סיכום שנת הלימודים תשע"ה

לקביעת פגישת ייעוץ
מלא/י פרטיך
שם:
שם משפחה:
דוא''ל:  
טלפון:
מתעניין בתחום:
select
אני מאשר/ת קבלת תכנים ופרסומים מהמכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן
הזן טלפון ונחזור אליך מיד
 
1800-20-90-20

סיכום שנת הלימודים תשע"ה

סיכום שנת לימודים תשע"ה
דוח פעילות


כללי:
המרכז האקדמי לנוער כנרת במכללה האקדמית כנרת, מסיים השנה שנה שלישית לפעילותו.
ייעוד המרכז הינו הובלת שינוי בתחום החינוך המדעי באזור הצפון בכלל וסובב כנרת בפרט.
המרכז שם את הדגש של פעילותו, על מצוינות בתחומי המדעים והוא חלק מ"גליליום"- מיזם העשרה ומצוינות במדעים, בחסות אשכול רשויות הגליל המזרחי וכחלק ממערך אקדמי אזורי כולל, הפועל לקידום תחום המדעים בגליל המזרחי והגולן.
המרכז האקדמי לנוער במכללה נעזר ונשען על תשתית בית הספר להנדסה תוך שילוב של התעשייה באזור ומביא לאיגום משאבים פיזיים, אקדמיים ומדעיים המאפשרים שיתוף פעולה ״חודי בין המכללה והקהילה באזור.
המרכז האקדמי לנוער עוסק גם בהקניית כלים חינוכיים מדעיים מתקדמים למורים ומהווה את "ספינת הדגל" בקשר של המכללה האקדמית עם הקהילה הסובבת את המכללה (יישובי סובב כנרת ועמק הירדן במרכז). המרכז האקדמי לנוער כנרת, מגשים את אחת המטרות המרכזיות לשמה הוקמה המכללה לפני יובל שנים- "המכללה כמחולל פיתוח אזורי".

בשנת הלימודים תשעייה, עסקנו בעיקר בביסוס והעמקת הפעילות של המרכז האקדמי לנוער כנרת במרחב, חיזוק השותפויות ויצירת מגמות חדשות של פעולה מול סגלי מורים. שנת הלימודים תשע"ה תסתיים עם למעלה מ 3,000 תלמידים בפעילויות השונות לעומת 700 בשנה"ל תשע"ד.

מטרות תשע"ה היו:

• המשך הטמעת התוכניות השונות במערכות החינוך תוך הידוק הקשר עם גורמי החינוך המובילים באזור.
• הגדלת מספר התלמידים המשתתפים בתוכניות השונות בטווח הגילאים מגן עד תיכון.
• העמקת הקשר עם גורמי האקדמיה והתשתית האקדמית מדעית במכללה.
• העמקת הקשר עם גורמי חוץ כמו: "עתידים", משרד החינוך, קרן רש'/ גורמי תעשייה באזור.

עיקרי ההישגים והעשייה בשנה החולפת:

תכניות עומק (תכניות המשלבות תהליך חקר, מ- 20-400 שעות לתלמיד, כולל גם תכניות למצטיינים)
1. "פרחי הנדסת מים" - תכנית תלת שנתית (יי - י״ב) בשיתוף ומימון קדם עתידים. בתוכנית השנה, משתתפים 26 ילדים מצטיינים מטבריה, בית שאן, עמק המעיינות ומע'ר (3 מבית ירח). התכנית הפועלת בהובלה אקדמית של ד״ר רם שפינר, ראש המחלקה להנדסת תעשיות מים עוסקת בתחום המים והפיסיקה. במהלך התכנית יצאו התלמידים לסיורים לימודיים בנושא מים, הכנרת וטיהור מים באזורינו, ביניהם מתקן טיהור השפכים החדש. בפסח האחרון, התקיים מחנה מדעי של תכנית "פרחי מים" בשיתוף עם קדם עתידים, במחנה ביצעו התלמידים פרויקט מחקר בתחומי המים שיהפכו בשנה הבאה לעבודות גמר. במקביל החל שיווק התוכנית וגיוס מועמדים למחזור הבא לקראת שנה״ל תשע״ו יש מעל 80 תלמידים שעברו את המיונים, ומתוכם נבחרו 48 המצטיינים) 3 מבית ירח).

