בחפירות ארכיאולוגיות שנערכות על תל רכש, שנמצא בלב שמורת הטבע "נחל תבור" בגליל התחתון המזרחי, נחשף מבנה ששימש כבית כנסת בימים שבית המקדש עוד עמד על תילו בירושלים. עד היום מוכרים בארץ רק 6–7 בתי כנסת מתקופת הבית השני, ובגליל אחד בלבד שנחשף בעיירה הגדולה מגדל שעל שפת הכנרת. גם ההיסטוריון היהודי יוסף בן מתתיהו מזכיר בית כנסת בטבריה וגם בספרי הברית החדשה נזכרים בתי כנסת בגליל שבהם דרש ישו ולימד. על כן, יש חשיבות רבה מאד ועניין בינלאומי בגילוי בית הכנסת בתל רכש להיסטוריונים, לחוקרי יהדות ונצרות ולארכיאולוגים, העוסקים בחקר אופיים ותפרוסתם של מבנים אלו.
החפירה בתל רכש מתקיימת כבר 10 שנים על ידי משלחת מאוניברסיטאות מיפן בניהולם של ד"ר יצחק פז מרשות העתיקות, פרופ' שואיצ'י הסגאווה מאוניברסיטת ריקיו ופרופ' היסאו קוואברה מאוניברסיטת טנרי, ובה משתתפים כ-30 סטודנטים מיפן. עיקר המחקר בתל עוסק בתקופות הברונזה והברזל, ואת החפירה בשרידים מהתקופה הרומית מנהל ד"ר מרדכי אביעם ממכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית במכללה האקדמית כנרת.
בראש התל הוקמה במאה הא' לספירה אחוזה חקלאית גדולה שממנה נחשפו חדרים שחלקם היו מטויחים בטיח צבעוני (פרסקו) ומעוטרים בטיח מכויר (סטוקו). בחלק המערבי של מבני האחוזה התגלה השבוע בנין מיוחד במינו ובו אולם בגודל של כ-8X9 מ' שלאורך קירותיו בנויים ספסלי ישיבה מאבני גיר מסותתות היטב. בספסל הצפוני שלבו הבונים, מבלי שידעו ודאי על מקורן, גם שתי אבני בזלת גדולות ומעוצבות ששימשו כ 1500 שנה קודם לכן כמצבות פולחן במקדש שעמד בעיר הכנענית. כמו כן נחשף אחד משני בסיסי עמודים שתמכו את הגג. הרצפה הייתה עשויה סלע מיושר ועליו מילוי שכוסה בטיח או מרצפות שלא שרדו.
בתי הכנסת מתקופה זו לא שימשו לתפילה, אלא להתכנסות התושבים לצורך קריאה בתורה ולימוד המצוות, שהרי עיקרו של פולחן היהודים היה עלייה לרגל לירושלים, ביקור במקדש והקרבת קורבנות. עם חורבנו של המקדש בט' באב, שנת 70 לספירה פסקה עבודת הקורבנות, אך תקוותם של היהודים שיקום בית המקדש השלישי נכזבה. כ-60 שנים לאחר החורבן, בשנת 135 לספירה, פרץ המרד היהודי השני, מרד בר כוכבא, שהביא עמו חורבן ליישוב היהודי בארץ ישראל בכלל, וביהודה בפרט.
מבנה האחוזה בתל רכש ובית הכנסת הקטן שלה, שיכול היה להכיל כ-80-100 אנשים, המשיכו את קיומם גם לאחר המרד הראשון וכיבוש הגליל על ידי הצבא הרומי, והמקום ניטש, אולי, כתוצאה מהדרדרות מצב הביטחון בימי מרד בר כוכבא או מיד לאחריו. גילויו של בית כנסת קטן זה, באחוזה כפרית בגליל התחתון שהיה מיושב כולו ביהודים, הוא עדות נוספת לכך שכנראה בכל יישוב יהודי, ולוּ הקטן ביותר היה בית כנסת.

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!