לקביעת פגישת ייעוץ
מלא/י פרטיך
שם:
שם משפחה:
דוא''ל:  
טלפון:
מתעניין בתחום:
select
אני מאשר/ת קבלת תכנים ופרסומים מהמכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן
הזן טלפון ונחזור אליך מיד
 
1800-20-90-20

מבני התחנה ההיסטוריים אשר שוחזרו, שוקמו והותאמו להיות חלק מקמפוס לימודי

תרשים מבנה תחנת הרכבת ההיסטורית של צמח 1947 (התרשים האחרון שנעשה לתחנה)



בתחנת הרכבת ההיסטורית של צמח מבנים סטנדרטיים הקיימים בתחנות "רכבת העמק" בצד מבנים הייחודיים לתחנת צמח:

מבנים סטנדרטיים:
• מבנה מרכזי בו התגורר מנהל התחנה ומשפחתו (בקומה ב') ומשרדי ניהול התחנה והתנועה.
• צריף מזנון (נוסעים).
• בית המסילאים. מקום מנוחה לעובדי הרכבת.
• רציף סחורות ועליו מחסן הסחורות.

מבנים ייחודיים הקיימים רק בתחנת צמח:
• מגדל-מים אובלי כפול.
• מוסך-קטרים, היכול להכיל שני קטרים בו זמנית.
• סובבן קטרים – Turntable. טורקי יחיד במדינת ישראל.
• מתקני קרנטינה ומבני מכס.
• בתקופת המנדט הבריטי התווספו מגדל מזוט עילי ומכלי מזוט תת קרקעיים.

 "מבנה התחנה" המרכזי הדו קומתי
בניין התחנה הדו קומתי, נבנה אחרי שנת 1905. זהו מבנה בן שתי קומות וגג רעפים, הדומה במבנהו לרוב מבני התחנות של הרכבת החיג'אזית.
הקומה הראשונה, שימשה למשרדים, בכללם מכירת כרטיסים. הקומה (השנייה) העליונה, שירתה את משפחת מנהל התחנה. קומת המרתף, במבנה קיים מרתף. מרפסת, במבנה נבנתה מרפסת בקומה השנייה (מהתקופה הבריטית). בתקופה התורכית, כנראה לקראת סיומה, נבנו שני צריפים, בצמוד למבנה התחנה בצדו המערבי ובצדו הצפוני. ככל הנראה, הם שמשו כמזנון ומטבח למזנון. חלק פתוח אך מקורה, נותר בין צריף המזנון (הצמוד ממערבי) ומבנה התחנה. חלק זה שימש, כנראה כחדר המתנה לנוסעים.

"מבנה התחנה לאחר השחזור", משמש מבנה מרכזי של "המרכז ללימודי ארץ ישראל" בו ממוקמת מזכירות המחלקה ללימודי ארץ ישראל, חדרי חוקרים, מכוני המחקר: מכון לארכיאולוגיה גלילית, הקתדרה לחקר ארץ ישראל ע"ש ברט בורנבלום, מכון "כנרת" למחקר קשרי חברה, ביטחון ושלום ע"ש רא"ל דן שומרון.


  
מבנה מהתקופה העות'מאנית בן שתי קומות וגג רעפים, הדומה לרוב מבני התחנות של הרכבת החיג'אזית.



  • הקומה הראשונה - שימשה למשרדים, בכללם מכירת כרטיסים. הקומה (השנייה) העליונה – שימשה את משפחת מנהל התחנה. במבנה קומת מרתף ומרפסת (מהתקופה הבריטית).


    "צריף המזנון"




    צריף זה שוחזר על-פי צילומים ועל פי יסודותיו המקוריים שנחשפו בעת העבודות במקום. הצריף הוקם על ידי התורכים ושימש כנראה כמזנון לנוסעים (Refreshment Room). בשונה מהשחזור, החלק הקרוב למבנה הדו-קומתי של התחנה, היה פתוח ומקורה. ייתכן שחלק זה שימש כמקום המתנה לנוסעים. בצמוד לצריף, בפינתו הצפון מזרחית, היה צריף נוסף, קטן למדי, אשר שימש כמטבח למזנון. צריף זה לא שוחזר.
    "צריף המזנון" לאחר השחזור משמש כיתת לימוד של המחלקה ללימודי ארץ ישראל.


