לימודי ארץ ישראל לתואר ראשון במכללה האקדמית כנרת - עם הפנים אל השטח!

לימודי ארץ ישראל לתואר .B.A בלימודי ארץ ישראל

לקביעת פגישת ייעוץ
מלא/י פרטיך
שם:
שם משפחה:
דוא''ל:  
טלפון:
מתעניין בתחום:
select
אני מאשר/ת קבלת תכנים ופרסומים מהמכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן
הזן טלפון ונחזור אליך מיד
 
1800-20-90-20

לימודי ארץ ישראל לתואר ראשון במכללה האקדמית כנרת - עם הפנים אל השטח!


המחלקה ללימודי ארץ ישראל היא מחלקה ייחודית מסוגה בנוף האקדמי הישראלי.
יש עוד מחלקות ללימודי ארץ ישראל במוסדות אקדמיים - אך אין עוד מחלקה כמותה!



אל מול נופי הכנרת, הגליל והגולן, כשמאחורי גבינו משתרעים נופי הבקעה והגלעד, קשה למצוא מקום הולם יותר ללמוד על נופה האנושי והטבעי של הארץ לתקופותיה ולאזוריה. שרידי האדם הראשונים מחוץ לאפריקה נתגלו בתל עובדיה שבעמק הירדן, שרידים מרשימים מתקופת המקרא נחשפו בתל-בית ירח, ערים מפוארות מהתקופה הרומית כמו גדרה שבצפון מערב הגלעד, היפוס-סוסיתא שבגולן הדרומי וכמובן טבריה. אתרי קודש נוצרים בצפון הכנרת שמספרים את סיפור הולדתה של הנצרות, שרידים מפוארים של עולם יהודי תוסס בימי הביניים בטבריה ובצפת, שנופן נשקף מחלונות המכללה, ואתרי ראשית ההתיישבות הציונית בכינרת ובדגניה – כל אלה במרחק הליכה או נסיעה קצרה מכיתות הלימוד במכללה. ואכן, לא פעם יוצאים המרצים והסטודנטים לגיחות לימוד קצרות לאתרים הקרובים, או מבלים שעות איכות אקדמית בצמחיה המיוחדת של חופי הכנרת ובוחנים את פעילות בעלי החיים הייחודיים לסביבת המכללה.
המוטו של המחלקה "עם הפנים אל השטח" מבטא אפוא את מה שמייחד את המחלקה שלנו ממקבילותיה במוסדות אקדמיים אחרים, ואליו מצטרפים מאפיינים ייחודיים נוספים: סגל איכותי שחבריו מצויים בשורה הראשונה של החוקרים בתחומיהם, כיתות לימוד קטנות, יחס אישי ואווירת לימודים מיוחדת, הבאה לידי ביטוי לא רק בלמידה איכותית אלא גם בהוויה חברתית יוצאת דופן, ששותפים לה הסטודנטים והמרצים.


מבנה תכנית הלימודים במחלקה ללימודי ארץ ישראל


תכנית לימודי ארץ ישראל כוללת 120 נקודות זכות בשלוש שנים והיא בנויה מהמרכיבים הבאים ומתחלקת לשלוש חטיבות לימוד:

1. קורסי מבוא הכוללים את ההיסטוריה של ארץ-ישראל לתקופותיה, הגיאוגרפיה הפיזית והאנושית ותבניות הנוף שלה - קורסים אלה נלמדים בשנה א'.

2. קורסי בחירה הנחלקים לשלוש מגמות התמחות:
א. אדם ועבר - היסטוריה וארכיאולוגיה של ארץ ישראל.
ב. אדם ונוף - טבעה ונופיה של ארץ ישראל.
ג. אדם ומדינה -
חברה, תרבות ומדינה בארץ ישראל בעת החדשה.
קורסים אלה נלמדים בשנים ב' וג'.

3. קורסים רגיונליים הבוחנים אזורים שונים של הארץ מזוויות הלימוד השונות הנלמדות במסגרת קורסי המבוא (למשל: גליל, גולן-חרמון, עבר הירדן, דרום הארץ, מדבר יהודה, ירושלים). קורסים אלה נלמדים בשנים ב' וג'.

4. קמפוסים מחקריים שכוללים שהיית שטח בת שלושה ימים ולמידה מחקרית בסוגיות הקשורות ללימודים במחלקה
(למשל: אדם וסביבה בים המלח; דרכים עתיקות בנגב; כרמל וחוף; נופים געשיים; בין שתי ערים: תל-אביב וירושלים; אתרי קודש בצפון הארץ; אתרי המרד הגדול ועוד). קורסים אלה נלמדים בשנים ב' וג'.

