תכנית מצוינות איזורית– פרחי הנדסת מים (י'- יב')

לקביעת פגישת ייעוץ
מלא/י פרטיך
שם:
שם משפחה:
דוא''ל:  
טלפון:
מתעניין בתחום:
select
אני מאשר/ת קבלת תכנים ופרסומים מהמכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן
הזן טלפון ונחזור אליך מיד
 
1800-20-90-20

תכנית מצוינות איזורית– פרחי הנדסת מים (י'- יב')

מבוא ורציונאל
תוכנית קדם עתידים נועדה לסייע לנוער מהפריפריה הגיאו-חברתית, להגיע לבגרות מדעית איכותית אשר תפתח אפשרות ללימודים אקדמאים בכלל המקצועות.
יעדי תוכנית קדם עתידים הוכיחו את עצמם והתוכנית עשתה שינוי משמעותי בפריפריה אולם עדיין, הישגי תלמידי הפריפריה אינם מגיעים להישגי תלמידי המרכז.
מתוך כך בחרה עתידים לייצר הזדמנויות חינוכיות משמעותיות המהווה מדרגה נוספת בשאיפה למצוינות אקדמאית על ידי בניית והפעלת תכניות ייחודיות ל-20 אחוז התלמידים המצטיינים בקדם עתידים. תכנית זו נקראת "פרחי הנדסת מים" והיא מופעלת באופן אזורי בשיתוף פעולה עם מוסדות מחקר וחינוך אזוריים.
האזור הגיאוגרפי של עמק המעיינות, עמק הירדן ואגן הכנרת, מהווה תשתית לעיסוק בתחום טכנולוגיות של חקלאות, מים וקרקע. השילוב בין ישובים חקלאים, תעשיות מקומיות בתחומי הביו חקלאות וטכנולוגיות מים מייחדים את האזור ומהווים את אתגריו כיום ובשנים הקרובות.
התכנית מיועדת לעורר את דמיונם ואת סקרנותם של בני הנוער לעולמות המדעים והטכנולוגיה כחלק מהמאמץ לשמר את היתרון הטכנולוגי האזורי, לחזק את הגאווה האזורית ולשמר את הרצון להישאר ולחזק את אזור המגורים בטווח הארוך.

מטרות התוכנית

עידוד התלמידים להשגת תעודת בגרות מדעית- טכנולוגית מצטיינת.
חשיפה מעמיקה לאקדמיה.
יצירת התנסות בלמידה משמעותית דרך חוויה וחקר.
התוכנית תרחיב את תחומי הידע של התלמידים בתחום המים, הקרקע וטכנולוגיות הקשורות בכך.
חיזוק הזיקה של התלמידים למקום מגוריהם.
חיזוק תחושת המסוגלות של התלמידים.
עידוד חשיבה ביקורתית.
בניית תמונת עתיד משמעותית.
הקניית הרגלי למידה וכתיבה מדעית נכונים.
התוכנית משלבת בין תחומי ידע שונים הרלוונטיים להנדסת מים, במהלכה מתבצעת למידה עיונית מלווה בישום מיידי נקודתי אשר משרת את הילדים לעבודות החקר שלהם. הידע התיאורטי הנרכש בקורס מודגם באמצעות חשיפה ולמידה של פרויקטים טכנולוגיים חדשניים בתעשיות המובילות ובהתנסות אקטיבית של התלמידים. כמו כן עוסקת התוכנית בהקניית מיומנויות של תכנון ביצוע והצגת פרויקט, חדשנות ויזמות ובעיסוק בשאלות אתיקה ומוסר רלוונטיות לתחום. במהלך התוכנית משתתפים התלמידים בסמינרים של 3-5 ימים מרוכזים במהלך חופשות חנוכה, פסח וחופשת קיץ.

מבנה התוכנית
התוכנית נבנית כתוכנית צומחת כך שבשנתה הראשונה היא פועלת בקרב תלמידי כיתות י', הלומדים במגמה ריאלית – פיזיקה, ביולוגיה, כימיה מתמטיקה ואנגלית ברמה של 5 יח"ל. ובסיום שנה זו תבנה מדרגה נוספת לתוכנית אשר תלווה את אותם התלמידים בכיתה יא' ובכיתה יב'.
התוכנית כוללת חשיפה לאקדמיה מחקרית, לתעשייה המובילה בתחום ולמישוש הפרקטי של נושאי הלימוד וכן חשיפה לעיסוק הצבאי בתחום.
במהלך התוכנית יכתבו המשתתפים עבודת גמר מחקרית ברמת 5 יחידות לבגרות. התלמידים מגיעים מהישובים: מ.א. עמק המעיינות, בית שאן, טבריה, מ.א. עמק הירדן, מ.א. גולן ומע'ר.

