קריאה וכתיבה אקדמית

שם הקורס: קריאה וכתיבה אקדמית   271021
שם המרצה: ד״ר חיים חגי

haimhagay@mx.kinneret.ac.il
היקף: 2 ש"ס
מועד הקורס: סמסטר ב'
דרישות קדם: אין

תיאור הקורס

הקורס נועד להקנות לסטודנט.ית את הכלים הבסיסיים הנחוצים לו.ה כדי להתמצא בעולם האקדמי, תוך דגש על פיתוח יכולות אוריינות אקדמית הכוללות מיומנויות קריאה וכתיבה. לפיכך הקורס מורכב משני נושאים מרכזיים:

  1. מיומנויות קריאההכרת ז'אנרים שונים של כתיבה אקדמית, קריאה וניתוח ביקורתי של טקסטים אקדמיים ודרכי ארגון שיטתי של מידע.
  2. מיומנויות כתיבההכרת מבנה העבודה האקדמית, הכרת ז'אנרים שונים של כתיבה אקדמית,  כללים לכתיבה אקדמית תקנית ורהוטה, סיכום ומיזוג של מקורות ביבליוגרפיים, כתיבת תקצירי מאמרים, כללי הרישום הביבליוגרפי.

תוצרי למידה

בתום תהליך הלמידה בקורס הסטודנט.ית יהיו מסוגלים:

  1. להסביר את הייחודיות של כתיבה אקדמית ביחס לכתיבה בסוגות אחרות
  2. להציג את מבנה המאמר האקדמי
  3. לקרוא, לסכם ולנתח מאמר אקדמי
  4. לזהות ז'אנרים שונים של טקסטים אקדמיים.
  5. לחפש, לסנן ולבחור מאמרים לשם כתיבת עבודה אקדמית
  6. להגדיר נושא מרכזי למחקר  ולנסח שאלת מחקר
  7. לכתוב הפניות ורשימה ביבליוגרפית על פי כללי ה-APA
  8. לכתוב תשתית תיאורטית ראשונית להצעת המחקר המציגה באופן אינטגרטיבי את הידע בנושא
  9. לכתוב טקסט אקדמי באופן בהיר, ממוקד ומדויק

דרישות הקורס:

  • הנוכחות בשיעורים חובה. אפשר להיעדר משלוש פגישות סמסטריאליות לכל היותר.
    • סטודנט שיעדר מארבעה שיעורים ויותר לא יוכל להגיש את המטלה הסופית.
    • בכפוף לתקנון והנחיות המכללה, במקרה של היעדרות מסיבות מחלה, מילואים, לידה או אירועים שקשורים למלחמה וכו', על הסטודנט.ית לעדכן את מזכירות המחלקה ולמסור אישורים מתאימים מיד עם החזרה ללימודים.
  • הגעה לכיתה בזמן. סטודנטים שיאחרו ייאלצו להמתין מחוץ לכיתה, ויוכלו להיכנס לשיעור רק לאחר 15 דקות מתחילתו. לא תתאפשר כניסה לשיעור מעבר לנק׳ הזמן הזו.
  • קריאת מאמרים בהתאם להנחיות שיינתנו בשיעור.
  • הגשה שוטפת של מטלות הקורס במועדן.
    • מטלות הקורס כוללות תרגילי כיתה ועבודות בית. יש למלא את המטלות ביסודיות ובקפדנות.
  • עבודה עצמאיתכל מקרה של העתקה יגרור העלאה לוועדת משמעת.
  • ציון עובר מעל 60.
    • לא יתבצע שקלול עם ציוני המטלות אם ציון העבודה הסופית נמוך מ-60.

מרכיבי הציון

שם המטלה

אחוז מהציון הכולל

הגשת תרגילי כיתה ובית / שאלונימודל

20%

תרגיל אמצעבחירת נושא למחקר, ניסוח שאלת מחקר, חיפוש מאמרים רלוונטיים, סיכום תמציתי של המאמרים וכתיבת רשימה ביבליוגרפית

20%

עבודת סיכום קורס

60%

סה"כ

100%

נושאי הקורס

  • שיעור

    נושא

    פירוט

    תרגיל

    פריטי קריאה

    1

    מאפייני השיטה המדעית והטקסט האקדמי; היכרות עם ז'אנרים שונים של טקסטים אקדמיים.

