מרכז מבקרים – רכבת צמח

מרכז מבקרים – רכבת צמח
לקביעת פגישת ייעוץ
מלא/י פרטיך
שם:
שם משפחה:
דוא''ל:  
טלפון:
מתעניין בתחום:
select
אני מאשר/ת קבלת תכנים ופרסומים מהמכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן
הזן טלפון ונחזור אליך מיד
 
1800-20-90-20

מרכז מבקרים – רכבת צמח






היסטוריה

תחנת הרכבת ההיסטורית של צמח, היסטוריה מקומית החובקת יבשות ועמים


מתחם הרכבת

תחנת הרכבת בצמח, הייתה אחת מתשע התחנות התורכיות בקטע חיפה-צמח, של שלוחת הרכבת החיג'אזית מחיפה לדרעא ואחת החשובות שבהן.
ממועד כניסתם לתוקף של הסכמי הסדר החדש באזור, בתום מלחמת העולם ה-1, הפכה צמח לתחנת גבול בינלאומי, תחנת קצה - חשובה ביותר.
מאז החלה ההתיישבות היהודית הנרחבת בעמקי הצפון, כונה קטע חיפה-צמח: "רכבת-העמק".
מבני התחנה נבנו בהדרגה משנת 1905, עת החל תפקודה הרכבתי של התחנה. בנוסף למבנים השגרתיים המצויים ברב התחנות, נבנו בצמח: מגדל מים כפול, מוסך-קטרים, סובבן קטרים - Turntable, מתקני קרנטינה ומתקני מכס. במלחמת העולם ה-2, התווספו מיכל מזוט תת-קרקעי ומגדל מזוט עילי.
תחנת הרכבת של צמח 'ראתה' מקרוב שתי מלחמות קשות: מלחמת העולם ה-1, בה היא נכבשה על ידי כוחות אוסטרליים (כוחות האנז"ק) של הצבא הבריטי ב 25.9.1918 ומלחמת השחרור, בה נכבש המקום ב 18.5.1948 על ידי חיילי צה"ל בקרב מול הצבא הסורי.
ב"ליל-הגשרים" 16.6.1946, פוצץ גשר ירמוך מס' 2, ג'יסר אל-אהווה ובכך נותקה תנועת הרכבות לדמשק, לעמאן ומעאן. מאז הפכה תחנת צמח לקצה קו חיפה-צמח.
במרס 1948, פוצצו 3 גשרונים של "רכבת-העמק" ובכך הופסקה פעילותה. מאז נזנחה גם תחנת הרכבת בצמח.
משנות ה-60 ועד שנות ה-90, שימשו התחנה ומבניה את צה"ל ואת המועצה האזורית. מאז עמדה התחנה בשיממונה.


היסטוריה של מתחם תחנת הרכבת בצמח - לחצו לפתיחת קובץ pdf


"המרכז ללימודי ארץ ישראל" ע"ש צבי ברט בורנבלום,
במתחם תחנת הרכבת ההיסטורית של צמח


ללמוד ולאהוב את ארץ ישראל באווירה אחרת


אחרי שנתיים של עבודות שימור, שחזור והתאמת מתחם התחנה לקמפוס לימודי, נפתחה שנת הלימודים תשע"ו, במרכז ללימודי ארץ ישראל, במתחם תחנת הרכבת ההיסטורית של צמח.
מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל והמכללה האקדמית כנרת, הובילו את שיקום התחנה והפיכתה לאתר היסטורי ייחודי המשמש קמפוס לימודי ומרכז מבקרים.
במרכז ללימודי ארץ ישראל משתכנים:
המחלקה ללימודי ארץ ישראל – משרדי המחלקה, סטודנטים וחוקרים המלמדים במחלקה. (לינק לאתר המחלקה ללימודי ארץ ישראל).

מכוני המחקר של המכללה:

המכון לארכיאולוגיה גלילית (לינק לאתר של ארכיאולוגיה גלילית).

הקתדרה לחקר ארץ ישראל ע"ש צבי ברט בורנבלום. (לינק לאתר של הקתדרה ע"ש בורנבלום).

מכון "כנרת" למחקר קשרי חברה, בטחון ושלום ע"ש רא"ל דן שומרון (לינק לאתר של מכון כנרת).
קורס מורי דרך (לינק לאתר של קורס מורי דרך – לימודי תעודה).

ספריה מדעית מקצועית בתחומי היסטוריה וטיולים בארץ ישראל, המנציחה את זכרו של אורי דביר ז"ל.

הרצאות בשיתוף עם יד בן צבי הפתוחות לקהל הרחב ומרכז מבקרים ייחודי המספר את סיפורה של רכבת העמק והיסטוריית האזור כולו "ים של כנרת" (להכניס את הפלאיר של ההרצאות).


