פעילויות המרכז 2015

לקביעת פגישת ייעוץ
מלא/י פרטיך
שם:
שם משפחה:
דוא''ל:  
טלפון:
מתעניין בתחום:
select
אני מאשר/ת קבלת תכנים ופרסומים מהמכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן
הזן טלפון ונחזור אליך מיד
 
1800-20-90-20

פעילויות המרכז 2015


מהנעשה במרכז האקדמי לנוער, המכללה האקדמית כנרת

מחצית ראשונה חלפה עם הרבה פעילות וענין במרכז האקדמי לנוער, הפועל במסגרת גליליום, מיזם העשרה ומצוינות במדעים וטכנולוגיה. מצורף דו"ח פעילות אמצע שנה:

פרחי הנדסת מים - בשיתוף עם קדם עתידים
רכזת התוכנית – עדנה פיחטמן, תואר שני בניהול משאבי טבע.
התוכנית פרחי הנדסת מים מעניקה לתלמידיה מבואות במדעי המים ובהנדסת מים. התלמידים מתקבלים לתוכנית לאחר תהליך מיון הכולל בחינה וראיון אישי. תהליך השיווק והמיון החל במאי 2015 – תלמידים שסיימו שנה א' בתוכנית ביקרו בבתי הספר השונים יחד עם רכזת התוכנית, עדנה פיחטמן, ותארו בפני התלמידים את עיקרי התוכנית ומטרותיה. בשנת הלימודים הראשונה (כיתה י') לומדים התלמידים שלושה קורסים: פיזיקה, ביולוגיה וכימיה והנדסת מים, יחד עם הכנה לתכנון וביצוע תהליכי חקר. בין שנה א' לב' מתקיים מחנה מחקרי בו התלמידים בוחרים נושא מחקר ומנחה לעבודת גמר מתוך מגוון נושאים שמוצגים בפניהם. בשנה שניה (יא') התלמידים מתחילים את כתיבת הצעת המחקר וביצוע המחקר עצמו בליווי צמוד של מנחה מדעי ומנחה כתיבה, וממשיכים בכתיבת עבודת הגמר (5 י"ל).
שנת הפעילות תשע"ו החלה עם שתי קבוצות
מחזור א', 25 תלמידים (12 ממע'ר) שהמשיכו לשנה ב' בתוכנית, החלו ללמוד את רזי הכתיבה המדעית דרך התמודדות עם מאמרים בעברית ובאנגלית. כמו כן התלמידים החלו להיפגש עם המנחים המדעיים שלהם ליצירת תהליך מחקרי ארוך אותו הם יסיימו במהלך שנת הלימודים הבאה. הקבוצה כוללת 13 מנחים מדעיים מהאקדמיה ומהתעשייה, חוקרים פעילים ומהנדסים, אשר ינחו 20 עבודות גמר בתחומים: ביולוגיה, כימיה, פיזיקה של המים והנדסת מים. התלמידים נפגשו עם המנחים ועוסקים בכתיבת הצעת המחקר. במקביל התלמידים מקבלים כלים לקריאת מאמרים מדעיים וכתיבת דוחו"ת מקצועיים.
מחזור ב', 33 תלמידים שהחלו את השנה הראשונה בתוכנית, 13 מתוכם ממע'ר והשאר מטבריה, בית שאן, רמת הגולן, עמק הירדן ועמק המעיינות.
ערב פתיחת התוכנית, אליו הוזמנו הורי התלמידים, רכזי עתידים בבתי הספר ומנהלי בתי הספר מהם מגיעים תלמידים, כלל הרצאת פתיחה על ידי ראש החוג להנדסת מים במכללה האקדמית כנרת, דר' רם שפינר.
צוות התוכנית:
דר' רותי קפלן לוי, יועצת אקדמית ,דוקטור לגנטיקה.
אורנה רז שריר, מורה לפיזיקה ,תואר שני בהוראת הפיזיקה.
עומרי ספיבק, מורה להנדסת מים, מהנדס מים.
עדנה פיחטמן, מורה לכימיה וביולוגיה של המים, תואר שני בניהול משאבי טבע.

