גליליום

לקביעת פגישת ייעוץ
מלא/י פרטיך
שם:
שם משפחה:
דוא''ל:  
טלפון:
מתעניין בתחום:
select
אני מאשר/ת קבלת תכנים ופרסומים מהמכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן
הזן טלפון ונחזור אליך מיד
 
1800-20-90-20

גליליום


רקע


אשכול רשויות גליל מזרחי, המאגד 15 רשויות, שם לו למטרה לקדם את הפיתוח, הצמיחה, החינוך ואיכות החיים באזורנו. האשכול מוביל תהליכים ומיזמים החוצים את המסגרות המקומיות של הרשויות ובכך מבטא את יתרונות הפעולה במישור האזורי.
כוחו של האשכול הוא בשיתוף הפעולה בין כלל הרשויות, הפועלות יחדיו, בראיה אזורית למען תושבי האזור, בתחומים אשר מהווים מנועי צמיחה מחוללי שינוי. האשכול מציג תפיסה אסטרטגית כוללת, לאחר בחינת צרכי האזור וגיבוש תכניות פיתוח משותפות מול גורמי השלטון המרכזי ומול התושבים של הגליל המזרחי.
אסטרטגיה זו בוחנת את האזור בראייה לטווח הרחוק, בדגש על צמיחה כלכלית ופיתוח קהילה איכותית וצומחת.
תחומי הפעילות המרכזיים אותם מקדם האשכול הם: קידום החינוך וההשכלה הגבוהה, פיתוח מקומות תעסוקה וקידום הצמיחה הכלכלית והדמוגרפית באזור, קידום תחומי איכות הסביבה והקיימות, פיתוח תשתיות בריאות, קידום תשתיות תחבורה.

האשכול החליט לשים את נושא החינוך וההשכלה בראש סדר העדיפויות, בדגש על טיפוח מצוינות במדעים.
במסגרת זו פועל שיתף פעולה אזורי - "גליליום- העשרה ומצוינות במדעים וטכנולוגיה", שמטרתו לאפשר לבני הנוער החיים בגליל המזרחי לפתח את הפוטנציאל הטמון בהם ללימודי חקר, מדע וטכנולוגיה. ייחודה של התכנית היא התגייסותם של 15 הרשויות, מכוני מחקר, אוניברסיטאות ומכללות, מעבדות ומפעלים לטובת שיתוף הפעולה האזורי שבמסגרתו ילמדו כחמישים אלף ילדים מדעים ומחקר ברמה הגבוהה והנגישה ביותר.

חזון גליליום
בגליל המזרחי יוקם מארג אזורי מיטבי לקידום החינוך המדעי-טכנולוגי, תוך מינוף המצוינות בהוראה, למידה ובנית המנהיגות המדעית. המארג שיפותח, יתבסס ויופעל על-ידי הון אנושי ותשתיות באזור, ישמור על שוויון הזדמנויות ויעלה את החוסן החברתי-קהילתי.

הדרך לקידום החזון:
1. קביעת מדיניות בתחומי המדעים בהתייחס לסדרי קדימויות לאומיים ואזוריים
2. פיתוח וקידום תשתיות פיזיות ואנושיות מדעיות להשגת מצוינות, הישגיות ויצירתיות
3. קידום מקצועי של מורי המדעים וטיפוח מנהיגות מדעית מובילה וטיפוח מנהיגות נוער מדעית
4. הרחבת והעמקת החינוך המדעי והאוריינות לכל רובדי האוכלוסייה, תוך קירוב אוכלוסיות חדשות וצעירות למדע
5. העלאת מודעות הציבור לחשיבות הפעילות האזורית בתחומי המדע והטכנולוגיה

מטרות "גליליום" נוגעות בשלושה טווחי זמן:

טווח קצר:
1. הגדלת הזיקה למדעים וטכנולוגיה (ברצף גילאי מגן עד יב')
2. מתן הזדמנות שווה לכל תלמידי האזור להיחשף לתחום המדעים והטכנולוגיה ולבחור להתמחות בו
3. פיתוח מיומנויות חשיבה מדעיות בדגש על חקר מדעי בקרב לומדים
4. טיפוח מצוינות מדעית
5. קידום מקצועי של מורי מדעים ולבורנטים

טווח בינוני:
1. הגדלת מספר התלמידים הבוחרים ומתמידים בלימודי מדעים וטכנולוגיה בהיקף 5 יחידות לימוד מכיתה י'
2. הגדלת מספר התלמידים הכותבים עבודת גמר בהיקף 5 יחידות לימוד במדעים וטכנולוגיה כחלק מבחינות הבגרות

