לקביעת פגישת ייעוץ
מלא/י פרטיך
שם:
שם משפחה:
דוא''ל:  
טלפון:
מתעניין בתחום:
select
אני מאשר/ת קבלת תכנים ופרסומים מהמכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן
הזן טלפון ונחזור אליך מיד
 
1800-20-90-20

דר' מיקי הרן נפגשה עם סטודנטים מבית הספר להנדסה במכללה

דר' מיקי הרן, יו"ר המועצה לצרכנות ולשעבר מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, נפגשה עם סטודנטים מבית הספר להנדסה במכללה האקדמית כנרת והרצתה בפניהם בנושא: צריכה בת קיימא וסוגיות נוספות בנושאי איכות סביבה וצרכנות.

בעולם ובעיקר במדינות ה- OECD עוסקים כיום במציאת דרכים להפחתת השימוש בחומרי גלם והפחתת השימוש במשאבים במוצרים הנצרכים, באמצעות הפחתת הצריכה, שינוי הרגלי הצריכה ומעבר לצריכה בת קיימא.
הסיבה למהלך בלתי נמנע זה, היא בראש ובראשונה גידול האוכלוסייה העולמי, העלייה הגלובלית ברמת החיים והעלייה בתוחלת החיים. מתוך דוח של ה-WEF ניתן ללמוד שבארבע השנים האחרונות, כ-450 מיליון איש יצאו ממעגל העוני ומספר משקי הבית המתקיימים מתקציב של 3,000$ לשנה עלה ב28% אבל, ברמה הגלובלית, ה"הצלחה" הזו היא במחיר של צריכת משאבים גדולה יותר, הידרדרות סביבתית ואי שוויון חברתי ובריאותי גדל והולך. צמצום הצריכה של מוצרים שאינם ברי קיימא יכול להפחית משמעותית את הפגיעה הסביבתית.
המושג צריכה בת קיימא מתייחס לשינוי הרגלי צריכה כגון: צמצום השימוש באנרגיה ממקור פוסילי, הפחתת השלכת מזון, העדפת מוצרים ממוחזרים, העדפת מוצרים עם סימון של יעילות אנרגטית וטביעת רגל פחמנית, הפניית ההכנסה הפנויה לצריכת פעילויות פנאי, קומוניקציה וחינוך במקום צריכת מוצרים.

מתוך הרשימה הארוכה של שינויים בהרגלי הצריכה, מסתמנים כמובילים שני נושאים מרכזיים:
א. צריכת שירותים במקום מוצרים; ב. צריכה משותפת של מוצרים. אין מדובר בצריכה של מוצרים שיוצרו ביעילות ובטכנולוגיה משופרת, אלא במוצרים שהם פרי של פתרונות ניהול יצירתיים ומודלים עסקיים חדשים.
ישנן דוגמאות ידועות מזה מספר שנים למתן שירותים במקום מוצרים, כמו שירות השכרת מכונות הצילום של XEROX, או השכרת שטיחים במקום מכירתם, כך שבסוף חיי המוצר, היצרן אוסף וממחזר אותו. הרווח של שיטת שיווק זו כפול: נוצר תמריץ ליצרן לשמר את הלקוח והצרכן מצידו שוכר מוצר עמיד יותר, בר תיקון ובר מחזור. קיימים גם מודלים עסקיים חדשים כמו מתן שירותי תוכנה בענן לחברות, במקום אחזקת מערכת שרתים פרטית ואפליקציות לקריאת עיתונים וספרים לסמארטפונים ולמחשבים שהינה עוד דוגמא למתן שרות קריאה במקום למכור מוצר כמו עיתון או ספר. לשימוש הקולקטיבי במוצרים ישנן גם דוגמאות ותיקות, כמו נסיעות בשאטלים. ישנם מודלים עסקיים חדשים כמו מכירות יד שנייה באינטרנט דוגמת EBAY, שיתוף מכוניות פרטיות ע"י חברת ZIPCAR או השכרת אופניים בערי העולם וב"תל-אופן" בתל אביב.
בישראל, ניתן להצביע על מספר דוגמאות מובהקות, למשל, שינוי בהרגלי השימוש בתחבורה הציבורית בנתיב המהיר בכניסה לתל אביב. ניתוח נתוני השימוש בנתיב המהיר לתל אביב מלמד שכדי להניע אנשים להשתמש בתחבורה ציבורית, צריך לתת להם תשתית מתאימה הכוללת חניה חינם, אוטובוסים היוצאים מדי דקות ספורות ומעט יחסי צבור ומתן אינפורמציה.
דוגמא נוספת לשינוי הרגלי צריכה בתחום התחבורה היא מעבר לשימוש באופניים – חל גידול מובהק בכמות משתמשי האופניים בשנים האחרונות בעיקר בתל אביב. עוד דוגמא מתחום התחבורה היא המעבר (החלקי) לשימוש במכוניות פחות מזהמות – מדיניות המיסוי הירוק של משרד האוצר הביאה לגידול ביבוא של מכוניות חסכניות בדלק.

גם בתחומים אחרים יש דוגמאות לשינוי הרגלי צריכה למשל הפחתת השימוש במים – חל שינוי בהרגלי הצריכה של מים במגזר הביתי בישראל ב-2009, כפי שניתן ללמוד מנתוני הצריכה.
באופן כללי ניתן לומר כי למרות ההבדלים התרבותיים, הדמוגרפיים, הכלכליים והתשתיתיים בין ישראל למדינות אירופה, עקרונות ההנעה והמוטיבציה של אזרחים אינם שונים מהותית, לפחות לגבי האוכלוסייה ממעמד הביניים ומעלה. גם בישראל הרצון הוא להניע את האזרחים להעדיף שירות על פני קניית מוצרים, שיתוף השימוש במוצרים שכבר נצרכו, על מנת לייעל ולחסוך במשאבים, להשתמש במוצרים חסכניים באנרגיה ובמשאבים ולהעדיף מוצרים שפגיעתם בסביבה פחותה על פני מוצרים דומים. אם לא בשם עקרונות הקיימות הרי בשל ההזדמנויות והמגבלות העסקיות הטמונות בשינוי שיתחולל בכיוון זה בשאר העולם.