מתעניינים/ות בלימודים במכללה האקדמית כנרת?

    שנתון

    ראש המחלקה
    ד"ר ראובן גפני

    פרופ' חבר
    פרופ' נמרוד לוז

    מרצה בכיר
    ד"ר מיכאל אזבנד, ד"ר יעקב אשכנזי, ד"ר רם בוכניק, ד"ר גיורא גודמן, ד"ר ראובן גפני, ד"ר חיה כץ

    עמיתי הוראה
    פרופ' מרדכי אביעם, ד"ר עזיז אבו אחמד, פרופ' חיים בן דוד, מר רמי זיתוני, ד"ר מירי לביא נאמן, ד"ר אלון לוטן, ד"ר אופיר עבו, ד"ר שלי-אן פלג, ד"ר אפרת קנטור, ד"ר הדס רייזר, ד"ר דינה שלם, ד"ר אליעזר שריאל

    רכזת המחלקה
    גב' לילי קדם
    טל: 046653728
    פקס: 077-5653728
    שעות הקבלה: ימים א-ה: 12:00-09:30; 15:00-13:30
    מרכז ללימודי ארץ ישראל, במתחם תחנת הרכבת ההיסטורית בצמח
    דוא"ל: lily@kinneret.ac.il

    תכנית הלימודים לתואר ראשון (BA) בלימודי ארץ-ישראל

    מטרת הלימודים

    תכנית הלימודים בלימודי ארץ-ישראל במכללה האקדמית כנרת, נועדה להפגיש את הלומדים בה עם נופה האנושי והטבעי של הארץ, לתקופותיה ואזוריה, ובמיוחד עם אלו שבמרחביה הצפוניים. הלימודים מתקיימים תוך שילוב בין שיעורים בכיתות, סיורים לימודיים, קמפוסים מחקריים באזורים שונים ברחבי הארץ, השתתפות בחפירות ארכיאולוגיות ובסקרים ארכיאולוגים, וכן ביקורים בארכיונים ובמוזיאונים מגוונים.

    לצד הלימודים לתואר האקדמי, מתקיים במכללה קורס מורי דרך של משרד התיירות, שאותו ניתן לשלב במערכת השעות של התוכנית  האקדמית. כן ניתן לשלב בתואר לימודי השלמה לקבלת תעודת הוראה, מאחת המכללות או האוניברסיטאות.

    מבנה תוכנית הלימודים

    מבנה התכנית מותאם לדרישות הקבלה ללימודי התואר השני בלימודי ארץ-ישראל באוניברסיטאות השונות – כמו גם בתכנית לתואר שני בלימודי ארץ-ישראל הקיימת במכללה עצמה. כן מספקת התכנית בסיס ידע רחב לסטודנטים שיהיו מעוניינים להמשיך בלימודים (לאחר השלמות מועטות) לתארים מתקדמים בתחומים משיקים, ובהם גיאוגרפיה, היסטוריה וארכיאולוגיה. התכנית בנויה מ-120 נ"ז, שהן 60 שעות שבועיות סמסטריאליות, המתפרשות על פני 6 סמסטרים (כ-20 נ"ז לסמסטר, וללא לימודים בסמסטר קיץ) ובסה"כ 3 שנים (לא כולל לימודי אנגלית).

    תוכנית הלימודים מחולקת לשלוש חטיבות לימוד (הסבר מלא על החטיבות השונות מופיע בעמוד הבא): אדם ועבר (היסטוריה קדומה וארכיאולוגיה של ארץ ישראל); אדם ומדינה (התיישבות, חברה, תרבות ופוליטיקה בארץ ישראל בעת החדשה); אדם ונוף (טבעה ונופיה של ארץ ישראל). התכנית כוללת מספר קורסי מבוא המוגדרים כחובה לימודית (ונלמדים בשנה א'); קורסים רגיונאליים (אזוריים); קמפוסי מחקר; שיעורי בחירה (בשנים ב-ג); וסמינריונים (בשנה ג).

    בשנה א' לומדים הסטודנטים קורסי חובה ולימודי עזר בלבד. החל משנה ב' בוחרים הסטודנטים בשתי חטיבות התמחות עיקריות מתוך השלוש. בכל אחת משתי החטיבות שבחרו, לומדים הסטודנטים בשנים ב' ו-ג' קורסי בחירה בהיקף של 18 נ"ז. בחטיבה השלישית ילמדו הסטודנטים קורסי בחירה בהיקף של 8 נ"ז בלבד. בשנים ב+ג ישתתפו הסטודנטים ב-12 נ"ז בקורסים רגיונאליים ובשני קמפוסים מחקריים לפחות (אחד בכל חטיבת התמחות). בשנה ג ילמדו הסטודנטים בשני סמינריונים (אחד בכל חטיבות התמחות) ובמבסגרתם יכתבו ויגישו שתי עבודות סמינריוניות, שהינן תנאי לקבלת התואר.

    נוסף לכך, חובה על כל סטודנט, החל משנה ב',  ללמוד 8 נ"ז במסגרת קורסי בחירה כלליים, מתוך מאגר קורסי הבחירה המוצע בבית הספר למדעי החברה והרוח במכללת כנרת.

    סיורים: במהלך הלימודים משתתפים הסטודנטים בעשרות סיורים, המהווים חלק מחייב ובלתי נפרד מתכנית הלימודים, ומותאמים לתכני הלימודים בקורסים השונים. ההשתתפות בסיורים היא חובה ומהווה מרכיב בציון כל קורס. הסיורים נערכים על פי רוב בימי חמישי (שבהם אין מתקיימים במחלקה לימודים אחרים). על סיורים שיתקיימו ביום אחר תצא הודעה מוקדמת. הסטודנטים מתבקשים לקרוא בעיון את תקנון הסיורים של המחלקה ולחתום עליו בראשית כל שנת לימודים.

    • יציאה לסיורים תעשה בצורה מרוכזת ממתחם המחלקה ללימודי ארץ ישראל – לא ניתן להגיע ברכבים פרטיים. עלות הלינה והאוכל בקמפוסים המחקריים הינה על חשבון הסטודנט (ואולם היא מוזלת וקבוצתית). כל הסטודנטים לנים באותו אתר לינה (לא ניתן ללון אצל חברים או כל חלופה אחרת).
    • תנאי המעבר משנה לשנה הם עמידה בציון ממוצע של 65. קבלת התואר בסיומן של שלוש שנים  מותנית בציון ממוצע העומד על לא פחות מ-65. בממוצע נמוך מזה לא ניתן יהיה לקבל את התואר.

    קורסי הכשרה וקורסי תוכן בשפה האנגלית

    על כל הסטודנטים ללמוד במהלך לימודיהם לתואר הראשון לפחות שני קורסים בשפה האנגלית.

    בדרישה זו יכולים להיכלל קורסי ההכשרה ללמידת השפה במסגרת היחידה לאנגלית

    (בהתאם לרמת הסיווג באנגלית של הסטודנט בתחילת לימודיו), ו/או קורסי תוכן אקדמיים הנלמדים באנגלית, והנכללים בתכנית הלימודים הרגילה של הסטודנט.

    דירוג רמות האנגלית ההתחלתיות והיקף קורסי התוכן הנדרשים בשפה האנגלית, לפי רמת האנגלית ההתחלתית:

    אנגלית טרום בסיסי א'

    אנגלית טרום בסיסי ב'

    אנגלית בסיסי

    אנגלית מתקדמים א'

    כל הנ"ל פוטרים את הסטודנטים מלימוד קורסי תוכן נוספים בשפה האנגלית, במסגרת המחלקה.

    אנגלית מתקדמים ב' – על הסטודנטים ללמוד קורס תוכן אחד בהיקף של 2 נ"ז בשפה האנגלית.

    רמת פטור באנגלית – על הסטודנטים ללמוד שני קורסי תוכן, בהיקף של 4 נ"ז בשפה האנגלית.

    • במהלך הלימודים ובכפוף לשיקול דעת המחלקה אחד מקורסי הליבה יילמד בשפה האנגלית.

    חטיבות ההתמחות השונות

    אדם ועבר- הסטוריה קדומה וארכיאולוגיה של ארץ ישראל

    חטיבת אדם ועבר עוסקת בנופי התרבות של ארץ ישראל בעת העתיקה, תוך שימוש בממצא החומרי המעודכן מחפירות ארכיאולוגיות והיכרות מעמיקה עם הספרות העתיקה. החטיבה מציעה קורסי בחירה בארכיאולוגיה מקראית, ארכיאולוגיה קלאסית, היסטוריה וגיאוגרפיה היסטורית של ארץ-ישראל. בוגרי החטיבה ירכשו כלים לקריאה ביקורתית של מקורות ראשוניים ולהתמודדות ביקורתית עם הממצא הארכיאולוגי העדכני. זאת, ג ם באמצעות עיסוק בחפירות ארכיאולוגיות באתרים שנחפרים על ידי מרצי המחלקה  ותוך ביקור באתרים אחרים ובמוזיאונים.

