עשרות משתתפים לקחו חלק באירוע האקתון 'סינרגיה בין מים לאנרגיה', לטובת פיתוח פתרונות טכנולוגיים שיסייעו בפתרון בעיות ואתגרים בתחום. ההאקתון, אותו הובילו מרכז החדשנות KIC של המכללה האקדמית כנרת וארגון צופן – שפועל לשילוב החברה הערבית בהיי-טק, בשיתוף שותפויות אדמונד דה רוטשילד, המפעילים את תוכנית 'מסאר להיי-טק' – עמד בסימן שיתוף פעולה בקרב כל קבוצות החברה הישראלית. באירוע התחרו קבוצות מעורבות של ערבים ויהודים, דתיים וחילונים מכל רחבי הארץ.

השנה, בשל המצב הביטחוני והחברתי, הוחלט כי כספי הפרסים לזוכים יתרמו על ידי המכללה האקדמית כנרת למשפחות שנפגעו במתקפת ה-7 באוקטובר 2023.

בהאקתון, שנערך במכללה האקדמית כנרת, השתתפו סטודנטים מהמכללה והסביבה, מהנדסים ואנשי מקצוע ממגוון תחומים, שחקרו את האתגרים שהציבו בפניהם ארגונים שונים – מקורותאקוויסטיהוואטראדג'ביוקאסל וגליל מערבי – ופיתחו אבטיפוס ראשוני לכל אתגר.

תוצרי ההאקתון הוצגו על ידי הצוותים בפני ראשי התעשיות המובילות בארץ בתחומי מים ואנרגיה, שהעריכו את הפתרונות החדשניים במגוון פרמטרים כגון ישימות, חדשנות, אימפקט וכדאיות כלכלית. בין המעריכים: צח פרנקל מנכ"ל Innovalleyרון יצחקי, מנכ"ל אגודת המיםעידו רודוי, יו"ר איגוד התעשייה הקיבוציתמירב בועז (בוזי), סמנכ"לית ארגון צופן; סרן אלון בן הרוש, ראש תחום אקלים בצה"לזיו סלע, מנהל תחום בקרה הנדסית ברשות המים; ד"ר חגית שוימר, מנהלת אגף אקלים ברשות החדשנותיוסי שרייבר, מהנדס יועץ בקק"ל; ואחרים.

במקום הראשון: פתרון לאתגר שהציגה חברת מקורות

בתום ההאקתון הוכרזו המקומות הראשונים. במקום הראשון זכתה קבוצת 'מסאר להיי-טק' עם הפתרון לאתגר שהציגה חברת מקורות. בחברה ביקשו פיתוח לשיטה חכמה ואוטומטית למדידת שעוני מים, מאחר שתשתיות המים פרוסות על אלפי ק"מ ואנשי השטח בחברה נאלצים לבזבז שעות ארוכות בהתניידות על מנת לבצע מדידה יומיומית ולתעד את הנושא באופן מסודר. הפתרון שפיתחה הקבוצה הזוכה הוא ישומון שכולל עיבוד וניתוח נתונים מהשטח, תוך שימוש בתיעודי קול ותמונה.

במקומות השני והשלישי זכו שתי קבוצות שנתנו מענה לאתגר שהציגה חברת אקווסטיה – ניטור מרחוק לפתיחה וסגירה של שסתומי אוויר למערכות מים ושפכים.

במקום השני זכתה קבוצת Leveraging Arduino and IoT, שיצרה מכשיר אוניברסלי לניטור מרחוק של שסתומי אוויר במערכות מים וביוב, שכולל התקנה קלה ופשוטה.

במקום השלישי זכתה קבוצת 'מסאר להיי-טק', שהציעה להתקין חיישן המודד את המרחק מהשסתום, ולפי מרחק זה ניתן להעריך את מצבו. בנוסף הציעו פיתוח של חיישן נוסף, שמודד את מהירות האוויר, אותו מתקינים בפתח השסתום, ולפי עוצמת זרימת האוויר ניתן למדוד את מצב השסתום.

מייסם ג'לג'ולי, מנכ"לית ארגון צופן: "צופן, השותפה לתכנית 'מסאר להיי-טק' של שותפויות אדמונד דה רוטשילד, גאה במשתתפי התוכנית הצעירים, אשר משתתפים בהאקתון זו השנה השנייה ומביאים עימם יצירתיות, מחשבה מקורית ורצינות. צעירים אלה הם ההוכחה כי השקעה בנוער מהחברה הערבית תורמת לכלל החברה הישראלית ומקדמת את הכלכלה והחדשנות. תוכנית 'מסאר להיי-טק' מקדמת את הצעירים ומתווה עבורם את הדרך להצלחה באקדמיה. שירותי צופן, להעצמה והכנה טכנולוגית ואישית של סטודנטים למקצועות ה-STEM מהחברה הערבית, יוענקו לצעירים אלה, גם בהיותם באקדמיה, להבטחת השתלבותם בתעשיית ההיי-טק באופן המיטבי".

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!