כיצד להכשיר את הדור הבא של מהנדסי התוכנה כך שיהפוך לנכס עבור תעשיית ההייטק הישראלית

כנס כנרת להנדסת תוכנה יתקיים ב-17.02.2015, זו השנה השלישית. הכנס יערך החל מהשעה 8:45, בבית הספר ללימודי הנדסה ע"ש אחי רכוב במכללה האקדמית כנרת, בחסות חברת HP software ישראל. בכנס, ישתתפו נציגים בכירים מהאקדמיה, מהתעשייה ומהצבא בישראל. פרופ' פיליפ קרושטן, מומחה בינלאומי בתחום הנדסת ואדריכלות התוכנה ייתן את ההרצאה המרכזית ויתמקד בחשיבות העצומה של הקניית כישורי ניהול ועבודת צוות כבר בשלב האקדמיה וההכשרה הראשונית.
מטרת הכנס, לבחון כיצד יש להכשיר את הדור הבא של מהנדסי התוכנה כך שיהפוך לנכס לאורך זמן עבור תעשיית ההיי טק הישראלית. בין היתר ייבחנו שאלות כגון יצירת הבחנה בין לימודי מדעי המחשב המחקריים במהותם, להכשרה יישומית יותר למהנדסי תוכנה, ברישוי הנדסת התוכנה, בחיזוק שיתופי הפעולה ומערכות היחסים בין המחלקות להנדסת תוכנה וגורמים בתעשייה – כל זאת על מנת להכשיר דור מהנדסים שיוכלו להשתלב במהירות במעגל העבודה, כשבידם הכלים הנחוצים לבניית קריירה ארוכת טווח כמהנדסי תוכנה מהשורה הראשונה בעולם. לשיטתו של יוזם הכנס, פרופ' עמיר תומר, ראש המחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע במכללה האקדמית כנרת, האקדמיה, בעבודה צמודה עם התעשייה, צריכה לייצר מהנדסים יוזמים ומוכשרים, המסוגלים לנהל פרויקטים מורכבים בתעשיות בהן ישתלבו, ולא להעניק רק את המינימום הנדרש לתחילת התעסוקה במקום העבודה לאחר הלימודים.

אחד הנושאים הבוערים בתחום, שיעמוד מטבע הדברים בליבת הכנס, הינו הכישורים ה"רכים" הנדרשים ממהנדסים כיום. מלבד היכולות הטכניות אותן מלמדים בתי הספר השונים להנדסת תוכנה, נדרשות מהמהנדס בתעשייה כיום יכולות בתחום ניהול זמן, עבודת צוות וקשרים בין-אישיים, אתיקה ומשפט, וכו'. פרופ' פיליפ קרושטן מאוניברסיטת בריטיש קולמביה בקנדה, מומחה בינלאומי בתחום הנדסת ואדריכלות התוכנה, ידבר בכנס בין היתר על חשיבות מתן אותם הכלים למהנדס התוכנה כבר בשלבי ההכשרה הראשוניים. פרופ' קרושטן, פעיל בינלאומי לקידום הוראת הכישורים הרכים אצל מהנדסי התוכנה, יגיע לישראל על מנת להשתתף בכנס, כחלק מסבב הרצאות שלו ברחבי העולם.

עוד יוצג בכנס, טיוטת דו"ח מקיף על תחום הוראת הנדסת התוכנה שמוצג בימים אלו למל"ג, שנכתב על ידי פרופ' דרור פייטלסון, ובו נדונו הנושאים המרכזיים העומדים לפתחה של ההשכלה הגבוהה בישראל בתחום הנדסת התוכנה, כמו גם המלצות לכיוונים חדשים אליו התחום צריך להתפתח. פרופ' פייטלסון ידון בין היתר בהמלצה להבחנה פורמלית בין תואר במדעי המחשב לתואר בהנדסת תוכנה במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, שנועדה למקד ולחדד את ההכשרה הייעודית למהנדסי תוכנה.

אורח מיוחד נוסף בכנס, הוא סא"ל רמי שקד, מפקד האקדמיה למקצועות המחשב וההגנה בסייבר בצה"ל, שידבר על האתגרים העומדים בפתחו של צה"ל כיום בתחום סייבר, ועל האתגר של הצבא להכשיר בזמן קצר צעירים לאחר תיכון, לעבודת תכנות ברמה גבוהה. סא"ל שקד ידון ביחסים שבין האקדמיה ומוסדות ההכשרה, לבין העשייה הנדרשת ממהנדסי התוכנה והתכנתים בצבא ובתעשייה.

מלבד ההרצאות המרכזיות, יתקיימו מושבים מקבילים בנושאי מתודות, היבטים אנושיים וחברתיים בעבודת המהנדס, המעבר מתיאוריה למעשה ועבודת צוות בפרוייקטי תוכנה. בין היתר, ישתתפו בכנס ראשי מחלקות להוראת תוכנה, מרצים בכירים ממגוון מוסדות אקדמיים בארץ, ונציגים מחברת HP software ישראל וIBM. כמו כן, תוצג במהלך הכנס תצוגת פוסטרים של פרופסורים משתי אוניברסיטאות בגרמניה, איתם מקיימת המכללה קשרי מחקר ושיתוף פעולה בנושאי הוראת הנדסת תוכנה.

באופן המסמל את הקשר ההדוק של המחלקה להנדסת תוכנה ומידע במכללה האקדמית כנרת עם התעשייה בישראל, יו"ר הכנס יהיה רפי מרגליות, מנכ"ל חברת HP software ישראל. מלבד זאת, הכנס מתקיים בשיתוף הכנס האירופאי להוראת הנדסת תוכנה ECSEE.

פרופ' נוח גליל, דיקן בית הספר להנדסה במכללה האקדמית כנרת: "בית הספר להנדסה במכללה האקדמית כנרת שם לעצמו למטרה להוביל מגמות של חדשנות ומקצוענות כחלק מהכשרת הדור הבא של המהנדסים בישראל. אנו רואים חשיבות עליונה במתן סט כלים רחב ומגוון שמאפשר למהנדסים לא רק להשלים הכשרה אקדמית מקיפה אלא להשתלב במהירות בשוק העבודה ולבנות קריירה ארוכת טווח"

פרופ' עמיר תומר, ראש המחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע במכללה האקדמית כנרת: "אנו שמחים לקיים בפעם השלישית את כנס כנרת להוראת הנדסת תוכנה בישראל, שכבר נהפך למסורת המקדמת את הוראת הנדסת התוכנה לכיוונים חדשים וטובים יותר לתעשייה ולאקדמיה. הפעם, תהיה זו הזדמנות מיוחדת להעלות לדיון, בנוכחות הדמויות הבכירות בתחום הוראת הנדסת התוכנה בארץ, את הנושאים הבוערים העומדים לפתחה של האקדמיה בתחום, שישפיעו על עתידה של ישראל כמעצמת תוכנה עולמית, כפי שמשתקף גם בטיוטת הדו"ח למל"ג שתוצג בכנס."

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!