מטרת הלימודים
    תכנית הלימודים בלימודי ארץ ישראל במכללה האקדמית כנרת, נועדה להפגיש את הלומדים בה עם נופה האנושי והטבעי של הארץ, לתקופותיה ואזוריה, ובמיוחד עם אלו שבמרחביה הצפוניים. הלימודים מתקיימים תוך שילוב בין שיעורים בכיתות, סיורים לימודיים, קמפוסים מחקריים באזורים שונים ברחבי הארץ, השתתפות בחפירות ארכיאולוגיות ובסקרים ארכיאולוגים, וכן ביקורים בארכיונים ובמוזיאונים מגוונים.

    מבנה תוכנית הלימודים
    מבנה התכנית מספק בסיס ידע רחב לסטודנטים שיהיו מעוניינים להמשיך בלימודים (לאחר השלמות מועטות) לתארים מתקדמים בתחומים משיקים דוגמת גיאוגרפיה, היסטוריה וארכיאולוגיה. התכנית בנויה מ-90 נ"ז במסגרת המחלקה ללימודי ארץ-ישראל ו-30 נ"ז נוספות שילמדו במסגרת החטיבה למדעי החברה והרוח .הלימודים מתפרשים על פני 6 סמסטרים ובסה"כ 3 שנים (לא כולל לימודי אנגלית).

    תוכנית הלימודים במחלקה ללימודי ארץ ישראל כוללת מספר קורסי מבוא המוגדרים כחובה לימודית (ונלמדים בשנה א'); קורסים רגיונאליים (אזוריים); קמפוסי מחקר; שיעורי בחירה (בשנים ב-ג); וסמינריון (בשנה ג).

    סיורים: במהלך הלימודים משתתפים הסטודנטים בעשרות סיורים, המהווים חלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים, ומותאמים לתכני הלימודים בקורסים השונים. ההשתתפות בסיורים היא חובה ומהווה מרכיב בציון כל קורס. הסיורים נערכים על פי רוב בימי חמישי (שבהם אין מתקיימים במחלקה לימודים אחרים). על סיורים שיתקיימו ביום אחר תצא הודעה מוקדמת. הסטודנטים מתבקשים לקרוא בעיון את תקנון הסיורים של המחלקה ולחתום עליו בראשית כל שנת לימודים.
    יציאה לסיורים תעשה בצורה מרוכזת ממתחם המחלקה ללימודי ארץ ישראל – לא ניתן להגיע ברכבים פרטיים. עלות הלינה והאוכל בקמפוסים המחקריים הינה על חשבון הסטודנט (ואולם היא מוזלת וקבוצתית). כל הסטודנטים לנים באותו אתר לינה.

    • תנאי המעבר משנה לשנה הם עמידה בציון ממוצע של 65. קבלת התואר בסיומן של שלוש שנים מותנית בציון ממוצע העומד על לא פחות מ 65. בממוצע נמוך מזה לא ניתן יהיה לקבל את התואר.

    • סטודנט חייב לקבל "פטור" מלימודי אנגלית עד סוף שנה ב'. במידה ולא יקבל פטור – ילמד בשנה ג' קורסי אנגלית בלבד.

    • סטודנט חייב לסיים את חוק לימודיו לתואר ראשון בתוך 6 שנים.

    קורסי הכשרה וקורסי תוכן בשפה האנגלית

    על כל הסטודנטים ללמוד במהלך לימודיהם לתואר הראשון לפחות שני קורסים בשפה האנגלית.
    בדרישה זו יכולים להיכלל: קורסי הכשרה ללמידת השפה במסגרת היחידה לאנגלית (בהתאם לרמת הסיווג באנגלית של הסטודנט בתחילת לימודיו) ו/או קורסי תוכן אקדמיים הנלמדים באנגלית, והנכללים בתכנית הלימודים הרגילה של הסטודנט במחלקה. קורסי תוכן אשר יינתנו בשפה האנגלית, יזכו אף הם בנ"ז לתואר.

    דירוג רמות האנגלית ההתחלתיות, והיקף קורסי התוכן הנדרשים בשפה האנגלית לפי רמת האנגלית ההתחלתית:

    אנגלית טרום בסיסי א'
    אנגלית טרום בסיסי ב'
    אנגלית בסיסי
    אנגלית מתקדמים א'
    כל הנ"ל פוטרים את הסטודנטים מלימוד קורסי תוכן בשפה האנגלית.

    אנגלית מתקדמים ב'
    על הסטודנט ללמוד קורס תוכן אחד בהיקף של 2 נ"ז בשפה האנגלית

    פטור באנגלית
    — – על הסטודנט ללמוד שני קורסי תוכן בהיקף של 4 נ"ז בשפה האנגלית

    בכדי לסייע לסטודנטים לעמוד במחוייבות לימודית זו, בכפוף לשיקול דעת המחלקה, לכל הפחות אחד מקורסי הליבה במחלקה, יילמד בכל שנה בשפה האנגלית.

    תכנית הלימודים לתואר בוגר בלימודי ארץ-ישראל – מבנה כללי:

     

    סיווג: הערות: נ"ז:
    המחלקה ללימודי ארץ ישראל
    מבואות קורסי חובה (בשנה א) 54
    שיעורי בחירה במחלקה ללימודי ארץ ישראל 12
    קורסים רגיונאליים קורסים המתמקדים בחבל ארץ אחד, ובוחנים אותו מכלל ההיבטים הנלמדים בתוכנית: היסטוריה, ארכיאולוגיה, סביבה, התיישבות וחברה (בשנים ב-ג) 6
    קמפוסים מחקריים קורס מרוכז בן מספר ימים, הנערך מחוץ לכיתה ועוסק בחקר סוגיות שונות מתחומי הלימוד בתוכנית, תוך שילוב  עבודה מחקרית בשדה. הסטודנט חייב להשתתף לפחות בקמפוס אחד בכל חטיבת התמחות (בשנים ב-ג) 6
    סמינריון סמינריון בלימודי ארץ ישראל 12
    חטיבת מדעי החברה והרוח קורסי חובה 30
    120

     

     

    קורסי חובה- שנה א

     

