ראובן גן מציג את דניאל כהנמן

אורחים נכבדים,

לעונג מיוחד הוא לי להציג בפניכם את פרופ' דניאל כהנמן. מאחר והיכרותי עימו מתחילה עוד לפני 50 שנה, במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית, שם האוירה הייתה אינטימית וחברית, אני מרשה לעצמי לקרוא לו, כאז, דני.
דני נולד, במקרה, בתל-אביב, בשנת 1934. אני אומר במקרה, כי בעצם משפחתו חייתה בשנים שלפני מלחה"ע ה-2 בצרפת, בפריז, ורק בגלל ביקור של אמו אצל קרובי משפחה כאן בארץ באותה שנה – דני נולד תל-אביבי. אבל חלק משנות הילדות שלו היו בצל משטר וישי בצרפת ומי שיחפש פרטים על דניאל כהנמן בויקיפדיה ימצא סיפור מרגש על הילד בן ה-7 במפגש בלתי צפוי עם קצין SS גרמני ברחוב חשוך בפריז…
דני למד פסיכולוגיה ומתמטיקה באוניברסיטה העברית וסיים תואר ראשון בשנת 1954, בגיל 20 – ואז התגייס לצה"ל, ליחידה לפסיכולוגיה! בין השאר עסק בתכנון המבדקים לקורס קצינים, שחלקם משמשים בצה"ל עד היום — אבל על הפרק הזה בקריירה המקצועית שלו אני מאמין שהוא יספר בעצמו, מיד. בין 1958 ל-1961 עשה דני את תואר הדוקטוראט באוניברסיטת קליפורניה בברקלי וכשסיים — חזר לישראל והצטרף לסגל המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית. כאן גם הייתה פגישתנו הראשונה, דני: היית המרצה שלי בקורס סטטיסטיקה בשנה א' ואח"כ בשיטות מחקר ובתפיסה, בשנה ב'. מרצה מצויין, אני יכול לספר לכם…
כאן, במחלקה לפסיכולוגיה בירושלים (בסביבות 1965, כמדומני) נפגש דני עם עמוס טברסקי, שחזר מלימודי הדוקטוראט שלו באוניברסיטת מישיגן וכאן החלה תקופת העבודה המשותפת שלהם באיתור, זיהוי ופיצוח הכשלים הנפוצים של האינטואיציה האנושית. המאמר אולי הכי מפורסם שלהם — "Judgment under uncertainty: Heuristics and biases" — התפרסם בז'ורנאל Science ב-1974, אבל אני ממש זוכר כששמעתי לראשונה את המונח Heuristics במסדרונות המחלקה עוד בשנים שהייתי סטודנט של דני, בסוף שנות ה-60.
בשנת 1978 עבר דני כהנמן לאוניברסיטת בריטיש קולומביה בקנדה, וב-1986 הגיע שוב לאוניברסיטת ברקלי. בשנת 1993, לפני כ-20 שנה, הצטרף דני לאוניברסיטת פרינסטון, ושם הוא עובד וחוקר עד היום. ואולם, מאז שנת 2000, דני הוא גם חבר במרכז לחקר הרציונליות שבאוניברסיטה העברית. אכן, סגירת מעגל…
בפרס נובל לכלכלה זכה דניאל כהנמן בשנת 2002, על תרומתו – במשותף עם עמוס טברסקי – להבנת תופעות רבות שהכלכלה הקלאסית לא מצליחה להסביר – כמו, למשל, מהן מהסיבות שבגללן אנחנו מתקשים לחסוך לפנסיה? או מדוע רובנו משקיעים גרועים בבורסה…? ההסברים ההיוּריסטיים (זוכרים?), מסתבר, ששייכים למחלקה לפסיכולוגיה, מספקים תשובות יותר טובות, לפעמים, מאשר ההסברים הראציונאליים מבית המדרש של הכלכלנים… וכך קרה שהפסיכולוג דניאל כהנמן, שמעולם בחייו לא לקח קורס בכלכלה, זכה בפרס נובל ב…כלכלה!
פרס נובל איננו הפרס היחידי בו זכה דני כהנמן. אם הייתי קורא את רשימת כל הפרסים שהוענקו לו – נאמר, ב-30 שנים האחרונות – לא היה נשאר לנו זמן לשמוע אותו… אבל אני חייב להזכיר את הפרס האחרון, שהוענק לו לפני 3 שבועות בדיוק, ב-20 בנובמבר 2013 ע"י הנשיא ברק אובמה: זהו פרס מדליית החירות הנשיאותית (The Presidential Medal of Freedom), העיטור האזרחי הגבוה ביותר שניתן בארצות הברית.
לדניאל כהנמן, כפי שאתם יכולים לצפות, רשימה ארוכה מאד של פרסומים – מאמרים, מונוגרפיות, ספרים והרצאות מוקלטות, כולל בתכנית הפופולרית TED. אזכיר רק את ספרו האחרון — Thinking, Fast and Slow, שיצא בארה"ב ב-2011. הספר תורגם לאחרונה לעברית (ונערך ע"י ידידה משותפת שלנו, פרופ' מיה בר-הלל) ויצא תחת השם "לחשוב מהר, לחשוב לאט", בהוצאת מָטר וכנרת זמורה-ביתן דביר (2013). אני ממליץ לכולכם לקרוא אותו — מהר, ואז לאט….

עוד לפני יציאתו הספר הוכתר בתור העבודה השלֵמה, המקיפה והרצינית ביותר שנכתבה על הדרך שבה המוח האנושי פועל, וכאינטגראציה של שפע המחקרים והממצאים בתחום והפיכתם לתיאוריה אחת קוהרנטית, מנומקת ומסעירה. נאסים טאלב, מחבר רב־המכר "הברבור השחור", כינה את הספר: "ציון דרך בחשיבה של מדעי החברה, ספר שנמצא בשוּרה אחת עם 'עושר העמים' של אדם סמית' ו'פשר החלומות' של זיגמונד פרויד". הפסיכולוג וחוקר האושר המוביל פרופ' דניאל גילברט מאוניברסיטת הרווארד כתב: "זו יצירת מופת. מסע אינטלקטואלי מבריק של אחד המוחות החושבים הגדולים של זמננו", וחוקר המוח פרופ' סטיבן פינקר מהרווארד סיכם: "כהנמן הוא אחד הפסיכולוגים המשפיעים בהיסטוריה, ובטח הפסיכולוג החשוב ביותר החי כיום".

גבירותיי ורבותיי — פרופ' דניאל כהנמן !

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!