• מתי

    28/10/2021

"אז ברכבת ניסע לדמשק"
סיור מזמר בתחנת הרכבת ההיסטורית של צמח

יום חמישי כ"ב בחשון 28.10.2021

עם: עפר גביש

רכבות היו תמיד מושא לרומנטיקה. המהירות, המרחבים, הנופים המתחלפים מבעד לחלונות הקרונות, כל אלה היו לחומר בידי יוצרים לכתיבת ספרים, סרטים ושירים.
כך גם אותו קו רכבת בין חיפה לצמח שנחנך באוקטובר 1905 וקישר את האזור הנידח שלנו עם אפריקה, אסיה ואירופה. זהו הקו שלימים יקרא "רכבת העמק".
צמח הייתה "תחנת קצה" חשובה בקו זה, התחנה שוחזרה והייתה לאחד האתרים המיוחדים באזור סובב כנרת ולאורך קו "רכבת העמק" המיתולוגי.

הסיור המזמר

לאורך השנים, התהלכו אגדות על "רכבת העמק", נכתבו סיפורים, סופרו בדיחות וגם נכתבו שירים. הסיור המזמר יעבור בין מבני התחנה המשוחזרים, צריף הנוסעים "הטרמינל", ביתו של מנהל התחנה ומשפחתו ומגדל המים יוצא הדופן, בעל שני המכלים.
בסיור נספר גם על קרב המאסף שהתחולל כאן ב 1918- לקראת סיום מלה"ע הראשונה, בין התורכים הנסוגים לבין הפרשים האוסטרלים. נעצור בגן זיכרון ובו פסלו המרשים של הלוחם האבוריג'יני וסוסו.
עוד נספר ונשיר על קרבות עמק הירדן במלחמת השחרור שלתחנת צמח הייתה משמעות גדולה בהם.
על כל אלה נשיר ונשמע את הסיפורים שמאחורי השירים. שירים שהיו ל"פסקול המתגלגל" שלנו לאורך השנים. "אז ברכבת ניסע לדמשק" (כשיבוא שלום), "מעפולה באנו הנה ברכבת יום שישי" (חנה'לה התבלבלה), "עוד הרכבת שטה בעמק" (רכבת העמק) ועוד רבים ונפלאים, יהיו בסיור מזמר מיוחד זה .
לקבלת טעימה מסיור מזמר באתר התחנה, לחצו על הקישור
https://youtu.be/9nkm32BUylA

על עפר גביש – מדריך הסיור
את תחנת רכבת העמק וסביבתה, ראה עפר גביש פעמים רבות גם מהאוויר, בשירותו כנווט קרב, בין השאר במלחמת יום הכיפורים ואחריה. עפר הוא מנחה שירה וחוקר זמר, ומי שפיתח את "הטיול המזמר". הוא מפרסם סיפורי זמר בעיתונות, בספרים שכתב, ובפינות בטלוויזיה בגלי צה"ל ובערוצי רדיו נוספים.

 

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!