לקביעת פגישת ייעוץ
מלא/י פרטיך
שם:
שם משפחה:
דוא''ל:  
טלפון:
מתעניין בתחום:
select
אני מאשר/ת קבלת תכנים ופרסומים מהמכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן
הזן טלפון ונחזור אליך מיד
 
1800-20-90-20

מפגש עם סגן אלוף במיל' ד"ר ענת ברקו

להיות שהיד או לא להיות...
"הם משתמשים בילדים שלהם לצרכי טרור, כמו בבשר תותחים"
דברים מצמררים נאמרו במפגש עם סגן אלוף במיל' ד"ר ענת ברקו
שנערך אתמול במכללה האקדמית כנרת

במסגרת מכון כנרת ע"ש רא"ל דן שומרון, התקיים אתמול (שני) מפגש עם סגן אלוף במיל', ד"ר ענת ברקו, בנושא: "בדרך לגן עדן – עולמם של מחבלות ומחבלים מתאבדים ושולחיהם".
בקרוב יומחזו ספריה להצגה שתעלה בברודווי, ניו יורק.

מאז שהחלו פיגועי ההתאבדות ההמוניים, התעורר עניין רב בעולמו של השהיד, באידיאולוגיה המניעה אותו אל מותו, בתדמית של המוות המצויה בתודעתו ובשכר, הממשי והרוחני, שהאסלאם מעניק לו על מעשהו.
תוצאה של מחקר של 15 שנה עם טרוריסטים ומנהיגי הטרור בכלא ומחוצה לו, הובילה לדבריה המצמררים של ברקו, במפגש עם סטודנטים מהמכללה האקדמית כנרת. "לא הולכים עם חובות לגן עדן...", ציינה ברקו במהלך הרצאתה והוסיפה: "המחבלת המתאבדת בפיגוע התופת במסעדת מקסים, באוקטובר 2003, שילמה על הארוחה שלה במסעדה, שהייתה הומה, באותה שבת, במשפחות עם ילדים, נעמדה במרכז המסעדה, הסתכלה על הילדים בעיניים והתפוצצה..21 הרוגים, הרבה מהם ילדים ועשרות פצועים מאותו פיגוע נורא".

ד"ר ברקו מגלה לנו ש"קוד ההפעלה" של הפצצות הנשיות שונה לחלוטין. בעוד שגבר שהיד זוכה לכבוד האמיתי, פנימי, אימננטי, כבודה של השהידה האישה הוא רק כלפי חוץ, בעוד שהתחושה הפנימית אצל הסובבים אותה היא של הסתייגות בשל העובדה שהשהידה חרגה מ"תחום המחיה" הנשי וחדרה אל תחום המאבק, ולכן גם המוות, של הגברים, תוך שהיא גורמת לעצמה ולמשפחתה בושה על המעשה שעשתה. הסתירה הפנימית במעשה שהיא עשתה נובעת מהתפיסה שתפקידה של האישה הוא להביא חיים לעולם, ולא לקחת חיים, את שלה ואת של אחרים.

בחברה המערבית, בה קדושת החיים והסגידה לילדים ולחיים, הינה הדבר החשוב ביותר, בלתי נתפסת המחשבה, איך בחורה צעירה, לוקחת את עצמה, בדעה צלולה, ואומרת, אני הולכת להקריב את עצמי, "התינוק הישראלי יגדל, הוא ירים נשק נגדנו...". בהתאבדות על רקע טרוריסטי ישנו מימד של תקווה, של הבעה. אותה שהידה תקבל משהו הרבה יותר טוב בעולם הבא...כך היא מאמינה, כי במותה היא תיתן כרטיסי טיסה לגן עדן, ל – 70 אנשים. השהידים זוכים להכרה חברתית ודתית, אם לא בחייהם, אז אחרי מותם.

במסגרת שנות המחקר שלה, נפגשה ד"ר ברקו, בשנת 96, עם השייח יאסין. במשך חמש שעות, תוך כדי שהיא מקפידה על קוד לבוש מאוד מסורתי וצנוע, הכולל כיסוי ראש, היא שוחחה עם השייח. יאסין ציין כי: "...שהיד אינו מת, כי הוא חי אצל האלוהים...האמונה שהאדם נושא, תואמת את היותו מוסלמי ערבי, המאמין שמישהו שנמצא אצל האלוהים, טוב לו יותר מאשר בעולם הזה. העולם הזה, בעיני המאמין, זה כלום והנביא מדמה את העולם הזה לאותו נוסע היושב מתחת לעץ ונח ולא קם". נפגשה גם עם המשלחים, האנשים החזקים, המניפולטיביים, אלו שעומדים מאחורי ההפקה. "אנחנו מחפשים בחורים עצובים, בלוויות ובתהלוכות", אמר אחד המשלחים.

ללא ספק, הרצאתה של ד"ר ברקו היא אחת מהרצאות החובה של כל מי שמתעניין במורכבות של המאבק שישראל מצויה בו.