מתעניינים/ות בלימודים במכללה האקדמית כנרת?

    שנתון

    ראשת המחלקה
    ד"ר חיה כץ

    פרופ' מן המניין
    פרופ' נמרוד לוז

    פרופ' חבר
    פרופ' יעקב אשכנזי

    מרצה בכיר
    ד"ר מיכאל אזבנד, ד"ר רם בוכניק, ד"ר גיורא גודמן, ד"ר ראובן גפני

    עמיתי הוראה
    פרופ' מרדכי אביעם, פרופ' חיים בן דוד, ד"ר רמי זיתוני, ד"ר אלון לוטן, ד"ר שלי-אן פלג, ד"ר אפרת קנטור, ד"ר הדס רייזר, ד"ר דינה שלם

    רכזת המחלקה
    גב' לילי קדם
    טל: 046653728
    פקס: 077-5653728
    שעות הקבלה: ימים א-ה: 09:30-12:00; 13:30-15:00
    במרכז ללימודי ארץ ישראל, במתחם תחנת הרכבת ההיסטורית בצמח
    דוא"ל: lily@kinneret.ac.il

    תכנית הלימודים לתואר ראשון (BA) בלימודי ארץ- ישראל

    מטרת הלימודים

    תכנית הלימודים בלימודי ארץ ישראל במכללה האקדמית כנרת, נועדה להפגיש את הלומדים בה עם נופה האנושי והטבעי של הארץ, לתקופותיה ואזוריה, ובמיוחד עם אלו שבמרחביה הצפוניים. הלימודים מתקיימים תוך שילוב בין שיעורים בכיתות, סיורים לימודיים, קמפוסים מחקריים באזורים שונים ברחבי הארץ, השתתפות בחפירות ארכיאולוגיות ובסקרים ארכיאולוגים, וכן ביקורים בארכיונים ובמוזיאונים מגוונים.

    לצד הלימודים לתואר האקדמי, מתקיים במכללה קורס מורי דרך של משרד התיירות, שאותו ניתן לשלב במערכת השעות של התוכנית  האקדמית.

    מבנה תוכנית הלימודים

    מבנה התכנית מותאם לדרישות הקבלה ללימודי התואר השני בלימודי ארץ-ישראל באוניברסיטאות השונות – כמו גם בתכנית לתואר שני בלימודי ארץ-ישראל במכללה עצמה. כן מספקת התכנית בסיס ידע רחב לסטודנטים שיהיו מעוניינים להמשיך בלימודים (לאחר השלמות מועטות) לתארים מתקדמים בתחומים משיקים דוגמת גיאוגרפיה, היסטוריה וארכיאולוגיה. התכנית בנויה מ-120 נ"ז, שהן 60 שעות שבועיות סמסטריאליות, המתפרשות על פני 6 סמסטרים (כ-20 נ"ז לסמסטר) ובסה"כ 3 שנים (לא כולל לימודי אנגלית).

    תוכנית הלימודים מחולקת לשלוש חטיבות לימוד (הסבר מלא על החטיבות השונות מופיע בעמוד הבא): אדם ועבר (היסטוריה וארכיאולוגיה קדומה של ארץ ישראל); אדם ומדינה (התיישבות, חברה, תרבות ופוליטיקה בארץ ישראל בעת החדשה); אדם ונוף (טבעה ונופיה של ארץ ישראל). התכנית כוללת מספר קורסי מבוא המוגדרים כחובה לימודית (ונלמדים בשנה א'); קורסים רגיונאליים (אזוריים); קמפוסי מחקר; שיעורי בחירה (בשנים ב-ג); וסמינריונים (בשנה ג).

    בשנה א' לומדים הסטודנטים קורסי חובה ולימודי עזר בלבד. החל משנה ב' בוחרים הסטודנטים בשתי חטיבות התמחות עיקריות מתוך השלוש. בכל אחת משתי החטיבות שבחרו, לומדים הסטודנטים בשנים ב' ו-ג' קורסי בחירה בהיקף של 14 נ"ז. החטיבה השלישית תהיה חטיבה שתיקרא קורסי בחירה נוספים  ילמדו הסטודנטים קורסי בחירה בהיקף של 6 נ"ז בלבד. בשנים ב+ג ילמדו הסטודנטים 10 נ"ז בקורסים רגיונאליים ובשני קמפוסים מחקריים לפחות (אחד בכל חטיבת התמחות). בשנה ג ילמדו הסטודנטים שני סמינריונים (אחד בכל חטיבות התמחות) ובמבסגרתם יכתבו ויגישו שתי עבודות סמינריוניות, שהינן תנאי לקבלת התואר.

    נוסף לכך, חובה על כל סטודנט, החל משנה ב', ללמוד 20 נ"ז במסגרת חטיבת ניהול, חדשנות ויזמות. חטיבה זו הינה חטיבה חדשה שפותחה בפקולטה למדעי החברה והרוח, כמענה לצורך בהתאמת תכנית הלימודים לעולם התעסוקה של המחר.

    סיורים: במהלך הלימודים משתתפים הסטודנטים בעשרות סיורים, המהווים חלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים, ומותאמים לתכני הלימודים בקורסים השונים. ההשתתפות בסיורים היא חובה ומהווה מרכיב בציון כל קורס. הסיורים נערכים על פי רוב בימי חמישי (שבהם אין מתקיימים במחלקה לימודים אחרים). על סיורים שיתקיימו ביום אחר תצא הודעה מוקדמת. הסטודנטים מתבקשים לקרוא בעיון את תקנון הסיורים של המחלקה ולחתום עליו בראשית כל שנת לימודים.

    • יציאה לסיורים תעשה בצורה מרוכזת ממתחם המחלקה ללימודי ארץ ישראל – לא ניתן להגיע ברכבים פרטיים. עלות הלינה והאוכל בקמפוסים המחקריים הינה על חשבון הסטודנט (ואולם היא מוזלת וקבוצתית). כל הסטודנטים לנים באותו אתר לינה.
    • תנאי המעבר משנה לשנה הם עמידה בציון ממוצע של 65. קבלת התואר בסיומן של שלוש שנים  מותנית בציון ממוצע העומד על לא פחות מ 65. בממוצע נמוך מזה לא ניתן יהיה לקבל את התואר.
    • סטודנט חייב לקבל "פטור" מלימודי אנגלית עד סוף שנה ב'. במידה ולא יקבל פטור – ילמד בשנה ג' קורסי אנגלית בלבד.
    • סטודנט חייב לסיים את חוק לימודיו לתואר ראשון בתוך 6 שנים.
    • שמות החטיבות לא מופיעות בתעודת הסיום של התואר.

    קורסי הכשרה וקורסי תוכן בשפה האנגלית

    על כל הסטודנטים ללמוד במהלך לימודיהם לתואר הראשון לפחות שני קורסים בשפה האנגלית.

    בדרישה זו יכולים להיכלל: קורסי הכשרה ללמידת השפה במסגרת היחידה לאנגלית (בהתאם לרמת הסיווג באנגלית של הסטודנט בתחילת לימודיו) ו/או קורסי תוכן אקדמיים הנלמדים באנגלית, והנכללים בתכנית הלימודים הרגילה של הסטודנט במחלקה. קורסי תוכן אשר יינתנו בשפה האנגלית, יזכו אף הם בנ"ז לתואר.

    דירוג רמות האנגלית ההתחלתיות, והיקף קורסי התוכן הנדרשים בשפה האנגלית לפי רמת האנגלית ההתחלתית:

    אנגלית טרום בסיסי א'
    אנגלית טרום בסיסי ב'
    אנגלית בסיסי
    אנגלית מתקדמים א'

     — כל הנ"ל פוטרים את הסטודנטים מלימוד קורסי תוכן בשפה האנגלית.

    אנגלית מתקדמים ב'

    — על הסטודנט ללמוד קורס תוכן אחד בהיקף של 2 נ"ז בשפה האנגלית

    פטור באנגלית

    — – על הסטודנט ללמוד שני קורסי תוכן בהיקף של 4 נ"ז בשפה האנגלית

    בכדי לסייע לסטודנטים לעמוד במחוייבות לימודית זו, בכפוף לשיקול דעת המחלקה, לכל הפחות אחד מקורסי הליבה במחלקה, יילמד בכל שנה בשפה האנגלית.