    אדם ומדינה – חברה, התיישבות, תרבות ומדינה בארץ ישראל בעת החדשה

    הלימודים בחטיבת אדם ומדינה מתמקדים בקורותיה של ארץ ישראל מאז תחילת המאה ה-19 ועד ימינו. זאת, תוך הכרות מעמיקה ומעקב אחר התהליכים הדרמטיים שהתחוללו בארץ בתקופה זו, ושהפכוה מחבל ארץ מוזנח הממוקם בשולי האימפריה העות'מאנית, למוקד בין-לאומי של עניין דתי, מדיני וגיאו-פוליטי.

    במסגרת זו נעקוב אחר צמיחתה וגיוונה של אוכלוסיית הארץ החל בראשית המאה ה-19; ביצירתם של דגמי ההתיישבות החדשים, ובהשפעתה של התנועה הציונית על נוף הארץ; במאפייניה הייחודיים של תקופת המנדט ובמאבק הלאומי היהודי-ערבי שהתחולל בה, בתקופה זו; וכמובן גם בדמותה ובמאפייניה החברתיים, התרבותיים והפוליטיים של מדינת ישראל מאז הקמתה.

    אדם ונוף – טבעה ונופיה של ארץ ישראל

    חטיבת אדם ונוף שמה לה למטרה להעניק לסטודנטים ידע תיאורטי להבנת המאפיינים הפיזיים והביוטיים של נופי הארץ. דגש משמעותי ניתן בחטיבה על הבנת הקשר בין המערכות הטבעיות למערכות האנושיות. החטיבה מציעה מגוון קורסים העוסקים באתגרים של שימור מגוון הנופים של הארץ, לרבות המגוון הביולוגי ושירותי המערכת האקולוגית בתנאים של פיתוח מואץ. במסגרת החטיבה נלמדים קורסים מתחום הגיאוגרפיה הפיזית לצד קורסים באקולוגיה ובלימודי סביבה וכן קורסים העוסקים בנופי החי והצומח של הארץ לתקופותיה.

    מבנה תכנית הלימודים לתואר BA בלימודי ארץ-ישראל:

    סיווג: הערות: נ"ז:
    מבואות קורסי חובה (בשנה א) 40
    שיעורי בחירה שיעורי הבחירה יבחרו בהתאם לחטיבות הבחירה:  18 נ"ז בכל אחת מחטיבות ההתמחות, 8 נ"ז בחטיבה השלישית (בשנים ב-ג). 44
    קורסים רגיונאליים קורסים המתמקדים בחבל ארץ אחד, ובוחנים אותו מכלל ההיבטים הנלמדים בתוכנית: היסטוריה, ארכיאולוגיה, סביבה, התיישבות וחברה (בשנים ב-ג) 12
    קמפוסים מחקריים קורס מרוכז בן מספר ימים, הנערך מחוץ לכיתה ועוסק בחקר סוגיות שונות מתחומי הלימוד בתוכנית, תוך שילוב  עבודה מחקרית בשדה. הסטודנט חייב להשתתף לפחות בקמפוס אחד בכל חטיבת התמחות (בשנים ב-ג) 4
    קורסי בחירה כלליים ייבחרו מתוך קורסי הבחירה המוצעים במחלקות הפקולטה למדעי החברה והרוח (בשנים ב-ג) 8
    סמינריון שני סמינריונים – אחד בכל  חטיבת התמחות (בשנה ג) 12
    סה"כ   120

     

     

    • על כל סטודנט לזכות ברמת "פטור" מלימודי אנגלית עד סוף שנה ב'. במידה ולא יקבל פטור – ילמד בשנה ג' קורסי אנגלית בלבד.
    • תנאי המעבר משנה לשנה הם עמידה בציון ממוצע של 65. קבלת התואר בסיומן של שלוש שנים  מותנית בציון ממוצע העומד על לא פחות מ- 65. בממוצע נמוך מזה לא ניתן יהיה לקבל את התואר.
    • סטודנט חייב לסיים את חוק לימודיו לתואר ראשון בתוך 6 שנים.

    פירוט תכנית הלימודים לתואר BA בלימודי ארץ-ישראל

    קורסי חובה- שנה א

    קוד הקורס שם הקורס סוג הקורס נ"ז שש"ס
    0251011-00 הדרכה ביבליוגרפית וכתיבה מדעית שעור 2 2
    0251021-00 מבוא לפריהיסטוריה של ארץ ישראל שעור 2 2
    0251031-00 מבוא לאקולוגיה שעור 2 2
    0251041-00 מבוא לתורת האקלים שעור 2 2
    0251051-00 מבוא לדתות שעור 2 2
    0251061-00 נופי צומח בארץ ישראל שעור 2 2
    0251071-00 גיאוגרפיה פיסית של ארץ ישראל א- יסודות הגיאולוגיה והגיאומורפולוגיה שעור 2 2
    0251081-00 גיאוגרפיה פיסית של ארץ ישראל ב'- גיאוגרפיה רגיונאלית של א"י שעור 2 2
    0251091-00 תולדות ארץ-ישראל בתקופת המקרא א שעור 2 2
    0251101-00 תולדות ארץ ישראל בתקופת המקרא ב שעור 2 2
    0251111-00 תולדות ארץ-ישראל בתקופת הבית השני, המשנה והתלמוד א שעור 2 2
    0251121-00 תולדות ארץ-ישראל בתקופת הבית השני, המשנה והתלמוד ב 2 2
    0251131-00 ארץ ישראל תחת השלטון המוסלמי א שעור 2 2
    0251141-00 ארץ ישראל תחת השלטון המוסלמי ב שעור 2 2
    0251151-00 תולדות ארץ ישראל בעת החדשה א שעור 2 2
    0251161-00 תולדות ארץ ישראל בעת החדשה ב שעור 2 2
    0251171-00 ארכיאולוגיה הלנסטית רומית ביזנטית של א"י א שעור 2 2
    0251181-00 ארכיאולוגיה הלנסטית רומית ביזנטית של א"י ב שעור 2 2
    0251191-00 מדינת ישראל – עשורים ראשונים א שעור 2 2
    0251201-00 מדינת ישראל – עשורים ראשונים ב שעור 2 2
    נ"ז 40

    קורסי בחירה לפי חטיבות התמחות -שנה ב' וג'

    קוד הקורס שם הקורס סוג הקורס נ"ז שש"ס
    אדם ועבר – הסטוריה קדומה וארכיאולוגיה של ארץ ישראל
    0252049-00 חפירה לימודית הרצאה 2 2
    0252021-00 ראשית הנצרות בארץ ישראל הרצאה 2 2
    0252221-00 אמנות בתקופות הפרהיסטוריות בארץ ישראל הרצאה 2 2
    0252241-00 מלאכות יד מסורתיות: בעלי מלאכה ואומנים הרצאה 2 2
    0252261-00 היישוב והאוכלוסיה של א"י בתקופה המוסלמית הקדומה הרצאה 2 2
    0252341-00 פגאנים, יהודים, נוצרים בחורן בתקופה הרומית ביזנטית הרצאה 2 2
    קמפוסים מחקריים בחטיבת אדם ועבר
    0252099-00 יום במוזיאון: התצוגות הארכיאולוגיות בישראל קמפוס מחקרי 2 2
    0252239-00 הארכיאולוגיה של המרידות ברומאים קמפוס מחקרי 2 2
    אדם ונוף -טבעה ונופיה של ארץ ישראל
    0253061-00 שינוי אקלים עולמי ומקומי הרצאה 2 2
    0253131-00 הכרת החי בארץ ישראל הרצאה 2 2
    0253231-00 שמירת טבע בישראל הרצאה 2 2
    0253221-00 קונפליקטים בין אדם לסביבה הרצאה 2 2
    0253311-00 אקלים, סביבה, חברה ומה שביניהם הרצאה 2 2
    הרצאה 2 2
    קמפוסים מחקריים בחטיבת אדם ונוף
    0253089-00 מדבר יהודה קמפוס מחקרי 2 2
    0253299-00 הנופים ההיסטוריים-עירוניים בישראל קמפוס מחקרי 2 2
     
