• מתי

    13/08/2019

ערב תשעה באב התגלה ביודפת ראש חץ שנורה ממכונת ירי רומית (קטפולטה) מאלו שהקיפו את העיר שנורה אל המגינים. כשמחזיקים ביד ראש חץ כזה אי אפשר שלא לחשוב על הקרב ההוא שבסופו נרחב בית המקדש.

בחודש אייר גתתכ״ז (מאי בשנת 67 לספירה), התאסף בעכו חיל רומי שכלל 60 אלף חיילים בפיקודם של אספסיאנוס וטיטוס. נירון,הקיסר ברומא החליט לדכא את מרד היהודים שפרץ שנה קודם. בסוף המסע הזה, שלוש שנים מאוחר יותר נכבשה ונהרסה ירושלים, ואתה בית המקדש בתשעה באב.

אבל הכל התחיל ביודפת, העיירה הגלילית הזו בוצרה לקראת המרד בהוראתו של מושל הגליל, יוסף בן מתתיהו והיתה לאתר המבוצר העיקרי בגליל המערבי. לאחר 47 ימי לחימה ומצור כבד נפלה העיר, רבים מתושביה נטבחו ויוסף בן מתתיהו נפל בשבי הרומאים.

השבוע החלה חפירה ארכיאולוגית ביודפת שבסופה יחשפו חלקים נוספים מ״בית הפרסקו״ שנחפר חלקית בעבר, ובית הכנסת מהתקופה הביזנטית. החפירה מנוהלת על ידי פרופ׳ מרדכי אביעם ממכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית במכללה האקדמית כנרת, שחפר את האתר בעבר, יחד עם אוניברסיטת לוזאן בשוויץ, ובחסות רשות העתיקות.

פרופ׳ מרדכי אביעם, יו״ר מכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית, המכללה האקדמית כנרת:

החפירות המחודשות ביודפת, מציגות מחדש את הקרב הכבד שהתנהל בגליל בקיץ של 67 לספירה, על העיירה היהודית המבוצרת יודפת. למצוא ראש חוץ שהוא עדות לקרב הזה, בערב יום הזיכרון לחורבן המקדש, בט' באב, זו בהחלט התרגשות, יש פה עדות חיה וברורה, על תחילתו של המרד הגדול, על הקרב הראשון שהתנהל בגליל בחודש יולי 67 לספירה ובסופה של המלחמה הזו הגיעו גייסות הרומים לירושלים, הרסו את העיר, את בית המקדש ודיכאו את המרד הראשון.

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!