     

    חטיבות ההתמחות השונות

    אדם ועבר- הסטוריה וארכיאולוגיה קדומה של ארץ ישראל

    חטיבת אדם ועבר עוסקת בנופי התרבות של ארץ ישראל בעת העתיקה, תוך שימוש בממצא החומרי המעודכן מחפירות ארכיאולוגיות והיכרות מעמיקה עם הספרות העתיקה. החטיבה מציעה קורסי בחירה בארכיאולוגיה מקראית, ארכיאולוגיה קלאסית, היסטוריה וגיאוגרפיה יסטורית של ארץ-ישראל. בוגרי החטיבה יקבלו כלים לקריאה ביקורתית של מקורות ראשוניים ולהתמודדות ביקורתית עם הממצא הארכיאולוגי העדכני דרך חפירות ארכיאולוגיות באתרים שנחפרים על ידי מרצי המחלקה ותוך ביקור באתרים אחרים ובמוזיאונים.

    אדם ומדינה – חברה, התיישבות, תרבות ומדינה בארץ ישראל בעת החדשה

    הלימודים בחטיבת אדם ומדינה מתמקדים בקורותיה של ארץ ישראל מאז תחילת המאה ה-19 ועד ימינו. זאת, תוך הכרות מעמיקה ומעקב אחר התהליכים הדרמטיים שהתחוללו בארץ, בתקופה זו, ושהפכוה מחבל ארץ מוזנח הממוקם בשולי האימפריה העות'מאנית, למוקד בין-לאומי של עניין דתי, מדיני וגיאו-פוליטי.
    במסגרת זו נעקוב אחר צמיחתה וגיוונה של אוכלוסיית הארץ החל בראשית המאה ה-19; ביצירתם של דגמי ההתיישבות החדשים, ובהשפעתה של התנועה הציונית על נוף הארץ; במאפייניה הייחודיים של תקופת המנדט ובמאבק הלאומי היהודי-ערבי שהתחולל בה, בתקופה זו; וכמובן גם בדמותה ובמאפייניה החברתיים, תרבותיים ופוליטיים של מדינת ישראל מאז הקמתה.

    אדם ונוף – טבעה ונופיה של ארץ ישראל

    חטיבת אדם ונוף שמה לה למטרה להעניק לתלמידי המחלקה ידע תיאורטי להבנת המאפיינים הפיזיים והביוטיים של נופי הארץ. דגש משמעותי ניתן בחטיבה על הבנת הקשר בין המערכות הטבעיות למערכות האנושיות. החטיבה מציעה מגוון קורסים העוסקים באתגרים של שימור מגוון הנופים של הארץ, לרבות המגוון הביולוגי ושירותי המערכת האקולוגית בתנאים של פיתוח מואץ. במסגרת החטיבה נלמדים קורסים מתחום הגיאוגרפיה הפיזית לצד קורסים באקולוגיה ובלימודי סביבה וכן קורסים העוסקים בנופי החי והצומח של הארץ.

    תכנית הלימודים לתואר BA בלימודי ארץ-ישראל – מבנה כללי:

     

    סיווג: הערות: נ"ז:
    מבואות קורסי חובה (בשנה א) 40
    שיעורי בחירה שיעורי הבחירה יבחרו בהתאם לחטיבות הבחירה:  14 נ"ז בכל אחת מחטיבות ההתמחות, 6  נ"ז בחטיבה השלישית (בשנים ב-ג). 34
    קורסים רגיונאליים קורסים המתמקדים בחבל ארץ אחד, ובוחנים אותו מכלל ההיבטים הנלמדים בתוכנית: היסטוריה, ארכיאולוגיה, סביבה, התיישבות וחברה (בשנים ב-ג) 10
    קמפוסים מחקריים קורס מרוכז בן מספר ימים, הנערך מחוץ לכיתה ועוסק בחקר סוגיות שונות מתחומי הלימוד בתוכנית, תוך שילוב  עבודה מחקרית בשדה. הסטודנט חייב להשתתף לפחות בקמפוס אחד בכל חטיבת התמחות (בשנים ב-ג) 4
    חטיבת ניהול, חדשנות  ויזמות כל הקורסים בחטיבה זו הינם חובה (בשנים ב-ג) 20
    סמינריון שני סמינריונים – אחד בכל  חטיבת התמחות (בשנה ג) 12
    סה"כ 120

    קורסי חובה- שנה א

    קוד הקורס שם הקורס סוג הקורס נ"ז שש"ס
    0251011-00 הדרכה ביבליוגרפית וכתיבה מדעית שעור 2 2
    0251012-00 הדרכה ביבליוגרפית – תרגיל תרגיל 2
    0251021-00 מבוא לפריהיסטוריה של ארץ ישראל שעור 2 2
    0251031-00 מבוא לאקולוגיה שעור 2 2
    0251041-00 מבוא לתורת האקלים שעור 2 2
    0251042-00 מבוא לתורת האקלים – תרגיל תרגיל 2
    0251051-00 מבוא לדתות שעור 2 2
    0251061-00 נופי צומח בארץ ישראל שעור 2 2
    0251071-00 גיאוגרפיה פיסית של ארץ ישראל א- יסודות הגיאולוגיה והגיאומורפולוגיה שעור 2 2
    0251081-00 גיאוגרפיה פיסית של ארץ ישראל ב'- גיאוגרפיה רגיונאלית של א"י שעור 2 2
    0251091-00 תולדות ארץ-ישראל בתקופת המקרא א שעור 2 2
    0251101-00 תולדות ארץ ישראל בתקופת המקרא ב שעור 2 2
    0251111-00 תולדות ארץ-ישראל בתקופת הבית השני, המשנה והתלמוד א שעור 2 2
    0251121-00 תולדות ארץ-ישראל בתקופת הבית השני, המשנה והתלמוד ב 2 2
    0251131-00 ארץ ישראל תחת השלטון המוסלמי א שעור 2 2
    0251141-00 ארץ ישראל תחת השלטון המוסלמי ב שעור 2 2
    0251151-00 תולדות ארץ ישראל בעת החדשה א שעור 2 2
    0251161-00 תולדות ארץ ישראל בעת החדשה ב שעור 2 2
    0251171-00 ארכיאולוגיה הלנסטית רומית ביזנטית של א"י א שעור 2 2
    0251181-00 ארכיאולוגיה הלנסטית רומית ביזנטית של א"י ב שעור 2 2
    0251191-00 מדינת ישראל עשורים ראשונים א שעור 2 2
    0251201-00 מדינת ישראל עשורים ראשונים ב שעור 2 2
    נ"ז 40

     

    קורסי בחירה לפי חטיבות התמחות -שנה ב' וג'