    קוד הקורס שם הקורס סוג הקורס נ"ז שש"ס
    0251421-00 הדרכה ביבליוגרפית וכתיבה מדעית שעור 3 2
    0251401-00 מבוא לאקולוגיה שעור 3 2
    0251441-00 מבוא לפריהיסטוריה שעור 3 2
    0251431-00 מבוא לדתות שעור 3 2
    0251071-00 גיאוגרפיה פיסית של ארץ ישראל א- יסודות הגיאולוגיה והגיאומורפולוגיה שעור 3 2
    0251081-00 גיאוגרפיה פיסית של ארץ ישראל ב'- גיאוגרפיה רגיונאלית של א"י שעור 3 2
    0251091-00 תולדות ארץ-ישראל בתקופת המקרא א שעור 3 2
    0251101-00 תולדות ארץ ישראל בתקופת המקרא ב שעור 3 2
    0251111-00 תולדות ארץ-ישראל בתקופת הבית השני, המשנה והתלמוד א שעור 3 2
    0251121-00 תולדות ארץ-ישראל בתקופת הבית השני, המשנה והתלמוד ב שעור 3 2
    0251331-00 מבוא לארכאולוגיה קלאסית של ארץ ישראל א שעור 3 2
    0251341-00 מבוא לארכאולוגיה קלאסית של ארץ ישראל ב שעור 3 2
    0251131-00 ארץ ישראל תחת השלטון המוסלמי א שעור 3 2
    0251141-00 ארץ ישראל תחת השלטון המוסלמי ב שעור 3 2
    0251151-00 תולדות ארץ ישראל בעת החדשה א שעור 3 2
    0251161-00 תולדות ארץ ישראל בעת החדשה ב שעור 3 2
    0251191-00 מדינת ישראל עשורים ראשונים א שעור 3 2
    0251201-00 מדינת ישראל עשורים ראשונים ב שעור 3 2
    נ"ז 54

     

    קורסי בחירה לפי חטיבות התמחות -שנה ב' וג'

     

    קוד הקורס שם הקורס סוג הקורס נ"ז שש"ס
    אדם ועבר – ארכיאולוגיה ותרבויות עבר

     

    0252441-00 כחומר ביד היוצר: כלי החרס בתקופת הברזל ב הרצאה 2 2
    0252519-00 חפירה לימודית חפירה לימודית 2 2
    0252281-00 בתי כנסת קדומים בארץ ישראל הרצאה 2 2
    קמפוסים מחקריים
    0252189-00 דרכים עתיקות בנגב קמפוס מחקרי 2 2
    0254389-00 בין ערי יהודה לחוצות ירושלים הקמפוס הוא בעיקר עבר קמפוס מחקרי 2 2
    0252439-00 Archaeological Survey קמפוס מחקרי 2 2
    אדם ונוף- סביבה, נוף וקיימות

     

    0253261-00 טבע ועיר הילכו שניים יחדיו הרצאה 2 2
    0253371-00 צפונות כדור הארץ הרצאה 2 2
    0253061-00 שינויי אקלים  עולמי ומקומי הרצאה 2 2
    אדם ומדינה – חברה, תרבות ומדינה

     

    0254391-00 מדיניות החוץ והבטחון של ארץ ישראל הרצאה 2 2
    0254491-00 תרבות מקום נוף בארץ ישראל עבר והוה הרצאה 2 2
    קמפוסים מחקריים
    0254379-00 בקעת הירדן קמפוס מחקרי 2 2
    0254099-00 מזון למחשבה- אוכל במרחב הישראלי קמפוס מחקרי 2 2
     

    קורסים רגיונאליים

    0255161-00 רגיונאלי גולן חרמון רגיונאלי 2 2
    0255151-00 רגיונאלי מישור החוף רגיונאלי 2 2
    0255071-00 רגיונאלי ירושלים א רגיונאלי 2 2

     

    סמינריונים
    סמינריון באדם ובאדם ונוף  ואדם ומדינה
    0253326-00 יחסי גומלין אדם וסביבה סמינריון 6 4
    סמינריון באדם וועבר
    0252526-00 ארץ דגן ותירוש… ארץ זית יצהר ודבש: הכלכלה בתקופת המקרא סמינריון 6 4

     

    תיאורי הקורסים לתואר ראשון תשפ"ו

    קורסי חובה – שנה א'

    הדרכה ביבליוגרפית וכתיבה מדעית

    קורס זה עוסק בעקרונות הייסוד של הכתיבה האקדמית. מה מבחין בינה לכתיבה אחרת? כיצד הופכת כתיבה לכתיבה אקדמית ואילו כללים ועקרונות יש ליישם בדרך לכתיבת עבודה במסגרת לימודיכן האקדמית. במהלך הקורס נתוודע למורכבות והדרישות הבסיסיות לצורכי כתיבה זו והכרת הכללים לציטוט ושימוש במקורות אקדמיים ואחרים במסגרת עבודותיכן. חלק חשוב ומרכזי בקורס הוא הכרות עם מקורות מידע ודרכי כתיבת פריטים ביבליוגרפיים.

    2 ש"ס / 3 נ"ז / ש' / 60

    א' 0251421-00 פרופ' נמרוד לוז  ד' 16:00-17:30

     

    מבוא לפריהסטוריה

    הקורס יסקור את ראשית הופעת האדם, תוך הדגשת המצאות בולטות: החל מהופעת הכלים הראשונים באפריקה (לפני כמיליון וחצי שנים), המשך בהופעת האדם המודרני ועד ראשית הבנייה וביות החי והצומח. במהלך הקורס יושם דגש על לימוד תמורות בתרבויות הקדומות ועל איפיון שלהן בעזרת הממצא הארכאולוגי. כן יושם דגש על הכרת שיטות המחקר המסייעות לקבוע את גיל השכבות והממצאים באתרי החפירות לאורך ציר הזמן. דגש נוסף יושם על הסביבה ועל מזונו של האדם וכן על דרכי ההתנהגות האנושית שאפשרו לקדמונים לשרוד בתנאי סביבה משתנים. כל זאת, תוך תיאור ממצאים עדכניים מחפירות ארכאולוגיות בישראל ובעולם ובמיוחד מאתרים לאורכו של בקע הירדן

    2 ש"ס / 3 נ"ז / ש' / 60

    א' 0251441-00 ד"ר  רם בוכניק  ג'  16:00-17:30

     

    מבוא לאקולוגיה

    הקורס יסקור מגוון נושאים ומושגים כלליים באקולוגיה, תוך הכרת מרכיבי המערכת האקולוגית, הגורמים האביוטיים והגורמים הביוטיים, יחסי גומלין בין האורגניזמים לסביבתם ובין האורגניזמים לבינם. זרימת חומר ואנרגיה ברמות הטרופיות השונות והקשר למבנה ותפקוד של אקוסיסטמות שונות. גידול אוכלוסיות, עושר מינים ומגוון מינים בחברה. דגש יינתן למיקום האדם בתהליכים אלו.

    2 ש"ס / 3  נ"ז / ש' / 60

    ב' 0251401-00 ד"ר  רם בוכניק  ילמד בשנת הלימודים תשפ"ז

     

    מבוא לדתות

    הקורס יעסוק בדתות ארץ-ישראל. בחלקו הראשון יילמד המסד התאורטי למדע הדתות באמצעות היכרות עם מושגי הייסוד בהיסטוריה, בסוציולוגיה, באנתרופולוגיה, בפסיכולוגיה, בפנומנולוגיה ובפילוסופיה של הדת. בחלק השני נערוך – על בסיס המסד התיאורטי – היכרות עם דתות ארץ-ישראל ועם השפעתן על עיצוב הנוף הדתי של ארץ-ישראל.

