בין התאריכים 13-15 בדצמבר נערך סימפוזיון חוקרים בינלאומי בנושא הנ"ל במחלקה ללימודי ארץ ישראל. הכנס נוזם מטעם מכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית, אונ' סמפורד באלאבמה ורשות העתיקות מרחב צפון, ואורגן ע"י ד"ר מוטי אביעם ממכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית, פרופ' ג'יימס סטריינג' מאונ' סמפורד והגב, ירדנה אלכסנדר ממרחב צפון. אישרו את השתתפותם בכנס חוקרים, מ 9 מדינות (ארה"ב, הולנד, גרמניה, יוון, פולין, טורקיה, איטליה, קפריסין וישראל) העוסקים בחקר נרות מהתקופה הרומית באתרים ברחבי האגן המזרחי של הים התיכון. למרבה הצער, עקב הנסיבות הפוליטיות שנוצרו לאחר הצהרת טראמפ על ירושלים, ביטלו 4 חוקרים את הופעתם בכנס, אם כי שלחו את הרצאותיהם. למרות זאת נחל הסימפוזיון הצלחה מרובה וזכה למחמאות רבות.

בפתיחת הכנס קרא ד"ר יעקב אשכנזי, ראש המחלקה ללימודי א"י את ברכת נשיא המכללה שנבצר ממנו להגיע, וכן ברך ארכיאולוג מרחב הצפון של רשות העתיקות ד"ר כמיל סרי.

במהלך הכנס הוענקו שתי תעודות הוקרה. מטעם מכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית ורשות העתיקות. הכנס כולו הוקדש לכבודו של פרופ, ג'ים סטריינג' בהגיעו לגבורות. פרופ' סטריינג' הוא מחלוצי המחקר של בתי הכנסת והיישוב היהודי הקדום בגליל, וחפר בו למעלה מארבעה עשורים. אחד המושבים הוקדש לכבודה של ד"ר ורדה זוסמן, החוקרת המובהקת של נרות השמן בארץ ישראל.

בנוסף להרצאות הפרונטליות והדיונים הארוכים והמעמיקים, היו בכנס עוד שני אירועים מיוחדים במינם. בעזרת ענף אוצרות המדינה ברשות העתיקות, הוצגה תערוכה של נרות שמן מטיפוסים ותקופות שונות וכן תבניות ליציקת נרות שנמצאות באוצרות המדינה. כמו כן הוצגו התבניות מחפירת שיחין של אונ' סמפורד ומכללת כנרת.

ביום השני של הכנס נערכה סדנה פעילה, יחיד במינה. יהושע דריי, המשמר של מכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית, הציג את תוצאות מחקרו בנושא ייצור תבניות אבן ליציקת נרות שמן וייצור נרות חרס. את התבניות הוא ייצר ע"פ דגם התבניות שהתגלו בחפירות שיחין ובכלים פשוטים שהוא ייצר. במשך כשעתיים, עסקו החוקרים, לראשונה בחייהם, בייצור דפוסי אבן ויציקת נרות בתוכם. ההתרגשות הייתה רבה והתוצאות היו מרשימות.

בכוונת המארגנים לאסוף את מאמרי החוקרים ולהציגם בספר מחקרי בעתיד הקרוב.

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!