    קוד הקורס שם הקורס סוג הקורס נ"ז שש"ס
    אדם ועבר – הסטוריה וארכיאולוגיה של ארץ ישראל
    0252049-00 חפירה לימודית הרצאה 2 2
    0252011-00 נזירים ומנזרים בארץ ישראל הרצאה 2 2
    0252361-00 שימור אתרים הרצאה 2 2
    0252371-00 The basics of the archaeological survey in the Land of Israell הרצאה 2 2
    קמפוסים מחקריים בחטיבת אדם ועבר
    0252189-00 דרכים עתיקות בנגב קמפוס מחקרי 2 2
    0252359-00 קברים וקבורה בגליל בתקופת המשנה והתלמדו קמפוס מחקי 2 2
    אדם ונוף – טבעה ונופיה של ארץ ישראל
    0253151-00 מחקר באמצעות מערכת חישה מרחוק GIS הרצאה 2 2
    0253181-00 האקלים והגשם בישראל הרצאה 2 2
    0253261-00 טבע ועיר הילכו שניים יחדיו? הרצאה 2 2
    2 2
    קמפוסים מחקריים בחטיבת אדם ונוף
    0253219-00 מינים פולשיים בארץ ישראל קמפוס מחקרי 2 2
    0253729-00 בתי גידול לחים? מפגש של טבע, מים ואדם קמפוס מחקרי 2 2
    אדם ומדינה – חברה, התיישבות, תרבות ומדינה בארץ ישראל בעת החדשה
    0254021-00 ספורט בא"י במאה ה 20: תרבות לאומיות ופוליטיקה הרצאה 2 2
    0254171-00 חקלאות, טבע ואקולוגיה 2 2
    0254131-00 אדמה אדמתי עד מתי דמעתי? 2 2
    0254271-00 את תרקמי בערב לי כותונת: נשים במרחב הארץ ישראלי בעת החדשה 2 2
    0254351-00 ארצי שינתה את פניה? ישראל במאה ה- 21 2 2
    קמפוסים מחקריים בחטיבת אדם ומדינה  
    0254099-00 מזון למחשבה: אוכל במרחב הישראלי קמפוס מחקרי 2 2
    קורסים רגיונאליים
    0255071-00 רגיונאלי ירושלים א רגיונאלי 2 2
    0255081-00 רגיונאלי ירושלים ב רגיונאלי 2 2
    0255151-00 רגיונאלי מישור החוף רגיונאלי 2 2
    0255161-00 רגיונאלי גולן חרמון רגיונאלי 2 2
    0255201-00 רגיונאלי עמקים רגיונאלי 2 2

    סמינריונים -שנה ג

    קוד הקורס שם הקורס סוג הקורס נ"ז שש"ס
    אדם ועבר 
    סמינריונים 
    0252336-00 ארכיאולוגיה של זהויות : על אתניות בתקופת הברזל סמינריון 6 4
    אדם ונוף
    סמינריונים
    0253326-00 יחסי גומלין אדם וסביבה סמינריון 6 4
    אדם ומדינה
    סמינריונים
    0254346-00 דגמי התיישבות עירונית וחקלאית בארץ ישראל סמינריון 6 4

    חטיבת חדשנות, יזמות וניהול 

    חטיבת החדשנות, היזמות והניהול הינה חטיבת לימודים חדשה, שפותחה בפקולטה למדעי החברה והרוח מתוך מטרה לשלב בין תכניות הלימודים השונות לבין הכנת הסטודנטים לעולם התעסוקה של המחר. החטיבה מופעלת במשותף בידי מספר מחלקות בפקולטה, מתוך ההבנה שתכניה מהווים צומת חשובה ורלוונטית במיוחד בין מספר דיסציפלינות מחקריות, וכוללת תכנים אטרקטיביים במיוחד לסטודנטים המבקשים לפלס את דרכם הראשונית בשוק התעסוקה העדכני.

    מבחינה אקדמית, חלק מקורסי החטיבה הם קורסי יסוד, שמטרתם יצירת היכרותבסיסית  של הסטודנטים עם סביבתה הכלכלית והארגונית העכשווית של מדינת ישראל. הקורסים המתקדמים יותר בחטיבה מעניקים לסטודנטים כלים הנחוצים להם להשתלבות במגוון תפקידים ועמדות בשוק התעסוקה, בין אם כשכירים ובין אם כעצמאיים. זאת, תוך התייחסות לסוגיות של כלכלה, ניהול, שיווק דיגיטלי, ניהול מדיות חדשות ועוד.

     

     

    חטיבת ניהול וחדשנות כוללת את הקורסים הבאים : ייתכנו שינויים בשמות הקורסים.

    שם הקורס סוג הקורס נ"ז שש"ס
    יסודות הכלכלה שעור 2 2
    ארגז כלים לניהול עסקים ויזמות שעור 2 2
    תקשורת בין אישית שעור 2 2
    יזמות וכתיבת תכנית עסקית שעור 2 2
    ניהול עסקים בעידן דיגיטלי/ניהול מדיה דיגיטלית שעור 2 2
    סטוריטלינג וכתיבת תוכן שיווקי שעור 2 2
    ארגז כלים לניהול שעור 2 2
    קיימות ויזמות ירוקה שעור 2 2
    יסודות השיווק והפרסום שעור 2 2
    פיתוח קריירה אישית שעור 2 2
    20

    תיאורי הקורסים לתואר ראשון בתשפ"ג- שנה א

    קורסי חובה – שנה א'

    הדרכה ביבליוגרפית וכתיבה מדעית 

    קורס זה עוסק בעקרונות הייסוד של הכתיבה האקדמית. מה מבחין בינה לכתיבה אחרת? כיצד הופכת כתיבה לכתיבה אקדמית ואילו כללים ועקרונות יש ליישם בדרך לכתיבת עבודה במסגרת לימודיכן האקדמית. במהלך הקורס נתוודע למורכבות והדרישות הבסיסיות לצורכי כתיבה זו והכרת הכללים לציטוט ושימוש במקורות אקדמיים ואחרים במסגרת עבודותיכן. חלק חשוב ומרכזי בקורס הוא הכרות עם מקורות מידע ודרכי כתיבת פריטים ביבליוגרפיים.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    א' 0251011-00  פרופ' נמרוד לוז  ג' 12:00-13:30

    א' 02511012-00 מר עופר שטיין ג' 12:00-13:30 – תרגול

     

    מבוא לפרהיסטוריה של ארץ ישראל

    הקורס יסקור את ראשית הופעת האדם, תוך הדגשת המצאות בולטות: החל מהופעת הכלים הראשונים באפריקה (לפני כמיליון וחצי שנים), המשך בהופעת האדם המודרני ועד ראשית הבנייה וביות החי והצומח. במהלך הקורס יושם דגש על לימוד תמורות בתרבויות הקדומות ועל איפיון שלהן בעזרת הממצא הארכאולוגי. כן יושם דגש על הכרת שיטות המחקר המסייעות לקבוע את גיל השכבות והממצאים באתרי החפירות לאורך ציר הזמן. דגש נוסף יושם על הסביבה ועל מזונו של האדם וכן על דרכי ההתנהגות האנושית שאפשרו לקדמונים לשרוד בתנאי סביבה משתנים. כל זאת, תוך תיאור ממצאים עדכניים מחפירות ארכאולוגיות בישראל ובעולם ובמיוחד מאתרים לאורכו של בקע הירדן.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    א' 0251021-00 ד"ר דינה שלם ד' 18:00-19:30

     

    מבוא לאקולוגיה
    הקורס יסקור מגוון נושאים ומושגים כלליים באקולוגיה, תוך הכרת מרכיבי המערכת האקולוגית, הגורמים האביוטיים והגורמים הביוטיים, יחסי גומלין בין האורגניזמים לסביבתם ובין האורגניזמים לבינם. זרימת חומר ואנרגיה ברמות הטרופיות השונות והקשר למבנה ותפקוד של אקוסיסטמות שונות. גידול אוכלוסיות, עושר מינים ומגוון מינים בחברה. דגש יינתן למיקום האדם בתהליכים אלו.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    א' 0251031-00  ד"ר  רם בוכניק  ג'  18:00-19:30

     

    מבוא לתורת האקלים
    מטרת הקורס היא להקנות לסטודנט ידיעה והבנה של יסודות הקלימטולוגיה והמטאורולוגיה.