2. "תכנית מגשימים" לימודי מחשבים וסייבר - "תכנית מגשימים" הינה תכנית מצוינות ללימודי מחשבים וסייבר לבני נוער בכיתות י' - "ב'. התוכנית קיימת שלוש שנים ומופעלת ברמה הארצית ע"י בית יציב במימון והכוונה של צה״ל, קרן רש"י / המטה הלאומי הקיברנטי, רפא״ל, גופי הביטחון, משרד החינוך ובסיוע מפעל הפיס. מטרת התוכנית הינה להגדיל משמעותית את מספר בוגרי מערכות החינוך בפריפריה המתמיינים לגופי הסייבר בצה״ל ובמערכת הביטחון. במכללה פעלו השנה שתי קבוצות במקביל קבוצה של כתה י' וקבוצת תלמידי "א. התלמידים הגיעו מכל האזור (בכל שנה 3 תלמידים מבית ירח) מספר מדריכים בתכנית, הנם סטודנטים להנדסת תכנה מהמכללה.

3. עבודות גמר מדעיות- עבודות גמר בהיקף חמש יחידות לימוד בכתות הגבוהות של התיכון, הנן בעלות חשיבות גדולה לרמת המדעים הכללית של התלמיד/ה. גם מערכות ההשכלה הגבוהה בישראל מיחסות חשיבות גדולה לעבודות/פרויקטים מדעיים בתיכון. עבודות הגמר המדעיות נעשות במעבדות המכללה ובהנחיית מרצים מהמכללה.
• עבודות גמר מדעיות (כתה י"א) - השנה 23 תלמידי י"א מכל האזור משתתפים השנה בפרויקט עבודות חקר מדעיות במכללה (בשנה"ל תשע"ד עשו 8 עבודות בלבד,
השנה 3 מבית ירח, שאחד מהם זכה בפרס הצטיינות ). בחודש יולי הקרוב יתקיים במכללה מחנה כתיבת עבודת המחקר, המבוסס על ביצוע המחקר של התלמידים, וכהמשך למפגשים השנתיים, אשר התקיימו במכללה- בעיקר בנושאי חקר מדעי המים, בראשותה של ד"ר רותי קפלן - לוי, מנהלת תחנת החקר למדעי המים במכללה.

• בחודשים מאי - יוני החל תהליך החשיפה והמיון לשנת הלימודים תשע"ו, לבוגרי כיתות י' בכל המרחב. התלמידים שמעו על החשיבות הרבה של עבודת הגמר, בתהליך הקבלה לאקדמיה ועברו מבחן מיון בכתב. תלמידים אשר נמצאו מתאימים זומנו למחנה מיון בקיץ (15 מבית ירח ) אשר יכלול חשיפה לנושאי המחקר המתאימים לעבודות גמר בתחנות החקר של המיזם, ויתנסו בתהליכי חקר ועבודת מעבדה.

4. פרויקט חקר מדעי - כ 250 קבוצות של תלמידי כיתות ט' - י' ביצעו השנה פרויקטים בעל אופי מדעי מחקרי. הקבוצות הגיעו למפגשי חשיפה במעבדות המכללה, למדו וביצעו את תהליך החקר המדעי תוך תכנון ועריכת ניסויים בקבוצות לימוד קטנות. הקבוצות הגיעו מטבריה (אורט במעלה, נופרים והישיבה התיכונית) בית שאן (אורט כללי דתי, אורט כללי חילוני) עמק המעיינות: ביה"ס שקד. במסגרת זו הגיע גם ראש העיר בית שאן לטקס סיום הפרויקט בסוף חודש אפריל. בטקס הציגו קבוצות מצטיינות את המצגות המסכמות את המחקר שערכו בנושא ביולוגיה ופיזיקה.

5. עתודה מדעית לתלמידי עמק הירדן מכיתות זי-ח' בשיתוף אגף החינוך של המועצה ותיכון בית ירח מנתה השנה 50 תלמידים. התלמידים הגיעו למפגשים שבועיים בני שלוש שעות , בבית ירח ובמכללה ולומדו מתמטיקה ומדע. הפרויקט התקיים זו השנה השלישית ברציפות. בחודש מאי התקיים טקס סיום של התוכנית במכללה, בשיתוף התלמידים והמורים אשר ליוו את התוכנית לאורך כל השנה.

6. פיזיקה למצטיינים - מפגש שבועי שנתי בנושא פיזיקה לתלמידי כיתות ט' מצטיינים מטבריה (נופרים ואורט במעלה) ועמק הירדן (ביה״ס בית ירח).

7. תנועת נוער מדעית - "נוער גליליום"- בשקט בשקט הוקמה תנועת נוער, אשר חניכיה (מכיתות י') עוסקים במדע ומשמשים בשעות אחר הצהריים כמדריכי נוער לילדי בתי הספר היסודיים. החוגים פעלו השנה בשני מוקדים- במושבה מגדל ובעמק הירדן. אנו בתהליך שיווק התוכנית בבתי הספר לקראת הפעילות בשנה הבאה.

