שנה א'
הדרכה ביבליוגרפית וכתיבה מדעית
קורס זה עוסק בעקרונות הייסוד של הכתיבה האקדמית. מה מבחין בינה לכתיבה אחרת? כיצד הופכת כתיבה לכתיבה אקדמית ואילו כללים ועקרונות יש ליישם בדרך לכתיבת עבודה במסגרת לימודיכן האקדמית. במהלך הקורס נתוודע למורכבות והדרישות הבסיסיות לצורכי כתיבה זו והכרת הכללים לציטוט ושימוש במקורות אקדמיים ואחרים במסגרת עבודותיכן. חלק חשוב ומרכזי בקורס הוא הכרות עם מקורות מידע ודרכי כתיבת פריטים ביבליוגרפיים.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0251011-00 פרופ' נמרוד לוז ד' 14:00-15:30
מבוא לפרהיסטוריה של ארץ ישראל
הקורס יסקור את ראשית הופעת האדם, תוך הדגשת המצאות בולטות: החל מהופעת הכלים הראשונים באפריקה (לפני כמיליון וחצי שנים), המשך בהופעת האדם המודרני ועד ראשית הבנייה וביות החי והצומח. במהלך הקורס יושם דגש על לימוד תמורות בתרבויות הקדומות ועל איפיון שלהן בעזרת הממצא הארכאולוגי. כן יושם דגש על הכרת שיטות המחקר המסייעות לקבוע את גיל השכבות והממצאים באתרי החפירות לאורך ציר הזמן. דגש נוסף יושם על הסביבה ועל מזונו של האדם וכן על דרכי ההתנהגות האנושית שאפשרו לקדמונים לשרוד בתנאי סביבה משתנים. כל זאת, תוך תיאור ממצאים עדכניים מחפירות ארכאולוגיות בישראל ובעולם ובמיוחד מאתרים לאורכו של בקע הירדן.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0251021-00 ד"ר דינה שלם ד' 18:00-19:30
מבוא לאקולוגיה
הקורס יסקור מגוון נושאים ומושגים כלליים באקולוגיה, תוך הכרת מרכיבי המערכת האקולוגית, הגורמים האביוטיים והגורמים הביוטיים, יחסי גומלין בין האורגניזמים לסביבתם ובין האורגניזמים לבינם. זרימת חומר ואנרגיה ברמות הטרופיות השונות והקשר למבנה ותפקוד של אקוסיסטמות שונות. גידול אוכלוסיות, עושר מינים ומגוון מינים בחברה. דגש יינתן למיקום האדם בתהליכים אלו.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0251031-00 ד"ר רם בוכניק ג' 18:00-19:30
מבוא לתורת האקלים
מטרת הקורס היא להקנות לסטודנט ידיעה והבנה של יסודות הקלימטולוגיה והמטאורולוגיה.
במסגרת הקורס ייחשף הסטודנט לתופעות, לגורמים ולתהליכים הפיסיים המשפיעים על תנאי האקלים על פני כדור הארץ ולמגוון האזורים האקלימים.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0251041-00 ד"ר הדס רייזר ג' 10:00-11:30
מבוא לדתות
הקורס יעסוק בדתות ארץ–ישראל. בחלקו הראשון יילמד המסד התאורטי למדע הדתות באמצעות היכרות עם מושגי הייסוד בהיסטוריה, בסוציולוגיה, באנתרופולוגיה, בפסיכולוגיה, בפנומנולוגיה ובפילוסופיה של הדת. בחלק השני נערוך – על בסיס המסד התיאורטי – היכרות עם דתות ארץ–ישראל ועם השפעתן על עיצוב הנוף הדתי של ארץ–ישראל.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב 0251051-00 פרופ' יעקב אשכנזי ג' 10:00-11:30
נופי צומח בארץ ישראל