    אדם ומדינה – חברה, התיישבות, תרבות ומדינה בארץ ישראל בעת החדשה
    0254031-00 בין עזה לפקיעין: קהילות יהודיות בא"י במאה הי"ט הרצאה 2 2
    0254041-00 מדינה אחת פעמיים ים: סוגיות פולטיות וחברתיות בארץ ישראל מתוקשב 2 2
    0254071-00 אסלאם, לאומיות ומשבר המודרניות הרצאה 2 2
    0254241-00 ארץ ישראל בהגות יהודית מימי חז"ל מתוקשב 2 2
    0254321-00 פני הארץ: כיצד השתקפה המדינה בעיני הצדדים שנאבקו בה מתוקשב 2 2
    קמפוסים מחקריים בחטיבת אדם ומדינה 
    0254209-00 קמפוס ערים: תל אביב- יפו קמפוס מחקרי 2 2
    0254269-00 בתי כנסת בעת החדשה קמפוס מחקרי 2 2
    קורסים רגיונאליים
    0255031-00 רגיונאלי דרום א רגיונאלי 2 2
    0255041-00 רגיונאלי דרום ב רגיונאלי 2 2
    0255171-00 רגיונאלי גליל רגיונאלי 2 2
    0255181-00 רגיונאלי שפלה רגיונאלי 2 2
    0255191-00 רגיונאלי כרמל רגיונאלי 2 2
    רגיונאלי 2 2

    סמינריונים -שנה ג

    קוד הקורס שם הקורס סוג הקורס נ"ז שש"ס
    אדם ועבר
    סמינריונים *

     

    0252336-00 ארכיאולוגיה של זהויות: על אתניות בתקופת הברזל סמינריון 6 4
    אדם ונוף
    סמינריונים*

     

    0253326-00 יחסי גומלין אדם וסביבה סמינריון 6 4

     

    אדם ומדינה
    סמינריונים*

     

    0254336-00 "סיפור מקום": התיישבות במדינת ישראל סמינריון 6 4

     

    רשימת הקורסים לתואר ראשון בתשפ"ג

    שנה א'

    הדרכה ביבליוגרפית וכתיבה מדעית

    קורס זה עוסק בעקרונות הייסוד של הכתיבה האקדמית. מה מבחין בינה לכתיבה אחרת? כיצד הופכת כתיבה לכתיבה אקדמית ואילו כללים ועקרונות יש ליישם בדרך לכתיבת עבודה במסגרת לימודיכן האקדמית. במהלך הקורס נתוודע למורכבות והדרישות הבסיסיות לצורכי כתיבה זו והכרת הכללים לציטוט ושימוש במקורות אקדמיים ואחרים במסגרת עבודותיכן. חלק חשוב ומרכזי בקורס הוא הכרות עם מקורות מידע ודרכי כתיבת פריטים ביבליוגרפיים.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א' 0251011-00  פרופ' נמרוד לוז  ד' 15:30-14:00

    מבוא לפרהיסטוריה של ארץ ישראל

    הקורס יסקור את ראשית הופעת האדם, תוך הדגשת המצאות בולטות: החל מהופעת הכלים הראשונים באפריקה (לפני כמיליון וחצי שנים), המשך בהופעת האדם המודרני ועד ראשית הבנייה וביות החי והצומח. במהלך הקורס יושם דגש על לימוד תמורות בתרבויות הקדומות ועל איפיון שלהן בעזרת הממצא הארכאולוגי. כן יושם דגש על הכרת שיטות המחקר המסייעות לקבוע את גיל השכבות והממצאים באתרי החפירות לאורך ציר הזמן. דגש נוסף יושם על הסביבה ועל מזונו של האדם וכן על דרכי ההתנהגות האנושית שאפשרו לקדמונים לשרוד בתנאי סביבה משתנים. כל זאת, תוך תיאור ממצאים עדכניים מחפירות ארכאולוגיות בישראל ובעולם ובמיוחד מאתרים לאורכו של בקע הירדן.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    ב' 0251021-00 ד"ר דינה שלם ד' 19:30-18:00

    מבוא לאקולוגיה

    הקורס יסקור מגוון נושאים ומושגים כלליים באקולוגיה, תוך הכרת מרכיבי המערכת האקולוגית, הגורמים האביוטיים והגורמים הביוטיים, יחסי גומלין בין האורגניזמים לסביבתם ובין האורגניזמים לבינם. זרימת חומר ואנרגיה ברמות הטרופיות השונות והקשר למבנה ותפקוד של אקוסיסטמות שונות. גידול אוכלוסיות, עושר מינים ומגוון מינים בחברה. דגש יינתן למיקום האדם בתהליכים אלו.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א' 0251031-00  ד"ר  רם בוכניק  ג'  19:30-18:00

    מבוא לתורת האקלים

    מטרת הקורס היא להקנות לסטודנט ידיעה והבנה של יסודות הקלימטולוגיה והמטאורולוגיה.
    במסגרת הקורס ייחשף הסטודנט לתופעות, לגורמים ולתהליכים הפיסיים המשפיעים על תנאי האקלים על פני כדור הארץ ולמגוון האזורים האקלימים.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א' 0251041-00 ד"ר הדס רייזר ג' 11:30-10:00

    מבוא לדתות

    הקורס יעסוק בדתות ארץ-ישראל. בחלקו הראשון יילמד המסד התאורטי למדע הדתות באמצעות היכרות עם מושגי הייסוד בהיסטוריה, בסוציולוגיה, באנתרופולוגיה, בפסיכולוגיה, בפנומנולוגיה ובפילוסופיה של הדת. בחלק השני נערוך – על בסיס המסד התיאורטי – היכרות עם דתות ארץ-ישראל ועם השפעתן על עיצוב הנוף הדתי של ארץ-ישראל.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    ב 0251051-00  ד"ר יעקב אשכנזי ג' 11:30-10:00

    נופי צומח בארץ ישראל

    הקורס יקנה ידע בסיסי על עולם הצמחים והבנת המאפיינים של חברות הצומח בארץ. הסטודנטים בקורס יכירו את מבנה הצמח וחלקיו, קרי מערכת השורשים, הגבעול, העלים ומערכת הרבייה. הקורס סוקר את הרקע הפיטוגאוגרפי והאקולוגי למאפייני חברות הצומח בבתי הגידול השונים בארץ. ניתן דגש למאפייני בית הגידול וההתאמות האקולוגיות של הצמחים לבית גידולם. דגש מרכזי ניתן לבית הגידול ההררי הים תיכוני ולמדבר. כמו כן נלמדים גם בתי הגידול המיוחדים, החרמון, חולות מישור החוף ובתי גידול לחים. הקורס כולל סיור חובה, וההערכה נעשית על בסיס מבחן בלבד.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    ב' 0251061-00  ד"ר רם בוכניק  ד' 15:30-14:00

    גיאוגרפיה פיסית של ארץ ישראל א' – יסודות הגיאולוגיה והגיאומורפולוגיה

    הקורס מקיף את התהליכים הראשיתיים של היווצרות כדור-הארץ, את החומרים השונים המרכיבים אותו, ומציג חלק  מהשיטות בהן משתמשים כדי להשיג מידע זה. במסגרת הקורס נבחן באופן מעשי חלק מהסלעים השונים המרכיבים את הכדור, על מנת להכיר את המאפיינים הייחודים של חומרי היסוד השונים.
    הפן הגיאולוגי יעסוק בראשית דרכו של הכדור והתפתחותו עד מצבו הנוכחי; סביבות היווצרות של סלעים מגמתיים, סלעי משקע וסלעים מטמורפיים וטקטוניקה,  בעוד הפן הגיאומורפולוגי יתמקד בתהליכי עיצוב פני-השטח, התהליכים הפועלים עליהם כיום ואלה שפעלו עליהם בעבר עם דגש על נושא קרקעות, סחיפה ובלייה.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א' 0251071-00 מר רמי זיתוני ג'  09:30-08:00

    גיאוגרפיה פיסית של ארץ ישראל ב' – גיאוגרפיה רגיונאלית של ארץ-ישראל

    הקניית ידע מקיף בגיאולוגיה ובגיאומורפולוגיה של ארץ ישראל. על סמך היסודות שנלמדו בחלק א' של הקורס, נבחן את הגיאולוגיה והגיאומורפולוגיה בארץ ישראל, ונראה כיצד הן באות לידי ביטוי. נעבור על ההיסטוריה הגיאולוגית של ארץ ישראל ועל התפתחות הנוף בה לאורך כל הסרגל הגיאולוגי מראשיתו. נבחן תופעות ייחודיות באזורים השונים, ונכיר את דרכי את היווצרותן ומופעיהן בשטח.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    ב' 0251081-00 מר רמי זיתוני ג' 09:30-08:00

    תולדות ארץ ישראל בתקופת המקרא א'