    במסגרת הקורס ייחשף הסטודנט לתופעות, לגורמים ולתהליכים הפיסיים המשפיעים על תנאי האקלים על פני כדור הארץ ולמגוון האזורים האקלימים.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    א' 0251041-00 ד"ר הדס רייזר ג' 10:00-11:30

    א' 0251051-00 מר עופר שטיין ג' 10:00-11:30 תרגול 

     

    מבוא לדתות
    הקורס יעסוק בדתות ארץ-ישראל. בחלקו הראשון יילמד המסד התאורטי למדע הדתות באמצעות היכרות עם מושגי הייסוד בהיסטוריה, בסוציולוגיה, באנתרופולוגיה, בפסיכולוגיה, בפנומנולוגיה ובפילוסופיה של הדת. בחלק השני נערוך – על בסיס המסד התיאורטי – היכרות עם דתות ארץ-ישראל ועם השפעתן על עיצוב הנוף הדתי של ארץ-ישראל.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    ב 0251051-00  פרופ' יעקב אשכנזי ג' 10:00-11:30

     

    נופי צומח בארץ ישראל
    הקורס יקנה ידע בסיסי על עולם הצמחים והבנת המאפיינים של חברות הצומח בארץ. הסטודנטים בקורס יכירו את מבנה הצמח וחלקיו, קרי מערכת השורשים, הגבעול, העלים ומערכת הרבייה. הקורס סוקר את הרקע הפיטוגאוגרפי והאקולוגי למאפייני חברות הצומח בבתי הגידול השונים בארץ. ניתן דגש למאפייני בית הגידול וההתאמות האקולוגיות של הצמחים לבית גידולם. דגש מרכזי ניתן לבית הגידול ההררי הים תיכוני ולמדבר. כמו כן נלמדים גם בתי הגידול המיוחדים, החרמון, חולות מישור החוף ובתי גידול לחים. הקורס כולל סיור חובה, וההערכה נעשית על בסיס מבחן בלבד.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    ב' 0251061-00  ד"ר רם בוכניק  ג' 12:00-13:30

     

    גיאוגרפיה פיסית של ארץ ישראל א'
    הקורס מקיף את התהליכים הראשיתיים של היווצרות כדור-הארץ, את החומרים השונים המרכיבים אותו, ומציג חלק  מהשיטות בהן משתמשים כדי להשיג מידע זה. במסגרת הקורס נבחן באופן מעשי חלק מהסלעים השונים המרכיבים את הכדור, על מנת להכיר את המאפיינים הייחודים של חומרי היסוד השונים.

    הפן הגיאולוגי יעסוק בראשית דרכו של הכדור והתפתחותו עד מצבו הנוכחי; סביבות היווצרות של סלעים מגמתיים, סלעי משקע וסלעים מטמורפיים וטקטוניקה,  בעוד הפן הגיאומורפולוגי יתמקד בתהליכי עיצוב פני-השטח, התהליכים הפועלים עליהם כיום ואלה שפעלו עליהם בעבר עם דגש על נושא קרקעות, סחיפה ובלייה.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    א' 0251071-00 מר רמי זיתוני ג'  08:00-09:30

     

    גיאוגרפיה פיסית של ארץ ישראל ב'
    הקניית ידע מקיף בגיאולוגיה ובגיאומורפולוגיה של ארץ ישראל. על סמך היסודות שנלמדו בחלק א' של הקורס, נבחן את הגיאולוגיה והגיאומורפולוגיה בארץ ישראל, ונראה כיצד הן באות לידי ביטוי. נעבור על ההיסטוריה הגיאולוגית של ארץ ישראל ועל התפתחות הנוף בה לאורך כל הסרגל הגיאולוגי מראשיתו. נבחן תופעות ייחודיות באזורים השונים, ונכיר את דרכי את היווצרותן ומופעיהן בשטח.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    ב' 0251081-00 מר רמי זיתוני ג' 08:00-09:30

     

    תולדות ארץ ישראל בתקופת המקרא א'- בשלהי תקופת האבן ותקופת הברונזה
    מטרת הקורס להקנות לתלמיד ידע על תולדות הארץ החל משלהי התקופות הפרהיסטוריות ועד לסוף תקופת הברונזה המאוחרת. במסגרת הקורס נכיר את תולדותיה של הארץ, החל מן המהפכה החקלאית ששינתה את פניה של החברה הפרהיסטורית ועד לסוף תקופת הברונזה המאוחרת, ערב כינונה של הישות הישראלית. נדון במקורות ההיסטוריים המתייחסים לכנען קודם לתקופת ההתנחלות הישראלית וכן נתוודע לממצא הארכיאולוגי שמקורו בתקופות אלו. יחסי הגומלין שבין שני תחומי דעת אלו יפתחו בפני הסטודנטים צוהר להכרת מרקם החברה בארץ וסביבותיה. בנוסף, יכירו את המהות והמבנה של עיר-מדינה טיפוסית בתקופת הברונזה התיכונה והמאוחרת, את המערכת הכלכלית הבינלאומית והמקומית, ויבינו את חשיבות האירועים בארץ ומחוצה לה בשלהי תקופת הברונזה המאוחרת כגורמים מכריעים ביצירת המערך הפוליטי-חברתי בראשית תקופת הברזל.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60 

    א' 0251091 ד"ר חיה כץ יום ד' 08:00-09:30

     

    תולדות ארץ ישראל בתקופת המקרא ב'- תקופת הברזל
    קורס זה הינו החלק השני של הקורס מבוא לתולדות ארץ-ישראל משלהי תקופת האבן ועד לתקופת הברונזה המאוחרת. במסגרתו נעסוק בתולדות הארץ החל מראשיתה של תקופת הברזל א ועד לסופה של תקופת הברזל ב. הקורס יתמקד במקורות ההיסטוריים (מקראיים וחוץ מקראיים) ובממצא הארכיאולוגי המתייחסים להתהוות עם ישראל, תרבותו, זהותו ותולדותיו. פרק הזמן בו יעסוק הקורס הוא מסוף המאה השלוש עשרה לפנה"ס ועד לשנת 586 לפנה"ס, עם חורבנה של ממלכת יהודה. במהלך הלימוד נתמודד עם סוגיות הנמצאות כיום בחזית המחקר העוסק בתקופת המקרא בהן התהוות ישראל הקדום וכינון המלוכה בישראל ויהודה.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60 

    ב' 0251101-00 ד"ר חיה כץ יום ד' 08:00-09:30

     

    תולדות ארץ-ישראל בתקופת הבית השני, המשנה והתלמוד א'
    הקורס יעסוק בתולדות הארץ בתקופת הבית השני, תוך הכרת התהליכים המרכזיים שהשפיעו על נופה האנושי והפיזי של ארץ-ישראל בתקופה הפרסית הלניסטית.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60 

    א 0251111-00   פרופ' חיים בן דוד ד' 14:00-15:30

     

    תולדות ארץ-ישראל בתקופת הבית השני, המשנה והתלמוד א'
    הקורס יעסוק בתולדות הארץ בתקופת הבית השני, תוך הכרת התהליכים המרכזיים שהשפיעו על נופה האנושי והפיזי של ארץ-ישראל בהתקופה הרומית ביזנטית

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60 

    ב '0251121 פרופ'  יעקב אשכנזי ד' 14:00-15:30

     

    ארץ-ישראל תחת השלטון המוסלמי א'
    קורס זה פותח בעבורכן שערים ודלתות לציוויליזציה וההיסטוריה המוסלמית. נתוודע למקורותיו של האסלאם, להתגבשותו בחצי הערב תחת מנהיגותו של הנביא מחמד ונצא עימו למסע הכיבושים ששינה את העולם העתיק. הקורס יסקור כרונולוגית את ההיסטוריה המוסלמית מראשיתה ועד לזמן הנוכחי ויהווה רקע להבנת התהליכים שהתרחשו בארץ ישראל תחת שלטון האסלאם

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60 

    א' 251131-00  פרופ' נמרוד לוז ג' 14:00-15:30

     

    ארץ-ישראל תחת השלטון המוסלמי ב'
    בקורס זה נמשיך בהכרת המסגרות הפוליטיות היסטוריות תרבותיות בהם של האסלאם תוך התמקדות במרחב הארץ ישראלי. נבחן את התמורות ההיסטוריות שהתרחשו בארץ ישראל ובמרחב הסורי מכניסת הכוחות המוסלמיים במאה השביעית ועד לשלהי התקופה הממלוכית במאה ה-16. נושאים מרכזיים בהם נעסוק יהיו: השפעות קצרות וארוכת טווח של הכיבוש המוסלמי, ימי הח'ליפות האמיית ומפעלי הבניה הרבים שיזמה, מעמדה של ירושלים באסלאם, תהליכי יצירתה של הממלכה הצלבנית וקשריה המורכבים עם העולם המוסלמי המזרח תיכוני ולסיום נטפל בסלטאנות האיובית והממלוכית והשפעותיהן על ארץ ישראל.

