מבוא לסוציולוגיה א' וב'

קוד הקורס: 2-241051-0; 2-241071-0
שם המרצה: ד"ר ריקי גליה
היקף: ש"ש
מועד הקורס: שנה א', סמסטר א'
דרישות קדם: אין

מטרות הקורס

  • להציג בפני הלומדים את הסוציולוגיה כעולם ידע מגוון, וכתחום של חשיבה, לימוד ומחקר.
  • ללמוד מושגי יסוד, פרספקטיבות תיאורטיות וכלי ניתוח בסיסיים בסוציולוגיה.
  • ללמוד כיצד להסתכל על המציאות דרך פריזמה סוציולוגית ולנתחה דרך ההמשגה הסוציולוגית.
  • להתוודע למחקר הסוציולוגי הקלאסי והעכשווי.

תפוקות למידה בקורס:

  • הסטודנט יוכל  להסביר מושגי מפתח בסוציולוגיה וכן לדון בתיאוריות הסוציולוגיות המרכזיות.
  • הסטודנט יוכל ליישם את ההבנה שלו את מושגי המפתח והתיאוריות הסוציולוגיות לניתוח מציאות חברתית קונקרטית.
  •   הסטודנט יוכל לנתח מציאות חברתית קונקרטית מנקודות מבט פרדיגמתיות שונות תוך השוואה ביניהן.
  • הסטודנט יוכל על סמך הידע התיאורטי הנרכש בקורס לנתח את המציאות החברתית באופן מרובד תוך התייחסות לנקודות מבט מגוונות.
  • הסטודנט יוכל לתרום לדיון בסוגיות סוציולוגיות תוך שימוש בהנחיות היסוד ובמושגים סוציולוגיים
  • הסטודנט יהיה מסוגל להעלות שאלות מחקר מנקודת מבט סוציולוגית שמטרתן לבחון תופעה חברתית מסוימת תוך עיגונה בנסיבות חברתיות.

פעילויות למידה:

  1. קריאת פריטים מתוך הביבליוגרפיה.
  2. נוכחות חובה
  3. מבדקי קריאה ועבודות לפי דרישות המרצה. מבדקי הקריאה הם בקיאות על מאמרים. בנוסף יידרשו הסטודנטים לניתוח קטעי מדיה (סרטים, קטעי עיתונות) בהקשר לנושאים שנלמדו בכיתה באמצעות תיאוריות ומושגים סוציולוגיים.
  4.  "הרצאה מתוגברת" – בקורס יתקימו בין 2 ל-3 הרצאות מתוגברות בסמסטר. בהרצאות אלו יינתנו לסטודנטים טקסטים אותם ייצטרכו לנתח בקבוצות דיון באמצעות המושגים והתיאוריות שנילמדו בקורס. השתתפות בהרצאות שהן במתכונת של "הרצאה מתוגברת" [בקבוצות קטנות] הן חלק מחובות הקורס. העדרות של יותר מהרצאה אחת תפגע ביכולת של הסטודנט/ית לגשת לבחינת סוף הקורס.
  5. מבחן על ההרצאות, הביבליוגרפיה ומאמרים שנלמדו בתרגילים.

מרכיבי הערכה של תפוקת הלמידה:

סמסטר א':

מבחן סוף סמסטר: 70%
תרגיל (אופציונאלי) 30%

הנוכחות בשיעורים חובה. סטודנט הנעדר משתי פגישות בסמסטר ללא נימוקים מוצדקים, רשאי המרצה, לאחר התראה ובתאום עם ראש המחלקה, להרחיקו מהקורס.

במקרה של היעדרות מסיבות מחלה, מילואים, לידה וכיוב', על הסטודנט/ית למסור אישורים מתאימים למזכירות המחלקה מיד עם שובו/ה ללימודים.

נושאי הקורס:

מספר שיעור

נושא השיעור

תת נושאים

פרטי קריאה רלוונטיים

1

היכרות עם הסוציולוגיה

הגדרה, נושאים ומתודות

הרקע להתפתחות הסוציולוגיה

קריאת חובה:

משוניס, פרק 1, עמ' 2-16

גידנס, עמ' 10-11

ברגר פ. (1970), פרק ראשון, עמ' 9-32.