    מטרת הקורס להקנות לתלמיד ידע על תולדות הארץ החל משלהי התקופות הפרהיסטוריות ועד לסוף תקופת הברונזה המאוחרת. במסגרת הקורס נכיר את תולדותיה של הארץ, החל מן המהפכה החקלאית ששינתה את פניה של החברה הפרהיסטורית ועד לסוף תקופת הברונזה המאוחרת, ערב כינונה של הישות הישראלית. נדון במקורות ההיסטוריים המתייחסים לכנען קודם לתקופת ההתנחלות הישראלית וכן נתוודע לממצא הארכיאולוגי שמקורו בתקופות אלו. יחסי הגומלין שבין שני תחומי דעת אלו יפתחו בפני הסטודנטים צוהר להכרת מרקם החברה בארץ וסביבותיה. בנוסף, יכירו את המהות והמבנה של עיר-מדינה טיפוסית בתקופת הברונזה התיכונה והמאוחרת, את המערכת הכלכלית הבינלאומית והמקומית, ויבינו את חשיבות האירועים בארץ ומחוצה לה בשלהי תקופת הברונזה המאוחרת כגורמים מכריעים ביצירת המערך הפוליטי-חברתי בראשית תקופת הברזל.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א' 0251091 ד"ר חיה כץ ג' 13:30-12:00

    תולדות ארץ ישראל בתקופת המקרא ב'

    קורס זה הינו החלק השני של הקורס מבוא לתולדות ארץ-ישראל משלהי תקופת האבן ועד לתקופת הברונזה המאוחרת. במסגרתו נעסוק בתולדות הארץ החל מראשיתה של תקופת הברזל א ועד לסופה של תקופת הברזל ב. הקורס יתמקד במקורות ההיסטוריים (מקראיים וחוץ מקראיים) ובממצא הארכיאולוגי המתייחסים להתהוות עם ישראל, תרבותו, זהותו ותולדותיו. פרק הזמן בו יעסוק הקורס הוא מסוף המאה השלוש עשרה לפנה"ס ועד לשנת 586 לפנה"ס, עם חורבנה של ממלכת יהודה. במהלך הלימוד נתמודד עם סוגיות הנמצאות כיום בחזית המחקר העוסק בתקופת המקרא בהן התהוות ישראל הקדום וכינון המלוכה בישראל ויהודה.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    ב' 0251101-00 ד"ר חיה כץ ג' 13:30-12:00

    תולדות ארץ-ישראל בתקופת הבית השני, המשנה והתלמוד א'

    הקורס יעסוק בתולדות הארץ בתקופת הבית השני, תוך הכרת התהליכים המרכזיים שהשפיעו על נופה האנושי והפיזי של ארץ-ישראל בתקופה הפרסית הלניסטית.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א 0251111-00   פרופ' חיים בן דוד ד' 09:30-08:00

    תולדות ארץ-ישראל בתקופת הבית השני, המשנה והתלמוד א'

    הקורס יעסוק בתולדות הארץ בתקופת הבית השני, תוך הכרת התהליכים המרכזיים שהשפיעו על נופה האנושי והפיזי של ארץ-ישראל בהתקופה הרומית ביזנטית

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    ב '0251121 ד"ר יעקב אשכנזי ד' 09:30-08:00

    ארץ-ישראל תחת השלטון המוסלמי א'

    קורס זה פותח בעבורכן שערים ודלתות לציוויליזציה וההיסטוריה המוסלמית. נתוודע למקורותיו של האסלאם, להתגבשותו בחצי הערב תחת מנהיגותו של הנביא מחמד ונצא עימו למסע הכיבושים ששינה את העולם העתיק. הקורס יסקור כרונולוגית את ההיסטוריה המוסלמית מראשיתה ועד לזמן הנוכחי ויהווה רקע להבנת התהליכים שהתרחשו בארץ ישראל תחת שלטון האסלאם

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א' 251131-00  פרופ' נמרוד לוז ג' 15:30-14:00

    ארץ-ישראל תחת השלטון המוסלמי ב'

    בקורס זה נמשיך בהכרת המסגרות הפוליטיות היסטוריות תרבותיות בהם של האסלאם תוך התמקדות במרחב הארץ ישראלי. נבחן את התמורות ההיסטוריות שהתרחשו בארץ ישראל ובמרחב הסורי מכניסת הכוחות המוסלמיים במאה השביעית ועד לשלהי התקופה הממלוכית במאה ה-16. נושאים מרכזיים בהם נעסוק יהיו: השפעות קצרות וארוכת טווח של הכיבוש המוסלמי, ימי הח'ליפות האמיית ומפעלי הבניה הרבים שיזמה, מעמדה של ירושלים באסלאם, תהליכי יצירתה של הממלכה הצלבנית וקשריה המורכבים עם העולם המוסלמי המזרח תיכוני ולסיום נטפל בסלטאנות האיובית והממלוכית והשפעותיהן על ארץ ישראל.

    2 ש"ס /2 נ"ז / ש' / 60
    ב' 0251141-00   פרופ' נמרוד לוז ג' 15:30-14:00

    תולדות ארץ ישראל בעת החדשה א'

    מטרת קורס זה היא בחינה וניתוח של מגוון רחב ככל האפשר של תהליכים מדיניים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים, שעיצבו את ההיסטוריה של ארץ ישראל בעת החדשה. הקורס מתמקד בהתרחבות ההשפעה המערבית בשלהי התקופה התקופה העות'מאנית ובראשית תקופת השלטון הבריטי בארץ ישראל.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א'0251151-00 ד"ר גיורא גודמן  ד' 11:30-10:00

    תולדות ארץ ישראל בעת החדשה ב'

    מטרת קורס זה היא בחינה וניתוח של מגוון רחב ככל האפשר של תהליכים מדיניים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים, שעיצבו את ההיסטוריה של ארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. הקורס מתמקד בהתפתחות החברה הערבית ובהתישבות היהודית תחת השלטון הבריטי. כמו כן, הוא דן במאבק השליטה בארץ ישראל בין הבריטים, הערבים והיהודים, שסופו בפרוץ מלחמה כוללת ב-1948.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    ב' 0251161-00 ד"ר גיורא גודמן  ד' 11:30-10:00

    מבוא לארכיאולוגיה הלניסטית – רומית – ביזנטית של ארץ ישראל א'

    בשיעור זה נציג את הארכיאולוגיה הקלאסית של העולם היווני-רומי בתקופות ההלניסטית והרומית הקדומה. נעסוק בעיקר בממצא הארץ-ישראלי, עם התייחסות לתרבות החומרית מהעולם הקלאסי. נלמד על התכנון העירוני ההלניסטי והרומי, הפוליס, ומכלול מבני הציבור המצויים בו. תינתן סקירה על מבני הפולחן, המקדשים, ובתי הכנסת קדומים. נציג גם ממצאים ארכיאולוגים המרחיבים את ידיעותינו אודות אירועים היסטוריים חשובים בא"י בתקופות אלו וגם ממצאים בעלי חשיבות עולמית כמו מגילות ים המלח.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א' 0251171-00  ד"ר מיכאל אוזבנד ג' 17:30-16:00

    מבוא לארכיאולוגיה הלניסטית – רומית – ביזנטית של ארץ ישראל ב' 

    בשיעור זה נציג את  הארכיאולוגיה הארץ-ישראלי בתקופות הרומית והביזנטית. נלמד על  בתי כנסת, כנסיות, וקבורה ונעסוק גם בממצא קטן כגון כלי חרס, נומיסמטיקה ועוד. נעסוק גם בתחום של הארכיאומטריה והתרומה של המדעים בארכיאולוגיה להבנת החברה בארץ ישראל והיחסים בין העיר לכפר ובין קבוצות אתניות שונות. נציג ממצאים ארכיאולוגים המרחיבים את ידיעותינו אודות אירועים היסטוריים חשובים בא"י בתקופות אלו.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    ב' 251181-00  ד"ר מיכאל אוזבנד  ג' 17:30-16:00

    מדינת ישראל – עשורים ראשונים א'

    במסגרת הקורס יכירו הסטודנטים מגוון תהליכים מדיניים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים, שעיצבו את פני מדינת ישראל בעשורים הראשונים: מקרבות מלחמת העצמאות ותוצאותיה המדיניות, הביטחוניות והיישוביות, דרך אתגרי העלייה הגדולה בשנותיה הראשונות של המדינה, ועד האתגרים החדשים שעימם התמודדה ישראל בעשור השני והשלישי לקיומה.
    חלקו הראשון של הקורס יוקדש למלחמת העצמאות ולתוצאותיה, לאתגרי העלייה הגדולה לישראל והתוויית מפת ההתיישבות החדשה; להתמודדות הכלכלית במהלך העשור הראשון, ולבסוף לסוגיות ביטחון שוטף ובמערכת סיני.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א' 0251191-00 ד"ר ראובן גפני  ד' 17:30-16:00

    מדינת ישראל – עשורים ראשונים ב'

    במסגרת הקורס תופנה נקודת המבט אל סוגיות נוספות שעמדו על סדר יומה של המדינה הצעירה בעשרים השנים הראשונות לקיומה: מקומם של ניצולי השואה וקליטתם התרבותית והחברתית; עיצוב היחסים שבין מערכת הדת והמדינה, והשינויים שהתחוללו בהם; עיצובה וגיבושה של המערכת הפוליטית והמפלגתית, ועוד.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    ב' 0251201-00  ד"ר ראובן גפני  ד' 17:30-16:00

    קורסי בחירה שנים ב' וג'

    חטיבת התמחות – אדם ועבר: הסטוריה קדומה וארכיאולוגיה של ארץ ישראל

    ראשית הנצרות בארץ ישראל

     הקורס יעסוק ברקע החברתי והדתי להולדתה של הנצרות במאה הראשונה לספירה. תוך קריאה ביקורתית במקורות הנוצריים והיהודיים נעמוד על התורה המשיחית של ישו ועל צמיחתה בתוך החברה היהודית והתפשטותה במרחב ההלניסטי רומי ונכיר את דרכי התפשטותה והפיכתה לדת ממוסדת.

