שגריר ישראל בסין, אלוף (מיל') מתן וילנאי, במכללה האקדמית כנרת: מרכז הכובד העולמי עובר מארה"ב לאסיה

איש הצבא לשעבר והפוליטיקאי המנוסה, מתן וילנאי, המשמש כשגריר ישראל בסין בשנתיים האחרונות, התארח במכללה האקדמית כנרת ביום ד' האחרון, ה-31.12.2014, ודיבר על השינוי העולמי במסגרתו סין נהפכת למעצמת על כלכלית, ועל היחסים בין ישראל למעצמה, שלהן לטענתו הרבה מן המשותף.

וילנאי, המכהן כשגריר ישראל בסין בשנתיים האחרונות, סיפר על ההערצה של הסינים למוח היהודי, והכמיהה שלהם לשיתופי פעולה עם ישראל. מאחר ונושא המחסור במזון הוא אחת הבעיות העיקריות בסין, "הם צמאים לטכנולוגיה שלישראל יש להציע, בעיקר בתחום החקלאות", אומר וילנאי. למרות הפערים התרבותיים וקשיי השפה, יחסי המסחר כיום בין ישראל לסין, לפי וילנאי, עומדים על 11 מיליארד דולר בשנה. על עסקת תנובה שזכתה לביקורות קשות בישראל, במסגרתה תימכר חברת תנובה הישראלית לענקית המזון הסינית "ברייטפוד", אמר וילנאי: "אסור שנחמיץ את סין. אנו עלולים להפסיד שוק ענק, ותנובה חייבת לצאת לעולם הגדול".

לפי וילנאי, אמנם אין דמוקרטיה בסין, ואין זכויות אזרח, אך השלטון מאוד קשוב לאזרחים, ויודע שאם לא יוטב להם, הוא יוחלף. עם זאת, ישנה בעיה קשה של שחיתות בסין שפושה בכל חלקי השלטון: "אין הבחנה בין הון לשלטון", אמר וילנאי. וילנאי צופה שבשנים הקרובות נראה יותר ויותר את המהלך שהתחיל בעשור האחרון, שמרכז הכוח העולמי עובר לאסיה: "תוך זמן קצר, מרכז העולם יהיה שם, בסין".

וילנאי, שפרש מצה"ל לאחר 36 שנים בתפקיד סגן הרמטכ"ל, שימש בתפקידים ציבוריים רבים ביניהם סגן שר הביטחון, השר להגנת העורף, שר המדע והטכנולוגיה.
הוא עמית מחקר במרכז ליחסים בין לאומיים באוניברסיטת הרווארד, ובמרכז ללימודים אסטרטגיים של אוניברסיטת ג'ון הופקינס בוושינגטון.

מכון כנרת ע"ש דן שומרון לקשרי חברה, בטחון ושלום, משלב בפעילותו המחקרית תכנים אקדמיים ותכנים העומדים ברומו של סדר היום הציבורי במדינת ישראל, המהווים את אחד מהיסודות החשובים במורשתו של רא"ל דן שומרון ז"ל.

אל"מ (מיל') פרופ זאב דרורי, מנכ"ל המכללה האקדמית כנרת וחוקר בכיר במכון כנרת ע"ש דן שומרון: "הרצאתו של מתן וילנאי במכון כנרת, הייתה הזדמנות מיוחדת לשמוע על יחסי ישראל עם אחת המעצמות הגדולות והמשמעותיות כיום בעולם. בתור אדם בעל ניסיון רב בתחומי הביטחון והאסטרטגיה הלאומית בישראל, דבריו של וילנאי צריכים להילקח בכובד ראש, כאשר אנו חושבים על העתיד של ישראל בתוך הזירה הגלובלית. מכון כנרת לקשרי חברה, בטחון ושלום, ימשיך לארח דמויות בכירות ומנוסות, שלהרצאותיהן ערך רב בהבנת הקשרים בין ישראל לעולם".

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!