ארבעים וארבע שנים ל"מרדף המערה" – 11.3.1969

ביום חמישי ה 7.3.2013 ארבעה ימים לפני שיעזוב את קו הבט"ש בבקעת הירדן, ערך גדוד טנקי מרכבה,

של חטיבת מילואים צפונית, יום מורשת קרב ייחודי בגזרה בה שירת בחודש האחרון.

בעוד ארבע ימים ב 11.3.2013 ביום בו יעזוב הגדוד את הגזרה, יצוין ארבעים וארבע שנים לאירוע "מרדף המערה" אשר בו נפלו: רס"ן חנן סמסון, רס"ן יוסי קפלן, סמל בועז ששון.

סא"ל אבי כ. מג"ד הגדוד: "…האירוע שעברנו היום עם מכון כנרת ע"ש רא"ל דן שומרון, היה יוצא דופן,

אירוע היכול וצריך לשמש מודל לפעילות לכל גדוד סדיר או מילואים המגיע לגזרה.

הרעיון לקיום יום ייחודי זה היה לאחר שנחשפתי זמן קצר לפני היציאה למילואים למחקרו של פרופ זאב דרורי העוסק במלחמת ההתשה, כפי שקראתי בספרו – אש בקווים, מלחמת ההתשה בחזית המזרחית 1967 – 1970."

היום אשר אורגן על ידי מכון "כנרת" ע"ש רא"ל דן שומרון, לווה על ידי: פרופ זאב דרורי, ראש מכון "כנרת", מחבר הספר אש בקווים , מלחמת ההתשה בחזית המזרחית 1967 – 1970 ומי שהיה קצין צעיר באותו מרדף ושמעון כהנר (קצ'ה) שהיה מג"ד גד' 28 של חטיבה 55 אשר השתתפה במרדף.

היום כלל:

הרצאה של פרופ זאב דרורי, אשר עסקה בתפיסת הביטחון של ישראל וצה"ל בחזית המזרחית בין השנים 1967 – 1970 ושיטות הלחימה של צה"ל בטרור הפלסטיני, באותה תקופה.

סיור מרתק בשטח עם קצ'ה. שחזור "מרדף המערה".

שיחה בשטח עם ד"ר דרורי – נקודת מבטו של קצין צעיר.

"מרדף המערה", ב-11 במרץ 1969 אותרה באזור הג'יפטליק (גשר אדם), חדירה של חוליית מחבלים מירדן לשטח ישראל. בעקבות גילוי החדירה התפתח מרדף אחרי החוליה שנעה בכיוון כללי לעבר שכם ממזרח למערב. חיילי גד' 28 של חט' 55 בפיקודו של מפקד הגדוד, סא"ל שמעון כהנר (קצ'ה) הלכו אחרי העקבות שהובילו אותם אל סביבת הכפר מג'דל בני פדיל, השוכן כ-15 ק"מ דרומית-מזרחית לשכם.
כשהגיעו לאחת הגבעות, כ-2 ק"מ מהכפר מג'דל בני פדיל, הורה מפקד היחידה לעלות על הגבעה ולסרוק אותה. על כיפת הגבעה נמצאו מספר מערות, המשמשות למגורי הבדואים ותושבי האזור, שאותם הכירו אנשי היחידה מסיוריהם באזור.
אנשי היחידה התפצלו לכמה קבוצות ונכנסו אל המערות, כדי לבדוק אותם. אחדות מן המערות היו ריקות, ואילו באחדות נמצאו נשים וילדים – בני משפחות בדואים היושבים באזור.
באחת המערות ישבה אישה והיניקה תינוק, לידה שכב ילד על דרגש מזוהם. האישה הביטה בתימהון על קבוצת החיילים שנכנסה למערה והמשיכה בהנקה. מפקד החוליה שאל אותה אם ראתה אנשים בסביבה, היא השיבה בשלילה, כשהיא עוקבת החיילים שהאירו בפנסים את פינות המערה.
…"לפתע, סיפר קצ'ה נשמעה התפוצצות רימונים מלווה בקולות ירי של קלצ'ניקוב. מהירי נפגעו (במהלך הקרב) סרן יוסי קפלן (קצין האגם של חט' הבקעה), רב סרן חנן סמסון (מ"פ המפקדה של גד' 28) וסמל בועז ששון הקשר. כשפסקה האש גילו החיילים גופות של שבעה מחבלים, השמיני החל לברוח לכיוון הכפר ובהמשך נתפס ונלקח בשבי".

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!