    2 ש"ס / 3  נ"ז / ש' / 60

    ב' 0251431-00 פרופ' יעקב אשכנזי   ילמד בשנת הלימודים תשפ"ז

     

    גיאוגרפיה פיסית של ארץ ישראל א'

    הקורס מקיף את התהליכים הראשיתיים של היווצרות כדור-הארץ, את החומרים השונים המרכיבים אותו, ומציג חלק  מהשיטות בהן משתמשים כדי להשיג מידע זה. במסגרת הקורס נבחן באופן מעשי חלק מהסלעים השונים המרכיבים את הכדור, על מנת להכיר את המאפיינים הייחודים של חומרי היסוד השונים.

    הפן הגיאולוגי יעסוק בראשית דרכו של הכדור והתפתחותו עד מצבו הנוכחי; סביבות היווצרות של סלעים מגמתיים, סלעי משקע וסלעים מטמורפיים וטקטוניקה,  בעוד הפן הגיאומורפולוגי יתמקד בתהליכי עיצוב פני-השטח, התהליכים הפועלים עליהם כיום ואלה שפעלו עליהם בעבר עם דגש על נושא קרקעות, סחיפה ובלייה.

    2 ש"ס / 3 נ"ז / ש' / 60

    א' 0251221-00 ד"ר  רמי זיתוני ד'  10:00-11:30

     

     

     

     

    גיאוגרפיה פיסית של ארץ ישראל ב'

    הקניית ידע מקיף בגיאולוגיה ובגיאומורפולוגיה של ארץ ישראל. על סמך היסודות שנלמדו בחלק א' של הקורס, נבחן את הגיאולוגיה והגיאומורפולוגיה בארץ ישראל, ונראה כיצד הן באות לידי ביטוי. נעבור על ההיסטוריה הגיאולוגית של ארץ ישראל ועל התפתחות הנוף בה לאורך כל הסרגל הגיאולוגי מראשיתו. נבחן תופעות ייחודיות באזורים השונים, ונכיר את דרכי את היווצרותן ומופעיהן בשטח.

    2 ש"ס / 3 נ"ז / ש' / 60

    ב' 0251231-00 ד"ר רמי זיתוני ד' 10:00-11:30

     

     

    תולדות ארץ ישראל בתקופת המקרא א'- בשלהי תקופת האבן ותקופת הברונזה

    מטרת הקורס להקנות לתלמיד ידע על תולדות הארץ החל משלהי התקופות הפרהיסטוריות ועד לסוף תקופת הברונזה המאוחרת. במסגרת הקורס נכיר את תולדותיה של הארץ, החל מן המהפכה החקלאית ששינתה את פניה של החברה הפרהיסטורית ועד לסוף תקופת הברונזה המאוחרת, ערב כינונה של הישות הישראלית. נדון במקורות ההיסטוריים המתייחסים לכנען קודם לתקופת ההתנחלות הישראלית וכן נתוודע לממצא הארכיאולוגי שמקורו בתקופות אלו. יחסי הגומלין שבין שני תחומי דעת אלו יפתחו בפני הסטודנטים צוהר להכרת מרקם החברה בארץ וסביבותיה. בנוסף, יכירו את המהות והמבנה של עיר-מדינה טיפוסית בתקופת הברונזה התיכונה והמאוחרת, את המערכת הכלכלית הבינלאומית והמקומית, ויבינו את חשיבות האירועים בארץ ומחוצה לה בשלהי תקופת הברונזה המאוחרת כגורמים מכריעים ביצירת המערך הפוליטי-חברתי בראשית תקופת הברזל.

    2 ש"ס / 3 נ"ז / ש' / 60

    א' 0251241-00 פרופ' חיה כץ יום ד' 08:00-09:30

     

    תולדות ארץ ישראל בתקופת המקרא ב'- תקופת הברזל

    קורס זה הינו החלק השני של הקורס מבוא לתולדות ארץ-ישראל משלהי תקופת האבן ועד לתקופת הברונזה המאוחרת. במסגרתו נעסוק בתולדות הארץ החל מראשיתה של תקופת הברזל א ועד לסופה של תקופת הברזל ב. הקורס יתמקד במקורות ההיסטוריים (מקראיים וחוץ מקראיים) ובממצא הארכיאולוגי המתייחסים להתהוות עם ישראל, תרבותו, זהותו ותולדותיו. פרק הזמן בו יעסוק הקורס הוא מסוף המאה השלוש עשרה לפנה"ס ועד לשנת 586 לפנה"ס, עם חורבנה של ממלכת יהודה. במהלך הלימוד נתמודד עם סוגיות הנמצאות כיום בחזית המחקר העוסק בתקופת המקרא בהן התהוות ישראל הקדום וכינון המלוכה בישראל ויהודה.

    2 ש"ס /3 נ"ז / ש' / 60

    ב' 0251251-00 פרופ' חיה כץ  יום ד' 08:00-09:30

     

     

    תולדות ארץ-ישראל בתקופת הבית השני, המשנה והתלמוד א'

    הקורס יעסוק בתולדות הארץ בתקופת הבית השני, תוך הכרת התהליכים המרכזיים שהשפיעו על נופה האנושי והפיזי של ארץ-ישראל בתקופה הפרסית הלניסטית.

    2 ש"ס / 3 נ"ז / ש' / 60

    א 0251261-00   פרופ' חיים בן דוד   ג' 14:00-15:30

     

    תולדות ארץ-ישראל בתקופת הבית השני, המשנה והתלמוד א'

    הקורס יעסוק בתולדות הארץ בתקופת הבית השני, תוך הכרת התהליכים המרכזיים שהשפיעו על נופה האנושי והפיזי של ארץ-ישראל בהתקופה הרומית ביזנטית

    2 ש"ס / 3 נ"ז / ש' / 60

    ב 0251271-00 פרופ'  יעקב אשכנזי  ג' 14:00-15:30

     

     

     

     

     

     

     

     

    ארץ-ישראל תחת השלטון המוסלמי א'

    קורס זה פותח בעבורכן שערים ודלתות לציוויליזציה וההיסטוריה המוסלמית. נתוודע למקורותיו של האסלאם, להתגבשותו בחצי הערב תחת מנהיגותו של הנביא מחמד ונצא עימו למסע הכיבושים ששינה את העולם העתיק. הקורס יסקור כרונולוגית את ההיסטוריה המוסלמית מראשיתה ועד לזמן הנוכחי ויהווה רקע להבנת התהליכים שהתרחשו בארץ ישראל תחת שלטון האסלאם

    2 ש"ס / 3 נ"ז / ש' / 60

    א' 0251281-00  פרופ' נמרוד לוז ד' 14:00-15:30

     

     

    ארץ-ישראל תחת השלטון המוסלמי ב'

    בקורס זה נמשיך בהכרת המסגרות הפוליטיות היסטוריות תרבותיות בהם של האסלאם תוך התמקדות במרחב הארץ ישראלי. נבחן את התמורות ההיסטוריות שהתרחשו בארץ ישראל ובמרחב הסורי מכניסת הכוחות המוסלמיים במאה השביעית ועד לשלהי התקופה הממלוכית במאה ה-16. נושאים מרכזיים בהם נעסוק יהיו: השפעות קצרות וארוכת טווח של הכיבוש המוסלמי, ימי הח'ליפות האמיית ומפעלי הבניה הרבים שיזמה, מעמדה של ירושלים באסלאם, תהליכי יצירתה של הממלכה הצלבנית וקשריה המורכבים עם העולם המוסלמי המזרח תיכוני ולסיום נטפל בסלטאנות האיובית והממלוכית והשפעותיהן על ארץ ישראל.