    2 ש"ס /2 נ"ז / ש' / 60 

    ב' 0251141-00   פרופ' נמרוד לוז ג' 14:00-15:30

     

    תולדות ארץ ישראל בעת החדשה א'
    מטרת קורס זה היא בחינה וניתוח של מגוון רחב ככל האפשר של תהליכים מדיניים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים, שעיצבו את ההיסטוריה של ארץ ישראל בעת החדשה. הקורס מתמקד בהתרחבות ההשפעה המערבית בשלהי התקופה התקופה העות'מאנית ובראשית תקופת השלטון הבריטי בארץ ישראל.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    א'0251151-00 ד"ר גיורא גודמן  ד' 10:00-11:30 

     

    תולדות ארץ ישראל בעת החדשה ב'
    מטרת קורס זה היא בחינה וניתוח של מגוון רחב ככל האפשר של תהליכים מדיניים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים, שעיצבו את ההיסטוריה של ארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. הקורס מתמקד בהתפתחות החברה הערבית ובהתישבות היהודית תחת השלטון הבריטי. כמו כן, הוא דן במאבק השליטה בארץ ישראל בין הבריטים, הערבים והיהודים, שסופו בפרוץ מלחמה כוללת ב-1948.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60 

    ב' 0251161-00 ד"ר גיורא גודמן  ד' 10:00-11:30

     

    ארכיאולוגיה הלניסטית – רומית – ביזנטית של ארץ ישראל א'
    בשיעור זה נציג את הארכיאולוגיה הקלאסית של העולם היווני-רומי בתקופות ההלניסטית והרומית הקדומה. נעסוק בעיקר בממצא הארץ-ישראלי, עם התייחסות לתרבות החומרית מהעולם הקלאסי. נלמד על התכנון העירוני ההלניסטי והרומי, הפוליס, ומכלול מבני הציבור המצויים בו. תינתן סקירה על מבני הפולחן, המקדשים, ובתי הכנסת קדומים. נציג גם ממצאים ארכיאולוגים המרחיבים את ידיעותינו אודות אירועים היסטוריים חשובים בא"י בתקופות אלו וגם ממצאים בעלי חשיבות עולמית כמו מגילות ים המלח.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60 

    א' 0251171-00  ד"ר מיכאל אוזבנד ג' 16:00-17:30

     

    ארכיאולוגיה הלניסטית – רומית – ביזנטית של ארץ ישראל ב'
    בשיעור זה נציג את  הארכיאולוגיה הארץ-ישראלי בתקופות הרומית והביזנטית. נלמד על  בתי כנסת, כנסיות, וקבורה ונעסוק גם בממצא קטן כגון כלי חרס, נומיסמטיקה ועוד. נעסוק גם בתחום של הארכיאומטריה והתרומה של המדעים בארכיאולוגיה להבנת החברה בארץ ישראל והיחסים בין העיר לכפר ובין קבוצות אתניות שונות. נציג ממצאים ארכיאולוגים המרחיבים את ידיעותינו אודות אירועים היסטוריים חשובים בא"י בתקופות אלו.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60 

    ב' 251181-00  ד"ר מיכאל אוזבנד  ג' 16:00-17:30

     

    מדינת ישראל – עשורים ראשונים א'
    במסגרת הקורס יכירו הסטודנטים מגוון תהליכים מדיניים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים, שעיצבו את פני מדינת ישראל בעשורים הראשונים: מקרבות מלחמת העצמאות ותוצאותיה המדיניות, הביטחוניות והיישוביות, דרך אתגרי העלייה הגדולה בשנותיה הראשונות של המדינה, ועד האתגרים החדשים שעימם התמודדה בעשור השני לקיומה.

    חלקו הראשון של הקורס יוקדש למלחמת העצמאות ולתוצאותיה, לאתגרי העלייה הגדולה לישראל והתוויית מפת ההתיישבות החדשה; להתמודדות הכלכלית במהלך העשור הראשון, ולבסוף לסוגיות ביטחון שוטף ובמערכת סיני.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60 

    א' 0251191-00 ד"ר ראובן גפני  ד' 16:00-17:30

    מדינת ישראל – עשורים ראשונים ב'
    במסגרת הקורס תופנה נקודת המבט אל סוגיות נוספות שעמדו על סדר יומה של המדינה הצעירה בעשרים השנים הראשונות לקיומה: מקומם של ניצולי השואה וקליטתם התרבותית והחברתית; עיצוב היחסים שבין מערכת הדת והמדינה, והשינויים שהתחוללו בהם; עיצובה וגיבושה של המערכת הפוליטית והמפלגתית, ועוד.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60 

    ב' 0251201-00  ד"ר ראובן גפני  ד' 16:00-17:30

     

    קורסי בחירה, שנים ב' וג'

    חטיבת התמחות – אדם ועבר: הסטוריה וארכיאולוגיה קדומה של ארץ ישראל

     

    חפירה ארכיאולוגית לימודית
    מטרת הקורס היא להכיר ולדעת לתפעל את מעבדת השדה של מקצוע הארכיאולוגיה – החפירה.

    ללמוד את הכלים והמתודה שבהם משתמש הארכיאולוג כשהוא מגיע לחשוף את השרידים הקבורים תחת האדמה. במהלך הקורס נלמד את השיטות ביצוע החפירה החל מבחירת השטח וסימונו דרך תהליך החפירה ועד הטיפול בממצאים היוצאים מהחפירה.

    החפירה תתקיים באתר מג'דוליה שבדרום רמת הגולן – אתר החפירה יכול להשתנות בהתאם לתנאי השטח

    4 ש"ס / 4 נ"ז / ח' / 60 

    ק' 0252049-00  ד"ר חיה כץ  -שבוע  רצוף בתקופת הקיץ

    מועדי החפירה לשנת תשפ"ד –  מתאריך 14.7.2024 – 18.7.2024.

    בשנת הלימודים תשפ"ד החפירה תתקיים במסגרת מחנה חפירה שיפתח בראשון בבוקר ויסתיים בחמישי בערב (כולל לינה וארוחות מלאות). השהות במחנה והשתתפות בכל הפעילויות היא חובה לצורך קבלת נקודות הזכות. 

     

    נזירים ומנזרים בארץ ישראל
    הקורס יעסוק בהתפתחויותיה של תנועת הנזירות בארץ-ישראל, מהמאה הרביעית ועד למאה השביעית. בקורס נערוך היכרות עם הספרות ההגיוגרפית ומחבריה, עם הגיבורים הגדולים של התנועה ועם אלה ששמותיהם פחות מוכרים; עם המרכזים הקדושים שסביב ירושלים ועם הנזירות הכפרית והעירונית במחוזות פחות מקודשים של ארץ-ישראל. ננסה לעמוד על הגורמים להתפתחות התנועה והתפרסותה, על אופן הניהול של המנזרים, על אורחות חייהם ועל עולמם הרוחני והחברתי של הנזירים.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    ב' 0252011-00 פרופ' יעקב אשכנזי ג' 14:00-15:30

    שימור אתרים
    שימור אתרים היסטוריים והורשתם לדורות הבאים הם אינטרס לאומי ועניין משותף לגורמים ומוסדות ציבור רבים, בארץ ובעולם כולו. תהליך השימור שלהם מבוסס על אתיקה ועקרונות מקובלים בעולם אשר כולל סדרת פעולות שמטרתן מצד אחד להעניק להם שימוש חדש ומצד שני להבטיח את השימור של ערכיהן התרבותיות.

    הקורס מעניק מגוון כלים רלוונטיים ועדכניים בתחום השימור, לסטודנטים אשר מבקשים להשתלב בתיירות (הוראת דרך והדרכת טיולים), בהוראה, בגופים 'הירוקים' (החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, הקרן הקיימת, רשות העתיקות) וניהול או והדרכה במוזיאונים.

    . בחלקו הראשון של הקורס נכיר את להכיר את גישות השימור השונות, מושגי הבסיס, מנגנון השימור הישראלי והגופים הפועלים במסגרתו.