    מאפייני השיטה המדעית והטקסט האקדמי. הכרת הייחודיות שבכתיבה המדעית לעומת סוגי כתיבה אחרים. שיטות המחקר האקדמיות וסוגים שונים של טקסטים אקדמיים.

    תרגיל שיעור

    חיות (2004)

    פרק 5.

    2

    הכרות עם מבנה המאמר

    קריאה וסיכום של מאמר אקדמי: מיון מידע, מציאת רעיון מרכזי בפסקה, הערכה ביקורתית של מקורות מידע.

    תרגילשיעור

    לוינשטיין ברקאי (2020)

    3

    יוצאים לדרךבחירת נושא וניסוח שאלה

    כללים בסיסיים לכתיבת עבודה אקדמית: הגדרת נושא לעבודה, כתיבת שאלת מחקר, מבנה העבודה.

    תרגיל שיעור

    גרפינקל (2018).

    עמ׳ 39-27.

    4

    הדרכת ספרייה

    הכרת הספרייה ומאגרי המידע המקוונים

    5

    עקרונות הציטוט הביבליוגרפי

    רישום תקני לפי כללי ה– APA

    כללים לאזכור מקורות בגוף הטקסט.

    כללים לאזכור מקורות ברשימה הביבליוגרפית.

    קבלת עבודת אמצע

    6

    כללי הכתיבה המדעית ומאפייניהחלק א'

    כתיבה ברמת המיקרו:

    בנייה של טיעון לוגי וכתיבה קוהרנטית.

    ניסוח משפט (דיוק, בהירות, שימוש במילות קישור), כתיבה בפסקאות, שימוש בסימני פיסוק.

    תרגיל שיעור

    7-8

    כללי הכתיבה המדעית ומאפייניהחלק ב'

    כיצד לנסח מחדש רעיונות.

    כללים אתיים לשימוש במקורות מידע.

    עיצוב העבודהעמוד שער, תוכן עניינים.

    תרגיל שיעור*2

    גרפינקל (2018).

    עמ׳ 136-115

    9-10

    כתיבה אינטגרטיבית

    בניית התשתית המושגיתמבנה פרק הסקירה התיאורטית.

    כיצד לשלב בין תיאוריות ומחקרים.

    דרכים רטוריות לפיתוח רעיון ובניית טיעון.

    תרגיל שיעור*2

    Shifman (2012)

    11

    סיכום הקורס והכנה לכתיבת העבודה המסכמת

    קבלת תרגיל מסכם

    ביבליוגרפיה

    פריטי קריאה העוסקים בכתיבה אקדמית

    קריאת חובה

    גרפינקל, א' (2018). איך כותבים. משכל.

    חיות, ע' (2004). מדריך למחקר ולכתיבה מדעית: מהלכה למעשה. האוניברסיטה הפתוחה.

    קריאת רשות

    בירנבוים, מ' (1993). מי מפחד מעבודת מחקר. מפעלים אוניברסיטאיים הוצאה לאור.

    בק, א' (2018). חוברת הדרכה לכתיבת עבודה סמינריונית. האוניברסיטה הפתוחה.

    וולפה, ע' ועמית ע' (1998). לכתוב עבודת מחקרכלים וכללים. דיונון.

    חיות, ע' (2012). מדריך למחקר ולכתיבה מדעית. מהלכה למעשה. האוניברסיטה הפתוחה.

    מרבך, ע' (2002). תיהלוך החשיבה האקדמית. כליל.

    American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American psychological association (7th ed.). https://doi.org/10.1037/0000165-000

    פריטי קריאה העוסקים בנושא העבודה

    קריאת חובה בעברית

    לוינשטיין ברקאי, ה׳ (2020). המגדר כן קובע? תמיכה חברתית בקורבנות־גברים של פגיעה מינית לעומת תמיכה בקורבנות־נשים ברשתות  חברתיות בישראל. מגמות, נה(2), 190-167.

    קריאת חובה באנגלית

    Shifman, L. (2012). An anatomy of a YouTube meme. New media & society14(2), 187-203.

    קריאת רשות בעברית

    רוטכהן, א׳ ולהב, ת׳ (2019). מלכודת תיירים: הטמעת מסרים שכנועיים בקבוצת תיירות פנים בפייסבוק. מסגרות מדיה, 18, 109-87.

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!