הקורס יקנה ידע בסיסי על עולם הצמחים והבנת המאפיינים של חברות הצומח בארץ. הסטודנטים בקורס יכירו את מבנה הצמח וחלקיו, קרי מערכת השורשים, הגבעול, העלים ומערכת הרבייה. הקורס סוקר את הרקע הפיטוגאוגרפי והאקולוגי למאפייני חברות הצומח בבתי הגידול השונים בארץ. ניתן דגש למאפייני בית הגידול וההתאמות האקולוגיות של הצמחים לבית גידולם. דגש מרכזי ניתן לבית הגידול ההררי הים תיכוני ולמדבר. כמו כן נלמדים גם בתי הגידול המיוחדים, החרמון, חולות מישור החוף ובתי גידול לחים. הקורס כולל סיור חובה, וההערכה נעשית על בסיס מבחן בלבד.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0251061-00 ד"ר רם בוכניק ד' 14:00-15:30
גיאוגרפיה פיסית של ארץ ישראל א' – יסודות הגיאולוגיה והגיאומורפולוגיה
הקורס מקיף את התהליכים הראשיתיים של היווצרות כדור–הארץ, את החומרים השונים המרכיבים אותו, ומציג חלק מהשיטות בהן משתמשים כדי להשיג מידע זה. במסגרת הקורס נבחן באופן מעשי חלק מהסלעים השונים המרכיבים את הכדור, על מנת להכיר את המאפיינים הייחודים של חומרי היסוד השונים.
הפן הגיאולוגי יעסוק בראשית דרכו של הכדור והתפתחותו עד מצבו הנוכחי; סביבות היווצרות של סלעים מגמתיים, סלעי משקע וסלעים מטמורפיים וטקטוניקה, בעוד הפן הגיאומורפולוגי יתמקד בתהליכי עיצוב פני–השטח, התהליכים הפועלים עליהם כיום ואלה שפעלו עליהם בעבר עם דגש על נושא קרקעות, סחיפה ובלייה.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0251071-00 מר רמי זיתוני ג' 08:00-09:30
גיאוגרפיה פיסית של ארץ ישראל ב' – גיאוגרפיה רגיונאלית של ארץ–ישראל
הקניית ידע מקיף בגיאולוגיה ובגיאומורפולוגיה של ארץ ישראל. על סמך היסודות שנלמדו בחלק א' של הקורס, נבחן את הגיאולוגיה והגיאומורפולוגיה בארץ ישראל, ונראה כיצד הן באות לידי ביטוי. נעבור על ההיסטוריה הגיאולוגית של ארץ ישראל ועל התפתחות הנוף בה לאורך כל הסרגל הגיאולוגי מראשיתו. נבחן תופעות ייחודיות באזורים השונים, ונכיר את דרכי את היווצרותן ומופעיהן בשטח.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0251081-00 מר רמי זיתוני ג' 08:00-09:30
תולדות ארץ ישראל בתקופת המקרא א'
מטרת הקורס להקנות לתלמיד ידע על תולדות הארץ החל משלהי התקופות הפרהיסטוריות ועד לסוף תקופת הברונזה המאוחרת. במסגרת הקורס נכיר את תולדותיה של הארץ, החל מן המהפכה החקלאית ששינתה את פניה של החברה הפרהיסטורית ועד לסוף תקופת הברונזה המאוחרת, ערב כינונה של הישות הישראלית. נדון במקורות ההיסטוריים המתייחסים לכנען קודם לתקופת ההתנחלות הישראלית וכן נתוודע לממצא הארכיאולוגי שמקורו בתקופות אלו. יחסי הגומלין שבין שני תחומי דעת אלו יפתחו בפני הסטודנטים צוהר להכרת מרקם החברה בארץ וסביבותיה. בנוסף, יכירו את המהות והמבנה של עיר–מדינה טיפוסית בתקופת הברונזה התיכונה והמאוחרת, את המערכת הכלכלית הבינלאומית והמקומית, ויבינו את חשיבות האירועים בארץ ומחוצה לה בשלהי תקופת הברונזה המאוחרת כגורמים מכריעים ביצירת המערך הפוליטי–חברתי בראשית תקופת הברזל.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0251091 ד"ר חיה כץ ג' 12:00-13:30
