יישומים התערבותיים בניתוח התנהגות א+ב
במסגרת הקורס הסטודנט יתבקש ליישם בשטח תהליך התערבותי בניתוח התנהגות על בסיס התכנים שנלמדו בקורסי הליבה בתכנית: שיטות תצפית ואיסוף נתונים, הערכה פונקציונלית של התנהגות וקורסים העוסקים ביישום התערבויות התנהגותיות על בסיס ממצאי האבחון הדיאגנוסטי. במקביל לעבודתו המעשית בשדה הטיפולי, הסטודנט יקבל הדרכה אישית וקבוצתית, כמתחייב מדרישות הלימודים והלשכה העולמית להסמכת מנתחי התנהגות. באופן ספציפי, במסגרת הקורס הסטודנט יאתר סביבה חינוכית המחפשת אחר פתרון לבעיה התנהגותית של ילד או קבוצת ילדים, ויבצע תהליך אבחוני והתערבותי שיטתי ומתועד במטרה לסייע לסביבה לפתור את הבעיה שהוגדרה לפתרון. הסטודנט יתרגל הלכה למעשה מיומנויות מקצועיות שונות כגון: הגדרות אופרטיביות של התנהגויות לשינוי, איסוף נתונים ישיר ובלתי ישיר, ביצוע הערכה וניתוח פונקציונלי, ביצוע סקר העדפות והנחיית הסביבה החינוכית (הורים/צוותי חינוך) ביישום ההתערבות המוצעת.
3 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 60
א' 0245161-01 פרופ' עמוס רולידר א' 15:45-17:15
א' 0245161-02 ד"ר נתלי רולידר– אגילה א' 15:45-17:15
א' 0245161-00 ד"ר אליען אלחדף א' 15:45-17:15
ב' 0245221-01 פרופ' עמוס רולידר א' 15:45-17:15
ב' 0245221-02 ד"ר נתלי רולידר– אגילה א' 15:45-17:15
ב' 0245221-00 ד"ר אליען אלחדף א' 15:45-17:15
יישומים התערבותיים בניתוח התנהגות א'+ב' (מקוון)
2 ש"ס / ת' / 60
גב' ורד פסטרנק
גב' לימור בוכמן
גב' שפיצר הילה
גב' דגנית מנע–יופי
גב' ליאת דוד
גב' שטרן–ירדני מירי
אתיקה בניתוח התנהגות א'
This is a graduate course on Ethics for Behavior Analysts. It is the first course in a two-course series. Together, both courses cover the Behavior Analyst Certification Board's (2020) "Ethics code for behavior analysts" found at https://bacb.com/wp-content/ethics-code-for-behavior-analysts/. This code went into effect in January 2022 and is recognized world-wide as a standard for ethical research and practice in applied behavior analysis. This course will review the historical context of ethics in applied behavior analysis and the principles upon which the code was based, as well as the code's application and enforcement. It will also examine a behavior analytic count of ethical and unethical behavior and will discuss notable ethics-related events and controversies for student analysis. Students will: (1) Review the historical context of applied behavior analysis from an ethical lens, (2) Be able to discuss the principles upon which ethical standards for behavior analysis were developed, (3) Be able to understand and consider the Introduction section of the “Ethics code for behavior analysts” and how the code has changed over time. (4) Apply their understanding of a behavioral accounting for ethical and unethical behavior to important events in the field of applied behavior analysis and their own work in behavior analysis, (4) Prepare for the second course in the Ethics series.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש ' / 60
א' 0245211-00 פרופ' שרה בלום ד' 17:30-19:00
אתיקה בניתוח התנהגות ב'
הקורס מיועד לפתח בקרב הסטודנטים מודעות, רגישות והבנה ביחס לאחריות המקצועית, לערכים, לעקרונות ולקודים המוסריים אליהם מחויבים מנתחי ההתנהגות. על בסיס הכרות מעמיקה של הסטודנטים עם הקוד האתי של ניתוח התנהגות ילמדו הסטודנטים לזהות ולהבחין בהתנהגויות בלתי אתיות במגוון תרחישים ולהציע אלטרנטיבות אתיות ומקצועיות. בנוסף נדון בדילמות אתיות מתוך התנסויות הסטודנטים ומתוך הספרות המקצועית.
2 ש"ס / 2 נ"ז /ש' / 60
ב' 0245261-00 ד"ר אליען אלחדף א' 11:45-13:15
שיטות מחקר מתקדמות במדעי ההתנהגות
מטרת הקורס היא להקנות לסטודנטים לתארים מתקדמים ידע מתודולוגי עמוק ונרחב הכולל ידע תאורטי ויישומי במודלים סטטיסטיים מתקדמים המאפיינים את המחקר במדעי ההתנהגות בכלל ובפסיכולוגיה ובניתוח התנהגות בפרט. הקורס יעסוק בהקניית מושגים מתקדמים בשיטות מחקר כמותיות במדעי ההתנהגות, פיתוח חשיבה מחקרית ביקורתית, והעמקת הבנת הסטודנט לגבי מבנה עבודה מחקרית אמפירית במעבדה ובשטח. נלמד כיצד מתכננים, מבצעים, מדווחים ומבקרים מחקרים במדעי ההתנהגות ובפסיכולוגיה.
