תופעת ההצקה בקרב ילדים

המחלקה למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית כנרת קיימה מפגש עם הנהגות חינוכיות מהאזור בנושא: "תופעת ההצקה בקרב ילדים- נתונים, סיבות ופתרונות מערכתיים"

בדוח מבקר המדינה אשר סקר את האקלים החברתי בבתי ספר נכתב: "תופעת הבריונות אינה מאפשרת למידה בטוחה, פוגעת בהישגי התלמידים ומהווה סכנה להתפתחותם התקינה. עצם קיומה מאפשר את התפרצותם של אירועי אלימות חמורים, המאיימים על שלומם של הבאים בשערי מוסדות החינוך – תלמידים ומורים כאחד. שיעורי הבריונות והאלימות בבתי הספר בישראל גבוהים מאלה שבמערכות חינוך אחרות בעולם".

המחלקה למדעי ההתנהגות, ברשות פרופסור עמוס רולידר, שמה לה למטרה לקדם מאבק בתופעת ההצקה והבריונות בקרב ילדים ונוער בסביבות חינוכיות. המחלקה בשילוב  דיקנט הסטודנטים במכללה יזמה סמינר ייחודי העוסק בתופעת ה- bullying כפי שהיא נקראת בשפה המקצועית, אשר במסגרתו הסטודנטים של המחלקה יחקרו את הנושא ויבצעו פעילות של תרומה לקהילה בנושאים אלו. במסגרת זו התקיים ב – 30.12.13 מפגש למנהלים וצוותי חינוך מהאזור (טבריה, קיבוצי ויישובי הסביבה, בית שאן) בהנחיית פרופ' עמוס רולידר.

המפגש  סקר את מאפייני התופעה  וסיכוניה עבור הקורבן: עצבות, בדידות חברתית ובטחון עצמי נמוך, רמות חרדה גבוהות, ואף מחשבות אובדניות ותגובות פסיכוסומאטיות. בקרב המציקים, נמצא קשר בין הצקה בגיל צעיר לשימוש בחומרים מסוכנים ועבריינות בבגרות. עוד  נמצא כי אופי הסביבה החינוכית, טיב הפיקוח של המבוגרים האקלים החברתי ומדיניות ברורה נמצאו כבעלי חשיבות מרכזית בהשפעתם על שכיחות וחומרת ההצקה ובהתאם לכך הוצגה הצעה להתערבות מערכתית. התוכנית שמה דגש על צמצום התופעה של הילדים המביטים מן הצד על ההצקה ואינם מתערבים, דבר המחזק את המציק והעצמת קבוצה זו להתערב ולהפסיק את ההצקה ולדווח למבוגר.
בסיום המפגש הקהל הביע את הקושי היומיומי בהתמודדות עם התופעה ואת חשיבות שיתוף הפעולה שיש לקיים עם ציבור ההורים בנושא.

במסגרת המיזם החברתי, המחלקה מזמינה מסגרות חינוך לשלב סטודנטים של המחלקה ללימודי מדעי ההתנהגות בקידום מרכיבים שונים של תוכנית ההתערבות במערכת החינוכית הפורמאלית ובלתי פורמאלית. אנו מקווים כי המפגש יהווה פתיח לשיתוף פעולה פורה עם המערכות החינוכיות בסביבה בנושא כה חשוב שאינו יורד מסדר היום.

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!