מושב פתיחה: התיירות בישראל ביום שאחרי – היערכות, תרחישים ואסטרטגיות

מר דני שחר, מנכ"ל משרד התיירות: "בימים אלה אנחנו בעיצומן של ההכנות ליום שאחרי המלחמה הן מבחינת תשתיות והן מבחינת השיווק. אנחנו בחשיבה משותפת עם התעשיה, שחווה רכבת הרים בשנים האחרונות. בשנת 2023 עד אוקטובר, כבר היינו בדרך לשבור שיא של ביקושים, וסיימנו את השנה עם נתב"ג שומם. אני אופטימי, כי התיירות מראה חוסן. כבר בימים אלה אנו רואים את תיירות הפנים מתחילה לבצבץ ובהמשך נראה את חזרת התיירים מחו"ל".

מר אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר: "במהלך העשור האחרון חווינו לא מעט משברים שהשפיעו על ענף התעופה, כמו למשל סגירת דה טוב, יישום הסכם שמיים פתוחים, קורונה, אומיקרון ומלחמה. ועם זאת, אני עומד כאן היום ואני אופטימי. את הצוות שלנו בחברה שיתפנו מראשית המשבר בכל הפרטים, מה שסייע במיקוד ההתייעלות התפעולית בזכות עבודת צוות איכותית. גם בזמן הקורונה לא הפסקנו את הפעילות לחלוטין בשום שלב, ומה שמלמדנו ממנה היה הטמעת המהפך דיגיטלי, שסייע גם כאן. אחרי הקורונה הנפקנו את החברה וכיום אנו נסחרים ב-370 מלש"ח. הצפי לפני המלחמה היה גידול משמעותי בכמות הנוסעים, וקליטה עוד מטוסים. ואז חיינו השתנו לחלוטין. חצי מהטייסים שלנו מגויסים למילואים, ועם זאת אנחנו לא נותנים לזה לשבש את הפעילות שלנו יתר על המידה. מבחינתנו, משבר הוא עוד אתגר שצריך לצלוח, וכל משבר מביא איתו גם הזדמנויות. כך למשל, אחת ההזדמנויות שהמשבר הנוכחי מביא איתו היא למרבה ההפתעה – טורקיה. מדובר ביעד תיירותי אהוב על הישראלים, ב-2023 ביקרו בטורקיה 2 מיליון נוסעים שהגיעו מישראל, ועם היציאה ההדרגתית מהמשבר אנחנו צופים שטורקיה תהיה בין היעדים הראשונים שהתייר הישראלי יבקש לחזור אליו. התפתחות נוספת היא צי המטוסים. רכשנו מטוס אירבס 320 עליו נתקין מערכת מגן רקיע, שתאפשר לנו יום אחד לטוס גם למדינות ערב – כן, אנחנו מאמינים שהיעד הזה יגיע בעתיד הלא רחוק, ואנו מעריכים שבשנה טובה נצליח להטיס לשם 60 אלף סגמנטים. לקח נוסף שלמדנו ממשבר הקורונה הוא החשיבות של היחס ללקוחות. בתקופת הקורונה החזרנו ללקוחות שלנו את כל הכסף על הביטולים, מה שגרם להם להרגיש שאפשר לסמוך עלינו כחברה ולשמר את האמינות שלנו גם בתקופות מאתגרות. בימים אלה אנו צופים שנוכל לראות התאוששות מלאה של השוק סביב חודש יוני".

פרנקו ולה, מנכ״ל מלון דיויד אינטרקונטיננטל: "גם בזמנים מאתגרים שכאלה, יש לי אמונה גדולה בעתיד תעשיית התיירות בישראל ובהשקעה בה. אני גם מאמין שההשקעה הכי טובה היא להעניק לדור העתיד את הכלים הנכונים הדרושים בשוק הזה בימינו, ואני שמח ומברך על הכנס הזה היום, שמפגיש בין אנשי תעשייה לאנשי אקדמיה, ומפרה את כולנו".

ד"ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת: "על אף המשבר הגדול שחתם את 2023, בימים אלה כבר ניתן לראות ניצנים של צמיחה. בירושלים כבר רואים תיירות נוצרית – תיירות אוונגלית של תמיכה והתנדבות, ואני מעריך שככל שנתקדם לתוך 2024 נראה את הענף מתאושש ומגיע לשיאו. סביב המחצית השנייה של 2024 אנו צפויים לראות רגרסיה בחזרה לממוצע, ואת התיירות הנכנסת בעלייה. בתוך כך, נצפה ל-3 דפוסי תיירות: תיירות rest & recharge, תיירות משפחתית – get together , ותיירות נקמה revenge tourism – תיירים שמבקשים "לנקום" בתקופה הקשה שעברה עליהם ולצאת לבלות ולהינות בכל מחיר. על שלושת הדפוסים האלה, התייר הישראלי יתן את הדעת במיוחד בשאלת value for money, במיוחד לאור היחלשות השקל ובנוסף על כך שישראל עם יוקר המוצר הגבוה ביותר ב-OECD, מה שלהערכתי יוביל להתגברות התיירות היוצאת למדינות קרובות וזולות, בעיקר כמו טורקיה ויוון. לגבי התיירות הנכנסת – השנה יהיה תפקיד משמעותי לתיירות הצליינית והאוונגליסטית, שתהיה בראשונה לחזור, ותהיה בבחינת הסנונית שמסמנת את האביב עבור שאר מגמות התיירות".