ברכתו של דר' רם שפינר, ראש החוג להנדסת מים במכללה האקדמית כנרת:

"לתכנית עתידים וכל העוסקים במלאכה בתכנית פרחי מים. במכללת כנרת הוקמה לפני מספר שנים המחלקה להנדסת תעשיות מים, אשר תוך זמן קצר הפכה למחלקה המכשירה את המספר הגדול ביותר של מהנדסי מים בארץ. מהנדסים אלו עתידים להיקלט בענף המים במגוון תפקידים כולל תפקידי פתוח, תכנון, בצוע פרוייקטים ועוד. המחלקה עתידה להמשיך ולהתפתח לכיוון של מחקר אקדמי ומו"פ תעשייתי בתקווה כי תסייע בהעצמת תעשיית המים הישראלית ובקדום הקמתם של חברות הזנק וחברות נוספות בתחום.
אנו רואים בחזוננו כמרכז לפתוח והתפתחות תחום הנדסת המים ומעוניינים כי המוחות הטובים ביותר ובעלי המוטיבציה הרבה ביותר יהיו אלו הנכנסים בעתיד בשערי המחלקה. לפיכך, התחברנו בצורה טבעית וחזקה לתוכנית של פרחי מים הפועלת תחת המטריה המעולה של עתידים. בתכנית זו נחשפים הילדים לחלק מהתכנים הנלמדים במחלקה, מכירים את תעשיית וענף המים בצורה תיאורטית וכן על ידי מפגשים וסיורים באתרים רבים ומגוונים בתחום זה. אנו תקווה כי הלומדים בתכנית זו ישאפו בעתיד להצטרף אלינו ומתוך ההיכרות של השנים הקודמות, גם בטוחים כי יוכלו להיות מובילים. אני חושב כי לילדים אלו ניתנת הזמנות בלתי חוזרת ליהנות מלימודי העשרה אשר יתרמו רבות להתפתחותם האישית ואף לתובנות שלהם ולבשלות שלהם בבואם לבחור בעתיד מסלול שיתאים להם."


פרויקט עבודות גמר "גליליום" המרכז האקדמי לנוער כנרת - תשע"ו

רכזת התוכנית – מיכל מילגר, תואר שני בביולוגיה.
אחת ממטרות מיזם "גליליום" היא לקדם את תלמידי האזור ללימודי מדעים אקדמיים ולעיסוק מקצועי בתחומים מדעיים. פרויקט עבודות הגמר הוא לפיכך פרויקט הדגל של המיזם, המתקיים זו השנה הרביעית.
הפרויקט מאפשר לתלמידי כיתה י"א-י"ב להתנסות הלכה למעשה בעבודת החוקר המדעי. במהלך הפרויקט משתלב התלמיד במחקר מעשי במכוני המחקר, במעבדות ובתעשייה באזור ומבצע בהדרכת חוקר מן-המניין מחקר מעמיק, עיוני ומעשי, בתחומים העדכניים ביותר.
עבודת גמר היא משימה לימודית שוות ערך ל-5 יח"ל, המאפשרת לתלמיד ללמוד ולחקור נושא מדעי על-פי בחירה ועניין אישיים. הכנת עבודת הגמר היא בבחינת שיאו של תהליך החינוך וההתנסות הלימודית. היא מאפשרת התמודדות עם משימה לימודית מעמיקה ומאתגרת ועיסוק בסוגיה, שהיא מעבר לנלמד בבית-הספר ובתכנית הלימודים והבחינות הרגילה. הכנתה מבוססת על ידע מדעי עדכני, דרכי מחקר ועבודה מדעיים. תוך כדי התהליך רוכש התלמיד כלים של חשיבה מסדר גבוה, תכנון, עצמאות, ניסוח טענות, כתיבה מדעית ועוד. כתיבת העבודה היא ביטוי ליכולתו המצוינת של התלמיד, לידע ולכלים שרכש ולהתנסויותיו הלימודיות המגוונות.

שנת הפעילות השלישית של פרויקט עבודות גמר במכללת כנרת נפתחה עם קבוצה של 24 תלמידים מבתי ספר בטבריה ובגולן, המשובצים במעבדות המחקר של בתי החולים פוריה וזיו, הפקולטה לרפואה, המכון לחקר הגולן ומעבדת GGI. התלמידים חוקרים תחומי העבודות מגוונים: אקולוגיה, מתמטיקה, אסטרופיזיקה, ביואינפורמטיקה, מדעי הרפואה ועוד.


