תיאוריות באישיות א' + ב'

קוד הקורס: 242091, 242101
שם המרצה: ד"ר יפעת לוי
היקף: 2 ש"ש, 4 נ"ז
מועד הקורס: שנה ב' סמסטר א' + סמסטר ב' (שנתי)
דרישות קדם: מבוא לפסיכולוגיה

מטרות הקורס:

הקורס נועד להפגיש את הלומדים עם התיאוריות המרכזיות של אישיות האדם. הלומדים יכירו את המושגים והתהליכים המרכזיים של כל תיאוריה, את שיטות המחקר המקובלות בתחום, תוך התייחסות מעמיקה להיבטים הטיפוליים והיישומיים שכל תיאוריה מציעה.

תוצרי למידה:

עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:

  1. לתאר ולהסביר את התיאוריות המרכזיות בתחום אישיות האדם.
  2. להבחין ולהשוות בין התיאוריות השונות.
  3. לתאר ולהסביר את טכניקות הטיפול העיקריות בכל אחת מתיאוריות אלו.
  4. ליישם עקרונות של תיאוריות אלו באמצעות ניתוחי תיאורי מקרה ותרגילי התנסות (באמצעות תרגילים ככתיבה רפלקטיבית שיודגמו בחלק מהתיאוריות).

נושאי הקורס:

מספר שיעור

נושא השיעור

פירוט

פרטי קריאה מתוך ספר הקורס

סמסטר חורףתיאוריות באישיות א'

1-3

מבוא

מהי אישיותמאפיינים של אישיות, גישות בחקר האישיות, שיטות הערכה  מבחני אישיות

עמ' 13-15, 22-33, 34-45, 68-75

4-9

הגישה הפסיכואנליטית

פרויד: התיאוריה הפסיכואנליטית הקלאסית

עמ' 97-152

10-11

הגישה הפסיכואנליטית

יונג: פסיכולוגיה אנליטית

עמ' 154-158

12-13

הגישה הפסיכואנליטית

אדלר: פסיכולוגיה אינדיווידואלית

עמ' 159-162

סמסטר אביבתיאוריות באישיות ב'

14

הגישה הפסיכואנליטיתחברתית: תיאוריות ביןאישיות

פרום: שאלת החופש

עמ' 220-223

15

הגישה הפסיכואנליטיתחברתית: תיאוריות ביןאישיות

סליבאן: התפתחות חברתית

עמ' 205-213

16-18

תיאוריות של יחסי אובייקט

תיאוריות של יחסי אובייקט: קליין, וויניקוט

עמ' 225-253

19-22

הגישה ההומניסטית

רוג'רס: הפסיכולוגיה ההומניסטית

מאסלו: תיאורית ההגשמה העצמית

פרנקל: לוגותרפיה

עמ' 161-246

23-26

גישות למידה קוגניטיביותהתנהגותיות

סקינר: הגישה הביהביוריסטית הקלאסית

דולרד ומילר: תיאוריתהחיזוק

בנדורה: תיאורית הלמידה החברתיתקוגניטיבית

תיאוריות קוגניטיביותהתנהגותיות עכשוויות ועקרונות הטיפול הקוגניטיביהתנהגותי

עמ' 15-22, 40-58,  66-88

דרישות הקורס:

  • שתי בחינות סמסטריאליות המקיפות את כל החומר שנלמד בשיעור ואת החומר הביבליוגראפי.
  • ציון עובר בקורס– 65

כללי התנהגות בשיעורים:

כללי ההתנהגות הבאים מצופים מן הסטודנטים ומחייבים אותם:

  1. הגעה בזמן להרצאות. כניסה ראשונה בשעת תחילת השיעור. כניסה שנייה כעבור 15 דקות במרוכז. מעבר לכך אין כניסה לשיעור. (במקרים חריגים תתאפשר כניסה מאוחרת לשיעורהדבר נכון רק במקרים בהן יתקבל אישור מוקדם ממרצה הקורס).
  2. הימנעות מדיבורים במהלך השיעור.
  3. השימוש בטלפונים ניידים במהלך ההרצאות אסור.
  4. לצמצם ככל שניתן כניסות ויציאות מהכיתה באמצע השיעור.
  • איעמידהבכלליםאלותאפשרהרחקהשלהסטודנטמןהשיעור

הרכב הציון:

סמסטר א' –

מבחן בסיום סמסטר חורף  100%

סמסטר ב' –

מבחן בסיום סמסטר אביב  100%

ביבליוגרפיה עיקרית:

חובה:
ביטמן, א., בייטמרום, ר., בןעטר כהן, א., פוך, ח., ביתן, ש. שחר, ג. (2016-2018).  אישיות: תיאוריה ומחקר: יחידות 1-4. האוניברסיטה הפתוחה.

רשות:
Cervone, D., & Pervin, L.A. (2018). Personality: Theory and Research. (14th Edition).  New York: Wiley.

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!