    "מבנה הסיליקט"
    מבנה שרות של תחנת הרכבת, נבנה בתקופה הבריטית מלבני סיליקט.
    "מבנה הסיליקט" לאחר השחזור, משמש חדר סמינרים וספריה ייחודית המנציחה את זכרו של אורי דביר ז"ל. הספרייה מכילה אוספי ספרים ומפות של אורי דביר ז"ל.

     

    "בית המסילאים" - (בית העובדים)
    המבנה שימש כמגורי עובדים (עובדי התנועה). כנראה נבנה בתקופה הבריטית.
    "בית המסילאים" לאחר השחזור, משמש שתי כיתות של המחלקה ללימודי ארץ ישראל. אחת הכיתות מנציחה את זכרו של פרופ' אדם זרטל שהיה גם מאנשי הסגל המרכזיים של המחלקה. בכתה מוצגים ארכיאולוגיים.




    רציף הסחורות
    מחסן הסחורות ורציף הטעינה/פריקה נבנה כחמישה מטרים מזרחית למבנה מנהלת התחנה הדו קומתי. מדרום למחסן ולרציף הסחורות מוקמו מסילות הרכבת.
    בעבודות הפינוי במקום, שנערכו במקום במאי 2015 נחשפו יסודות המבנה והרציף אשר נקטע כנראה לצורך בניית קו ניקוז.

     

    מחסן הסחורות




  • "מגדל המים" (מבנה אובאלי ייחודי) - אשר הפך למרכז המבקרים.
    מגדל המים נחנך ב-1905, אחד המבנים הראשונים שנבנו בתחנה. זהו מגדל אובלי, הבנוי אבני בזלת מסותתות ועליו הוצבו שני מכלי מתכת מחוברים ביניהם שמולאו במי הכנרת. ממכלי המים יצא צינור שבקצהו שרוול למילוי המים בקטרים.
    זהו מגדל המים האובלי היחיד בעל שני מכלי מים בתחנות "רכבת-העמק"
        


    מוסך קטרים – יכול היה להכיל שני קטרים במקביל


    "סובבן הקטרים" Turntable הסובבן הטורקי היחיד בישראל
    סובבן הקטרים, שימש לשינוי כיוון הקטרים, לצורכי טיפול במוסך הקטרים שניצב בסמוך.
    נוסף לכך, בתקופה התורכית השתמשו בקטרים חזקים יותר לצורך התגברות על העלייה לרמת-הגולן ולחורן. על-כן, הקטרים ה"ארצישראליים", סובבו ושבו לחיפה והקטרים ה"סוריים" - לדמשק.
    בתקופת המנדט, היו אלו קטרים של שתי חברות רכבת בשתי מדינות. כמובן שזה נתן משנה תוקף לסיבוב הקטרים, שכל אחד ישוב למדינתו. לעומת זאת, הקרונות המשיכו בדרכם, גם בתחומי המדינות השונות. עם הפסקת פעולתה של "רכבת-העמק" כוסה הסובבן ונעלם מן העין. בינואר 2014 התגלה ונחשף.



    "מגדל המזוט"

    מגדל המזוט נבנה סמוך למיכל התת-קרקעי ולמוסך הקטרים. המזוט הועלה אליו מהמכל בעזרת משאבה. את מכלי הקטרים מלאו במזוט - בגרביטציה.




    "מיכל המזוט התת-קרקעי"
    לצורך הנעת הקטרים, הרתיחו את המים ויצרו קיטור. ההסקה בוצעה באמצעות פחם. במלחמת העולם השנייה,
    נוצר מחסור בפחם והבריטים הסבו את ההסקה למזוט. על-כן היה צורך במיכל גדול של מזוט בתחנת צמח. מאחר וסוריה נשלטה ע"י ממשלת וישי הפרו-גרמנית והתעורר חשש מהפצצה גרמנית. לכן הוחלט לבנות בצמח, מיכל מזוט תת-קרקעי.
    שנים רבות אח"כ, בגלל צורתו העגולה, נחשב המיכל בטעות לסובבן.



    " מתקני קרנטינה"
    להסגר לבהמות במעבר הגבול