    2 ש"ס /3  נ"ז / ש' / 60

    ב' 0251291-00   פרופ' נמרוד לוז ד' 14:00-15:30

     

    תולדות ארץ ישראל בעת החדשה א'

    מטרת קורס זה היא בחינה וניתוח של מגוון רחב ככל האפשר של תהליכים מדיניים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים, שעיצבו את ההיסטוריה של ארץ ישראל בעת החדשה. הקורס מתמקד בהתרחבות ההשפעה המערבית בשלהי התקופה התקופה העות'מאנית ובראשית תקופת השלטון הבריטי בארץ ישראל.

    2 ש"ס / 3 נ"ז / ש' / 60

    א'0251301-00 פרופ' גיורא גודמן    ג  10:00-11:30

     

    תולדות ארץ ישראל בעת החדשה ב'

    מטרת קורס זה היא בחינה וניתוח של מגוון רחב ככל האפשר של תהליכים מדיניים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים, שעיצבו את ההיסטוריה של ארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. הקורס מתמקד בהתפתחות החברה הערבית ובהתישבות היהודית תחת השלטון הבריטי. כמו כן, הוא דן במאבק השליטה בארץ ישראל בין הבריטים, הערבים והיהודים, שסופו בפרוץ מלחמה כוללת ב-1948.

    2 ש"ס / 3 נ"ז / ש' / 60

    ב' 0251321-00 פרופ'  גיורא גודמן  ג' 10:00-11:30

     

    ארכיאולוגיה הלניסטית – רומית – ביזנטית של ארץ ישראל א'

    בשיעור זה נציג את הארכיאולוגיה הקלאסית של העולם היווני-רומי בתקופות ההלניסטית והרומית הקדומה. נעסוק בעיקר בממצא הארץ-ישראלי, עם התייחסות לתרבות החומרית מהעולם הקלאסי. נלמד על התכנון העירוני ההלניסטי והרומי, הפוליס, ומכלול מבני הציבור המצויים בו. תינתן סקירה על מבני הפולחן, המקדשים, ובתי הכנסת קדומים. נציג גם ממצאים ארכיאולוגים המרחיבים את ידיעותינו אודות אירועים היסטוריים חשובים בא"י בתקופות אלו וגם ממצאים בעלי חשיבות עולמית כמו מגילות ים המלח.

    2 ש"ס / 3 נ"ז / ש' / 60

    א' 0251331-00  ד"ר מיכאל אזבנד ג' 08:00-09:30

     

     

    ארכיאולוגיה הלניסטית – רומית – ביזנטית של ארץ ישראל ב' 

    בשיעור זה נציג את  הארכיאולוגיה הארץ-ישראלי בתקופות הרומית והביזנטית. נלמד על  בתי כנסת, כנסיות, וקבורה ונעסוק גם בממצא קטן כגון כלי חרס, נומיסמטיקה ועוד. נעסוק גם בתחום של הארכיאומטריה והתרומה של המדעים בארכיאולוגיה להבנת החברה בארץ ישראל והיחסים בין העיר לכפר ובין קבוצות אתניות שונות. נציג ממצאים ארכיאולוגים המרחיבים את ידיעותינו אודות אירועים היסטוריים חשובים בא"י בתקופות אלו.

    2 ש"ס / 3 נ"ז / ש' / 60

    ב' 0251341-00  ד"ר מיכאל אזבנד  ג' 08:00-09:30

     

    מדינת ישראל – עשורים ראשונים א'

    במסגרת הקורס יכירו הסטודנטים מגוון תהליכים מדיניים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים, שעיצבו את פני מדינת ישראל בעשורים הראשונים: מקרבות מלחמת העצמאות ותוצאותיה המדיניות, הביטחוניות והיישוביות, דרך אתגרי העלייה הגדולה בשנותיה הראשונות של המדינה, ועד האתגרים החדשים שעימם התמודדה בעשור השני לקיומה.

    חלקו הראשון של הקורס יוקדש למלחמת העצמאות ולתוצאותיה, לאתגרי העלייה הגדולה לישראל והתוויית מפת ההתיישבות החדשה; להתמודדות הכלכלית במהלך העשור הראשון, ולבסוף לסוגיות ביטחון שוטף ובמערכת סיני.

    2 ש"ס / 3 נ"ז / ש' / 60

    א' 0251351-00 ד"ר ראובן גפני  ג' 12:00-13:30

    מדינת ישראל – עשורים ראשונים ב'

    במסגרת הקורס תופנה נקודת המבט אל סוגיות נוספות שעמדו על סדר יומה של המדינה הצעירה בעשרים השנים הראשונות לקיומה: מקומם של ניצולי השואה וקליטתם התרבותית והחברתית; עיצוב היחסים שבין מערכת הדת והמדינה, והשינויים שהתחוללו בהם; עיצובה וגיבושה של המערכת הפוליטית והמפלגתית, ועוד.

    2 ש"ס / 3 נ"ז / ש' / 60

    ב' 0251361-00  ד"ר ראובן גפני  ג' 12:00-13:30

     

    קורסי בחירה, שנים ב' וג'

     

    קורסי בחירה:

     

    חפירה ארכיאולוגית לימודית  

    2 ש"ס/ 2 נ"ז / ח' / 60

    ק' 0252519-00   ד"ר מיכאל אזבנד   

    בשנת הלימודים תשפ"ה החפירה תתקיים במסגרת מחנה חפירה שיפתח בראשון בבוקר ויסתיים בחמישי בערב (כולל לינה וארוחות מלאות). השהות במחנה והשתתפות בכל הפעילויות היא חובה לצורך קבלת נקודות הזכות.