מושב שני: פאנל כיצד מתכוננים ליום שאחרי בתיירות ובמלונאות בישראל?
בהשתתפות: גב' טלי לאופר, מנכל"ית התאחדות סוכני הנסיעות ויועצי התיירות בישראל; פרופ' אלון גלבמן, ראש התכנית לתואר שני בניהול תיירות ומלונאות, המכללה האקדמית כנרת; גב' חני סובול, מנכל"ית דיזנהאוז; גב' יעל פרומן-אידסס, סמנכ"לית ומנהלת עיר עולם ותיירות תל אביב; אורן דרורי, מנכ״ל התאחדות המלונות בת"א רבתי.
חני סובול, מנכ"לית קבוצת דיזנהאוז: "שנת 2023 הייתה שנה חזקה, עם עונת חגים מצוינת, ואז הגיע ה-7.10 שתפס את כולנו בהפתעה מוחלטת. אמנם כבר היינו מלומדי משברים כמו הקורונה, אבל זה אירוע אחר לחלוטין. אין אדם במדינה שזה לא נגע בו ולא הגיע אליו באיזשהו אופן, והחיים האישיים מהר מאוד התערבבו בהכל, ובתוך זה אתה חייב לנהל משבר. כשנפסקת התיירות לא רק שלא מוכרים, אלא גם אוכלים אחורה את המכירות של החודשים הקודמים – אנשים שהזמינו מראש ועכשיו עשו ביטולים וצריך להחזיר להם כסף. כלומר זה לא אפס פעילות זה מינוס פעילות. באמצע נובמבר התחילה ההתאוששות מסוימת וסיימנו את החודש במינוס 70% בלבד. דצמבר כבר עלה למינוס 40% וינואר נראה אופטימי כרגע. בנוסף, לא מעט אירועי תרבות בחו"ל שהצליחו למשוך אליהם תיירות בשבועות האחרונים, גם מישראל, סייעו להתאוששות. בימים אלה אנחנו רואים חזרה של טיסות התאווררות, משפחות שיצאו לביקור, חיילים שיצאו להתאוורר כשהתאפשר להם, אך עדיין כמובן שהביקוש ליעדי החורף הקלאסיים עדיין נמוך יחסית לעונה לאור המצב".

אורן דרורי, מנכ״ל התאחדות המלונות בת"א רבתי: "המפונים הגיעו לבתי מלון לא בגפם, אלא עם הרבה מאוד, פעמים רבות כולל חיות מחמד. ולאחר שהות של מספר חודשים, לאחר שיוכלו לחזור לבתיהם, בתי המלון יאלצו להיכנס לתקופה של מספר שבועות של שיקום בתי המלון, ויהיה פער מסוים בין הפינוי של המלון לבין החזרה של תיירים אליהם. קשה לדעת אם זה יהיה בהדרגה או בבת אחת, ואנו ניאלץ להיערך לכך. השיקום יצטרך להיות גם ברמת המוצר – להחזיר את בתי המלון לסטנדרטים של אירוח, וגם ברמת השיווק – בצורה שמתאימה לרוח התקופה ומחוברת למציאות".

יעל פרומן-אידסס, סמנכ"לית ומנהלת עיר עולם ותיירות בתל אביב: "את שנת 2023 תל אביב סגרה בפער של 4% לעומת 2019 (שנת השיא שלפני הקורונה המשמשת כעוגן להתייחסות בענף התיירות בימינו), וכבר היינו מוכנים לעקוף אותה לראשונה, עד שפרצה המלחמה. התיירים בעיר הוחלפו במפונים, שבתחילה לא יצאו בכלל מהמלון, אך לאט לאט "התרגלו" לעיר, החלו להסתובב בחוץ, וכיום אכן אטרקציות תיירותיות רבות בתל אביב מלאות, ונראה שכביכול הדברים חזרו לקדמותם לעין חיצונית. תל אביב הפכה בשנים האחרונות למותג חזק, אפילו יותר מהמותג הישראלי, כי היא מסמלת את החופש, הליברליות, הווייב והקולינריה שתיירים רבים מחפשים, ואנו צופים שנצליח להתאושש גם מהמשבר הזה, וכן, כבר החלו ההכנות למצעד הגאווה בקיץ".

הדברים נאמרו במסגרת כנס "מתכוננים ליום שאחרי: ממשבר לצמיחה תיירותית", שהתקיים אתמול (א') במלון דיויד אינטרקונטיננטל בת"א, בהובלת המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, ועסק בשיקום ענף התיירות בישראל ביום שאחרי המלחמה.

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!