2

תיאוריות סוציולוגיות מרכזיות

גישות מבניות (פונקציונוליזם, קונפליקט)

הגישה הוובריאנית

האינטראקציה הסימבולית

קריאת חובה:

משוניס, פרק ראשון, עמ' 16-26.

גידנס, 57-88

גידנס,213-240

דורקהיים, א. (2006), )עמ' 57-66).

דירקהיים, (1979). עמ' 43-46.

ובר, מ. (1984), עמ' 76-90.

גופמן, א. (1980), עמ' 13-39.

3

תרבות

קריאת חובה:

משוניס, פרק 3,  עמ' 58-90.

כהן, יונתן וטוקצ'ינסקי ריבה (2007), עמ' 241-267.

4

נורמה סטטוס ותפקיד

קריאת חובה:

משוניס, עמ' 146-158.

ברגר פ. (1970), עמ' 99-115.

5

חברות (סוציאליזציה)

חיברות לתפקידי מגדר

קריאת חובה:

משוניס, פרק 5, עמ' 120-124, 127-135

גידנס, 282-243

בקר  ה.ס.  (1991), עמ' 101-112.

עירן יונה ,מיטל (2007), 209-233.

קריאת רשות:

למיש, דפנה (2006), עמ' 100-107.

6

סטייה חברתית

קריאת חובה:

משוניס, פרק 8, עמ' 200-213.

סתרלנד, א. ה. (1991), עמ' 195-206.

קריאת רשות:

אריקסון, ק. (1993), עמ' 167-176.

7

ארגונים

קריאת חובה:

מקס ובר (1986), עמ' 229-222.

גופמן, ארווינג (2006), עמ' 31- 39.

8-9

ריבוד חברתי

ריבוד ואי שוויון גלובלי

ריבוד ואתניות

ריבוד ומגדר

קריאת חובה:

משוניס, עמ' 232-249; 100-110

גידנס, 375-410

מרכס ק. ואנגלס פ. (1991 [1859]), עמ' 295-305.

10

פיקוח חברתי ומיסוד

קריאת חובה:

משוניס, פרק 16, 424-425.

ברגר, פ. ולקמן, ת. (1985), עמ' 408-395.

קריאת רשות:

פוגל-ביזאוי, סלביה (2006), עמ' 265-273.

11

התנהגות קולקטיבית ותנועות חברתיות

קריאת חובה:

משוניס, עמ' 618-626

בן-אליעזר, אורי (1999), 51-97.

12

סוציולוגיה פוליטית

קריאת חובה:

משוניס, פרק 16, עמ' 424-425, 435-438

ממן, דניאל (2006), עמ' 38-46.

קריאת רשות:

גלנר, א. (1994). עמ' 15-23, 62-74.

ובר, מ. (1976), עמ' 48-34.

13

סיכום תיאורטי וחזרה לבחינה

קריאת חובה:

  1. בירנבוים-כרמלי, דפנה. (1997). "הטוב שבשגרירנו": לאום ומעמד בסדרות המנויים של התזמורת הפילהרמונית הישראלית. בתוך: דוד נחמיאס וגילה מנחם (עורכים), מחקרי תל אביב יפו – תהליכים חברתיים ומדיניות ציבורית. תל אביב: רמות. עמ' 249-261.
  2. בן-אליעזר, אורי (1999). האם מתהווה חברה אזרחית בישראל? פוליטיקה וזהות בעמותות חדשות. סוציולוגיה ישראלית, ב(1),  51-97.
  3. בקר  ה.ס.  (1991).  "חניכותו של מעשן המריחואנה". בתוך: רוט הלר ונווה (עורכים) היחיד והסדר החברתי, ת"א: עם עובד. עמ' 101-112.
  4. ברגר פ. (1970). הזמנה לפגישה עם הסוציולוגיה. תל-אביב: עם עובד. פרק ראשון, עמ' 9-32, 73-98, 99-115, 408-395.
  5. ברגר, פ. ל., ולאקמן, ת. (1993). מיסוד. בתוך רוט-הלר, ד., ונוה, נ. (עורכים), היחיד והסדר החברתי. תל אביב-עם עובד. עמ' 408-395.
  6. גופמן, א. (1980). הצגת האני בחיי היומיום. תל אביב: דביר. עמ' 13-39.
  7. גופמן, ארווינג (2006). על מאפייני המוסדות הטוטאליים, עמ' 31- 39.
  8. גידנס אנתוני (2013). סוציולוגיה. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 10-11, 57-88, 213-240, 282-243, 375-410.
  9. דורקהיים, (1979)  "התאבדות והתכלול החברתי" בתוך ברום וסלזניק (עורכים), סוציולוגיה. עמ' 43-46.
  10. דורקהיים, א. (2006). מהי עובדה חברתית. בתוך הכללים של המתודה הסוציולוגית )עמ' 57-66). תל אביב: רסלינג.
  11. הול,ט. (1979) "הלשון האילמת" בתוך ברום וסלזניק[עורכים] סוציולוגיה, עמ' 71.
  12. ובר, מקס (1986). הביורוקרטיה. בתוך ד. רוט-הלר ונ. נוה (עורכים) היחיד והסדר החברתי, תל-אביב: עם עובד, עמ' 229-222.
  13. ובר, מ. (1984). האתיקה הפרוטסטנטית ורוח הקפיטליזם. תל אביב: עם עובד. עמ' 76-90.
  14. וימן, ג. (2000). מגדר ופרסומת: נשים וגברים בתשדירי הפרסומת הטלוויזיונית בישראל. מגמות, מ (3), 466-485. חובת קריאה.   
  15. כהן, יונתן וטוקצ'ינסקי ריבה (2007). טלוויזיה וזהות חברתית בעידן הרב ערוצי: דפוסי צפייה גלובליים ומקומיים של קבוצות חברתיות בישראל. סוציולוגיה ישראלית כרך ח (2) עמ' 241-267.
  16. ממן, דניאל (2006). אליטות. בתוך: אורי רם וניצה ברקוביץ (עורכים), אי שוויון. באר שבע: הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. עמ' 38-46.
  17. מרכס ק. ואנגלס פ. (1991 [1859]): המניפסט הקומוניסטי, בתוך ד. רוט-הלר ונ. נוה (עורכים) היחיד והסדר החברתי, ת"א, עם עובד. עמ' 295-305.
  18. משוניס, ג'ון (1999). סוציולוגיה. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 2-16, 16-26, 58-90,  146-158, 120-124, 127-135, 355-358, 200-213, 232-249, 100-110, 299-308, 358-367, 424-425, 435-438, 618-626.
  19. סתרלנד, א. ה. (1991)  "הגנב המקצועי". רוט הלר ונווה (עורכים) היחיד והסדר החברתי, ת"א: עם עובד. עמ' 195-206.
  20. עירן יונה ,מיטל (2007 (. אשת חייל והגבר החדש: שני מודלים של "משפחה אידיאלית" והשלכותיהם על הסדרים מגדריים במשפחות של נשים וגברים המשרתים בצה"ל. סוציולוגיה ישראלית כרך ח (2), 209-233.
  21. פואנטס א., וארנרייך ב. (1987 ). נשים בקו הייצור העולמי, ברירות הוצאה לאור, עמודים 11-53.
  22. רגב, מוטי (2006). "הון תרבותי". בתוך: א. רם, נ. ברקוביץ (עורכים). אי שוויון. (עמ' 133-139). באר שבע: הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן גוריון.
  23. תומסן, מ. ( 1979) ."הלם תרבות של מוות בדממה" בתוך ברום וסלזניק (עורכים) סוציולוגיה, עמ' 68.

קריאת רשות:

  1. גלנר, א. (1994). לאומים ולאומיות, תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, עמודים 15-23, 62-74.
  2. ובר, מ. (1976). טיפוסים של סמכות ותאום מחייב. בתוך: ש. איזנשטט, ע. גוטמן, וי. עצמון (עורכים). מדינה וחברה (א). תל- אביב: עם עובד, 48-34.
  3. פוגל-ביזאוי, סלביה (2006). משפחה. בתוך: אורי רם וניצה ברקוביץ (עורכים), אי שוויון. באר שבע: הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. עמ' 265-273.
  4. אריקסון, ק. 1993. "רשימות של הסוציולוגיה של הסטייה החברתית." בתוך היחיד והסדר החברתי, בעריכת ד. רוט-הלר ונ. נוה, תל אביב: עם עובד, ע' 167-176.
  5. למיש, דפנה (2006). "דימויים בתקשורת". בתוך: א. רם, נ. ברקוביץ (עורכים). אי שוויון. (עמ' 100-107). באר שבע: הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן גוריון.

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!