מרכז המבקרים במתחם התחנה של צמח
"ללכת לאורך המסילה ולהביט בהיסטוריה"


מרכז המבקרים הייחודי במתחם תחנת הרכבת, מתחיל לאורך המסילה בין בתיה המשוחזרים של התחנה, בו נע המבקר לאורך תוואי המסילה כאשר היסטורית תחנת הרכבת והאזור כלול ניבטים אליו מצילומי סטילס שחור לבן מקוריים של התקופה אשר נתלו על קירות מבני התחנה כשהוא מתהלך באווירה אקדמית ארץ ישראלית הבוקעת מחלונות כיתות הלימוד במבנים המשוחזרים.
המבקר יעזוב את מרכז התחנה הבנוי וינוע על טיילת (פרומנדה) אותה מלווה רציף הסחורות ושלטים באנגלית ועברית המתארים את תחנות רכבת העמק ומפגש עם קרונות רכבת (ארגזיים) חיג'אזיים מקוריים ועצירה ליד האנדרטה המנציחה את לחימתם של לוחמי האנז"ק לכיבוש התחנה ב 25.9.1918.
הסיור מסתיים במבנה הראשון של התחנה (1905) מגדל המים (המבנה האובלי) אליו שאבו מים מהכנרת אשר מילאו את קטרי הקיטור. במגדל המים שוחזרו מיכלי המים והוקמה תערוכה ייחודית המתארת את היסטוריית האזור. המבקר יוכל לצפות בסרט בשתי שפות: עברית ואנגלית ובו חומריים מקוריים המתארים את רכבת העמק והתקופה בה נסעה.
שותפים טובים לדרך: המכללה האקדמית כנרת, מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, רכבת ישראל, המועצה האזורית עמק הירדן.

מרכז המבקרים במגדל המים האובלי, המבנה הראשון בתחנה


"הקשר האוסטרלי" לתחנת הרכבת של צמח

כוחות האנז"ק - Australian and New Zealand Army Corps
כובשים את תחנת צמח 25.9.1918
במתחם התחנה אנדרטה לזכר לוחמי האנז"ק שנפלו בקרב בצמח

בסתיו 1918 פתחו הבריטים במתקפה לכיבוש צפון הארץ וסוריה מידי הכוחות התורכים. אזור התחנה בצמח נתפס כבעל חשיבות מיוחדת בעיני הצדדים הלוחמים בשל היותו צומת דרכים חשוב.
מפקד הכוחות העות'מאניים/גרמניים - הגנרל לימן פון-סנדרס, ניסה לעכב את ההתקדמות הבריטית על בסיס תחנת- הרכבת בצמח. כמפקד ההגנה של מתחם תחנת-הרכבת, מונה קצין גרמני והמערך חוזק ביחידת גרמנית המצוידת במכונות ירייה.
את המשימה לכיבוש העיירה סמח ותחנת הרכבת, קיבלה חטיבת הפרשים הקלה ה-4 מאוגדת הפרשים האוסטרלית (אנז"ק) היה זה אחד האחרונים בקרבות הסתערות רכובה של פרשים. לאור הירח התקדמו הכוחות האוסטרליים מדרום, רכובים על סוסיהם. לפנות בוקר ה-25 בספטמבר 1918 , כאשר נפתחה עליהם אש כבדה ממכונות הירייה הגרמניים, ניתנה פקודת הסתערות. הפרשים האוסטרלים שלפו את חרבותיהם ודהרו בחושך. הלחימה הקשה ביותר הייתה באזור התחנה. האוסטרלים הגיעו בדהרה, זינקו מעל סוסיהם והמשיכו בקרב פנים אל פנים עם רובים מכודנים וחרבות. הלחימה נמשכה כשעה. מעט אחרי עלות השחר. בצד התורכי-גרמני נהרגו כמאה חיילים, ונפצעו רבים, רובם גרמנים. האוסטרלים שבו 365 חיילים, מחציתם גרמנים. 14 פרשים אוסטרלים נהרגו, 64 נפצעו, נהרגו גם חצי מהסוסים האוסטרליים.

טקס לגילוי האנדרטה לזכר לוחמי האנז"ק



יום האנז"ק צויין בצמח





לחצו למידע נוסף

פרטים טכניים:

מתחם תחנת הרכבת מדרום לכביש 92 מול המכללה האקדמית כנרת ובית גבריאל
סיורים מודרכים יש לתאם ולהירשם מראש לטלפון 6653728 – 04 / lily@kinneret.ac.il
שעות הסיורים: 10:00 / 12:00 / 14:00 / 16:00
שעות פתיחת המתחם: 10:00 – 16:00
משך הסיור 30 – 40 דקות.












Main Image
Item 1 of 0
 
  • %D7%903
  • %D7%902
  • %D7%905
  • %D7%907
  • %D7%906
  • %D7%908
  • %D7%9010
  • %D7%909
  • %D7%941
  • %D7%943
  • %D7%944
  • %D7%942
  • %D7%945