מהנעשה בתוכנית חקר קדם עתידים

רכזות התוכנית – שי גפן, תואר שני בביוטכנולוגיה. ודר' אסנת בר לב, דוקטורט בביולוגיה התפתחותית.
תכנית החקר מכוונת לתלמידי כיתה ט' ומציעה מודל תהליכי שמטרתו להגביר את הזיקה לתחום המדעים והטכנולוגיה, לטפח מיומנויות מדעיות ואקדמיות וחשיבה מסדר גבוה ובכך לסייע בעיצוב תמונת עתיד אקדמית-מקצועית.
התוכנית פועלת כחלק מתוכנית שנתית בבתי ספר במרחב בית שאן, עמק המעיינות וטבריה. במסגרת התוכנית מגיעות אלינו קבוצות לתוכניות חקר מדעיות בתחום האנרגיות וחיכוך עם אוויר (פיזיקה), איכויות כימיות של המים בדיקה וטיפול במים(כימיה), וגידול חיידקים חשיפה לעולם הנסתר מהעין (ביולוגיה). השנה משתתפים בתכניות החקר 8 בתי ספר עם 13 קבוצות חקר, סה"כ 190 תלמידים.
התוכנית עוסקת בחשיפה חווייתית לידע מדעי, ושיטות אנליטיות ובהתנסות פעילה במעבדות בקבוצות קטנות, במסגרתם התלמידים רוכשים כלים ומיומנויות חקר במעבדה, מיומנויות חשיבה מסדר גבוה הרגלי למידה באקדמיה. כל מפגש מונחה ע"י מדריך מוביל וצוות של מדריכי עזר בהתאם לגודל הקבוצה. הפעילויות מלוות על ידי מומחים בתחום המדעים והוראת המדעים ומשלבות פעילות של אנשי סגל אקדמי מהמכללות האקדמיות כנרת ותל-חי וחוקרים ממכוני המחקר מיג"ל, המכון לחקר ימים ואגמים והמכון לחקר הגולן.
תלמידי התוכנית עוברים תהליך חקר מודרך הנפרס על 8 מפגשים, כאשר מחציתם מתקיימים במכללה, ובמהלכם התלמידים נכנסים למעבדות הסטודנטים ומתנסים בניסויים מדעיים. במהלך התוכנית התלמידים מתנסים בניסויים אשר הם מתכננים כחלק מהתהליך.
מטרת התוכנית הינה לחשוף את התלמידים לתהליך החקר השלם, כולל חשיפה לניסויים בתחומים הנבחרים, בנית שאלת חקר, תכנון ניסוי, ביצוע הניסוי במעבדות המכללה, הסקת מסקנות ובהמשך הצגת הפרוייקט בפורום רחב.
תלמידים מצטיינים בפרוייקט החקר יעברו מיון לתוכניות ההמשך שלנו, בניהם "פרחי הנדסת מים", ואף ימשיכו לתוכנית עבודות הגמר, תוך שימוש בכלים אותם רכשו בתוכנית החקר.
עד כה התחילו לפעול כל שלושת התחומים בתוכנית החקר, ב-10 קבוצות עבודה, אשר מודרכות ע"י אקדמאים בעלי תואר שני ודוקטור בתחומים הרלוונטים, ובעלי ידע וניסיון רב בתוכנית החקר.


תכנית מגשימים" לימודי מחשבים וסייבר"

"תכנית מגשימים" הינה תכנית מצוינות ללימודי מחשבים וסייבר לבני נוער בכיתות י' - "ב'. התוכנית קיימת שלוש שנים ומופעלת ברמה הארצית ע"י בית יציב במימון והכוונה של צה״ל, קרן רש"י / המטה הלאומי הקיברנטי, רפא״ל, גופי הביטחון, משרד החינוך ובסיוע מפעל הפיס. מטרת התוכנית הינה להגדיל משמעותית את מספר בוגרי מערכות החינוך בפריפריה המתמיינים לגופי הסייבר בצה״ל ובמערכת הביטחון.
השנה ממשיכות בלימודיהן קבוצת תלמידי י"ב המונה 11 תלמידים וקבוצת תלמידי י"א המונים 11 תלמידים. ונפתחו שתי קבוצות של תלמידי י' עם 25 תלמידים.