תולדות ארץ ישראל בתקופת המקרא ב'
קורס זה הינו החלק השני של הקורס מבוא לתולדות ארץ–ישראל משלהי תקופת האבן ועד לתקופת הברונזה המאוחרת. במסגרתו נעסוק בתולדות הארץ החל מראשיתה של תקופת הברזל א ועד לסופה של תקופת הברזל ב. הקורס יתמקד במקורות ההיסטוריים (מקראיים וחוץ מקראיים) ובממצא הארכיאולוגי המתייחסים להתהוות עם ישראל, תרבותו, זהותו ותולדותיו. פרק הזמן בו יעסוק הקורס הוא מסוף המאה השלוש עשרה לפנה"ס ועד לשנת 586 לפנה"ס, עם חורבנה של ממלכת יהודה. במהלך הלימוד נתמודד עם סוגיות הנמצאות כיום בחזית המחקר העוסק בתקופת המקרא בהן התהוות ישראל הקדום וכינון המלוכה בישראל ויהודה.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0251101-00 ד"ר חיה כץ ג' 12:00-13:30
תולדות ארץ–ישראל בתקופת הבית השני, המשנה והתלמוד א'
הקורס יעסוק בתולדות הארץ בתקופת הבית השני, תוך הכרת התהליכים המרכזיים שהשפיעו על נופה האנושי והפיזי של ארץ–ישראל בתקופה הפרסית הלניסטית.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א 0251111-00 פרופ' חיים בן דוד ד' 08:00-09:30
תולדות ארץ–ישראל בתקופת הבית השני, המשנה והתלמוד א'
הקורס יעסוק בתולדות הארץ בתקופת הבית השני, תוך הכרת התהליכים המרכזיים שהשפיעו על נופה האנושי והפיזי של ארץ–ישראל בהתקופה הרומית ביזנטית
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב '0251121 פרופ' יעקב אשכנזי ד' 08:00-09:30
ארץ–ישראל תחת השלטון המוסלמי א'
קורס זה פותח בעבורכן שערים ודלתות לציוויליזציה וההיסטוריה המוסלמית. נתוודע למקורותיו של האסלאם, להתגבשותו בחצי הערב תחת מנהיגותו של הנביא מחמד ונצא עימו למסע הכיבושים ששינה את העולם העתיק. הקורס יסקור כרונולוגית את ההיסטוריה המוסלמית מראשיתה ועד לזמן הנוכחי ויהווה רקע להבנת התהליכים שהתרחשו בארץ ישראל תחת שלטון האסלאם
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 251131-00 פרופ' נמרוד לוז ג' 14:00-15:30
ארץ–ישראל תחת השלטון המוסלמי ב'
בקורס זה נמשיך בהכרת המסגרות הפוליטיות היסטוריות תרבותיות בהם של האסלאם תוך התמקדות במרחב הארץ ישראלי. נבחן את התמורות ההיסטוריות שהתרחשו בארץ ישראל ובמרחב הסורי מכניסת הכוחות המוסלמיים במאה השביעית ועד לשלהי התקופה הממלוכית במאה ה-16. נושאים מרכזיים בהם נעסוק יהיו: השפעות קצרות וארוכת טווח של הכיבוש המוסלמי, ימי הח'ליפות האמיית ומפעלי הבניה הרבים שיזמה, מעמדה של ירושלים באסלאם, תהליכי יצירתה של הממלכה הצלבנית וקשריה המורכבים עם העולם המוסלמי המזרח תיכוני ולסיום נטפל בסלטאנות האיובית והממלוכית והשפעותיהן על ארץ ישראל.