8. תכניות העשרה מדעית לילדים וחוגים אחר הצהריים - פעילות שבועית "מדע בגן" בגני ילדים בעמק הירדן ובטבריה כ 250 ילדים. "סקרנים בכנרת" - חוגי מדע לילדי סובב כנרת בשעות אחר הצהריים במכללה כ 50 ילדים.

9. השתלמויות מדעיות למורי האזור -
• השנה התקיימה במכללה, השתלמות שנתית לקבוצת מורי מתמטיקה בנושא חקר וחשיבה מתמטית. השתלמות זו מכונה מוחו"ת (מורים חוקרים ותעשייה), ויוצרת שיתוף הפעולה בין שלושת הגורמים הנ"ל לטובת השבחת הוראת המדעים באזור )8 מורים מבית ירח).
• מורי המדעים של בתי הספר היסודיים בעמק הירדן, קיבלו לווי אקדמי לביצוע פרוקטי חקר מדעיים בנושא מדעי המים.בשנת הלימודים הבאה יקבלו כל תלמידי כיתות ח' של עמק הירדן סיור מודרך על הכנרת וליווי צמוד בפרויקטי החקר של התלמידים.
• בבית ירח החל מהלך פדגוגי המלווה את צוות המורים בהקמת חממה לימודית חכמה. בתשע"ה קיבלו צוות רכזים מובילים השתלמות ממכללת אוהלו בנושא: דרכי למידה אחרת, וצוות היגוי חממה לימודית מקבל ליווי מצוות אוהלו כיצד לשלב את החממה הלימודית בלימודי המגמות המדעיות בשילוב מקצועות נוספים. ההשתלמות תמשך בתשע"ו.

10. תכניות חשיפה וירידים מדעיים- בתחילת השנה נטלנו חלק בשני ירידים בעמק הירדן- "יריד חקלאות" וכן ליל המדענים אשר התקיים השנה לראשונה במכללה. התקיימו השנה 4 ירידים: האחד לילדי כיתות ד' של עמק הירדן, שני ירידים לילדי עמותת אופנים מצפת ועפולה, ויריד מדעי לילדי כיתות ד' מבתי הספר ברמת הגולן בקצרין סה"כ כ-1000 ילדים. בקיץ יתקיימו 4 ירידים לילדי כיתות א-ו מעמק הירדן- סה"כ 800 ילדים.

11. תחנת חקר בתחום מדעי המים והסביבה- תחנת חקר בתחום הנדסת המים והסביבה, הולכת וקורמת עור וגידים. המעבדה אשר קמה במכללה תשמש את תלמידי המרכז האקדמי לנוער, תלמידי המחוננים ואת הסטודנטים של ביה"ס להנדסה. הכסף לציוד לתחנת החקר נתרם ע'^ מנהלת הכנרת, איגוד ערים כנרת, מפעל א.ר.י ומפעלים נוספים. הקמת המעבדה ותפעולה, הופקד בידיה של ד"ר רותי קפלן לוי, העובדת גם כחוקרת במעבדה לחקר ימים ואגמים כנרת.

לקראת שנת הלימודים תשע״ו:
1. כחלק ממהלך חינוכי רחב בבתי הספר היסודיים המתקיים בעיר בית שאן, הופך בית הספר היסודי "מאיר המתחדש" לבית ספר למדעים ואומנויות. המרכז האקדמי לנוער של המכללה האקדמית כנרת, נבחר להיות למנטור החינוכי מדעי של בית הספר. בתוכנית הלימודים ישולבו פעילויות רבות במדעים שיונחו ויועברו על ידי צוות המרכז האקדמי לנוער ומרצים וסטודנטים של בית הספר להנדסה, במקביל להשתלמות שתינתן למורי בית הספר. ב 30 ביולי תחל במכללה, תכנית השתלמות למורי בית הספר כהכנה לשנת הלימודים החדשה. את תכנית ההשתלמות יפתח נשיא המכללה פרופ' גפשטיין.

2. מבנה מצוינות – מבנה בן ארבע קומות, אשר ישמש את בית הספר להנדסה, המרכז האקדמי לנוער וגורמים נוספים באזור. במבנה יהיו: מעבדות מים מחקריות מתקדמות, אשר ישמשו את המרכז האקדמי לנוער ובית הספר להנדסה. בתכנון מתקדם והובלה קרן רש"י.