    הקורס יכלול 2 סיורים במהלך סמסטר א' ועוד 2 סיורים בזמן השיעורים

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    א 0252361-00 ד"ר שלי אן-פלג ד' 10:00-11:30 

     

    The basics of the archaeological survey in the Land of Israell

    בקורס נלמד ונעשה הכירות עם המתודה של הסקר הארכיאולוגי תוך לימוד בכיתה וגם השתתפות מעשית בסקר השדה, איסוף ממצאים, מיונם וזיהוי. בנוסף נלמד על תולדות הסקרים בארץ, ומתודות שונות של סקרים במזרח התיכון. נתעסק גם בהצגת נתונים על מפה וניתוח תפוצת הפריטים ומשמעותם למחקר הארכיאולוגי.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    א' 0252371-00 ד"ר מיכאל אזבנד ד' 14:00-15:30 – ההרצאות יתקיימו בשפה האנגלית

     

     דרכים עתיקות בנגב – קמפוס מחקרי
    הכרות תיאורטית ומעשית עם שרידי דרכים עתיקות מהתקופה הרומית–ביזנטית, באזורי הארץ השונים, תוך מתן  דגש על אזור הנגב.  לבו של הקורס יהיו שלושה ימי שדה רצופים בנגב.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    ב' 0252189-00 -00 פרופ' חיים בן דוד

    3 ימי לינה רצופים – מועדי הקמפוס יופיעו בלו שלושה ימי סיור – חובת השתתפות בשלושה ימי הסדרי לינה ומזון: שני לילות לינה חאן צופר 

    כל הארוחות- התארגנות עצמית של הסטודנטים. לתשומת לבכם: עלות הלינה והאוכל תגבה

    בנפרד מהסטודנטים והיא אינה מכוסה על ידי המכללה.

     

    קברים וקבורה בגליל בתקופת המשנה והתלמוד
    קמפוס קברים וקבורה בגליל בתקופת המשנה והתלמוד

    מרכיב חשוב בתרבותו של האדם היה ועודנו היחס אל מתיו. עוד בתקופות הפרהיסטוריות נתנו בני האדם דעתם על התייחסות מכבדת לבני המשפחה שהלכו לעולמם. אין ספק כי הדרך שבה קברו האנשים את מתיהם מלמד אותנו רבות על חיי היום-יום שלהם, הלך מחשבתם, אמונתם, ובעיקר על השפעות תרבותיות.

    במהלך הקמפוס נבקר במקבצים של קברים ובתי קברות ונלמד על תכניון הקברים, על אמצעי הבורה, על הסמלים המלווים חלק מהקברים ועל חפצי הלואי שהונחו בקברים. נראה את הדמיון והשוני בין קברים בעיר ובכפר, ובין יהודים לנוצרים.

     2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    ב' 0252359-00 פרופ' מרדכי אביעם – שלושה ימי סיור – חובת השתתפות בשלושה ימי הקמפוס.

     

    חטיבת התמחות –  אדם ונוף – טבעה ונופיה של ארץ ישראל

    מחקר באמצעות מערכת חישה מרחוק – GIS
    טכנולוגיית הממ"ג נמצאת מזה מספר שנים בחזית תחום התכנון הסביבתי, ומהווה פלטפורמה לניתוחים סטטיסטיים-מרחביים מתקדמים. מערכות אלו מאפשרות ראייה רחבה, אינטגרציות מורכבות ושימוש בנתונים: החל מרזולוציות גלובליות דוגמת מסדי נתונים ומפות בקנה מידה עולמי ועד ניתוחי מיקרו מקומיים.

    קורס זה יציג את הכלים הבסיסיים בתחום, תוך שימוש בתוכנת ArcMap, ויתמקד בביצוע פעולות בסיסיות הכוללות חילוץ נתונים, עבודה עם בסיסי נתונים ויצירתם, ביצוע שאילתות בתוכנה ושימוש בכלים לניתוח מרחבי. מטרת הקורס היא הכרת התוכנה ויכולותיה, ולספק לסטודנט כלים להמשך עבודה עצמית עם התוכנה.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ס' / 60 

    ב' 0253151-00 ד"ר רמי זיתוני ג' 10:00-11:30

    האקלים והגשם בישראל
    הקורס נועד לחשוף את הסטודנטים למאפייני האקלים בישראל, ולתהליכים הגורמים להיווצרותו. הקורס יעסוק בשינויי הטמפרטורה, הלחות והרוחות לאורך השנה. משטר המשקעים באגן הים תיכון ואי הוודאות שבו יידונו בצורה מעמיקה, תוך הכרות עם מערכות הלחצים המשפיעות אליו בכל עונה בשנה. במסגרת הקורס ננתח את מצבי מזג האוויר הייחודיים והאקטואליים שיתרחשו במהלך הסמסטר.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    א' 0253181-00 ד"ר הדס רייזר ג' 08:00-09:30

    טבע ועיר הילכו שניים יחדיו ?
    הקורס יעסוק בעיר כמערכת אקולוגית המורכבת מפסיפס של שטחים בנויים ושטחים פתוחים – ירוקים (מכוסי צומח) וכחולים (מקווי מים) – אשר מקיימים ביניהם יחסי גומלין מורכבים בתוך מארג חיים אנושי צפוף ודינמי. במהלך הקורס נכיר מושגים מרכזיים כמו 'אקולוגיה עירונית' (Urban ecology) ו'טבע עירוני', ונבחן את תרומתם של השטחים הפתוחים השונים – פארקים, גינות ציבוריות, שטחי בור – למגוון הביולוגי שניתן למצוא בתוך יישובי אדם. במסגרת הקורס נסתכל על הטבע שקיים בעיר גם מנקודת מבטם של תושביה האנושיים, ונכיר את השונות הגדולה בהתייחסות של קבוצות אוכלוסייה ואינדיבידואלים לשטחים הירוקים ולמגוון הביולוגי העירוני. ניגע גם בחשיבות הטבע לאדם החי בעיר וגם בקונפליקטים שבין צמחים ובעלי חיים מסוימים והטבע העירוני בכללותו לבין תושבי העיר, ונכיר דרכים ליישוב קונפליקטים אלה.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    א 0253261-00  ד"ר אלון לוטן   ג' 14:00-15:30

    מינים פולשיים בארץ ישראל – קמפוס מחקרי
    הכרות עם הגישות המרכזיות הנוגעות לשמירת הטבע תוך ניתוח תהליכי שימור טבע וסביבה ובליווי דוגמאות מישראל . דגש יינתן לניטור וניתוח של הפרעות אקולוגיות וממשק אקוסיסטמות פגועות, אובדן בתי גידול, הכחדת מינים, אינטרודוקציה ופלישת מינים לטבע המקומי.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ק' / 60

    ב' 0253219-00 ד"ר רם בוכניק   -שלושה ימי סיור – חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס

     

    בתי גידול לחים: מפגש של טבע, מים ואדם
    הקורס יעסוק במאפייניהם של בתי גידול מימיים טבעיים – נחלים, מעיינות, בריכות חורף, הכנרת – וביחסי הגומלין המורכבים שבין מערכות אקולוגיות אקווטיות והאדם. במסגרת הקורס נכיר מקרוב את המאפיינים הייחודיים של בתי גידול אלה ואת הדומה והמבדיל בין הסוגים השונים תוך התייחסות להיבטים הידרולוגיים ואקולוגיים. בנוסף, נלמד על מרכזיותם של בתי הגידול הלחים בחייהן של חברות אנושיות, נעמוד על רגישותם הגבוהה לשינויים, ונבחן את האופן שבו פעילות האדם משפיעה על תפקודם. במהלך הקורס יוצגו גם גישות שונות למציאת האיזון שבין שמירת בתי הגידול הללו, על החי והצומח הייחודיים המאכלסים אותם, לצד הפיתוח האנושי.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ק' / 60

    א' 0253279-00 ד"ר אלון לוטן -שלושה ימי סיור – חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס

     