     

    כחומר ביד היוצר: כלי החרס בתקופת הברזל ב

    כלי חרס, ובעיקר שבריהם, הם הממצא העיקרי בחפירה, ומבחינות רבות הם גם הממצא החשוב ביותר, שכן הם משמשים ככלי עזר לתארוך השכבות. ואולם לכלי החרס חשיבות רבה לא רק לקביעת המסגרת הכרונולוגית אלא ניתן לראות בהם ביטוי לפעילות האנושית רחבה יותר בעלת תפקיד חברתי­-אידיאולוגי. במסגרת קורס זה נעסוק במחקר הרב-תחומי של הקרמיקה הקדומה תוך שימוש במכלולי תקופת הברזל ב כבסיס לדיון.

    הקורס יכלול שלושה חלקים:

    החלק הראשון יעסוק בהיבטים כללים הקשורים בחקר הקרמיקה הקדומה.

    החלק השני יתמקד בהכרת המאפיינים העיקריים של מכלולי תקופת הברזל ב.

    החלק השלישי, שיהווה מחצית מתכני הקורס, יבחן את תרומתו של המכלול הקרמי ללימוד היבטים שונים בחברה, בתרבות, בכלכלה ובאידאולוגיה וזאת תוך התייחסות למגוון השימושים שנעשו בכלי החרס. נושאים אלו יבחנו לאור מקרי מבחן שמקורם בממצא הקרמי המתוארך לתקופת הברזל ב'.

    2 ש"ס / 2 נ"ז/ ש' / 60

    ב' 0252441-00 פרופ'  חיה כץ ד' 12:00-13:30

     

    בתי כנסת קדומים בארץ ישראל

    הקורס יעסוק  בבתי כנסת קדומים בארץ ישראל מראשית הופעתם בימי בית  שני ועד לשלהי העת העתיקה לאור הממצא הארכיאולוגי ומקורות היסטורים וספרותיים. נדון בשרידים הארכיאולוגים (כתובות , פסיפסים, חזיתות, גגות ועוד) והשינויים שחלו  במהלך התקופה הרומית והביזנטית. נלמד על המאפיינים של בתי כנסת באזורים גיאוגרפים שונים בתקופות שונות והמשמעות של המבנה בתוך החברה.

      2 ש"ס / 2 נ"ז/ ש' / 60 

    ב 0252281-00 ד"ר מיכאל אזבנד  ג' 10:00-11:30

     

     

    טבע ועיר הילכו שניים יחדיו ?

    הקורס יעסוק בעיר כמערכת אקולוגית המורכבת מפסיפס של שטחים בנויים ושטחים פתוחים – ירוקים (מכוסי צומח) וכחולים (מקווי מים) – אשר מקיימים ביניהם יחסי גומלין מורכבים בתוך מארג חיים אנושי צפוף ודינמי. במהלך הקורס נכיר מושגים מרכזיים כמו 'אקולוגיה עירונית' (Urban ecology) ו'טבע עירוני', ונבחן את תרומתם של השטחים הפתוחים השונים – פארקים, גינות ציבוריות, שטחי בור – למגוון הביולוגי שניתן למצוא בתוך יישובי אדם. במסגרת הקורס נסתכל על הטבע שקיים בעיר גם מנקודת מבטם של תושביה האנושיים, ונכיר את השונות הגדולה בהתייחסות של קבוצות אוכלוסייה ואינדיבידואלים לשטחים הירוקים ולמגוון הביולוגי העירוני. ניגע גם בחשיבות הטבע לאדם החי בעיר וגם בקונפליקטים שבין צמחים ובעלי חיים מסוימים והטבע העירוני בכללותו לבין תושבי העיר, ונכיר דרכים ליישוב קונפליקטים אלה.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    א 0253261-00  ד"ר אלון לוטן   ד' 10:00-11:30

     

     

    צפונות כדור הארץ

    הקורס מחולק לשני נושאים עיקריים:

    חלק א' – מהמפץ הגדול ועד ימינו, דרכי ההיווצרות של היקום, מערכת השמש, הפלנטות השונות הבונות אותה ובתוכן כדור הארץ, המאפיינים השונים של הפלנטות, הדימיון והשוני ביניהן עם דגש על מאפייני כדור הארץ.

    חלק ב' – תת המערכות מהן מורכב כדור הארץ, הכוללות את האטמוספרה, ההידרוספירה, הגיאוספירה והביוספירה. ממה כל תת מערכת כזו מורכבת, וכיצד כל המערכות פועלות יחדיו, ומהוות למעשה מערכת אינטגרלית אחת. בנוסף יושם דגש על יחסי הגומלין עם האדם, ועל השפעותיו על הספירות השונות.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    א 0253371-00 ד"ר רמי זיתוני ד' 08:00-09:30

     

     

    שינוי אקלים עולמי ומקומי

    חקר שינויי אקלים התפתח מאוד בשנים האחרונות ומעסיק רבות את הקהילה המדעית, המדינית-פוליטית התקשורתית ועוד. במסגרת הקורס נכיר מושגים ותופעות כמו: אי וודאות אקלימית, תקופות הקרח, אפקט החממה, חורף גרעיני, מדבור, עלית מפלס פני הים אל ניניו וכו'.

    נתייחס להשפעות תופעות שינויי האקלים על מערכות אקולוגיות ואנושיות, ונבחן את דרכי ההתמודדות איתן.

    מטרת הקורס שהסטודנט ירחיב את תחומי הידע שלו בנוגע לשינויי האקלים בעבר ובהווה וינתח את החששות של החוקרים להשפעות העתידיות על אזורים שונים בעולם ובכלל ובישראל בפרט

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    ב' 0254031-00 ד"ר הדס רייזר ד  10:00-11:30

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    תרבות, מקום , נוף בארץ ישראל עבר והווה

    הקורס זה מציע אפשרות להתוודע לשלושה מונחים מרכזיים שמעצבים את חיינו מעשה יום יום: תרבות מקום ונוף. כפי שנראה במהלך דיוני הכיתה אלו הם הרכיבים הבסיסיים שמהם נארגת המציאות שלנו, והם יהיו נקודת הכניסה שלנו להתבוננות ודיון ביקורתיים בקשרים המורכבים שבין תפיסות תרבותיות (ובהכרח גם פוליטיות) לבין המרחב שבו אנו חיים. השאלה המרכזית שתוביל אותנו לאורך הקורס היא: כיצד נוצרים מרחבים, נופים ומקומות וכיצד אלו הם בה בשעה ביטויים של תרבות ומעצבי תרבות? נחקור יחד שאלות יסוד כמו: מהי בעצם תרבות ואיך היא קשורה לפוליטיקה, לאידיאולוגיה ולכלכלה? מהו מקום – מי בונה אותו, מי שולט בו, וכיצד הנוף התרבותי מבטא אידיאולוגיה, חברה ומאבקים שעיצבו אותה. מקרי המבחן אותם נבחן מתמקדים בארץ ישראל עבר ודרכם נבין טוב יותר כיצד התהוו נופים ומקומות דרך עדשה ביקורתית ותיאורטית שמגיעה מעולם הגיאוגרפיה התרבותית. ובאלה נבחן את תהליך יצירת נוף ההנצחה של צומת גולני וקשתות המקדונלד, נכיר ייצוגים ויזואלים של ארץ ישראל כמפת מידבא, כתב קמברי הצלבני, ועד למפות הPEF. נעסוק בתהליך יצירתה של באר שבע המודרנית והאופן שבו המרחב שעוצב שם מבטא שאיפות אימפריאליות וכיצד עוצבה ירושלים בין סמלי שלטון נופיים בתקופה הממלוכית ועוד. נופה העכשווי של ארץ ישראל ישרת אותנו לדיונים בהתהוות ערש הציונות בעמק הירדן, מאבקים על נוכחות בנוף העירוני בתל אביב ובעכו ועוד. בדרך זו נבין כיצד הנוף התרבותי בו אנו חיים הוא תהליך ותוצר של תהליכי ייצור מורכבים הקשורים בכוח, בתרבות ובמאבקים חברתיים. הכלים שתרכשו בקורס יסייעו לכן לפתח גישה ביקורתית ומקיפה בכל תחום דעת שתחשפו אליו במסגרת לימודיכן כאן.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    א' 0254491-00 פרופ' נמרוד לוז  ג' 14:00-15:30