    2 ש"ס / 2 נ"ז/ ש' / 60
    א' 0252021-00 ד"ר יעקב אשכנזי ג' 15:30-14:00

    חפירה ארכיאולוגית לימודית                                                                     

    שבוע חפירה מודרכת באתר ארכיאולוגי. הקורס כולל שבוע חפירה לימודית באתר ארכיאולוגי רשמי, תוך הכנה, ליווי והדרכה צמודים של מרצי המחלקה. החפירות תתקיימנה בראשית חופשת הקיץ, ובהתאם לתאריכי החפירה שנקבעת בידי צוות החפירה.

    4 ש"ס / 4 נ"ז / ח' / 60
    ק' 0252049-00  פרופ'  מרדכי אביעם -שבוע  רצוף בתקופת הקיץ

    אמנות בתקופות הפריהסטוריות בארץ ישראל

    בארץ ישראל מוכרים ממצאים מעטים מהתקופות הפליאוליתיות הנושאים ביטוי אמנותי שיוצר בידי חברות של ציידים-לקטים, ורק בתרבות הנטופית הופכת האמנות לשכיחה. עם המעבר להתיישבות קבע מתעצם הביטוי האמנותי, ומהתקופות הניאוליתיות והכלקוליתיות ידועים חפצי אמנות רבים ומגוונים. שפע העיטורים הגיאומטריים ומגוון צלמיות האדם ובעלי החיים מעלים שאלות רבות באשר לשימושיהם ולמשמעותם. בקורס נתמקד בממצאים מהתקופות הניאוליתיות והכלקוליתיות ובייחוד בצלמיות. נעקוב אחר התפתחות האמנות, נלמד את המאפיינים של חפצי האמנות, ננסה להבין את משמעותם ונבחן אותם בקונטקסט הגיאוגרפי של ארץ ישראל בפרט וגם בקונטקסט רחב של דרום הלבנט והמזרח הקדום.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    ב' 0252221-00  ד"ר דינה שלם  ד' 17:30-16:00

    מלאכות יד מסורתיות: בעלי מלאכה ואומנים מטרת הקורס הינה להכיר מלאכות מסורתיות הקיימות בארץ, להבין את תרומתן לעולם המודרני, ללמוד על הסכנות העומדות בפני המשך קיומם ולהשתתף בסקר אזורי ראשוני לאיתור מומחים ומלאכות. החל מעבודות הקליעה (המוכרות כאחת המלאכות הקדומות שהשתמרו עד עצם היום הזה), דרך שיטות טוויה ואריגה שונות ועד לעבודות הנפחות המסורתיות והמודרניות.

    המלאכות המסורתיות נוגעות לכל תחומי החיים: לחיי היום יום, לאירועים ופסטיבלים מקומיים, לכלכלה, לפרנסה וכו'. הידע של המלאכות אשר טמון בקרב אנשים, נתון בכל יום לסכנת הכחדה בשל גלובליזציה, שינויים סביבתיים וייצור המוני, בין אם ברמה של תאגידים רב לאומיים גדולים או תעשיות מקומיות שמצליחות לספק את המוצרים הדרושים במחיר נמוך יותר. כך קורה שעם מותם של האומנים המומחים, הידע והמיומנויות נעלמים.
    בקורס הזה נכיר מגוון תחומים של מלאכות יד מסורתיות, את החומרים ומקורם, את שיטות העבודה ואת התוצרים. נתמקד במגוון המלאכות שהן על סף הכחדה והעלמות, נבקר בסדנאות של מומחים, נראה הדגמות ונבין את הקשר התרבותי של כל אחת מן המלאכות.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א' 0252241-00ד"ר פלג שלי אן   ד' 11:30-10:00

    היישוב והאוכלוסיה של ארץ ישראל בתקופה המוסלמית הקדומה

    היישובים בא"י בסוף התקופה הביזנטית ותחילת התקופה המוסלמית, תמורות על היישוב והאוכלוסיה בסוף התקופה הביזנטית, הרכב האוכלוסייה, יחס השלטון הביזנטי לתושבים המקומיים, החלוקה המדינית והמנהל, תמורות על היישובים לאחר הכיבוש המוסלמי, דעיכה או שגשוג? הגירה של שבטים והתיישבותם בא"י, מדיניות המשטר החדש כלפי האוכלוסייה המקומית, האוכלוסייה היהודית  תחת השלטון החדש, היישוב היהודי, השינוי על האוכלוסייה היהודית, השינוי במעמדה של ירושלים, הפיתוח בערי החוף בתקופת האמיית – הפאטמית, התאסלמות האוכלוסייה, מידע על קהילות א"י לאור כתבי גניזת קהיר

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    ב' 0252261-00 ד"ר אבו אחמד עזיז   ד' 09:30-08:00

    פגאנים יהודים ונוצרים בחורן בתקופות הרומית וביזנטית

    סטודנטים יחשפו למגוון של נושאים ומחקרים על חבל ארץ הבזלתי בחורן בשן וגולן מהתקופה ההלניסטית ועד סוף התקופה הביזנטית  עם דגש על הקשר בין היסודות הפיזיים וההתפתחות היישובית ותרבותית לאורך התקופות.  נדון בסוגיות מחקריות אזוריות שונות כמו השתמרות של שמות, מקדשים בתי כנסת וכנסיות, קבוצות אתניות שונות, בתי בד גתות וחקלאות, גבולות מנהליים, קשרים חברתים-כלכלים בעת העתקיה, דרכים עתיקות, ויחסי עיר וכפר.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א' 0252341-00 – ד"ר מיכאל אוזבנד  ג' 11:30-10:00

    יום במוזיאון: התצוגות הארכיאולוגיות בישראל – קמפוס מחקרי

    חפירה ארכיאולוגית מניבה ממצאים רבים. אולם מה קורה ביום שאחרי? מה עולה בגורלם של הממצאים לאחר תום החפירה?
    מטרת קורס זה להכיר לסטודנטים (שחלקם אף השתתפו בחפירה וחשפו בעצמם ממצאים שונים) את התהליכים אותם עוברים הממצאים בשלב שלאחר החפירה. במהלך הקורס הסטודנטים יתוודעו למערכות של שימור, אחסון והצגת הממצאים וזאת מתוך הכרתם בשטח בעת ביקור במחסני אוצרות המדינה של רשות העתיקות, מוזיאון ישראל, מוזיאונים מקומיים ואתרים נוספים בהם מוצגים הממצאים (כגון: גן ארכיאולוגי, תצוגה ארכיאולוגית במרכז מסחרי, ומוזיאון בקיבוץ). הסיורים בתצוגות השונות יהוו נקודת מוצא לדיון רחב יותר שיעסוק בסוגיות מורכבות בהן תהליך הנגשת הממצא הארכיאולוגי מתוך תפיסה כי "זכות הציבור לדעת", המוזיאונים המקומיים כביטוי לקשר שבין ארכיאולוגיה וקהילה, הצגת הממצא כחלק מתהליך ההנחלה היוצר זיקה בין ארכיאולוגיה ותפיסת הלאום ועוד.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א' 0252099-00 ד"ר  חיה כץ – שלושה ימי סיור – חובת השתתפות בשלושה ימי הקמפוס .