אופי הפעלת התוכנית
התוכנית מתבצעת באופן רציף וסדיר הכולל מפגש שבועי קבוע של ארבע שעות, וכן מפגשי שיא הכוללים סיורים וסמינרים של יומיים עד חמישה ימים, בחופשות.

אבני דרך בתוכנית

התוכנית תתפרס על-פני 3 שנים ותכלול מספר אבני דרך:
1. לימודי שנה א' (תלמידי י') – לימוד מבואות הרלוונטים לתחום מדעי המים והנדסת המים– לימודי המבואות יינתנו בכימיה, פיזיקה וביולוגיה של המים. נושאי הלימוד במבואות נבחרו בהתאם לנושאים המחקריים בתחומי מדעי המים והנדסת המים. לימודי שנה א' יכללו במקביל חשיפה למחקר מדעי על כל שלביו והיכרות עם שיטות אנליטיות במעבדה. התלמידים ייחשפו לנושאים מחקריים מגוונים בתחומי המים והנדסת המים, מתוכם יבצעו עבודת חקר מובנת הכוללת את כל שלבי המחקר- שאילת שאלה, השערה, תכנון ניסוי, ביצוע ואיסוף נתונים ועיבודם. בסיום השנה יתקיים פאנל להצגת המחקרים הקבוצתיים, בפני הורי התלמידים, מוריהם, אנשי קדם עתידים ומשרד החינוך.
2. סמינר קיץ במעבר מכיתה י' ל-יא' - חשיפה לנושאים מחקריים ובחירת נושא המחקר לעבודת הגמר. מחנה קיץ של 3 ימים (סוף כיתה י') במסגרתו התלמידים יחשפו למחקרים ולחוקריהם הלוקחים חלק בפרויקט. החשיפה תתבצע באמצעות סדרה של הרצאות וביקור בקבוצות קטנות במעבדות המחקר להכרות הסביבה המחקרית. לאחר החשיפה יבחרו התלמידים את נושא המחקר לעבודת הגמר שלהם.
תכנית לימודים דו שנתית (כיתות יא'-יב')- עבודות גמר עם המשך תכנית העשרה בתחום – מפגשים כלל קבוצתיים שיתקיימו לאורך השנה השנייה והשלישית בתוכנית כל שבוע. המטרה להמשיך ולהעשיר את הידע בתחום, המשך טיפוח השייכות הקבוצתית. במפגשים אלו יתקיימו פעילויות חווייתיות משותפות כולל הרצאות אורח וסדנאות ברטוריקה כהכנה לקראת השתתפות בתחרויות ארציות ובין-לאומיות. במקביל התלמידים יגיעו אחת לשבוע להנחיית עבודת גמר.

גיוס תלמידים

מפגש עם תלמידים שאותרו על ידי צוות בית הספר ונמצאו מתאימים על פי הקריטריונים שהוצגו לעיל. התלמידים יעברו מבחן שנכתב והותאם עבורם. תלמידים שיעברו בהצלחה את המבחן יוזמנו לראיון.
עם גיבוש הקבוצה יתקיים ערב חשיפה להורים ולתלמידים במכללת כנרת.


יצירת "נבחרת אזורית" של מצטייני פיזיקה, לתחרויות ועבודות גמר.
הקורס מיועד לתלמידי כיתות ט' המתעניינים ומצטיינים בפיזיקה.
"מדינת ישראל עומדת בפני משימות איכותיות רבות ומסובכות בתחומי החברה, התרבות, הביטחון, המדע והטכנולוגיה. היא אחראית לעצמה ולעתידה, ובמידה רבה - גם לעתידו של העם היהודי באשר הוא. הפוטנציאל הטמון בצעיריה המחוננים הוא אחד הנכסים החשובים והיחידים העומדים לרשותה.
במסגרת התכנית, יעסקו התלמידים בסוגיות חקר הקשורות בתחום המים, חקלאות וסביבה תוך שהם מתנסים במעבדות המים המתקדמות במכללה ובחוות הניסיונות בחוות עדן. תכני למידה אלה, ילוו במפגש עם תעשיות מים מובילות בצפון ובמדינת ישראל.
"תוכנית מגשימים" הינה תוכנית מצוינות לאומית, ללימודי מחשבים וסייבר לבני נוער בכיתות י' - י"ב'. התוכנית קיימת שלוש שנים ונתמכת על ידי: צה"ל, קרן רש"י, מטה סייבר הקיברנטי, משרד החינוך (הובלת ד"ר אורנה שמחון) גופי הביטחון, מפעל הפיס, רפא"ל.
עבודת הגמר היא בת 5 יחידות לימוד, נעשית בליווי מנחה אקדמי מומחה, ובליווי והכוונה של ביה"ס. בכיתה יא'-יבעבודת הגמר נעשית
התלמיד יכול לבחור ולהכין עבודה כמטלה נוספת לבחינות הבגרות, או כמטלה המחליפה את אחת מבחינות הבגרות ("עבודה צמודה").