     

    מדיניות החוץ והביטחון של ארץ ישראל

    מאבקים מדיניים ובטחוניים מלווים את ההיסטוריה של מדינת ישראל מראשית קיומה. קורס זה יעסוק במדיניות החוץ והבטחון של מדינת ישראל בזמני מלחמה ושלום מלידתה מתוך מלחמה קשה בשנת 1948, ועד העשורים הראשונים של המאה ה-21. הוא יבחן את האתגרים הבטחוניים והמדיניים שעמדו בפני מדינת ישראל במהלך שנים אלה – גם לנוכח יחסי הכוח האזוריים והבינלאומיים המשתנים – ואת המהלכים הצבאיים והדיפלומטיים שנקטו ממשלות ישראל אל מול אתגרים אלה.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    ב'   0254391-00 פרופ' גיורא גודמן  ג' 14:00-15:30

     

     

     

    קמפוסים מחקריים : הקמפוסים המחקריים משמשים גם כקורסי בחירה

     

    דרכים עתיקות בנגב – קמפוס מחקרי 

    דרכים עתיקות בארץ ישראל ניתן לזהות במגוון אמצעים – בין אם דרך מבנים הנלווים לדרכים, שרידי דרכים עצמם, או אבנים מונומנטליות שהוצבו לאורכן. באזורי המדבר, הן בארץ ישראל והן ברחבי העולם, נשמרים שרידים אלו באיכות גבוהה במיוחד, דבר המאפשר למידה בלתי אמצעית מתוך השטח עצמו. במהלך הקמפוס נעסוק בשאלות כמו: מי היו האנשים שצעדו בדרכים העתיקות הללו? לאילו מטרות שימשו הדרכים? כמו כן, נשלב היכרות תיאורטית ומעשית עם שרידי דרכים עתיקות, תוך דגש על התקופה הרומית ועל אזור הנגב בפרט. מרכז הקמפוס יהיה שלושה ימי שדה רצופים בנגב, בהם נצעד בין הדרכים, נכיר את המבנים המלווים אותן, ונלמד להבחין בין סוגי הדרכים באזור.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    ב' 0252189-00 -00 מר עופר שטיין

    3 ימי לינה רצופים – מועדי הקמפוס יופיעו בלו שלושה ימי סיור – חובת השתתפות בשלושה ימי הסדרי לינה ומזון: שני לילות לינה חאן צופר

    כל הארוחות- התארגנות עצמית של הסטודנטים. לתשומת לבכם: עלות הלינה והאוכל תגבה בנפרד מהסטודנטים והיא אינה מכוסה על ידי המכללה

     

     

     

     

     

     

    Archaeological Survey– קמפוס מחקרי

    In this course, students will be introduced to the methods and significance of archaeological surveys through direct, hands-on experience. Over the course of three full field days, participants will take part in real archaeological surveys, including locating sites, collecting surface finds, sorting artifacts, and identifying them. Alongside this practical work, the course will explore the history of archaeological surveys in Israel and survey methodologies used across the Middle East. Students will also learn how to present survey data on maps and analyze the distribution of finds to understand their archaeological significance.

    2 ש"ס / 2 נ"ז/ ש' / 60

    ב' 0252439-00 ד"ר מיכאל אזבנד  שלושה ימי סיור – חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס.

     

     

    בקעת הירדן מהעת העתיקה להתיישבות החדשה: קמפוס מחקרי

    במהלך הקורס יכירו התלמידים את מרחבי בקעת הירדן התיכונה, מאזור יריחו בדרום ועד לעמק בית שאן בצפון. זאת, תוך התייחסות למגוון סוגיות הנוגעות למרחב זה ולייחודו הגיאוגרפי וההיסטורי, מהעת העתיקה ועד ימינו: ארכיאולוגיה, דרכים, התיישבות קדומה, חקלאות, וסוגיות בטחון והתיישבות משישים השנים האחרונות.

    ביומו הראשון של הקורס יבקרו הסטודנטים במספר אתרים ארכיאולוגיים משמעותיים הפזורים ברחבי הבקעה, והמספרים את סיפורה של הנוכחות האנושית במקום מהתקופה הישראלית ועד לימי הביניים ולראשית העת החדשה. ביומו השני של הקורס יסיירו הסטודנטים באתרי התיישבות והנצחה הנוגעים לסיפורה של בקעת הירדן מאז מלחמת ששת הימים ואילך. ביומו האחרון של הקורס ייוודעו הסטודנטים לאתגרי החקלאות המודרנית בבקעת הירדן: זאת, תוך היכרות עם גורמים פרטיים וממסדיים הפועלים בתחום זה, ובאמצעות ביקור במספר מפעלים חקלאיים הפועלים בבקעת הירדן כיום.

    2 ש"ס / 2  נ"ז / ש' / 60

    א' 0254379-00-00 ד"ר ראובן גפני שלושה ימי סיור – חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס.

     

     

    מזון למחשבה- אוכל במרחב  הארץהישראלי-   קמפוס מחקרי

    אנחנו הוא מה שאנו אוכלים! אמרי לי מה את אוכלת ואומר לך מי את!

