לקביעת פגישת ייעוץ
מלא/י פרטיך
שם:
שם משפחה:
דוא''ל:  
טלפון:
מתעניין בתחום:
select
אני מאשר/ת קבלת תכנים ופרסומים מהמכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן
הזן טלפון ונחזור אליך מיד
 
1800-20-90-20

תחנה שלישית – תקופת המנדט הבריטי

תקופת המנדט הבריטי הביאה לתנופה גדולה יחסית של פיתוח טכנולוגי וכלכלי של הארץ, וניתן היה לצפות שגם הרכבות בארץ ייהנו מכך. הרכבת הומצאה בבריטניה בראשית המאה ה-19 ומהנדסים בריטים היו אלה שהניחו מסילות באזורים רבים ברחבי תבל, באימפריה הבריטית ומחוצה לה. אולם תקופת שלטונם של הבריטים בארץ ישראל חפפה לראשית ירידת קרנה של תחבורת המסילות ועליית זו של הכבישים והמכוניות. הם לא פיתחו את תחבורת המסילות בארץ כפי שהיו אולי עושים זאת דור אחד או שניים לפני כן, ודוגמא לכך היא בעובדה שהם לא השקיעו משאבים רבים במסילה הצרה והמיושנת של המסילה החיג'אזית אשר עברה לאחריותם בתחום שלטונם בארץ. למרות זאת, הרכבת האיטית והמיושנת קיבלה ביישוב היהודי את כינוי החיבה "רכבת העמק" ותרמה לא מעט לפיתוח הכלכלי והחקלאי של אזור עמק יזרעאל ועמק הירדן בשנות העשרים והשלושים, כולל פתיחת תחנות חדשות (או מקומות עצירה חדשים) לישובים שקמו לאורכו.
תחנת הרכבת בצמח הפכה לתחנת השירות העיקרית של אזור טבריה ועמק הירדן וההתיישבות היהודית המתפתחת בו. היא נתנה תנופת פיתוח גדולה במיוחד לכפר סמח', אשר שכנו בו החל מאמצע המאה ה-19 מהגרים ערבים מהמגרב. בסיום תקופת המנדט כבר הפכה סמח' לעיירה שבה כ-3,000 נפש. ערך החיבור לתחבורה מסילתית – למרות ההתפתחות המתמדת של תחבורת המכוניות בארץ – ניכרה בדרישות הרבות של פרנסי העיר טבריה לבנות מסילה מצמח אל העיר, למרות הסלילה של כביש טבריה-צמח בראשית שנות העשרים.
חשיבות התחנה בצמח גדלה בתקופת המנדט עוד יותר מכיוון שאחרי קביעת גבולות הארץ בראשית שנות העשרים היא הפכה להיות גם תחנת גבול (למרות שהבריטים הבטיחו לעצמם בהסכמים את השליטה גם באזור אל חמה, הם העבירו במהרה את ניהול התחנה הקטנה והמנותקת גיאוגרפית באל חמה לחברה הסורית-צרפתית "DHP"). המשמעות של מיקומה והגדרתה של תחנת צמח כתחנת גבול הייתה בהגדלה נוספת של שטח התחנה ובהוספת מבנים, בראש ובראשונה עבור רשויות המכס.

בהסדר בריטי וצרפתי נעשו במקום פעולות המכס גם עבור סחורות שנכנסו לארץ מסוריה, וגם כאלה שנעו בכיוון ההפוך. תוצאה נוספת של חלוקת המסילה החיג'אזית בין שטח המנדט הבריטי בארץ לשטח השליטה המנדטורי הצרפתי בסוריה הייתה בכך שתמיד החליפו את הקטרים בצמח. קטרים בתפעול של "Palestine Railways" הובילו את הקרונות עד לצמח ומשם הם המשיכו לסוריה עם קטרים סורים בתפעול של "DHP", וכך להיפך. מוסך הקטרים (והסובבן) בתחנה בצמח היה צריך כמובן לשרת גם את אלה וגם את אלה.
הרכבת היא לא רק אמצעי תחבורה בעל משמעות כלכלית אלא גם סמל שלטוני ואמצעי שליטה צבאי. ולא במקרה המאבק על הפעלתה או שיתוק פעולתה היה חלק מן המאבק על השליטה הפוליטית בארץ כולה. בתקופת מאורעות הדמים של המרד הערבי בשנות השלושים הותקף מערך הרכבות בארץ ללא הפסקה. אחת המסקנות הבריטיות הייתה לחזק את ההגנה על התחבורה המסילתית והממונעת באמצעות ההקמה בנקודות אסטרטגיות של רשת מבני משטרה שתוכננו על ידי מומחה ההגנה האימפריאלי, סר צ'רלס טגארט.
לא במקרה הוקם אחד ממבנים אלה לא רחוק מצומת הדרכים והרכבת של צמח. לכך נוסף גם מחנה הצבא הבריטי ששכן דרך קבע בצמוד לאזור התחנה. בשלהי תקופת המנדט היו אלה היהודים שקראו תיגר על השליטה הבריטית בארץ בשל המדיניות האנטי-ציונית של "הספר הלבן". אחד הגשרים אשר פוצץ ב"ליל הגשרים" ביוני 1946 היה הגשר הגדול על הירמוך, הגשר הגדול היותר בארץ באותה התקופה. הבריטים אף לא טרחו לנסות ולתקן אותו ויותר הרכבת לא נסעה מצמח לסוריה.


מפת תחנת הרכבת משנת 1945.