5. סמינריונים שמהווים את שיא הלמידה ובהם באים לידי ביטוי תחומי העניין שהסטודנט מעוניין להעמיק חקר בהם.
הסמינריונים הם מעין עבודות גמר והסטודנטים מחויבים בכתיבת שניים – אחד בכל אחת ממגמות ההתמחות שבחרו להתמחות בהן.


6. סיורים המהווים מרכיב מרכזי בתכנית הלימודים.
לרוב הקורסים יש סיורים נלווים, שבהם משלימים הסטודנטים את הלמידה בכיתה באמצעות היכרות בלתי אמצעית עם נשואי הלימוד בנוף. הסיורים הם חלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים וכל סטודנט מחויב ב 30 ימי סיור לפחות במהלך לימודי התואר, אם כי רוב הסטודנטים יוצאים ליותר...


תואר ראשון בלימודי ארץ ישראל


כיווני התפתחות וקידום מקצועי לסטודנטים במחלקה ללימודי ארץ ישראל


הלימודים במחלקת לימודי ארץ-ישראל במכללה אשר נמצאת באזור תיירותי, מאפשרים לסטודנטים להתחיל לעבוד בתיירות כבר בתקופת הלימודים. תחומי ההתפתחות המקצועית כוללים: הוראה תיכונית; הוראת דרך; הדרכת טיולים; ניהול ופיקוח בגופים 'ירוקים' (החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, הקרן הקיימת, רשות העתיקות); ניהול והדרכה במוזיאונים (המרחב שסביב המכללה כולל עשרות מוזיאונים מסוגים שונים). המכללה מציעה לסטודנטים ללימודי ארץ-ישראל לימודים מקבילים בקורס מורי דרך ארצי של משרד התיירות המתקיימים בתוך המכללה ומתואמים עם תכנית הלימודים בלימודי ארץ-ישראל. הסטודנטים שיבחרו להתמחות בהוראת דרך ו/או בהדרכת טיולים במסגרת לימודי ארץ ישראל, יזכו למלגות עידוד מטעם המכללה!
במסגרת הלימודים נחשפים הסטודנטים אל רוב אתרי התיירות והתרבות שבהם יוכלו להשתלב בעבודה לאחר סיום לימודיהם. ואכן, רבים מבוגרי המחלקה ללימודי ארץ-ישראל עובדים כמורי דרך ומדריכי ידיעת הארץ, אחרים מועסקים במפעלי תיירות אחרים כמדריכים ורבים מפתחים יוזמות תיירות המשלבות הדרכה והוראה של נושאי ידיעת הארץ. כמו כן, מספר מכובד של בוגרי המחלקה ללימודי ארץ ישראל לומדים לתארים מתקדמים באוניברסיטאות שונות בארץ ומכשירים את עצמם לעיסוק במחקר.



למה לימודי ארץ-ישראל דווקא במכללה האקדמית כנרת?


ענף התיירות בארץ ובעולם נמצא במגמת גידול ארוכת טווח. מדינת ישראל מהווה יעד תיירותי אטרקטיבי לפלחי שוק שונים של תיירות נכנסת, כשהעיקרי והחשוב שבהם הנו התיירות הצליינית הנוצרית, וכן תיירות הסיור והטיול. אזור סובב כינרת, שבו ממוקמת המכללה, הינו אחד האזורים התיירותיים המובילים בארץ. באזור זה ניתן למצוא זה לצד זה את שני סוגי התיירות: תיירות צליינית נוצרית המגיעה בקבוצות, ותיירות פנים ישראלית המגיעה לצורכי נופש. אל אלה אפשר להוסיף את העניין ההולך וגובר של תיירים רבים בתוכן בעת ביקורם באזור. הם אינם מסתפקים רק בנופש ומנוחה או לחליפין בפעילות ספורטיבית, אלא מעוניינים לבקר באתרים להכירם וללמוד על המורשת והנוף. המחלקה ללימודי ארץ-ישראל במכללה האקדמית כנרת באה לענות על האתגר הזה, ובנוסף לכך לאפשר היכרות מעמיקה ולעורר גם עניין מחקרי בתולדות הארץ ובהכרת נופיה. לפיכך, תכנית הלימודים לתואר ראשון בלימודי ארץ ישראל של מחלקתנו מכוונת גם אל אלה שיש בכוונתם להעמיק חקר בנושאים הנלמדים בתואר ראשון בלימודי ארץ ישראל ולהמשיך בלימודים לתארים מתקדמים בנושאים שאליהם נחשפו בלימודי התואר הראשון.