ספציפית, במסגרת הקורס נלמד על היבטים תיאורטיים ומעשיים של השיטה הניסויית, במסגרתם נעמיק את הידע אודות המתודה המדעית, היחס בין תיאוריות והשערות, היכרות עם מערכי ניסוי מורכבים ובקרה על משתנים חיצוניים. כמו כן, נכיר שיטות מחקר אחרות הננקטות בשדה כדרך לאיסוף נתונים ופירושם. נלמד על מערך מחקר דמויי–ניסוי, על בניית ותיקוף כלי מחקר שונים (שאלונים ומטלות) ונעסוק בעקרונות המדידה: מהימנות, תוקף, ושיטות דגימה לצד העמקת ידע הסטודנט.
חלק מן המושגים והנושאים מוכרים מקורסים מתארים קודמים אך יילמדו במסגרת המיועדת להקנות לסטודנטים חשיבה מתודולוגית, ביקורתית וסטטיסטית כוללת ורחבה אשר יאפשרו לכל סטודנט תכנון והוצאה לפועל של מחקרים וניסויים מורכבים במעבדה ובשטח לצד יכולת ניתוח וקריאה ביקורתית של מאמרים בתחומים השונים תוך יכולת לבקר ולנתח באופן שיטתי את תוקף ממצאי הניסוי תוך התייחסות לסוגי התקפים השונים (תוקף המסקנה הסטטיסטית, תוקף פנימי, תוקף מבנה ותוקף חיצוני). בנוסף, נסקור שיטות מחקר איכותניות מתקדמות כגון ניתוח תוכן וחקר מקרה תוך דגש על הרלוונטיות של שיטות אלו במדעי ההתנהגות.
4 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 60
א' 0245191-00 ד"ר טל סלע א' 10:00-11:30
ב' 0245191-00 ד"ר טל סלע א' 10:00-11:30
הנחיה והדרכה בניתוח התנהגות
מטרת הקורס הינה להציג בפני הסטודנטים את העקרונות והבסיס להנחיה והדרכה נכונה המבוססת על הליכים התנהגותיים ומחקר התנהגותי. בקורס זה הסטודנטים יקבלו את הכלים הנדרשים על מנת לאפשר להם בעתיד להדריך ולהנחות הורים, מורים וסטודנטים לניתוח התנהגות או מנתחי התנהגות ברמת תואר ראשון שאינם יכולים לעסוק במקצוע באופן עצמאי וללא פיקוח.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0245181-00 ד"ר אליען אלחדף א' 11:45-13:15
הקניית מיומנויות בסיסיות למאובחנים עם אוטיזם ולקויות התפתחותיות אחרות
מטרות הקורס
- הכרת לקויות התפתחותיות מרכזיות, ובמרכזן לקות הספקטרום האוטיסטי, תוך התייחסות למאפייני התפתחות תקינה ולתפקודי מוח בלקויות התפתחותיות.
- הכרת דרך הטיפול בלקויות התפתחותיות בכלל, ובאוטיזם בפרט על פי עקרונות ניתוח התנהגות.
- היכרות ראשונית עם דרכי הלימוד הבסיסיות: DTT ולמידה מזדמנת.
- הכרת תכני הלימוד הבסיסיים ע"פ תחומי התפקוד השונים.
- הכללת הנלמד מעבר לאנשים, לסביבות, להוראות ולאביזרים, ומעבר לזמן (שימור).
- תרגול ראשוני בבניית תוכניות לימוד לילדים עם קשיי התפתחות.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0245201-00 ד"ר סיגל תדהר–פז א' 17:30-19:00
יסודות והרחבות בפילוסופיה הביהביוריסטית
מטרת הקורס היא לחשוף את הסטודנטים למשנתו של סקינר ולהכרות עם הפילוסופיה הביהביוריסטית אותה הגה, לחשוף את הסטודנטים לטקסטים מקוריים של סקינר (ולטקסטים בעלי השפעה של חוקרים נוספים בתחום הפילוסופיה ההתנהגותית), לקיים דיונים קבוצתיים על חומרי הקריאה על מנת לשפר את היכולות האנליטיות והמילוליות של הסטודנטים ואת יכולתם להתמודד עם ביקורת כלפי הגישה ההתנהגותית הרווחת בין אנשי טיפול ומוסדות חינוכיים. בעזרת הבנה מעמיקה של הפילוסופיה של מדע ניתוח התנהגות (הביהביוריזם הרדיקלי), ישפרו הסטודנטים את יכולת השיח שלהם עם מטפלים ובעלי מקצוע מגישות טיפוליות שונות ואת יכולתם לרתום אנשי מקצוע שאינם מחזיקים בגישה ההתנהגותית או מתנגדים לה לתהליך הטיפול ההתנהגותי.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0245251-00 ד"ר אבנר פרידלין א' 17:30-19:00
התערבויות התנהגותיות באוטיזם ועיכובים התפתחותיים
This is a graduate course. It covers a range of topic in behavior analysis related to intellectual and developmental disabilities including preference and reinforcer assessment, evidence-based practice, skill acquisition, discrimination training, and function-based and interventions. Students will: (1) Learn the history of ABA, disability and autism, characteristics of persons with IDD, and major issues and practices in the field of IDD, (2) Examine the behavioral approaches used to teach skills and increase appropriate behaviors in persons with IDD. (3) Be able to describe the functional approach to the analysis and treatment of behavior problems in persons with IDD. (4) Consider the evidence supporting behavioral assessment and treatment programs for skill acquisition and severe behavior problems in persons with IDD.
2 ש"ס /2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0245241-00 פרופ' שרה בלום ד' 17:30-19:00