    חטיבת התמחות – אדם ומדינה חברה, התיישבות, תרבות ומדינה בארץ ישראל בעת החדשה

    ספורט בא"י במאה ה- 20 תרבות לאומיות ופוליטיקה

    מטרת הקורס להכיר את עולם הספורט והתפתחותו בארץ ישראל, מאז שנות העשרים של המאה הכ' ועד לראשית המאה הכ"א. זאת, תוך בחינת המשמעות הלאומית והציונית שהוענקה לו בידי גורמים שונים, בעולם הספורט וןמחוצה לו, ובחינת תופעות תרבותיות, אידיאולוגיות ופוליטיות הנוגעות אליו, והמאפשרות להבין לעומק את המשמעויות הגלומות בהתרחשות הספורטיבית והקבוצתית, והחורגות מקיום המשחקים כלשעצמם: ריבוד מעמדי, זהות לאומית וחברתית, מאבקים מקומיים וכלל-ארציים, פוליטיקת ספורט, תקשורת אוהדים ועוד.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60 

    ב' 0254021-00 ד"ר ראובן גפני ג  08:00-09:30

     

    חקלאות, טבע ואקולוגיה
    מטרת קורס זה היא לנתח ולדון בתהליכים אשר עיצבו והמעצבים בעת החדשה את החקלאות הארץ ישראלית ואת מקומה בנוף ובסביבה. במרכזם המעבר מחברה מסורתית שעיקר פרנסתה בחקלאות, לחברה מתועשת ועירונית אשר בה נדמה שגם השטחים החקלאיים, וגם מעמדם של העוסקים בה, הולכים ומצטמצמים. במסגרת זו תבחן מערכת היחסים הטעונה והמורכבת בין ענפי חקלאות שונים – גידולי שדה, מטעים ובעלי חיים – לבין ערכי טבע ואת השפעת מערכת יחסים זו על הסביבה האקולוגית.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60 

    ב' 0254171-00 ד"ר גיורא גודמן ג' 12:00-13:30

     

    את תרקמי בערב לי כותנת: נשים במרחב הארץ ישראלי בעת החדשה
    התמודדות עם הפער שבין תדמית לבין מציאות במקומה של האישה בחברה היישובית ובמדינת ישראל. הסטודנט יתקרב אל חוויות מגדריות בקרב מגזרים שונים בחברה הארצישראלית, ויוודע לנוכחותן ולהדרתן של נשים במרחב הפרטי והציבורי במדינת ישראל.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60 

    ב' 0254271-00 ד"ר אפרת קנטור ד' 14:00-15:30

    אדמה אדמתי עד מתי דמעתי?
    מי ניקה ואיך שרים על הניקיון? מי הניק והעניק שם?  היכן נבנות שכונות וערים עבור הקהילה החרדית וכיצד נשמרת זיקה למובילי הדרך החרדית ? מה עושים עם כפרים שבתיהם בנויים על  פריטים ארכיאולוגים ואיך מספרים סיפור שותק?

    הלימוד יעורר שאלות ערכיות ויאיר פינות חשוכות וכתמי עבר.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60 

    ב' 0254131-00  ד"ר אפרת קנטור- קורס וירטואלי

     

    ארצי שינתה את פניה ? ישראל במאה ה-21
    היחס לאדמה ולבעלות עליה אצל קבוצות במדינת ישראל בת השבעים, תוך בחינת אי השוויון ומטרותיו יעמדו במרכז הקורס. איזה צבא יגן על מדינת ישראל ומהם ערכיו?    הלימוד יעורר שאלות ערכיות  ויעמת את המשתתפים עם הכרעותיו המוסריות של הציבור והממסד הישראלי.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60 

    ב' 0254351-00  ד"ר אפרת קנטור- קורס וירטואלי  

     

    מזון למחשבה- אוכל במרחב הישראל  קמפוס מחקרי
    אנחנו הוא מה שאנו אוכלים! אמרי לי מה את אוכלת ואומר לך מי את!

    אז מי באמת אנחנו? המזון שעולה על שולחננו, כמו זה שאינו עולה עליו, הבחירות שלנו בשוק או בסופרמרקט, העדפת מקומות הקניה שלנו, כל אלה מעוצבים במידה רבה מתרבותנו, השתייכותנו האתנית, מעמדנו הכלכלי ומשתנים רבים נוספים כחלק מתהליכי עבודת התרבות. האוכל העולה על שולחננו אינו אקראי או סתם 'מה שטעים לנו' אלא הוא ביטוי למערכות כוחות, מנגנוני ייצור, וביטויים תרבותיים שמעצבים באופן יום יומי את חיינו ותפיסת עולמנו, ומכאן גם את העדפותינו הקולינריות. אכילת מוצרים מסוימים וההימנעות מאכילת אחרים (חזיר, יין, מאכלי ים) הם ביטויים מובהקים לקשר שבין תרבות למזון.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60 

    א' 0254099-00 פרופ' נמרוד לוז 

    3 ימי סיור (ראו לוח סיורים) – חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס

     

    קורסים רגיונאליים 

    רגיונאלי ירושלים א 

    הקורס יעסוק בירושלים כיחידה גיאוגרפית ממוקדת, בעלת מאפיינים פיזיים, חברתיים ותרבותיים הייחודיים לה, והנובעים מחד מהתנאים הגיאוגרפיים והפיזיים שבמסגרתם היא מצויה, ומאידך ממעמדה הייחודי והמקודש בעיני תרבויות דתיות ולאומיות שונות לאורך הדורות, מאז תקופת המקרא ועד למאה השנים האחרונות. בחירתה של ירושלים ומעמדה כעיר בירה בתקופות השונות; מעמדה כעיר מקודשת בעלת מאפיינים ייחודיים לכל אחת משלושת הדתות הגדולות; האופן שבו טופלו בעיות תשתית בעיר בידי השליטים השונים; וקשריה המשתנים עם סביבתה הארץ-ישראלית.

    חלקו הראשון של הקורס יוקדש להכרות בסיסית עם מספר פרקי מבוא כלליים, ובהם המרחב הגיאוגרפי של העיר וסביבתה ומאפייניו הפיזיים; לידתה של העיר; וראשית עיצובה כעיר מקודשת. לאחר מכן ייסקרו השינויים בשטחה של העיר ובאופייה הפיזי, כמו גם בהרכבה הדמוגרפי, וביחסים הפנימיים שנוצרו בין הקהילות השונות שהתגוררו ופעלו בה לאורך השנים, מהתקופות הקדומות ועד לימי הביניים: מתקופת הממלכה הישראלית המאוחדת, דרך השינויים בדמותה של העיר בתקופה הרומית והביזנטית, ועד לעיצובה כעיר המקודשת גם לעולם המוסלמי בתקופה המוסלמית הקדומה ובימי הביניים.

    2 ש"ס / 2  נ"ז / ש' / 60 

    א' 0255071-00 ד"ר ראובן גפני ד' 08:00-09:30

     

    רגיונאלי ירושלים ב
    הקורס ילווה את המשך התפתחותה של ירושלים, מהכיבוש העות'מאני ועד לעשרות השנים האחרונות. זאת, תוך התמקדות בקורותיה ובשינויים שהתחוללו בירושלים מאז ראשית החדשה ועד היום: מעיר קטנה בשולי האימפריה העות'מאנית, לעיר הצומחת במהירות רבה מבחינה מספרית, וההופכת למוקד עניין לגורמים שונים ברחבי העולם כולו.