טווח ארוך:
1. הגדלת מספר בוגרי מערכות החינוך המשתלבים ומצליחים בלימודים באקדמיה בדגש על הפקולטות למדעים
2. הגדלת מספר הבוגרים הבוחרים להשתקע בגליל המזרחי במוסדות חינוך/ בתעשיות/ מכוני מחקר

הפעילויות נשענות על הפיתוח הפדגוגי והאקדמי שבוצע במכללה האקדמית תל-חי ומנוהלות כיום בשלושה מרכזים אקדמיים לנוער: במכללות האקדמיות תל-חי, כנרת וצפת.

פעולות מרכזיות
1. עבודות גמר - עבודת גמר בהיקף של 5 יחידות לימוד מהווה הזדמנות לתלמידי יא'-יב' להתמחות בתחומי מדע שאינם במסגרת בית ספרית או להעמיק בתחומים הנלמדים בבית הספר באופן מקצועי ביותר. במסגרת עבודת הגמר התלמיד מתנסה במיומנויות אקדמיות מסוג קריאה, כתיבה וחקר מדעי. מושם דגש על הכרות התלמיד עם דרכי לימוד מתקדמות, מדעיות ומחקריות ועל עידודו לחשיבה מדעית, ביקורתית ויצירתית. בתשע"ד השתתפו כ- 80 תלמידים בתוכנית
2. קורסי חקר מדעי בהיקף 1-2 יחי"ל- התוכנית מיועדת לתלמידי המגמות המדעיות ומאפשרת בעבודה משותפת עם מורי המדעים הנחייה של עבודות חקר בהיקף 1-2 יחידות לימוד לבגרות
3. מגשימים- תוכנית ללימודי מחשבים וסייבר, המיועדת לתלמידי כיתות י' עד י"ב. התוכנית מעניקה לחניכים ידע וכלים, אשר יאפשרו להם להתמיין ליחידות העילית הטכנולוגית של צה"ל ומשרד הביטחון ובהמשך אף
להשתלבות בתעשיות ההיי-טק המתקדמות ביותר. התוכנית הנה פרי יוזמה משותפת של קרן רש"י, משרד הביטחון ומשרד החינוך. בתשע"ד השתתפו כ- 80 תלמידים.
4. מול"א- מוכנות לאקדמיה – התוכנית מתמקדת בקורסי מתמטיקה ומדעים תוך מפגש משמעותי עם סגל אקדמי (מרצים וסטודנטים) ורכישת הרגלי עבודה אקדמיים. הזדמנות להעצמה אישית וטיפוח מנהיגות. התוכנית מיועדת לתלמידים נבחרים מכיתות ט'-י' בגליל ובגולן בעלי יכולות למידה גבוהות המסוגלים להתמודד עם התוכנית במקביל ללימודים הסדירים ולבחינות הבגרות בתיכון. תלמידים מצטיינים ממשיכים לתוכנית ייחודית המאפשרת למידת קורסים אקדמיים וצבירת נקודות זכות לתואר ראשון. בתשע"ד השתתפו 150 תלמידים בתוכנית.
5. פרויקטי חקר קורסים אלו שמים דגש על טיפוח מיומנויות חשיבה מדעית תוך יצירת זיקה מבחינת התוכן לתוכנית הלימודים הבית ספרית. התוכנית מיועדת לתלמידי חטיבת הביניים והיא כוללת חשיפה לתוכן מדעי ולשיטות אנליטיות רלוונטיות והתנסות בתהליך חקר באופן עצמאי מונחה עד הפקת תוצר לימודי מסוג פוסטר מדעי ו/או דוח מדעי. בחטיבות הביניים התוכנית בהיקף של כ- 50-60 שעות לקבוצה. כ- 1,000 תלמידים השתתפו בתוכנית בתשע"ד
6. חוגי מדע לילדי גן ויסודי – התוכנית מעודדת חשיפה מוקדמת לחוויות ועשייה מדעית, סקרנות ועניין בתחומי המדעים ולמידה וחשיבה יצירתית. השאיפה היא שבהמשך לימודיהם, יזכרו הילדים את המדע כחוויה וירצו להמשיך ללמוד כשבידיהם כישורי הלמידה, הסקרנות והמיומנויות.
התוכנית מותאמת לכיתות א'- ו' כאשר בכל מפגש הילדים מתנסים בניסויים ובחוויות שונות בהתאם לנושא החוג הנבחר תוך דגש על מיומנויות ידיים (ביצוע), חשיבה מדעית, ויצירתיות. כ- 3500 תלמידים פעלו במסגרת זו בתשע"ד.
7. מנהיגות מדעית- הינה תכנית קהילתית שמטרתה להעצים את הנוער והקהילה חברתית ומדעית. הנוער בתכנית עובר הכשרות מנהיגותיות, הדרכתיות ומדעיות ומיישם זאת באמצעות העצמת הקהילה ושימוש במודל אישי. הפעלת התכנית השנתית כרוכה בשיתוף פעולה הדדי ופורה לצד מחויבות ואחריות כל הצדדים. בתשע"ד פעלו 150 משתתפים.
8. ימי העשרה מדעיים - הינם ימי פעילות מדעיים המדגישים התנסות מדעית פעילה וחווייתית בתחומי דעת שונים, בדגש על יצירת חוויה מדעית מיוחדת ומעשירה עבור התלמידים. הפעילות כוללת חשיפה לאקדמיה , למכשור מתקדם ולשיטות עבודה שאינם נגישים בבית הספר. רמת הקושי והמידע התיאורטי המלווה את הפעילות, מותאמים לשכבת גיל התלמידים. בשנת תשע"ד לקחו חלק 2500 תלמידים.
9. מחנות קיץ מדעיים - מחנה קיץ ייחודי לנוער שוחר מדע וסביבה, מתקיים אחת לשנה. המחנה מציע פעילות מדעית אטרקטיבית והשתלבות במחקרים העומדים בחזית המדע, לצד הרצאות מדעיות ופעילות חברתית מגוונת ומאתגרת. המחקרים בהם משולבים התלמידים, מתפרסים על קשת רחבה בתחומי מדעי הטבע והרפואה, ביוטכנולוגיה ומדעי הסביבה. נושאי המחקר משתנים כל שנה. כ – 250 תלמידים משתתפים במחנות מידי שנה. לתלמידים צעירים מוצעות קייטנות מדעיות בתקופת הקיץ.
10. תכנית מוחו"ת- פיתוח מורים בתחומי מדע שונים כגון מתמטיקה ופיזיקה. מסגרת קבועה (בהיקף של 60 שעות בשנה) בה עוסקים בהוראה מבוססת חקר באופן מקצועי. המורים מתנסים בעצמם בתהליכי חקר ומשתתפים באופן פעיל בתהליך שינוי דרכי ההוראה. מושם דגש על מעורבות פעילה של המורים כמו הנחיית תלמידי יא'-יב' בכתיבת עבודות גמר בהיקף 5 יחידות לימוד ופיתוח תכני לימוד בתחום החקר. התוכנית מכוונת לפיתוח מקצועי של מורים על בסיס שני עקרונות מרכזיים: מעבר מהוראה המדגישה שינון מידע להנחיית חקר מדעי וקשר מעצים בין מורים לאנשי אקדמיה ותעשייה. בשנה החולפת השתתפו כ- 50 מורים בתוכנית.