    אז מי באמת אנחנו? המזון שעולה על שולחננו, כמו זה שאינו עולה עליו, הבחירות שלנו בשוק או בסופרמרקט, העדפת מקומות הקניה שלנו, כל אלה מעוצבים במידה רבה מתרבותנו, השתייכותנו האתנית, מעמדנו הכלכלי ומשתנים רבים נוספים כחלק מתהליכי עבודת התרבות. האוכל העולה על שולחננו אינו אקראי או סתם 'מה שטעים לנו' אלא הוא ביטוי למערכות כוחות, מנגנוני ייצור, וביטויים תרבותיים שמעצבים באופן יום יומי את חיינו ותפיסת עולמנו, ומכאן גם את העדפותינו הקולינריות. אכילת מוצרים מסוימים וההימנעות מאכילת אחרים (חזיר, יין, מאכלי ים) הם ביטויים מובהקים לקשר שבין תרבות למזון.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    א' 0254099-00 פרופ' נמרוד לוז

    3 ימי סיור (ראו לוח סיורים) – חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    בין ערי יהודה לחוצות ירושלים – קמפוס מחקרי

    "בְּעָרֵי הָהָר בְּעָרֵי הַשְּׁפֵלָה, וּבְעָרֵי הַנֶּגֶב" פסוק זה המופיע בירמיהו לג משקף את נקודת המבט שתלווה אותנו בקורס זה. במסגרת הקמפוס יתוודעו הסטודנטים לסוגיות הנמצאות כיום בחזית המחקר העוסק בממלכת יהודה מכינונה בראשית המאה העשירית לפנה"ס ועד לחורבנה בשנת 586 לפנה"ס. המתודה שנבחרה תאפשר להדגיש את ההיבטים הרגיונליים שאינם באים לידי ביטוי בשיעורים פרונטליים. כל יום יוקדש לאזור גיאוגרפי אחר ובמהלכו הסטודנטים יעסקו בסוגיה מרכזית הקשורה במיקומו במרחב היהודאי. היום הראשון יוקדש לירושלים בירת הממלכה. היום השני יוקדש לשפלה ובמהלכו נדון בשאלה מתי הפכה השפלה לחלק מן הממלכה. בנוסף, נסקור את התהליכים שאפיינו את התפתחותו של האזור עד לחורבנו בשנת 701 לפנה"ס בעקבות מסע סנחריב. ואילו היום האחרון יתמקד בבקעת באר שבע תוך דגש על מקומו של המסחר הבינלאומי בהתפתחותו של האזור. הדיון בכל יום ילווה גם בהקשרים של תולדות המחקר של אזורים אלו. הקמפוס יכלול קריאה של מאמרים רלבנטיים ובחינת המסקנות הנובעות ממאמרים אלו לאור הסיור בשטח.

    ב' 0254389-00  פרופ'  חיה כץ 

    3 ימי סיור (ראו לוח סיורים) – חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס

     

     

    קורסים רגיונאליים

     

     

    רגיונאלי ירושלים א

    הקורס יעסוק בירושלים כיחידה גיאוגרפית ממוקדת, בעלת מאפיינים פיזיים, חברתיים ותרבותיים הייחודיים לה, והנובעים מחד מהתנאים הגיאוגרפיים והפיזיים שבמסגרתם היא מצויה, ומאידך ממעמדה הייחודי והמקודש בעיני תרבויות דתיות ולאומיות שונות לאורך הדורות, מאז תקופת המקרא ועד למאה השנים האחרונות. בחירתה של ירושלים ומעמדה כעיר בירה בתקופות השונות; מעמדה כעיר מקודשת בעלת מאפיינים ייחודיים לכל אחת משלושת הדתות הגדולות; האופן שבו טופלו בעיות תשתית בעיר בידי השליטים השונים; וקשריה המשתנים עם סביבתה הארץ-ישראלית.

    חלקו הראשון של הקורס יוקדש להכרות בסיסית עם מספר פרקי מבוא כלליים, ובהם המרחב הגיאוגרפי של העיר וסביבתה ומאפייניו הפיזיים; לידתה של העיר; וראשית עיצובה כעיר מקודשת. לאחר מכן ייסקרו השינויים בשטחה של העיר ובאופייה הפיזי, כמו גם בהרכבה הדמוגרפי, וביחסים הפנימיים שנוצרו בין הקהילות השונות שהתגוררו ופעלו בה לאורך השנים, מהתקופות הקדומות ועד לימי הביניים: מתקופת הממלכה הישראלית המאוחדת, דרך השינויים בדמותה של העיר בתקופה הרומית והביזנטית, ועד לעיצובה כעיר המקודשת גם לעולם המוסלמי בתקופה המוסלמית הקדומה ובימי הביניים.

    2 ש"ס / 2  נ"ז / ש' / 60

    ב' 0255071-00 ד"ר ראובן גפני ד' 08:00-09:30

     

     

    רגיונאלי מישור החוף

    הקורס יעסוק בהיכרות רגיונלית של מישור החוף על שלל מרכיביו מן המסד הגיאוגרפי-פיסי עבור לביוטי והאנושי. במהלך הקורס ננתח את התפתחות המערכת הנופית של חבלי החוף הים תיכוניים והשפעתה על הצומח והחי וזאת תוך בחינת יחסי האדם והנוף בחלוף התקופות הפרהיסטוריות וההיסטוריות. במסגרת זו ינותחו המרכיבים של התשתית הפיסית, התהליכים הגיאומורפולוגיים, ויחסי הגומלין בין אלה לבין הפעילות האנושית – נוודות, התיישבות, חקלאות ותעשייה בעבר ובהווה. במהלך לימוד תולדות האדם באזור יושם דגש על הקשרים בין נתוניו הפיסיים של האזור ובין תופעות ההתיישבות בסיוע הממצא הארכיאולוגי

    2 ש"ס / 2  נ"ז / ש' / 60

    א' 0255151-00 ד"ר רם בוכניק ג' 12:00-13:30

     

     

     

     

     

     

     

     

    רגיונאלי גולן חרמון

    מטרת הקורס הינה להקנות כלים ללימוד חבל ארץ של הגולן והחרמון,  מבחינה גיאוגרפית ונופית ומבחינה אנושית מהתקופה הכלקוליתית ועד תקופת הברזל עם דגש על הקשר בין היסודות הפיזיים וההתפתחות היישובית ותרבותית לאורך התקופות.   נעשה הכירות עם יחידות הנוף בגולן וחרמון על מרכיביהן השונים. נלמד היסודות הגיאולוגים וההידרולוגים של האזור ונתמקד בתופעות המיוחדות לגולן.  נלמד גם על הגולן בתקופות הכלקוליתית, ברונזה  וברזל. נתייחס גם לאתרים ונושאים שבהם יש חידושים מחקריים כמו רוג'ם אל הירי, והדולמנים' חידושים מחקריים כמו בתי כנסת, אבני מיל, הדרכים הרומיות ואופי הישוב בתקופה הממלוכית.,

    2 ש"ס / 2  נ"ז / ש' / 60

    א' 0255161-00  ג' ד"ר מיכאל אזבנד 10:00-11:30

     

     

     

    שנה ג – סמינריונים

     

    חטיבת התמחות – אדם ונוף: טבעה ונופיה של ארץ ישראל וחטיבת התמחות אדם ועבר.