    הארכיאולוגיה של המרידות ברומאים  – קמפוס מחקרי

    במסגרת הקמפוס סטודנטין ילמדו על הממצאים הארכיאולוגיים הקשורים למרידות היהודים ברומאים, תוך השוואת הממצא למידע ההיסטורי על מרידות אלו. בין הנושאים: המרידות ברומאים – הרקע ההיסטורי; ארכיאולוגיה של מערכות הקרב – יודפת, מגדלא, גמלא, נרבתא, ירושלים, וביתר; מטבעות המרידות ותפוצתן הגיאוגראפית; מערכות המסתור ביהודה ובגליל; הארכיאולוגיה של נוכחות הצבא הרומי בימי המרידות; ותרומת הארכיאולוגיה לשאלת התוצאות היישוביות של המרידות.

     2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    ב' 0252239-00 ד"ר  מיכאל אזבנד – שלושה ימי סיור – חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס

    חטיבת התמחות –  אדם ונוף – טבעה ונופיה של ארץ ישראל

    שינוי אקלים עולמי ומקומי

    חקר שינויי אקלים התפתח מאוד בשנים האחרונות ומעסיק רבות את הקהילה המדעית, המדינית-פוליטית התקשורתית ועוד. במסגרת הקורס נכיר מושגים ותופעות כמו: אי וודאות אקלימית, תקופות הקרח, אפקט החממה, חורף גרעיני, מדבור, עלית מפלס פני הים אל ניניו וכו'.
    נתייחס להשפעות תופעות שינויי האקלים על מערכות אקולוגיות ואנושיות, ונבחן את דרכי ההתמודדות איתן.
    מטרת הקורס שהסטודנט ירחיב את תחומי הידע שלו בנוגע לשינויי האקלים בעבר ובהווה וינתח את החששות של החוקרים להשפעות העתידיות על אזורים שונים בעולם ובכלל ובישראל בפרט.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ס' / 60
    א' 0253061-00 ד"ר הדס רייזר  ג' 09:30-08:00

    הכרת החי בארץ ישראל

    הקורס יעסוק בהכרת עולם החי של ארץ ישראל בעבר ובהווה. במהלך הקורס נתרכז במאפייניו הייחודיים של הטבע של ארץ ישראל ונסקור את עולם הטבע של אבותינו בהשוואה לזה המתגלה היום. נכיר את מחלקות בעלי החוליות העיקריות המצויות בארץ תוך התמקדות בבתי הגידול האופייניים לגידולם. הקורס יכלול גם היכרות עם המחקר הארכיאוזואולוגי ותרומתו להכרת החי הקדום של הארץ.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א' 0253131-00  ד"ר רם בוכניק  ד' 17:30-16:00

    קונפליקטים בין אדם לסביבה

    הקורס יעסוק בהבנת הגורמים, הדינמיקה והתוצאות של קונפליקטים סביבתיים בעולם בכלל ובישראל בפרט, תוך חשיפת התלמידים למגוון גישות ודרכים לניהול סכסוכים כאלה. במהלך הקורס יילמדו סוגים שונים של סכסוכים בעלי היבט סביבתי – למשל, כאלה העוסקים באנרגיה, באיכות הסביבה (זיהום אוויר, רעש וכדומה), בשימושי קרקע, בניצול של משאבי טבע ובשמירה על שטחים טבעיים ועל מגוון ביולוגי. במסגרת הקורס ייבחנו מקורות הסכסוכים, דוגמת אי הסכמות הנובעות מפערים תפיסתיים או כאלה הנשענות על אינטרסים מנוגדים. לאורך הקורס נדון במספר מקרי בוחן ובאמצעותם נכיר מקרוב אופני טיפול והתנהלות בקונפליקטים בין אדם וסביבה בישראל ונבחין בין מקרים שנסתיימו בהסכמות בהשוואה לכאלה שנותרו במחלוקת.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א 0253221-00  ד"ר אלון לוטן   ג' 13:30-12:00

    שמירת טבע בישראל

    הקורס יעסוק בעקרונות ובתפיסות העומדים בבסיסה של שמירת הטבע בארץ ובעולם ובהתפתחויות בפרקטיקה של שמירה על מערכות אקולוגיות טבעיות ועל מינים מפני הכחדה. במסגרת הקורס יילמדו מושגי יסוד בתחום וילובנו בעיות ואתגרים בשמירת טבע נוכח המשבר הסביבתי העולמי. כמו-כן נכיר מגוון של דרכים ליישום של שמירת טבע בכלל ולהתמודדות עם אתגרים אלה בפרט, ונדון במגבלותיהן. במהלך הקורס נכיר יוזמות וארגונים עולמיים ומקומיים העוסקים בשמירת טבע, ונבחן כיצד היבטים שונים של מגוון ביולוגי יחד עם הבנה אקולוגית, נסיבות וצרכים אנושיים מכתיבים את אופייה ואת צורתה של שמירת הטבע בישראל.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    ב' 0253231-00 ד"ר אלון לוטן ג'  09:30-08:00

    אקלים, סביבה, חברה ומה שבינהם

    גיאולוגים וחוקרי אקלים הגדירו בתחילת שנות האלפיים את התקופה שבה אנו חיים כעידן האדם (האנתרופוקן). משמעותה של הגדרה זו היא שכדור הארץ מצוי במצב חסר תקדים שבו בני האדם הפכו לכח המשפיע  ביותר על כדור הארץ (ולא תהליכים כמו טקטוניקת הלוחות למשל) עד כדי כך שהטבע חדל להתקיים כגורם שאינו תלוי בבני האדם כפי שהיה אולי עד לתקופת העידן התעשייתי.  משבר האקלים, שהביא עימו עידן האדם הוא אולי האתגר הגדול ביותר של האנושות בזמננו.  מורכבותו החברתית והאקולוגית וקנה המידה שלו  נתפשים באופן מאיים מבחינה פוליטית חברתית ומדעית. אך בעוד שרב העיסוק במשבר האקלים נתפס כעיסוק מדעי  קורס זה יוצא מתוך הנחה שהתמודדות עם משבר האקלים שהביא עימו "עידן האדם"  העתיד לייצר מצב אנושי חדש,  מחייבת, לצד הדיון המדעי, גם דיון הסטורי תרבותי כלכלי וחברתי ברמה העולמית והן ברמה המקומית.
    בקורס זה נבחן מושגים ומסגרות להבנה ולחשיבה על שינויי האקלים מתוך המחקר והכתיבה המתפתחת בנושא במדעי החברה והרוח. בחלקו הראשון של הקורס נבחן את אוצר המילים החדש שהביא איתו משבר האקלים ואת משמעותם ההסטורית החברתית והפוליטית. נדון גם בתרומתם  של מדעי החברה והרוח להבנת משבר האקלים ולהמודדות עימו.
    בחלק השני נתמקד ברכיבים הכלכליים והפוליטיים של משבר האקלים ובהשלכות השונות שלו לקבוצות חברתיות, לאומיות, וכלכליות שונות, באזורנו. נדון למשל בשאלות כגון מה הם היחסים  בין משבר האקלים לבין משברים פוליטים וכלכליים באזורנו ובעולם? האם כלל האנושות נושאת באחריות שווה למצב האקלימי  וכיצד זה בא לידי ביטוי במציאות הישראלית? מהו הקשר בין עוני אקלים ומגדר? או בין אי שוויון פוליטי חברתי וכלכלי ושינויי האקלים. לסיום הקורס נעסוק בשאלה מה בין משבר האקלים והמשבר הסביבתי במה שונה משבר האקלים ממשבר סביבתי שבו דובר רבות כבר מאמצע המאה העשרים.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש'/60
    ב' 0253181-00  ד"ר מירי לביא- נאמן   ג' 13:30-12:00

    מדבר יהודה – קמפוס מחקרי

    מדבר יהודה הוא חבל הארץ הנמצא בין אזור הרי יהודה במערב לבין אזור המצוקים שלפני
    בקעת ים המלח, ומהווה את אזור השיפולים המזרחיים של הרי יהודה. בניגוד לנגב, מדבר יהודה איננו חלק מקו המדבריות העולמי של קו הרוחב °03 , אלא מדבר מקומי הנקרא "מדבר צל גשם". כלומר תנאי השטח הייחודיים לאזור הפכו אותו למדבר. רוב שטחו של המדבר מכוסה בסלעי קירטון רכים, שהם אטימים יחסית לחלחול ולפיכך תורמים לצחיחותו של האזור. אטימותו של הסלע גורמת לכך שמי הגשם נאספים בערוצים וגורמים לעתים לשיטפונות עזים בעת שיורדים גשמים רבים בהר חברון, ממזרח לקו פרשת המים הארצית. כסות הצומח במדבר יהודה דלה, הן מסיבות אקלימיות וקרקעיות, והן משום הרעייה הרבה. יחד עם זאת, במצוקי הנחלים שוררים תנאים של לחות יחסית, ומעיינות גדולים דוגמת עינות צוקים )עין פשח'ה(, עין גדי ומעיינות אחרים מאפשרים קיום של עולם צומח וחי עשיר. אזור בקעת ים המלח מקיים גם תעשייה מאסיבית של חקלאות ושל חציבת מינרלים, תיירות, מרכז מחקר ושמורות טבע המגנות על מינים אנדמיים ונדירים. קמפוס מדבר יהודה בא לסקור את מגוון ההיבטים שהוזכרו לעיל, ולהפגיש את המשתתפים עם נופי הטבע הבראשיתיים, לצד השפעות האדם, שמורות הטבע, מפעלי התעשייה,
    התיירות והחקלאות. הקמפוס יורכב משלושה ימים לפי הנושאים הבאים: יום א' – מים במדבר, יום ב' – מדע ומחקרים, יום ג' – תעשייה וחקלאות