2 ש"ס /2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0251141-00 פרופ' נמרוד לוז ג' 14:00-15:30
תולדות ארץ ישראל בעת החדשה א'
מטרת קורס זה היא בחינה וניתוח של מגוון רחב ככל האפשר של תהליכים מדיניים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים, שעיצבו את ההיסטוריה של ארץ ישראל בעת החדשה. הקורס מתמקד בהתרחבות ההשפעה המערבית בשלהי התקופה התקופה העות'מאנית ובראשית תקופת השלטון הבריטי בארץ ישראל.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א'0251151-00 ד"ר גיורא גודמן ד' 10:00-11:30
תולדות ארץ ישראל בעת החדשה ב'
מטרת קורס זה היא בחינה וניתוח של מגוון רחב ככל האפשר של תהליכים מדיניים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים, שעיצבו את ההיסטוריה של ארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. הקורס מתמקד בהתפתחות החברה הערבית ובהתישבות היהודית תחת השלטון הבריטי. כמו כן, הוא דן במאבק השליטה בארץ ישראל בין הבריטים, הערבים והיהודים, שסופו בפרוץ מלחמה כוללת ב-1948.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0251161-00 ד"ר גיורא גודמן ד' 10:00-11:30
ארכיאולוגיה הלניסטית – רומית – ביזנטית של ארץ ישראל א'
בשיעור זה נציג את הארכיאולוגיה הקלאסית של העולם היווני–רומי בתקופות ההלניסטית והרומית הקדומה. נעסוק בעיקר בממצא הארץ–ישראלי, עם התייחסות לתרבות החומרית מהעולם הקלאסי. נלמד על התכנון העירוני ההלניסטי והרומי, הפוליס, ומכלול מבני הציבור המצויים בו. תינתן סקירה על מבני הפולחן, המקדשים, ובתי הכנסת קדומים. נציג גם ממצאים ארכיאולוגים המרחיבים את ידיעותינו אודות אירועים היסטוריים חשובים בא"י בתקופות אלו וגם ממצאים בעלי חשיבות עולמית כמו מגילות ים המלח.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0251171-00 ד"ר מיכאל אוזבנד ג' 16:00-17:30
ארכיאולוגיה הלניסטית – רומית – ביזנטית של ארץ ישראל ב'
בשיעור זה נציג את הארכיאולוגיה הארץ–ישראלי בתקופות הרומית והביזנטית. נלמד על בתי כנסת, כנסיות, וקבורה ונעסוק גם בממצא קטן כגון כלי חרס, נומיסמטיקה ועוד. נעסוק גם בתחום של הארכיאומטריה והתרומה של המדעים בארכיאולוגיה להבנת החברה בארץ ישראל והיחסים בין העיר לכפר ובין קבוצות אתניות שונות. נציג ממצאים ארכיאולוגים המרחיבים את ידיעותינו אודות אירועים היסטוריים חשובים בא"י בתקופות אלו.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 251181-00 ד"ר מיכאל אוזבנד ג' 16:00-17:30
מדינת ישראל – עשורים ראשונים א'
במסגרת הקורס יכירו הסטודנטים מגוון תהליכים מדיניים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים, שעיצבו את פני מדינת ישראל בעשורים הראשונים: מקרבות מלחמת העצמאות ותוצאותיה המדיניות, הביטחוניות והיישוביות, דרך אתגרי העלייה הגדולה בשנותיה הראשונות של המדינה, ועד האתגרים החדשים שעימם התמודדה בעשור השני לקיומה.
חלקו הראשון של הקורס יוקדש למלחמת העצמאות ולתוצאותיה, לאתגרי העלייה הגדולה לישראל והתוויית מפת ההתיישבות החדשה; להתמודדות הכלכלית במהלך העשור הראשון, ולבסוף לסוגיות ביטחון שוטף ובמערכת סיני.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0251191-00 ד"ר ראובן גפני ד' 16:00-17:30
מדינת ישראל – עשורים ראשונים ב'
במסגרת הקורס תופנה נקודת המבט אל סוגיות נוספות שעמדו על סדר יומה של המדינה הצעירה בעשרים השנים הראשונות לקיומה: מקומם של ניצולי השואה וקליטתם התרבותית והחברתית; עיצוב היחסים שבין מערכת הדת והמדינה, והשינויים שהתחוללו בהם; עיצובה וגיבושה של המערכת הפוליטית והמפלגתית, ועוד.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0251201-00 ד"ר ראובן גפני ד' 16:00-17:30
קורסי בחירה שנים ב' וג'
חטיבת התמחות – אדם ועבר: הסטוריה וארכיאולוגיה של ארץ ישראל
חפירה ארכיאולוגית לימודית
שבוע חפירה מודרכת באתר ארכיאולוגי. הקורס כולל שבוע חפירה לימודית באתר ארכיאולוגי רשמי, תוך הכנה, ליווי והדרכה צמודים של מרצי המחלקה. החפירות תתקיימנה בראשית חופשת הקיץ, ובהתאם לתאריכי החפירה שנקבעת בידי צוות החפירה.