    יחסי גומלין אדם וסביבה

    מטרת הסמינריון הינה רתימת כלי המחקר והידע שנצבר בידי הסטודנטים במהלך שנות לימודיהם לגיבוש עבודת מחקר עצמית בנושאים שונים הקשורים ביחסי הגומלין שבין האדם לסביבתו החל מהעת העתיקה ועד ימינו. המחקר הסביבתי עוסק ביחסים ההדדיים בין התרבויות האנושיות לסביבתן. ומתמקד בהשפעת האדם על מרכיביה הביוטיים והא-ביוטיים של סביבתו.  החל מראשית הקיום האנושי, תרמה הסביבה לעיצוב ההתפתחות האנושית, אולם בחלוף השנים הפכו אוכלוסיות אנושיות לגורם מרכזי המשפיע על הסביבה ומשאביה. בתקופות הפרהיסטוריות השפיעו פעילות ליקוט, צייד או דייג על הסביבה. אולם המעבר לחקלאות ולמרעה הוביל להגברת הלחץ על הסביבה, תוך שינויים מהותיים באורחות החיים ובגדלי האוכלוסיות האנושיות.

    נושאים סביבתיים אלו דורשים מחקר רב תחומי מקיף תוך שימוש במתודולוגיות וכלי המחקר הארכיאולוגי, המדעי וההיסטורי. מעבר להנחיה של המרצה ולהדגשת הכלים המסייעים לחוקר בעת כתיבת מדעית, יוצגו לדיון לאורך הקורס סוגיות נבחרות, שיסייעו לסטודנטים בעת בחירת הנושא בו יעמיקו חקר ולימוד ובו יגישו את עבודת המחקר שלהם.

     4 ש"ס /6 נ"ז / ס' / 65

    ש' 0253326-00  ד"ר רם בוכניק   ג' 16:00-17:30

     

    חטיבת התמחות – אדם ועבר    

    ארץ דגן ותירוש… ארץ זית יצהר ודבש: הכלכלה בתקופת המקרא – סמינריון

    במסגרת קורס זה נעסוק בהיבטים שונים הקשורים בכלכלה של ממלכות ישראל ויהודה לאחר התגבשותן במהלך המאה התשיעית עד ראשית המאה השישית לפסה"נ. המחקר העוסק בכלכלה של תקופת המלוכה מושתת על מקורות רבים ומגוונים: המקרא, הממצאים הארכאולוגיים ומקורות חוץ-מקראיים. בנוסף, נעזר במודלים כלכליים עכשוויים המאפשרים להשוות תהליכים המוכרים בכלכלה המודרנית לתהליכים הקשורים להתפתחות הכלכלה של ממלכות ישראל ויהודה. מטרת השיעור היא להכיר נושאים מרכזיים הקשורים לתחום זה אשר ירכיבו וייצרו תמונה של הכלכלה בתקופת ימי בית ראשון. בין הנושאים שיידונו בקורס: מהי ארכיאולוגיה של הכלכלה, המקורות מהם ניתן ללמוד על כלכלת ממלכות ישראל ויהודה, ענפי כלכלה עיקריים, רשתות מסחר מקומיות ובינלאומיות, כלכלה ממלכתית, תהליכי מעבר של ידע כלכלי בין הממלכות ועוד.

    4 ש"ס / 6 נ"ז / ס' / 65

    ש' 0252526-00  פרופ' חיה כץ   ד 14:00-15:30

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    מקבצי קורסים של תכנית אקדמיה 360

    תכנית "אקדמיה 360" נועדה לחזק את החיבור בין הלימודים האקדמיים לבין עולם העבודה. במסגרת התכנית שולבו מקבצי קורסים שמטרתם לפתח מיומנויות ליבה כגון תקשורת, עבודת צוות, חשיבה ביקורתית ויצירתיות, לצד כישורים מעשיים ובהם ניהול פרויקטים, יזמות, ניתוח נתונים ובינה מלאכותית. כל סטודנט מחויב בלימוד מקבץ "מיומנויות בסיס", וכן בבחירת קורסים נוספים מתוך מקבצים מגוונים: בינה מלאכותית ומדעי הנתונים, יזמות וחדשנות, ניהול ומנהיגות, פרודוקטיביות אישית, תרבות ורוח. מספר נקודות הזכות הנדרש משתנה בהתאם לתכנית הלימודים של הסטודנט.

     

    תקצירי קורסים בתוכנית אקדמיה 360 תשפ"ו– הקורסים הנ"ל נלמדים בצורה מקוונת

    מיומנויות ליבה בעולם משתנה/ 10310 / 2 נ"ז

    העולם היום מאופיין בשינויים מהירים, חדים ואקספוננטיאלים, באי ודאות ובהירות ובמורכבות הולכת וגוברת (VUCA). עולם העבודה של היום, בכל מקצוע הנלמד באקדמיה, מזמן שינויים מהירים ותכופים, כמויות ידע וחידושים שקשה לעקוב אחריהם, דרישות הולכות וגוברות ותחרות רבה, לוקלית וגלובלית. אחוז גבוה מהתפקידים הקיימים היום יעלמו ואחרים יחליפו אותם, ובמרביתם יחולו שינויים מפליגים.

    בכדי להצליח בעולם העבודה של היום נדרשים הבוגרים לכישורים מקצועים מהמעלה הראשונה יחד עם כישורי ליבה שיאפשרו להם לבצע את תפקידם באופן מוצלח בהווה ולהסתגל לשינויים המקצועיים הרבים שעוד יחולו במקצוע. מחקרים רבים מצביעים על כך שהצלחתו של פרט תלויה במידה רבה ביכולות הליבה. אלה כוללות  יכולת קוגניטיביות מסדר גבוה כגון חשיבה יצירתית וביקורתית, יכולת ללמוד לאורך החיים ומיינדסט מתפתח, יכולות תוך אישיות ביניהן היכולת להיות פרואקטיבי וגמיש, לגלות יוזמה ועצמאות היכולת לנהל רגשות ולהתמודד עם לחצים, ויכולות בין אישיות: תקשורת בין אישית, עבודת צוות, מנהיגות וניהול קונפליקטים.

     

    תקשורת בינאישית/ 10311 / 2 נ"ז

    תקשורת בינאישית היא המפתח ליצירת קשרים טובים ובריאים – בעבודה, בלימודים ובחיים האישיים. בעולם המקצועי היא משפיעה ישירות על שיתופי פעולה עם עמיתים, על הקשר עם לקוחות ועל עבודה עם ספקים ושותפים. הקורס נועד לתת לסטודנטים ולסטודנטיות כלים מעשיים לשיפור כישורי התקשורת שלהם, לפתח מודעות לעצמם ולאחרים, ולהבין מה משפיע על האופן שבו אנו מתקשרים במצבים שונים.