חדשות מהחטיבה הצעירה של המרכז האקדמי לנוער מכללה אקדמית כנרת
רכזת התוכנית – מירב שיינס, תואר שני בטכנולוגיות ותוכניות למידה.
פעילות החטיבה הצעירה מיועדת לילדים מגיל הגן ועד כיתות ו'. הפעילויות מתבססות על חשיפה, התנסות, וחוויות מעולם המדע. כמו כן אנו שמים לנו למטרה לעסוק בהקניית הרגלי חשיבה מדעית, בעידוד הסקרנות ויכולת ההתבוננות של הילדים, ובהעלאת הצורך לתת פרוש רציונלי לנעשה סביבם, כבסיס לפיתוח יכולות מורכבות יותר בעתיד.
הפעילויות מגוונות ומשלבות חוויות רגשיות, פיתוח כישורים חברתיים תוך כדי למידה משמעותית של מושגי יסוד.
הפעילות כוללת:
חוגי העשרה המתקיימים באופן קבוע בבתי ספר וגני ילדים. החוגים עוסקים בתחומי מדע עיקריים (פיזיקה, כימיה וביולוגיה). מטרת החוגים הנה לקרב את הילדים לתחומי המדע תוך העשרה ופיתוח חשיבת חקר מדעית. כל הפעילויות משלבות התנסות מעשית, ומעניקות חוויה מיוחדת המפתחת סקרנות .בשנה"ל תשע"ו אנו פועלים על בסיס קבוע בבית ספר "מצפה גולן" עם 200 תלמידים (5 כתות, ב', ג') , ילדי גן השדה בפורייה עילית עם 35 ילדים ,ילדי קיבוץ אפיקים שבכתות א-ג עם 30 ילדים .
חוגי העשרה פתוחים לכולם ומתקיימים במכללה בימי חמישי אחר הצהריים:
המדען הסקרן : פעילות לתלמידי כתות א'- ג' : חשיפה לעולם המדע המרתק תוך התנסות חוייתית בבניית ניסויים בנושאי ביולוגיה, כימיה ופיסיקה. שעשועים בעולם המדע המורחב, תוך כדי יצירה, חקר וגילוי הנסתר, וכמובן קסמי מדע.
חוג רובוטיקה: פעילות לתלמידי כתות ד'-ו': קורס רובוטיקה המתקיים במכללת כנרת  מקנה ידע בתכנון , בניה , פתרון בעיות תוך שימוש בכלים מתקדמים ובחשיבה לוגית יצירתית, בתכנות רובוטים חכמים מסדרת  NXTבאמצעות ערכות הדרכה. הכול נעשה בעבודה קבוצתית ובתכנון קבוצתי. 
פרוייקט ממ"ש בית ספר למדעים ואומנויות בחסות המכללה האקדמית כנרת בבית שאן - פיתוח שפות יסוד ומיומנויות למידה באמצעות חקר מדעי מתקיים בבית ספר יסודי מאיר בבית שאן. התוכנית הינה תכנית רב שנתית לגילאי א'-ו' המכוונת לכיתות הטרוגניות. תלמידים הלוקחים חלק בתוכנית ומקבלים לצד העשרה מדעית בנושאים מדעיים מגוונים, אפשרות להרחיב את הלמידה לתחומים נוספים שנגזרים מאותו נושא. בכך אנו מאפשרים לכל תלמידי הכיתה לבוא לידי ביטוי בהתאם לנטייתם הטבעית ויכולתם ולפתח כלי חשיבה והעצמה דרך הנושא המדעי.
התוכנית מחולקת ל-2 רמות:
תכנית מדעית לכיתות א'-ד' למידה מכוונת תוצר.
תכנית מדעית לכיתות ה'-ו' בדגש על פרויקט חקר מדעי.

פעילויות העשרה חד פעמיות- בימים מיוחדים כמו חגי ישראל או לפי בקשות מיוחדות, מתקיימות פעילויות מדעיות בגנים, בתי ספר וחינוך בלתי פורמאלי בישובים הקרובים.
ירידים- במהלך השנה אנו מקיימים ירידים מדעיים לתלמידי כתות ד' מאזור עמק המעיינות, עמק הירדן ) התקיים ב-9.2.16) והגולן. במהלך הירידים התלמידים עוברים במספר תחנות מדעיות בתחומים השונים לזמן קצוב וחווים "טעימות" מדע המעוררות את סקרנותם ומהוות מפגש מעשיר לתלמיד עם התחום המדעי.