עוד במסגרת המהלך
1. הוקמו 5 תחנות חקר במרחב, כל אחת מהן מתמחה בתחום ייחודי (מזון וביוטכנולוגיה, מים, חקלאות ומדעי, טכנולוגיה ופיזיקה, קידום בריאות ורפואה). תחנות החקר נבנות כך שיתנו תשתיות מחקר מתקדמות ומטרתן לשמש כמרכז מחקרי ולימודי. פעולה בתחנות החקר מהווה חלק מתהליך חינוכי ייחודי בגליל המזרחי אשר עשוי לתרום לגורמים רבים: לתלמידים ומורים למדעים במערכות החינוך בגליל המזרחי, מענה לפרויקטי חקר של הסטודנטים במכללות (תל חי, כנרת, אוהלו, צפת), למערכות החינוך בפיתוח מקצועי של מורי המדעים ותלמידיהם באמצעות התמיכה המדעית-טכנולוגית השוטפת ,למוסדות האקדמיים בתרומה אפשרית לעלייה במספר הסטודנטים בפקולטות למדעים; לתעשייה על ידי הגברת המודעות בקרב תושבי האזור ביחס לפעילות התעשייתית האזורית.
2. פועלת גם יחידה פדגוגית שתפקידה- ייעוץ פדגוגי וליווי של הפעילויות ושל גורמים שותפים
3. פועלת יחידת הערכה שתפקידה בחינת היעילות והתועלת בפעילויות, לצד ריכוז וביצוע של מחקרים בתחום.