    במהלך הקורס תיבחן גם ההתייחסות השלטונית לירושלים במאה ה-19 ובתקופת המנדט, והשינויים שהתחוללו בעיר במגוון תחומים כתוצאה מן הפעילות השלטונית היזומה. כן ייסקרו השינויים בגבולותיה של העיר ובחלוקתה הפנימית במהלך תקופת המנדט, במלחמת העצמאות, במלחמת ששת הימים, בחמישים השנים האחרונות. זאת, שימת לב למהלכים חברתיים, כלכליים, תרבותיים ופוליטיים הנוגעים לשינויים אלו ונובעים מהם. לבסוף תופנה נקודת המבט אל עתידה של ירושלים בעשרות השנים הקרובות

    2 ש"ס / 2  נ"ז / ש' / 60 

    ב' 0255081-00 ד"ר ראובן גפני ד' 08:00-09:30

     

    רגיונאלי מישור החוף
    הקורס יעסוק בהיכרות רגיונלית של מישור החוף על שלל מרכיביו מן המסד הגיאוגרפי-פיסי עבור לביוטי והאנושי. במהלך הקורס ננתח את התפתחות המערכת הנופית של חבלי החוף הים תיכוניים והשפעתה על הצומח והחי וזאת תוך בחינת יחסי האדם והנוף בחלוף התקופות הפרהיסטוריות וההיסטוריות. במסגרת זו ינותחו המרכיבים של התשתית הפיסית, התהליכים הגיאומורפולוגיים, ויחסי הגומלין בין אלה לבין הפעילות האנושית – נוודות, התיישבות, חקלאות ותעשייה בעבר ובהווה. במהלך לימוד תולדות האדם באזור יושם דגש על הקשרים בין נתוניו הפיסיים של האזור ובין תופעות ההתיישבות בסיוע הממצא הארכיאולוגי

    2 ש"ס / 2  נ"ז / ש' / 60 

    א' 0255151-00 ד"ר רם בוכניק ג' 12:00-13:30

     

    רגיונאלי עמקים
    מטרת הקורס הינה להקנות כלים ללימוד חבל ארץ של אזור הכנרת, עמק חולה ומקורות הירדן  מבחינה גיאוגרפית ונופית ומבחינה אנושית מהתקופה הפלאליאוליתית ועד תקופת הברזל. הקורס יעסוק באזור כיחידה גיאוגרפית, בעלת מאפיינים פיזיים, חברתיים ותכנוניים הייחודיים לה, הנובעים מהתנאים הגיאוגרפיים והפיזיים שבמסגרתם היא מצויה. נושאי הקורס כוללים גיאולוגיה, הידרולוגיה וגיאוגרפיה פיסית,  הדרכים בעת העתיקה, העדויות הארכיאולוגיות לאדם הקדמון, והתלים החשובים בתקופת המקרא.נדון גם במספר סוגיות-רוחב הרלוונטיות לתקופות ולתרבויות השונות כגון , גבולות מנהליים, קשרי מסחר, עולי רגל,  והכרות עם האתגרים המוצבים לפתחה היום.

     2 ש"ס / 2  נ"ז / ש' / 60 

    ב' 0255201-00 ד"ר מיכאל אזבנד ד' 10:00-11:30

     

    רגיונאלי גולן חרמון
    מטרת הקורס הינה להקנות כלים ללימוד חבל ארץ של הגולן והחרמון,  מבחינה גיאוגרפית ונופית ומבחינה אנושית מהתקופה הכלקוליתית ועד תקופת הברזל עם דגש על הקשר בין היסודות הפיזיים וההתפתחות היישובית ותרבותית לאורך התקופות.   נעשה הכירות עם יחידות הנוף בגולן וחרמון על מרכיביהן השונים. נלמד היסודות הגיאולוגים וההידרולוגים של האזור ונתמקד בתופעות המיוחדות לגולן.  נלמד גם על הגולן בתקופות הכלקוליתית, ברונזה  וברזל. נתייחס גם לאתרים ונושאים שבהם יש חידושים מחקריים כמו רוג'ם אל הירי, והדולמנים' חידושים מחקריים כמו בתי כנסת, אבני מיל, הדרכים הרומיות ואופי הישוב בתקופה הממלוכית.,

    2 ש"ס / 2  נ"ז / ש' / 60 

    א' 0255161-00 ג' ד"ר מיכאל אזבנד 10:00-11:30

     

    שנה ג – סמינריונים 

    חטיבת התמחות – אדם ועבר -הסטוריה וארכיאולוגיה של ארץ ישראל

    ארכיאולוגיה של זהויות: על אתניות בתקופת הברזל
    סוגיות הקשורות באתניות וארכיאולוגיה מלוות את המחקר הארכיאולוגי מראשיתו. כיצד מזהים קבוצות אתניות בממצא הארכיאולוגי? והאם בכלל קבוצות אתניות ניתנות לזיהוי? במסגרת הקורס נבחן מקרי מבחן שונים הקשורים במציאות שהתקיימה בארץ-ישראל בתקופת הברזל. נבחן כיצד הגדירו הקבוצות השונות שהתקיימו בארץ בתקופה זו את זהותן ומה ניתן ללמוד על הדרך בה כל קבוצה ביטאה את ייחודה אל מול הקבוצות האחרות. במסגרת הקורס יידונו הנושאים הבאים: מהי זהות אתנית? כיצד מזהים זהויות אתניות בממצא הארכיאולוגי? מקרי המבחן בהם נעסוק יכללו את הפלשתים, הכנענים, ישראל הקדום, וכן שאלות הקשורות בזהויות פוליטיות מול זהויות אתניות בממלכות ישראל ויהודה.

    4 ש"ס 6 נ"ז ס' / 65 

    ש  0252336-00 ד"ר חיה כץ  ג' 18:00-19:30

     

    חטיבת התמחות – אדם ונוף: טבעה ונופיה של ארץ ישראל

    יחסי גומלין אדם וסביבה
    מטרת הסמינריון הינה רתימת כלי המחקר והידע שנצבר בידי הסטודנטים במהלך שנות לימודיהם לגיבוש עבודת מחקר עצמית בנושאים שונים הקשורים ביחסי הגומלין שבין האדם לסביבתו החל מהעת העתיקה ועד ימינו. המחקר הסביבתי עוסק ביחסים ההדדיים בין התרבויות האנושיות לסביבתן. ומתמקד בהשפעת האדם על מרכיביה הביוטיים והא-ביוטיים של סביבתו.  החל מראשית הקיום האנושי, תרמה הסביבה לעיצוב ההתפתחות האנושית, אולם בחלוף השנים הפכו אוכלוסיות אנושיות לגורם מרכזי המשפיע על הסביבה ומשאביה. בתקופות הפרהיסטוריות השפיעו פעילות ליקוט, צייד או דייג על הסביבה. אולם המעבר לחקלאות ולמרעה הוביל להגברת הלחץ על הסביבה, תוך שינויים מהותיים באורחות החיים ובגדלי האוכלוסיות האנושיות.

    נושאים סביבתיים אלו דורשים מחקר רב תחומי מקיף תוך שימוש במתודולוגיות וכלי המחקר הארכיאולוגי, המדעי וההיסטורי. מעבר להנחיה של המרצה ולהדגשת הכלים המסייעים לחוקר בעת כתיבת מדעית, יוצגו לדיון לאורך הקורס סוגיות נבחרות, שיסייעו לסטודנטים בעת בחירת הנושא בו יעמיקו חקר ולימוד ובו יגישו את עבודת המחקר שלהם.

     4 ש"ס /6 נ"ז / ס' / 65

    ש' 0253326-00  ד"ר רם בוכניק   ג' 16:00-17:30

     

    חטיבת התמחות – אדם ומדינה  – דגמי התיישבות עירונית וחקלאית בארץ ישרא

    הקורס יעקוב אחר התפתחותם של מגוון דגמי ההתיישבות – העירוניים והכפריים – בארץ ישראל בעת החדשה, למן המחצית הראשונה של המאה ה-19, ועד למחצית השנייה של המאה ה-20. זאת, תוך התמקדות בעיקר בהתיישבות היהודית הארץ-ישראלית, ובדגמים החדשים שיצרה, אך תוך  התייחסות גם לדגמים מסורתיים ומשתנים המאפיינים את החברה הלא יהודית, ואת השינויים שהתחוללו בהם לאורך השנים.

    בין הדגמים היישוביים שבהם יעסוק הקורס: החיים בערים הוותיקות; צמיחת ערי הנמל המעורבות; המושבה החקלאית והמושבה הטמפלרית; ההתישבות השיתופית לגווניה; הכפר הערבי המסורתי; ההתיישבות הבדווית הנוודית והעירונית; היישוב הקהילתי; ערי הפיתוח, הערים החדשות והערים הערביות

     4 ש"ס / 6 נ"ז / ס' / 65 

    ש' 0254346-00 ד"ר ראובן גפני ג' 14:00-15:30