4 ש"ס / 4 נ"ז / ח' / 60
ק' 0252049-00 פרופ' מרדכי אביעם –שבוע רצוף בתקופת הקיץ
אומנות בתקופות הפריהסטוריות בארץ ישראל
בארץ ישראל מוכרים ממצאים מעטים מהתקופות הפליאוליתיות הנושאים ביטוי אמנותי שיוצר בידי חברות של ציידים–לקטים, ורק בתרבות הנטופית הופכת האמנות לשכיחה. עם המעבר להתיישבות קבע מתעצם הביטוי האמנותי, ומהתקופות הניאוליתיות והכלקוליתיות ידועים חפצי אמנות רבים ומגוונים. שפע העיטורים הגיאומטריים ומגוון צלמיות האדם ובעלי החיים מעלים שאלות רבות באשר לשימושיהם ולמשמעותם. בקורס נתמקד בממצאים מהתקופות הניאוליתיות והכלקוליתיות ובייחוד בצלמיות. נעקוב אחר התפתחות האמנות, נלמד את המאפיינים של חפצי האמנות, ננסה להבין את משמעותם ונבחן אותם בקונטקסט הגיאוגרפי של ארץ ישראל בפרט וגם בקונטקסט רחב של דרום הלבנט והמזרח הקדום.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0252221-00 ד"ר דינה שלם ד' 16:00-17:30
מלאכות יד מסורתיות : "בעלי מלאכה ואומנים "
מטרת הקורס הזה להכיר מלאכות המסורתיות הקיימות בארץ, להבין את תרומתם לעולם המודרני, ללמוד על הסכנות העומדות בפני המשך קיומם ולהשתתף בסקר אזורי ראשוני לאיתור מומחים ומלאכות. החל מעבודות הקליעה (המוכרות כאחת המלאכות הקדומות שהשתמרו עד עצם היום הזה), דרך שיטות טוויה ואריגה שונות ועד לעבודות הנפחות המסורתיות והמודרניות.
המלאכות המסורתיות נוגעות לכל תחומי החיים: לחיי היום יום, לאירועים ופסטיבלים מקומיים, לכלכלה, לפרנסה וכו'. הידע של המלאכות אשר טמון בקרב אנשים, נתון בכל יום לסכנת הכחדה בשל גלובליזציה, שינויים סביבתיים וייצור המוני, בין אם ברמה של תאגידים רב לאומיים גדולים או תעשיות מקומיות שמצליחות לספק את המוצרים הדרושים במחיר נמוך יותר. כך קורה שעם מותם של האומנים המומחים, הידע והמיומנויות נעלמים.