מהנעשה בימי העשרה, עתודה מדעית בית ירח, קורס מצטייני פיזיקה, נוער גליליום
רכזת התוכנית – אסנת אמיתי, תואר שני בניהול משאבי טבע .
תכנית עתודה מדעית בית ירח בשיתוף עם תיכון בית ירח. התוכנית מיועדת לתלמידים מצטיינים במתמטיקה ומדעים מכיתות ז' ח' מחמישה בתי ספר בעמק הירדן. מתקיים בימי ראשון בשעות 13:00 עד 15:30. כיתה ז' לומדים מתמטיקה ביולוגיה ופיזיקה בבית ירח, כיתות ח' לומדים מתמטיקה וקורס בנושא חקר המים בסמסטר א במכללה האקדמית כנרת ומתמטיקה וקורס רובוטיקה בסימסטר ב'. בכל קבוצה כ 25 משתתפים. הקורסים מאפשרים לתלמידים להעשיר ולהרחיב את הידע שלהם בתחום המדעים והמתמטיקה.
צוות התוכנית:
כיתה ז': עליזה ברויאר – מתמטיקה, נאדיה קרסניאנסקי- פיזיקה, שרית נדר לבון- ביולוגיה
כיתה ח': עליזה- מתמטיקה, אסנת אמיתי - חקר המים, מנשה שם טוב –רובוטיקה.


קורס פיזיקה למצטיינים מיועד לתלמידי כיתות ט' מצטיינים בפיזיקה מבתי ספר בטבריה ובית ירח.
דר' יאיר רזק, דוקטור בפיזיקה ומדריך במכללת תל חי, מדריך את הקורס. תכנית הקורס כוללת 23 מפגשים העוסקים בחשמל ומגנטיות, מבנה החומר, מכניקה, אור, אסטרופיזיקה. משתתפים בקורס 10 תלמידים.
ימי העשרה, תכניות המיועדות לבתי ספר בכל הארץ. התוכניות כוללות העשרה בתחומי הביולוגיה, כימיה, חקר המים או סיור אקולוגי סובב כנרת. התלמידים מגיעים לפעילות הכוללת התנסות בשיטות מעבדה חדישות במעבדות המכללה והעשרה מדעית. המדריכים הם בעלי תואר שני או דוקטורט בתחומי המדעים.
נוער גליליום
גליליום, מיזם העשרה ומצוינות במדעים וטכנולוגיה, הוקם במטרה לאפשר לבני נוער החיים בגליל המזרחי לפתח את הפוטנציאל הטמון בהם ללימודי חקר, מדע וטכנולוגיה. ייחודה של התוכנית היא התגייסות של 15 רשויות, מכוני מחקר, אוניברסיטאות ומכללות, מעבדות ומפעלים לטובת המיזם שבמסגרתו ילמדו כחמישים אלף ילדים מדעים ומחקר ברמה הגבוהה והנגישה ביותר.
נוער גליליום - תכנית ארבע שנתית .כיתה ט' הינה שנת מכינה שבה התלמידים עוברים הכשרות במהלך חודשי אפריל –יוני, בנושאים מרתקים במדעים ובתחום ההדרכה. בחופש הגדול עוברים התלמידים מחנה מנהיגות מדעית אשר מכשיר אותם להדרכה שוטפת בכיתה י'.
תלמידי כיתות י'-יב' מדריכים תלמידים מבתי הספר היסודיים וחט"ב בנושאי מדע שונים בשילוב פעילות חברתית והדרכת ירידים מדעיים במהלך השנה.
מדריכים צעירים שממשיכים להדריך שנה נוספת (יא'-יב'), עוברים תהליכי הכשרה מתקדמים בנושאי מנהיגות ומדעים ומקבלים אחריות רבה יותר בהפעלת הפעילות השוטפת.
היקף הפעילות:שעתיים הדרכה שבועיות, הכשרות מדעיות פעם בחודש,3 פעמים בשנה ירידים מדעיים.
ההשתתפות בפרויקט נחשבת כמחויבות אישית , התלמידים נהנים מהעצמה אישית והתפתחות אישית וחברתית, היכרות עם בני נוער בעלי מוטיבציה מבתי ספר שונים באזור והעשרה בתחום המדעים.