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ק' / 60
    ב' 0253089-00  מר רמי זיתוני  –שלושה ימי סיור – חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס

    הנופים ההיסטוריים והעירוניים בישראל

    בשנים האחרונות הפכו הנופים העירוניים ההיסטוריים בישראל ליעד תיירותי ובשל כך מתרחשים בהן תהליכי פיתוח ושימור אינטנסיביים. רב השכבתיות בערים הללו מייצגים מורשת תרבותית עשירה וייחודית ומרחבים פיזיים מעניינים במיוחד. לא נדיר למצוא שיש קשר בין אמונות, מנהגים, טקסים ופעילויות ייחודיות שהתפתחו במקומות הללו.
    הקמפוס הזה מציג את הנופים העירוניים ההיסטוריים בישראל, את הסיפורים ההיסטוריים הייחודיים שלהם, את המאפיינים הפיזיים שלהם ואת החיים הייחודיים של התושבים שמתגוררים בהן.  הקמפוס כולל ביקורים בערים: עכו, נצרת, חיפה, צפת לוד ורמלה

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ק' / 60
    א' 0253299-00  ד"ר שלי אן-פלג –שלושה ימי סיור – חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס

    חטיבת התמחות – אדם ומדינה: חברה, התיישבות, תרבות ומדינה בארץ ישראל בעת החדשה

    בין עזה לפקיעין: קהילות יהודיות בארץ ישראל במאה הי"ט

    הקורס יעסוק ביישובים השונים (חלקם כאלו שנשכחו במהלך השנים) שמהן הורכבה האוכלוסייה היהודית ביישובים השונים בארץ-ישראל – פרט לירושלים – במאה הי"ט, ויבחן את אופיין של הקהילות השונות, את הרכבן האנושי, ואת היחסים המסחריים וההדדיים שקיימו עם האוכלוסייה הערבית המקומית. בקורס נכיר את קהילות היהודים ביישובים רבים, ובהם עזה, שכם, פקיעין, טבריה, עכו, לוד, יפו, חיפה, בית שאן ועוד

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א' 0254031-00 ד"ר ראובן גפני  ד'  09:30-08:00

    מדינה אחת פעמיים ים: סוגיות פוליטיות וחברתיות בארץ ישראל

    העבר של מדינת ישראל עמוס בצבעים אבל גם בכתמים. נפגוש  פינות פחות נעימות לזכירה ונשער אילו ערכים נרמסו ומה אפשר לעשות עם משא ההיסטוריה.  פליטות וביזה, שינויים חברתיים בצבא וגוונים שונים של התיישבות יעמדו במרכז קורס וירטואלי סוער.  המטלות כוללות קבוצות דיון רועשות ומבחנים אמריקאים.
    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א'  00254041-00 ד"ר אפרת קנטור קורס מתוקשב

    אסלאם לאומיות ומשבר המודרניות

    קורס זה עוסק בהופעתן של מדינות לאום במזרח התיכון, כתופעה מודרנית משברית, וצמיחתן של אלטרנטיביות רעיוניות לאלו של האסלאם הפוליטי. הדיון יבהיר את שורשי התיאוריה הפוליטית בחברות מוסלמיות, יתאר את צמיחת הלאומיות כתופעה מודרנית, יבהיר את הקשר שבין השפעות המערב על התהליך המשברי באזור, ויעמוד על הקשרים שבין תופעת הלאומיות, דת וצמיחת של תנועות דתיות לאומיות ופוסט לאומיות במרחב. נתמקד בסוגיות שונות ממספר מקרי מבחן ובהם: תורכיה, מצרים, ישראל והמרחב הפלסטיני ותופעת המדינה האסלאמית (דאע"ש). במהלך הקורס נבחן את הקשרים המורכבים שבין צמיחתן של מדינות לאום במזרח התיכון והופעתן של מסגרות אסלאמיות חדשות, המבקשות להחזיר את האסלאם כמרכיב מרכזי במרחב הציבורי והפרטי.; עלייתו של האסלאם הפוליטי והקשרים בינו לבין הפוליטיקה המזרח תיכונית והעולמית יעסיקו אותנו במסגרת מקרי המבחן השונים, והניסיון להבין תופעות עכשוויות כטרור מתאבדים,  פונדמנטליזם ,הח'ליפות האסלאמית ועוד

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א' 0254071-00 פרופ' נמרוד לוז  ד' 19:30-18:00

    ארץ ישראל בהגות יהודית מימי חז"ל

    הקורס דן במשמעות של ארץ ישראל לעם ישראל, כפי שהיא משתקפת בהגות היהודית לדורותיה  החל מתקופת המקרא ועד לתקופה המודרנית. הקורס ייאפשר לסטודנט לרכוש ידע והבנה בנוגע למקומה של ארץ ישראל במחשבת ישראל הן ביחס להוגים ולתקופות ספציפיים והן ביחס למכלול היסטורי רחב. במהלך הקורס נעמוד על על מכנים משותפים שנשתמרו לאורך הדורות במקביל להדגשת שינויים והתפתחויות. דגש מיוחד יינתן לעובדה שמרבית ההגות בנושא התפתחה בזמן שרוב רובה של החברה היהודית הייתה בגלות.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    ב' 0254241-00 ד"ר אליעזר שריאל  ד' קורס מתוקשב _ מספר מפגשים

    פני הארץ:  כיצד השתקפה המדינה בעיני קבוצות שנאבקו עליה:

    היכרות עם  פרשיות היסטוריות במדינת ישראל, בהן התרחש מפגש (וגם התנגשות) בין ממסדים ומגמות .   בחינת מערכת החינוך כמבססת מיתוסים וכ"כוהנת זיכרון" תאפשר נקיטת עמדות ביקורתיות. ננסה להציע התבוננויות ומתווים לכל פרשיה נחקרת.
    מטלות הקורס הן  קבוצות דיון רגישות ומחייבות,  ומבחנים אמריקאים.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    ב' 00254321-00 ד"ר אפרת קנטור- קורס מתוקשב

    ערים: תל אביב- יפו – קמפוס מחקרי

    צמיחתה יוצאת הדופן של תל אביב מראשית המאה העשרים, כמרכז כלכלי ותרבותי-חילוני רב עוצמה, היא אחד הנושאים המרתקים בהיסטוריה המודרנית של ארץ ישראל. מטרת קמפוס עירוני זה היא בחינת התפתחותה ומעמדה של תל אביב במסגרת התנועה הציונית, היישוב היהודי בתקופת המנדט, במדינת ישראל מראשיתה ובעולם העכשווי  העובר תהליכי גלובליזציה. במסגרת זו יידונו אופייה המוניציפאלי, תרבותה העירונית, הניגוד בינה לבין ירושלים כבירה פוליטית ודתית, והשפעתה על כל רובדי ומרכיבי החברה הישראלית בתחומים שונים: מפוליטיקה ארצית ועד תיאטרון וספורט. הקמפוס יתקיים במהלך שלושה ימים שמתוכם ייערך יום אחד במכללה, ויומיים רצופים בתל אביב: כולל לינה וסיור פאבים.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    ב'   0254209- ד"ר גיורא גודמן
    3 ימי סיור (ראו לוח סיורים) – חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס

    בתי כנסת בעת החדשה – קמפוס מחקרי

    באלפיים השנים האחרונות משמש בית הכנסת – באשר הוא – מרכז רוחני, דתי וקהילתי משמעותי במיוחד, המשקף במגוון אופנים את אופייה ואת דמותה של הקהילה המתכנסת בו ועושה בו שימוש. עיצובו האדריכלי והפנימי של בית הכנסת, התכנים הנוצקים לתוכו, ואפייה של הקהילה האנושית המתפתחת בו, משקפים העדפות תרבותיות, הלכתיות, כלכליות, ובעת החדשה גם לאומיות.  במסגרת הקורס, נעסוק לעומק בשינויים שהתחוללו בנוף בתי הכנסת בארץ ישראל בעת החדשה, ובאופן שבו אלו משקפים התרחשויות תרבותיות וחברתיות בעלות משמעות מרחיקת לכת בחברה היהודית הארץ-ישראלית: שמרנות מול מודרנה, חדשנות מול מקוריות, ובעיקר לאומיות וציונות לעומת הסתייגות אידאולוגית.  בשלושת ימי הקמפוס, נכיר בתי כנסת המשתייכים לקבוצות אידאולוגיות וחברתיות שונות, והמצויים הן בערים הגדולות והוותיקות, הן במושבות העלייה הראשונה, והן ביישובים חקלאיים ברחבי הארץ.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
    א' 0254269-00  ד"ר ראובן גפני
    3 ימי סיור (ראו לוח סיורים) – חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס

    קורסים רגיונאליים

    רגיונאלי דרום א
    הקורס יעסוק בהיכרות רגיונלית של הנגב על כל מרכיביו, מן המסד הגיאוגרפי-פיסי ועד  העת החדשה. במהלך הקורס ננתח את התפתחות המערכת הנופית של אזור הנגב תוך בחינת יחסי האדם ונוף במרוצת הדורות. במסגרת זו ינותחו המרכיבים של התשתית הפיסית, התהליכים הגיאומורפיים, ויחסי הגומלין בין אלה לבין הפעילות האנושית – התיישבות, חקלאות ותעשייה בעבר ובהווה.

    2 ש"ס / 2  נ"ז / ש' / 60
    א' 0255031-00  פרופ' חיים בן דוד  ד'  15:30-14:00

    רגיונאלי דרום ב

    בסמסטר ב' יושם דגש בלימוד תולדות האדם בדרום הארץ תוך בחינהת הקשרים בין נתוניו הפיסיים של האזור לבין תופעות ההתיישבות והממצא הארכיאולוגי.

    2 ש"ס / 2  נ"ז / ש' / 60
    ב' 0255041-00  פרופ' חיים בן דוד  ד' 15:30-14:00

    רגיונאלי גליל

    במהלך קורס זה נעסוק במגוון נושאים המאפיינים את הרגיו "גליל". נתחיל בחלוקה גיאוגרפית, גיאולוגיה, נמשיך אל עולם החי והצומח, ונעבור אל האדם. נסקור את תולדות האדם באזור זה, כמובן בקצרה, ובעיקר, נשתדל לאורך הדרך לעמוד על ההבדלים שבין שני החלקים העיקריים של הגליל – העליון והתחתון.
    המטרה כמובן היא להקיף את המידע הקיים כיום בתחומי הידע השונים המאפשרים הכרה קרובה של הרגיו בעזרת הרצאות, הרצאות אורח וסיור.

    2 ש"ס / 2  נ"ז / ש' / 60
    ב' 0255171-00 פרופ מרדכי אביעם ד' 11:30-10:00

    רגיונאלי שפלה

    מטרת הקורס הינה להקנות כלים ללימוד על אזור השפלה מבחינה גיאוגרפית ונופית  חי צומח וארכיאולוגית מתקופת הברזל ועד ימינו. הקורס יעסוק בשינויים בהרכבה הדמוגרפי לאורך התקופות והתפתחות האזור מבחינת גיאוגרפיה היסטורית. נדון גם במספר סוגיות-רוחב הרלוונטיות לתקופות ולתרבויות השונות כגון , יחסים בין קבוצות אתניות שונות,  החלפת אוכלוסיות, השפעת הגיאולוגיה והסביבה  על החברה,  הכרות עם האתגרים המוצבים לפתחה היום.

     2 ש"ס / 2  נ"ז / ש' / 60
    ב' 0255181-00  ד"ר מיכאל אזבנד  ג' 15:30-14:00

    רגיונאלי כרמל

    הקורס יעסוק בהיכרות רגיונלית של רכס הכרמל על שלל מרכיביו מן המסד הגיאוגרפי-פיסי עבור לביוטי והאנושי. במהלך הקורס ננתח את התפתחות המערכת הנופית של מפגש רכס הכרמל הגירני עם הים התיכון וכן נכיר גם את מישור חוף הכרמל. התפתחות גיאולוגית וביולוגית של הצומח והחי המקומי בד בבד עם בחינת יחסי האדם והנוף בחלוף התקופות הפרהיסטוריות וההיסטוריות. במהלך לימוד תולדות האדם באזור יושם דגש על הקשרים בין נתוניו הפיסיים והביוטיים של האזור לבין תופעות ההתיישבות תוך הסתייעות בממצא הארכיאולוגי.

    2 ש"ס / 2  נ"ז / ש' / 60
    ב' 0255151-00 ד"ר רם בוכניק  ד' 17:30-16:00

    שנה ג' – סמינריונים

    חטיבת התמחות – אדם ועבר -הסטוריה וארכיאולוגיה של ארץ ישראל

    ארכיאולוגיה של זהויות: על אתניות בתקופת הברזל

    סוגיות הקשורות באתניות וארכיאולוגיה מלוות את המחקר הארכיאולוגי מראשיתו. כיצד מזהים קבוצות אתניות בממצא הארכיאולוגי? והאם בכלל קבוצות אתניות ניתנות לזיהוי? במסגרת הקורס נבחן מקרי מבחן שונים הקשורים במציאות שהתקיימה בארץ-ישראל בתקופת הברזל. נבחן כיצד הגדירו הקבוצות השונות שהתקיימו בארץ בתקופה זו את זהותן ומה ניתן ללמוד על הדרך בה כל קבוצה ביטאה את ייחודה אל מול הקבוצות האחרות. במסגרת הקורס יידונו הנושאים הבאים: מהי זהות אתנית? כיצד מזהים זהויות אתניות בממצא הארכיאולוגי? מקרי המבחן בהם נעסוק יכללו את הפלשתים, הכנענים, ישראל הקדום, וכן שאלות הקשורות בזהויות פוליטיות מול זהויות אתניות בממלכות ישראל ויהודה.

    4 ש"ס / 4נ"ז / ס' / 65
    ש  0252336-00 ד"ר חיה כץ  ג' 19:30-18:00

    חטיבת התמחות – אדם ונוף: טבעה ונופיה של ארץ ישראל

    יחסי גומלין אדם וסביבה

    מטרת הסמינריון הינה רתימת כלי המחקר והידע שנצבר בידי הסטודנטים במהלך שנות לימודיהם לגיבוש עבודת מחקר עצמית בנושאים שונים הקשורים ביחסי הגומלין שבין האדם לסביבתו החל מהעת העתיקה ועד ימינו. המחקר הסביבתי עוסק ביחסים ההדדיים בין התרבויות האנושיות לסביבתן. ומתמקד בהשפעת האדם על מרכיביה הביוטיים והא-ביוטיים של סביבתו.  החל מראשית הקיום האנושי, תרמה הסביבה לעיצוב ההתפתחות האנושית, אולם בחלוף השנים הפכו אוכלוסיות אנושיות לגורם מרכזי המשפיע על הסביבה ומשאביה. בתקופות הפרהיסטוריות השפיעו פעילות ליקוט, צייד או דייג על הסביבה. אולם המעבר לחקלאות ולמרעה הוביל להגברת הלחץ על הסביבה, תוך שינויים מהותיים באורחות החיים ובגדלי האוכלוסיות האנושיות.
    נושאים סביבתיים אלו דורשים מחקר רב תחומי מקיף תוך שימוש במתודולוגיות וכלי המחקר הארכיאולוגי, המדעי וההיסטורי. מעבר להנחיה של המרצה ולהדגשת הכלים המסייעים לחוקר בעת כתיבת מדעית, יוצגו לדיון לאורך הקורס סוגיות נבחרות, שיסייעו לסטודנטים בעת בחירת הנושא בו יעמיקו חקר ולימוד ובו יגישו את עבודת המחקר שלהם.

     4 ש"ס / 4 נ"ז / ס' / 65
    ש' 0253326-00  ד"ר רם בוכניק   ג' 17:30-16:00

    חטיבת התמחות – אדם ומדינה  -"סיפור מקום"  חברה, התיישבות, תרבות ומדינה בארץ ישראל בעת החדשה

    מטרת הקורס לבחון את השינויים אשר התחוללו במעבר מישוב למדינה בהתיישבות.  ההיכרות תעשה בשיטת "נעיצת קנה" ותבדוק פריטי התיישבות מקומיים ומשפחתיים
    הסטודנט יגיש עבודה סמינריונית  הנוגעת לעניינו או עברו ויבהיר את הקשר אל מושא המחקר.

    4 ש"ס / 4 נ"ז / ס' / 65
    ש'  0254336-00 ד"ר אפרת קנטור ג' 21:30-20:00

    שינוי גודל גופנים
    ניגודיות