בקורס הזה נכיר מגוון תחומים של מלאכות יד מסורתיות, את החומרים ומקורם, את שיטות העבודה ואת התוצרים. נתמקד במגוון המלאכות שהן על סף הכחדה והעלמות, נבקר בסדנאות של מומחים, נראה הדגמות ונבין את הקשר התרבותי של כל אחת מן המלאכות.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0252241-00ד"ר פלג שלי אן ד' 10:00-11:30
היישוב והאוכלוסיה של ארץ ישראל בתקופה המוסלמית הקדומה
היישובים בא"י בסוף התקופה הביזנטית ותחילת התקופה המוסלמית, תמורות על היישוב והאוכלוסיה בסוף התקופה הביזנטית, הרכב האוכלוסייה, יחס השלטון הביזנטי לתושבים המקומיים, החלוקה המדינית והמנהל, תמורות על היישובים לאחר הכיבוש המוסלמי, דעיכה או שגשוג? הגירה של שבטים והתיישבותם בא"י, מדיניות המשטר החדש כלפי האוכלוסייה המקומית, האוכלוסייה היהודית תחת השלטון החדש, היישוב היהודי, השינוי על האוכלוסייה היהודית, השינוי במעמדה של ירושלים, הפיתוח בערי החוף בתקופת האמיית – הפאטמית, התאסלמות האוכלוסייה, מידע על קהילות א"י לאור כתבי גניזת קהיר
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0252261-00 ד"ר אבו אחמד עזיז ד' 08:00-09:30
פגאנים יהודים ונוצרים בחורן בתקופות הרומית וביזנטית
סטודנטים יחשפו למגוון של נושאים ומחקרים על חבל ארץ הבזלתי בחורן בשן וגולן מהתקופה ההלניסטית ועד סוף התקופה הביזנטית עם דגש על הקשר בין היסודות הפיזיים וההתפתחות היישובית ותרבותית לאורך התקופות. נדון בסוגיות מחקריות אזוריות שונות כמו השתמרות של שמות, מקדשים בתי כנסת וכנסיות, קבוצות אתניות שונות, בתי בד גתות וחקלאות, גבולות מנהליים, קשרים חברתים–כלכלים בעת העתקיה, דרכים עתיקות, ויחסי עיר וכפר.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0252341-00 – ד"ר מיכאל אוזבנד ג' 10:00-11:30
יום במוזיאון: התצוגות הארכיאולוגיות בישראל – קמפוס מחקרי
חפירה ארכיאולוגית מניבה ממצאים רבים. אולם מה קורה ביום שאחרי? מה עולה בגורלם של הממצאים לאחר תום החפירה?
מטרת קורס זה להכיר לסטודנטים (שחלקם אף השתתפו בחפירה וחשפו בעצמם ממצאים שונים) את התהליכים אותם עוברים הממצאים בשלב שלאחר החפירה. במהלך הקורס הסטודנטים יתוודעו למערכות של שימור, אחסון והצגת הממצאים וזאת מתוך הכרתם בשטח בעת ביקור במחסני אוצרות המדינה של רשות העתיקות, מוזיאון ישראל, מוזיאונים מקומיים ואתרים נוספים בהם מוצגים הממצאים (כגון: גן ארכיאולוגי, תצוגה ארכיאולוגית במרכז מסחרי, ומוזיאון בקיבוץ). הסיורים בתצוגות השונות יהוו נקודת מוצא לדיון רחב יותר שיעסוק בסוגיות מורכבות בהן תהליך הנגשת הממצא הארכיאולוגי מתוך תפיסה כי "זכות הציבור לדעת", המוזיאונים המקומיים כביטוי לקשר שבין ארכיאולוגיה וקהילה, הצגת הממצא כחלק מתהליך ההנחלה היוצר זיקה בין ארכיאולוגיה ותפיסת הלאום ועוד.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0252099-00 ד"ר חיה כץ – שלושה ימי סיור – חובת השתתפות בשלושה ימי הקמפוס .
הארכיאולוגיה של המרידות ברומאים – קמפוס מחקרי
במסגרת הקמפוס סטודנטין ילמדו על הממצאים הארכיאולוגיים הקשורים למרידות היהודים ברומאים, תוך השוואת הממצא למידע ההיסטורי על מרידות אלו. בין הנושאים: המרידות ברומאים – הרקע ההיסטורי; ארכיאולוגיה של מערכות הקרב – יודפת, מגדלא, גמלא, נרבתא, ירושלים, וביתר; מטבעות המרידות ותפוצתן הגיאוגראפית; מערכות המסתור ביהודה ובגליל; הארכיאולוגיה של נוכחות הצבא הרומי בימי המרידות; ותרומת הארכיאולוגיה לשאלת התוצאות היישוביות של המרידות.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0252239-00 ד"ר מיכאל אזבנד – שלושה ימי סיור – חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס